دوشنبه 31 خرداد 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

مبادلات گازی و نفتی ایران زیر فشار تحریم‌ها، رادیو فردا + دویچه وله

آمریکا: تحریم‌های جدید ممکن است خط لوله گاز ایران و پاکستان را در بر گیرد

رادیو فردا - ریچارد هالبروک، فرستاده ویژه آمریکا در امور پاکستان و افغانستان، به دولت اسلام آباد هشدار داد که تحریم‌های جدید واشینگتن علیه جمهوری اسلامی ایران ممکن است خط لوله گاز ایران - پاکستان را نیز در بر گیرد.

به گزارش خبرگزاری‌ها، ریچارد هالبروک، مشارکت شرکت‌های پاکستانی و دولت ایران در طرح انتقال گاز طبیعی ایران به پاکستان را مشمول تحریم‌های واشینگتن علیه تهران دانست و هشدار داد که پاکستان خود را «بیش از حد متعهد» به انجام این قرارداد نکند.

آقای هالبروک در پاسخ به اینکه این تحریم‌ها چگونه می‌تواند دامنگیر پاکستان نیز شود، به خبرنگاران گفت: «هم اکنون قانون تحریم‌های جدید علیه ایران در کنگره آمریکا در حال تدوین است و پاکستان باید تا تصویب نهایی این قانون منتظر بماند.»

قرارداد ساخت خط لوله و انتقال گاز طبیعی از ایران به پاکستان هفته گذشته پس از ماه‌های رایزنی بین دو کشور نهایی شد و قرار است با اجرایی شدن این قرارداد از فرودین ماه سال ۹۳ خورشیدی، (مارس ۲۰۱۴ میلادی) روزانه ۲۱.۵ میلیون متر مکعب گاز ایران برای مدت ۲۵ سال به پاکستان صادر شود.

واشینگتن که به دنبال منزوی کردن ایران در سطح بین‌المللی است تا کنون به سبب نیاز خود به حمایت پاکستان در جنگ با القاعده درباره این قرارداد سکوت کرده بود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


مبادلات نفتی ایران زیر فشار تحریم‌ها

دویچه وله - و کشور قزاقستان و ترکمنستان از انتقال نفت خود از مسیر ایران صرف‌نظر کرده‌اند. در کل خریداران نفت ایران از میزان تقاضای خود کاسته‌اند. استرالیا، ژاپن و کره جنوبی نیز به تحریم‌های مضاعف علیه جمهوری اسلامی پیوسته‌اند.

کشورهای قزاقستان و ترکمنستان قصد دارند مسیر صادرات نفت خود از طریق ایران را تغییر دهند و به جای آن، نفت خود را از طریق دریای سیاه روسیه به خریداران انتقال دهند. این دو کشور آسیای مرکزی هم‌اکنون نفت خود را در شمال به ایران تحویل می‌دهند و ایران نیز از خلیج فارس به همان میزان نفت به مشتریان آنها انتقال می‌هد. در صنعت نفت این عمل را سوآپ (swap) می‌‌نامند.

خبرگزاری رویترز به نقل از منابع صنعت نفت این دو کشور گزارش داد که این تصمیم به دلیل تحریم‌های جدیدی است که از سوی شورای امنیت سازمان ملل در رابطه با برنامه هسته‌ای ایران وضع شده است.

قزاقستان سالانه حدود یک میلیون ۲۰۰ هزار تن نفت خام از مسیر ایران به مشتریانش انتقال می‌دهد. صادرات ترکمنستان از طریق ایران دو میلیون تن در سال است. ولی مشخص نیست که در این انتقال، ایران چه میزان سهم دارد.

به گزارش خبرگزاری رویترز به نقل از منابع آگاه، قزاقستان و ترکمنستان قصد دارند نفت را از طریق خط لوله‌ی باکو به بندر نووروسیسک در دریای سیاه برسانند. ترکمنستان اعلام کرده که توانایی پیوستن به خط لوله باکو‌−تفلیس­-جیهان را دارد. این خط لوله ظرفیتی بالغ بر ۵ میلیون تن در سال را دارد ولی در حال حاضر فقط برای انتقال ۵/ ۳ میلیون تن نفت از این لوله استفاده می‌شود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016