چهارشنبه 26 خرداد 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

معاون سازمان مديريت بحران شهرداری: وقوع زلزله شديد در تهران حتمی است! ايلنا

- ۵ريشتر هم خسارت سنگين می‌زند
- برخی براين باورندبه طور متوسط ۱۷۰ سال برگشت زلزله شديد در تهران بوده، در حالی که در چند صد سال اخير زلزله عمده‌ای در تهران نيامده است
- ساختمان‌های نوسازی که سال‌های اخير ساخته شده‌اند حتی با زلزله کوچک می‌ريزند


ايلنا: معاون پيشگيری و کاهش خطرپذيری سازمان مديريت بحران شهرداری تهران گفت: زمين‌شناسان با مطالعات و شواهد در دست مطمئن هستند که وقوع زلزله در آينده شهر تهران حتمی است.
سعيد منتظر‌القائم در گفت‌وگو با خبرنگار ايلنا، افزود: وقوع زلزله در تهران حتما رخ می‌دهد همان‌طور که در گذشته‌های تاريخی بارها رخ داده و شواهد لرزه‌شناسی حاکی از اين امر است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی در مورد زمان وقوع آن ادامه داد: فاصله وقوع زلزله‌های شديد در تهران بيشتر از صد يا گاهی چند صد سال طول می‌کشد و برخی اعلام کرده‌اند که به طور متوسط ۱۷۰ سال برگشت زلزله شديد در تهران است و اين در حالی بوده که در چند صد سال اخير زلزله عمده‌ای تهران را تحت تاثير قرار نداده است.
معاون پيشگيری و کاهش خطرپذيری مديريت بحران شهرداری در بيان اينکه آيا وقوع زلزله‌های خفيف درآمدی برای وقوع زلزله شديد در تهران است، گفت: ربط بين زلزله کوچک و بزرگ ارتباط روشن و قطعی شده‌ای نيست. برخی می‌گويند اگر فعاليت لرزه‌خيزی شروع شود می‌تواند مقدمه زلزله بزرگ باشد و برخی ديگر معتقدند فعاليت عادی زمين است. البته اين مسئله در محيط‌های مختلف فرق می‌کند.

زلزله ۵ ريشتری هم خسارات سنگين به تهران می‌زند
منتظر‌القائم در رابطه با اينکه اين سازمان شدت ريشتری را که به شهر خسارت می‌زند چه ميزان پيش‌بينی کرده است، افزود: خسارت تابع شدت زلزله است و واحد بزرگی زلزله در کنار ساير دلايل بيشتر ريشتر است و چيزی که اهميت دارد شدت آن است. اگر زلزله بزرگی در ۸۰ کيلومتری تهران رخ بدهد خسارت کمتری را وارد می‌کند تا زلزله‌ای کوچکتر اما در مجاورت شهر.
وی ادامه داد: بنابراين پيش‌بينی می‌شود زلزله‌ای با قدرت پنج ريشتر نيز به شهر خسارت می‌زند به شرطی که در نزديکی تهران و يا کانون آن در تهران باشد.

ساختمانهای نوسازی که اخيرا ساخته شده‌اند با زلزله کوچک هم آسيب می‌بينند
معاون سازمان مديريت بحران شهرداری تهران تصريح کرد: مطالعه‌ای توسط سازمان انجام شده و در آن ميزان خسارت ناشی از زلزله‌های سناريويی برآورد شده است اين مطالعه با هدف ايجاد آمادگی در شهر بوده تا تبعات متوسط و شديد زلزله در مناطق مختلف ارزيابی شود.
منتظر‌القائم افزود: در اين مطالعه مشخص شد هر چه که ساختمان‌ها فرسوده‌تر باشند احتمال خسارت بيشتر می‌شود و اين امر ارتباط زيادی با مناطق شمال و جنوب شهر ندارد چرا که متاسفانه ساختمان‌های نوسازی که سال‌های اخير ساخته شده‌اند حتی با زلزله کوچک ممکن است آسيب ببينند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016