دوشنبه 31 خرداد 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

دو تن از بازرسان آژانس ممنوع الورود شدند، ايلنا

با توجه به اينکه ما دانش فنی توليد صفحه سوخت را بدست آورديم، لذا ساخت راکتوری مثل راکتور تهران آسان است و اميدواريم طراحی پايه و تفصيلی آن در يک سال و نيم آينده به پايان برسد و در طول سه سال هم ما بتوانيم بسازيم.


ايلنا: رئيس‌ سازمان انرژی اتمی در رابطه با اظهارات رييس کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی مجلس مبنی بر برخورد با بازرسانی که گزارشات نادرست از فعاليت‌های هسته ای ايران ارائه کرده اند، گفت: به دليل ارائه اطلاعات غلط از سوی دو بازرس آژانس بين‌المللی انرژی اتمی پيرامون فعاليت‌های ايران، اين دو نفر ديگر حق ورود به ايران را ندارند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


به گزارش ايلنا، علی‌اکبر صالحی در خصوص ساخت راکتوری قوی‌تر از راکتور تهران به راديو گفت‌وگو، گفت: ما چند ماهی است روی طراحی راکتوری مشابه راکتور تهران که يک راکتور ساده‌ای است، کار می‌کنيم، يعنی يک استخر آبی است و در آن صفحه‌های سوخت را می‌گذارند و راديو دارو را توليد می‌کنيم. چون که يک راکتور ساده‌ای است، ما فکر کرديم با توجه به نيازی که به راديو دارو در کشور داريم بهتر است همين راکتور را باز طراحی مجدد و به هنگام کنيم، خيلی از تجهيزات و وسايل و طراحی‌های آن را و قدرت آن را هم بالا بريم. قدرت اين راکتور امروز حدود ۵ مگاوات است ما تا ۲۰ مگاوات هم درنظرگرفتيم که قدرت آن باشد؛ که ان‌شاءالله در سال آينده همانطور که اعلام شد اين صفحات سوخت را تحويل راکتور تهران خواهيم داد.
وی افزود: با توجه به اينکه اين دانش فنی توليد صفحه سوخت را بدست آورديم، لذا ساخت راکتوری مثل راکتور تهران آسان است و ما اميدواريم طراحی پايه و تفصيلی آن در يک سال‌ونيم آينده به پايان برسد و در طول ۳ سال هم ما بتوانيم بسازيم.
رييس سازمان انرژی اتمی در پاسخ به اين که طبق مصوبه مجلس درخواست‌های بازرسی فراتر از مقررات ان پی‌تی رد خواهد شد،تحليل شما در اين رابطه چيست؟ گفت: ما هيچ وقت بازرسی فراتر از ان‌پی‌تی را اجازه نمی‌داديم. ما فقط در يک برهه‌ای که پروتکل الحاقی را به صورت داوطلبانه اجرا کرديم، آن موقع بود که يک مقدار بازرسی‌ها فراتر از بازرسی‌های پادمانی بود. اما بعد از اينکه آن فعاليت متوقف شد ديگر بازرسی‌های ما در چارچوب تعهدات پادمانی است که داريم. يعنی ما همانطور که بارها اعلام کرديم به تعهدات بين‌المللی خود پايبنديم. البته ما چيزی را فراتر نخواهيم رفت و از حقوقمان هم کم نخواهيم گذاشت. يعنی نه فراتر از حقوقمان چيزی طلب می‌کنيم و نه آمادگی داريم که از حقوقمان بگذريم. لذا بازرسی‌ها دقيقاً در چارچوب پادمان انجام می‌گيرد.
وی ادامه داد: اگر بازرسی خلاف واقع گزارشی بدهد، که اين اتفاق در همين آخرين جلسه شورای حکام در وين اتفاق افتاد؛ آن جا ما به آژانس بين‌المللی انرژی هسته‌ای در خصوص گزارش دو تن از بازرسانشان که درست نبود، اعتراض کرديم. گزارش کاملاً غيرواقعی بود. طبق توافقنامه پادمانی خواستيم که ديگر اين دو بازرس به ايران نيايند. دو بازرس ديگر معرفی کنند و ما اين کار را کرديم. يعنی می‌خواهم به عزيزانمان در مجلس اين اطمينان را بدهم و تمامی ملت ايران که ما رفتارمان و همکاريمان با آژانس در چارچوب توافقنامه‌های پادمانی و دقيقاً طبق آن انجام می گيرد و ما هيچ چيزی را فراتر از آن انجام نمی‌دهيم.
صالحی در پاسخ به اين که رئيس کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی مجلس شورای اسلامی اعلام کرد که برخی از بازرسان آژانس بر‌خلاف مقررات اطلاعات غلط را در اختيار رسانه‌ها قرار می‌دهند. آيا جهت برخورد با اين بازرسان تدابيری در نظر گرفته شده؟ تصريح کرد: بله. همان موردی که گفتم، اسامی دو تن از بازرسان را هفته پيش به آژانس اعلام کرديم که اين دو تن ديگر حق ورود به ايران را ندارند با توجه به اينکه هم قبل از اينکه به صورت رسمی به گزارش پرداخته شود، آن را برملا کردند، ضمن اينکه اصلاً گزارش غيرحقيقی هم دادند. يعنی هر دو وجه آن و اين سبب شد ما از ورود اين دو تن بازرس به ايران جلوگيری کنيم.
وی همچنين با بيان اين مطلب که ما در گذشته درخواست‌های فراتر از ان پی تی داشتيم؟گفت: آن زمانی که ما پروتکل الحاقی را به طور داوطلبانه اجرا می‌کرديم، آنها اجازه داشتند هر جايی را بازديد کنند، در اين صورت طبق شرايطی سرزده می‌توانند بازديد کنند و مسائلی از اين دست. الان هم ما بازديدهای سرزده داريم اما طبق قاعده‌ای است که ما توافق می‌کنيم. صالحی ادامه داد : مثلاً می گوييم در ماه دوبار می‌توانند بازديد سرزده از مثلاً تأسيسات نطنز داشته باشند، در رويه پادمانی تمامی شيوه‌های بازرسی کاملاً روشن و تدوين می شود،مثلاً چند بازرسی مشخص با زمان مشخص و تاريخ مشخص و چند بازرسی مشخص در طول يک ماه می‌توانند داشته باشند. توافق طرفينی است که انجام می‌دهيم، طبق يک چارچوب و پروتکل کار انجام می‌دهيم.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016