پنجشنبه 10 تیر 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

احمدی‌نژاد در گفت‌وگو با خبرگزاری ‌کيودو ژاپن: ايران با آمريکا روابط اقتصادی‌ ندارد که از تحريم ضرر کند، ايلنا

- قطعنامه اخير اعلام ناتوانی برای تغيير و شکست اوباماست
- رژيم صهيونيستی آرزوی حمله به ايران را به گور خواهند برد
- دولت آمريکا حق ندارد در مورد هيچ ملتی تصميم بگيرد
- غنی‌سازی ۲۰ درصد جزو بی‌ضررترين مواد است.


ايلنا: رييس‌جمهور با بيان اينکه خواهان روابط دوستانه و عادلانه با امريکا بوديم، اما رييس جمهور امريکا نتوانست تغييراتی راايجاد کند، صدور قطعنامه اخير شورای امنيت عليه ايران را به معنای تسليم و اعلام ناتوانی برای تغيير و شکست اوباما دانست.
به گزارش ايلنا، محمود احمدی‌نژاد در مصاحبه با خبرگزاری «کيودو»ژاپن مناسبات يکجانبه و ناعادلانه ايجاد شده پس از جنگ جهانی دوم را شکست خورده و بی‌فايده دانست و گفت: صلح و امنيت و ايجاد ساختارهايی بر پايه دوستی و عدالت برای همه ملت‌ها، مسير روشن فرداست و جمهوری اسلامی ايران در همين مسير به حرکت و فعاليت‌های خود ادامه خواهد داد.
رييس‌جمهور در پاسخ به سوالی درباره ارزيابی خود از دورنمای روابط جمهوری اسلامی ايران و ژاپن با توجه به موافقت توکيو با قطعنامه جديد عليه ايران، گفت: ايران و ژاپن در يک منطقه تمدنی قرار گرفته‌اند و از ويژگی‌های تاريخی، فرهنگی و انديشه‌ای مشترکی برخوردار هستند. ايران و ژاپن در حوزه شرق قرار دارند و ويژگی‌ نگاه شرقی‌ به زندگی، انسانی و عاطفی است. دو کشور در مسائل سياسی جهان هم در حوزه واحدی قرار گرفته‌ و خواهان استقلال و برقراری عدالت و دوستی در جهان هستند با توجه به اين ويژگی‌ها بايد به‌طور طبيعی و تاريخی در کنار يکديگر باشند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


ژاپن را در مورد قطعنامه مقصر نمی‌دانيم
وی با بيان اينکه ايران رأی ژاپن به قطعنامه اخير عليه ايران را به حساب اين کشور نمی‌گذارد، خاطر نشان کرد: برای همگان روشن است که دولت و مردم ژاپن خواهان جمع‌آوری پايگاه‌های نظامی آمريکا از اين کشور است، اما به علت فشارهای فراوان قدرت‌های سلطه‌گر به دولت ژاپن، اين امر تاکنون اتفاق نيفتاده است بنابراين ايران، دولت ژاپن را در مورد قطعنامه مقصر نمی‌داند. البته اگر کسی بخواهد اين قطعنامه را به اجرا در آورد بطور طبيعی ما هم در مقابل، تصميم لازم را خواهيم گرفت.

دولت آمريکا مسوول صدور قطعنامه است
احمدی‌نژاد خاطر نشان کرد: تهران، دولت آمريکا را بخاطر وارد کردن فشارهای مختلف بر دولت‌ها و کشورهای ديگر، مسوول صدور قطعنامه می‌داند. بنابراين اين مسأله مانعی برای توسعه روابط و همکاری‌های ايران با ساير کشورها بويژه ژاپن نيست.
احمدی‌نژاد با تأکيد بر اينکه دو کشور چه بخواهند و چه نخواهند بايد در آينده‌ای نزديک در کنار يکديگر قرار بگيرند، تصريح کرد: تحولات جهانی اهميت اين موضوع را هر چه بيشتر آشکار خواهد کرد. در دنيای جديدی که بايد ساخته شود، ايران و ژاپن نمی‌توانند از يکديگر فاصله بگيرند بلکه بايد با کمک هم در برپايی دنيای جديد مشارکت کنند .اين مطالبه هر دو ملت است و دولت‌ها هم بايد از خواست ملت‌ها تبعيت کنند.

اگر مشکلی ايجاد شود از توانمندی‌های خود استفاده می کنيم
رييس‌جمهور در پاسخ به سوالی درباره واکنش ايران در مقابل اجرای قطعنامه اخير عليه ايران اظهار داشت: همکاری‌های و ارتباطات اقتصادی ، موضوعی دوجانبه است که هر دو طرف از آن سود می‌برند. اگر در نوع همکاری‌ها مشکل و مانعی ايجاد شود، به ضرر همه خواهد بود. بی‌ترديد در مسائل اقتصادی مقابله به مثل وجود دارد . امروز ايران صاحب يک قدرت اقتصادی بزرگ است و بی‌ترديد اگر مشکلی ايجاد شود از توانمندی‌های خود استفاده خواهد کرد البته علاقه‌مند هستيم که ژاپن وارد چنين عرصه‌ای نشود. امروز کسانی که قطعنامه را وضع کردند، اعلام می‌کنند که به دنبال اجرای آن نيستند.

بيانيه تهران آغاز راه جديدی در مناسبات جهانی است
احمدی‌نژاد در ادامه به سوالی در خصوص بيانيه تهران و آينده اين بيانيه چنين پاسخ داد: بيانيه تهران آغاز يک راه جديد در مناسبات جهانی است که حرکت مستقلی را در برابر ملت‌ها و دولت‌ها قرار داد. گرچه بهانه‌ اين بيانيه، تبادل هسته‌ای است اما فراتر از آن است. بيش از ۶۰ سال است که عده‌ای اين باور را ايجاد کرده‌اند که همه مسائل يا بايد به آنها ختم می‌شود و يا بايد از آنها شروع شود اما بيانيه تهران راه جديدی را برای همه کشورها و ملت‌های مستقل ايجاد کرد.
وی افزود: بيانيه تهران به‌دنبال اين است که دنيا بايد برپايه عدالت اداره شده و همه با دوستی در اداره جهان مشارکت کنند. بيانيه تهران مبنای اداره دنيا را بر پايه دوستی و عدالت می‌داند و اين چيزی است که تازه شروع شده است و بايد ادامه پيدا کند.
رييس‌جمهور خاطر نشان کرد: بيانيه تهران مشارکت دادن همه ملت‌ها در عرصه جهانی است و پيام روشن آن «انرژی صلح‌آميز هسته‌ای برای همه، بمب اتم برای هيچ‌کس» است. اين پيام، منطق همه ملت‌ها و دولت‌های مستقل است و نيازمند شورای امنيت جديد و مناسبات جديدی می باشد.

بايد شرايط يک‌جانبه و تبعيض‌آلود حاکم بر جهان، پايان يابد
وی با بيان اينکه بايد شرايط يک‌جانبه و تبعيض‌آلود حاکم بر جهان پايان يابد، گفت: بسياری از دولت‌ها برای پيوستن به بيانيه تهران اعلام آمادگی کرده‌اند و اين بدان معناست که اهميت اين بيانيه فراتر از تبادل سوخت است و ملت‌ها به سمت دنيای جديدی در حال حرکت هستند.
رييس‌جمهور تأکيد کرد: روح حاکم بر بيانيه تهران، همکاری جمعی جهانی بر پايه عدالت و دوستی است که به سرعت جلو خواهد رفت. امروز مناسبات پس از جنگ جهانی دوم به دليل ناعادلانه و غيرانسانی بودن شکست خورده و جهان نيازمند عدالت و انسانيت است و بيانيه تهران کليد حرکت به سمت اين نياز است.
‌احمدی‌نژاد در پاسخ به سوالی درباره احتمال آغاز گفت‌وگو ميان ايران و ۱+۵ گفت: ملت ايران هميشه اهل گفت‌وگو و همکاری‌های سازنده بوده است. ترکيه و برزيل هم به درخواست دولت آمريکا وارد گفت‌وگو با تهران شدند و در جريان مذاکرات، غربی‌ها قطعنامه صادر کردند تا به زعم خود شمشيری عليه ملت ايران بلند کنند و اين نشان‌دهنده تغيير شرايط است. امروز ايران در مورد تبادل سوخت بر اساس بيانيه تهران همچنان آماده مذاکره است چون بيانيه تهران جامع، عادلانه و قانونی است اما در مورد مذاکره با ۱+۵ شرايط عوض شده است.

رفتارهای غلط، کهنه و پوسيده‌ بايد برای هميشه به تاريخ بپيوندد
رييس‌جمهور درباره درخواست اعضای ۱+۵ برای آغاز گفت‌وگو با ايران اظهار داشت: ايران همواره اهل گفت‌وگو و منطق است اما جالب اين است که ايران سه ماه قبل اعلام کرد که آماده گفت‌وگو می‌باشد ولی آنها از گفت‌وگو طفره می‌رفتند ولی بلافاصله پس از اينکه قطعنامه را صادر می‌کنند، نامه می‌دهند که اهل گفت‌وگو هستند، در حالی که سه ماه قبل از آن فرار می‌کردند. اين‌گونه رفتارهای غلط، کهنه و پوسيده‌ بايد برای هميشه به تاريخ بپيوندد و به فضل الهی ايران با کمک دوستانش اين روش غلط را از دنيا پاک خواهد کرد.

غنی‌سازی ۲۰ درصد جزو بی‌ضررترين مواد است
رييس‌جمهور در پاسخ به اينکه اگر بيانيه تهران به اجرا درآيد، آيا ايران همچنان به غنی‌سازی ۲۰ درصد اورانيوم ادامه خواهد داد، گفت: غنی‌سازی ۲۰ درصد مسأله مهمی نيست. کسی که توان غنی‌سازی داشته باشد، هر درصدی که بخواهد می‌تواند، اورانيوم را غنی کند اما چون نياز نداريم و در برنامه‌هايمان هم اين مسأله وجود ندارد، اورانيوم را در درصدهای بالا غنی نمی‌کنيم. غنی‌سازی ۲۰ درصد جزو بی‌ضررترين مواد است و غير از توليد دارو، استفاده ديگری ندارد يعنی ايمن‌ترين محصول، غنی‌سازی ۲۰ درصد است. اما چون نياز ايران را در اين زمينه تأمين نکردند، به اجبار خودمان برای غنی‌سازی اقدام کرديم ولی اگر نيازمان را تامين کنند ، ديگر احتياجی به توليد آن نيست.

دشمنی آمريکا با ملت ايران موضوع جديدی نيست
احمدی‌نژاد در ادامه درباره آينده روابط جمهوری اسلامی ايران و ايالات متحده آمريکا با توجه به اقدامات جديد آمريکا برای تحريم ايران، اظهار داشت: بيش از ۵۰ سال است که ايالات متحده عليه ملت ايران توطئه می‌کند، آنها ۵۷ سال قبل عليه دولت ملی در ايران کودتا کردند و خودشان نيز به آن اعتراف دارند. در طول ۲۵ سال بعد از آن کودتا هم از يک حکومت ديکتاتور و خشن حمايت کردند. زمانی که انقلاب آزادی‌بخش اتفاق افتاد و دموکراسی و انتخابات آزادانه را برای ملت ايران به ارمغان آورد، آمريکايی‌ها از همان روز اول، عليه ايران صف‌آرايی و در دوران جنگ تحميلی از صدام حمايت کردند. از همان ابتدا هم ايران را تحريم و سرمايه‌های ملت ايران را بلوکه کردند بنابراين دشمنی آنها موضوع جديدی نيست.

ايران با آمريکا روابط اقتصادی‌ ندارد که از تحريم ضرر کند
رييس‌جمهور خاطر نشان کرد: ايران با آمريکا روابط اقتصادی‌ ندارد که از تحريم ضرر کند. ايران با اروپا، چين و ژاپن رابطه اقتصادی دارد و در حقيقت آمريکا با حرکت در مسير تحريم اين کشورها را تحريم می‌کند، و به دليل اينکه خودش هيچ سودی نمی‌برد، قصد دارد ديگران هم سودی از رابطه با ايران نبرند. البته ما اين‌گونه رابطه با آمريکا را هرگز نمی‌پسنديديم، بلکه خواهان روابط دوستانه و عادلانه بوديم حتی وقتی آقای اوباما روی کار آمد، از آن استقبال کرده و برای کمک به ايجاد تغييرات واقعی اعلام آمادگی کرديم ولی متاسفانه ايشان موفق نشد، تغييراتی را ايجاد کند.
وی افزود: آمريکا هنوز از همان ابزار فشار مانند توهين و رعايت نکردن عدالت برای پيشبرد سياست‌های خود استفاده می‌کند. در عراق و افغانستان نيز وضع بدتر از گذشته شده است.

اميدواريم مسوولان آمريکايی روزی از خواب غفلت بيدار شوند
وی با اظهار اميدواری برای ايجاد تغييرات واقعی از سوی آمريکا، اظهار داشت: يکی از اين تغييرات و آسان‌ترين آنها رابطه با ايران است چون ايران اهل گفت‌وگو و منطق بر پايه عدالت و قانون است. اميدواريم مسوولان آمريکايی روزی از خواب غفلت بيدار شوند و متوجه باشند که ناامنی، تبعيض، فقر و احساس ناامنی در جهان از تبعات رفتار دولتمردان آمريکايی است.
رييس‌جمهور با تأکيد بر اينکه تحريم در شرايط کنونی جهان ،کارآيی ندارد، اظهار داشت: در دوره‌ اقتصاد جهانی و تجارت آزاد، استفاده از ابزار تحريم موضوعی شکست‌خورده است.

دولت آمريکا حق ندارد در مورد هيچ ملتی تصميم بگيرد
‌احمدی‌نژاد در ادامه خاطر نشان کرد: اينکه گفته می‌شود آمريکايی‌ها بمب‌های اتم خود را در پايگاه‌های نظامی کشورهای ديگر مخفی کرده‌اند به اين معنا است که آنها خطر را به ساير ملت‌ها منتقل کرده‌اند و اگر نتوانند امنيت اين بمب‌ها را حفظ کنند، فاجعه‌ بزرگی در دنيا به‌وجود خواهد آمد. خواسته اصلی ايران اين است که بايد بمب‌های هسته‌ای از نقاط مختلف جهان جمع‌آوری و خنثی و سايه ناامنی از دنيا برداشته شود. چرا بايد آمريکا در کشورهای ديگر و در حالی که ملت‌ها و دولت‌های آن کشورها نمی‌خواهند، پايگاه نظامی داشته باشد؟ اين مسأله يک زورگويی آشکار است. اگر واقعاً بدنبال ايجاد تغيير هستند ابتدا بايد پايگاه‌های خود را جمع‌آوری کنند و اجازه دهند که ملت‌ها خودشان آزادانه تصميم بگيرند. دولت آمريکا حق ندارد در مورد هيچ ملتی تصميم بگيرد.

ساختار شورای امنيت تحميلی است
رييس‌جمهور با تأکيد بر اينکه ساختار شورای امنيت تحميلی است، اظهار داشت: آمريکا بعد از جنگ جهانی دوم به‌عنوان فاتح اين جنگ، ساختاری را تدوين و به ملت‌ها تحميل کرد اما امروز همه به اين ساختارها معترض هستند و اميدواريم صاحبان قدرت عاقلانه رفتار کرده و ضرورت ايجاد تغييرات اساسی را بپذيرند و اين بيش از همه به نفع خودشان است.
وی با بيان اينکه امروز ملت‌ها و دولت‌ها علاقه‌ای به برقراری رابطه با آمريکا ندارند، زيرا اين رابطه را ظالمانه می‌دانند، اظهار داشت: اگر امروز در نقاط مختلف جهان رفراندوم برگزار شود، هيچ‌کدام از ملت‌ها، سياست‌های دولت آمريکا را تاييد نمی‌کنند و اين نشان می‌دهد که نظم حاکم بر جهان، تحميلی است از اين رو چنانچه آنها خودشان ضرورت تغيير را نپذيرند، تاريخ اين تغيير را انجام خواهد داد زيرا ملت‌ها تا حدودی تحمل می‌کنند اما بعد از آن با ايستادگی خود ،تغييرات لازم را بوجود می‌آورند.

ملت ايران در اجرای پروژه‌ها متوقف حضور ديگران نمی‌ماند
رييس‌جمهور در پاسخ به سوالی درباره روابط ايران و ژاپن گفت: ملت ايران و ژاپن هيچ‌گاه با يکديگر تضاد منافع نداشتند و هيچ درگيری يا نقطه تاريکی در سابقه تاريخی دو کشور وجود ندارد دو ملت هميشه با هم دوست بوده‌اند.
رييس‌جمهور در پاسخ به سوال خبرنگار ژاپنی مبنی بر اينکه با توجه به واگذاری قراردادهای مهم نفتی و گازی در پارس جنوبی به شرکت‌های ايرانی آيا برای مشارکت شرکت‌های خارجی مانند شرکت‌های ژاپنی جايی در صنعت نفت و گاز ايران وجود دارد، اظهار داشت: برای مشارکت شرکت‌های ژاپنی در شرايط عادلانه و پايدار هميشه زمينه فراهم است اما همه بايد بدانند که ملت ايران متوقف حضور ديگران نمی‌ماند و فعاليت‌های خود را به پيش خواهد برد.تجربه هم نشان داده که ملت ايران هميشه می‌تواند نيازهای خود را تأمين کند.
احمدی‌نژاد اضافه کرد: مخازن گازی و پروژه‌های فراوانی در نقاط مختلف ايران در عرصه تبديل و توليد گاز و پتروشيمی وجود دارد که هنوز به بهره‌برداری نرسيده است و به زودی پروژه‌های بزرگ نفت را هم توسط شرکت‌های داخلی آغاز خواهيم کرد و البته ديگران هم می‌توانند در اين زمينه مشارکت کنند ولی روشن است که هرچه زمان بگذرد، فضا هم محدودتر می‌شود. ضمن اينکه پروژه‌های نفت ايران نامحدود نيست و وقتی شرکت‌های ايرانی توانايی انجام اين پروژه‌ها را داشته باشند، طبيعی است که اين پروژه‌ها به آنها واگذار ‌می شود.

زورگويان آرزوی حمله به ايران را به گور خواهند برد
رييس‌جمهور در جواب سوالی درباره احتمال حمله نظامی رژيم صهيونيستی به ايران تصريح کرد: هيچ‌کس جرأت اين کار را ندارد. رژيم صهيونيستی در حال اضمحلال است ضمن اينکه ايران کشور بزرگی است و با اشغال سرزمين‌های ديگر و به زور ترور، زندان و کشتار ايجاد نشده است. ايران دارای تمدن هفت‌هزار ساله است. آمريکا که ارباب صهيونيست‌هاست جرات حمله به ايران را ندارد. چه برسد به يک رژيم جعلی که امروز موجوديتش زير سوال رفته است. آنها حتی جرات فکر کردن به اين موضوع را هم ندارند البته آرزوی اين کار را دارند اما اين آرزو را به گور خواهند برد. خودشان هم می‌دانند که نمی‌توانند عليه ملت ايران کاری انجام دهند اما کار ديگری نمی‌توانند بکنند و منطقشان همين است.
وی افزود: آنها خيال می‌کنند با در دست گرفتن چماق تهديد می‌توانند در مذاکرات، امتياز بگيرند ولی بايد بدانند که مطمئناً چنين اتفاقی نخواهد افتاد. آنها تا به حال چندين قطعنامه صادر کرده‌ و سپس وارد مذاکره شده‌اند اما هيچ چيزی عايدشان نشده است.

ملت ايران هيچ‌گاه از موضع قانون و عدالت عقب‌نشينی نخواهد کرد
رييس‌جمهور با تأکيد بر اينکه ملت ايران هيچ‌گاه از موضع قانون و عدالت عقب‌نشينی نخواهد کرد، اظهار داشت: قانون و عدالت بايد برای همه باشد .تحريم و قطعنامه هم هيچ تاثيری در اراده ملت ايران ندارد. بزرگ‌ترين ضربه اين قطعنامه به آمريکا و شورای امنيت بود. آقای اوباما با شعار تغيير روی کارآمد اما قطعنامه به معنای تسليم است و به اين معنی می‌باشد که تغييری اتفاق نخواهد افتاد در حقيقت اعلام ناتوانی برای تغيير و شکست اوباماست. آقای اوباما بايد بداند که بازگشت به سياست‌های بوش نتيجه‌ای جز شکست ندارد و اصولاً شکست سياست‌های بوش موجب اقبال مردم آمريکا به شعار تغيير شد.

کسی حق زور گفتن به ديگران را ندارد
رييس‌جمهور گفت: بايد همه ملت‌ها و دولت‌ها بر پايه دوستی و عدالت در حل مشکلات اقتصادی، امنيتی و سياسی جهان، مشارکت داشته باشند. خيلی بچگانه است که عده‌ای خيال کنند با زور و چماق می‌توانند اراده خود را بر ملتی مانند ايران تحميل کنند. دوره اين گونه رفتارها خيلی وقت است که تمام شده است. همه ملت‌ها محترم هستند و کسی حق زور گفتن به ديگران را ندارد.

ملت ايران مصمم و متحد در مسير پيشرفت حرکت می‌کند
رييس‌جمهور در ادامه در پاسخ به سوالی درباره شرايط داخلی ايران گفت: ايران يک ملت و کشور زنده و در حال حرکت است. سال گذشته ۴۰ ميليون نفر يعنی ۸۵ درصد مردم در انتخاباتی کاملاً آزاد مشارکت کردند که رکوردی در عرصه انتخابات جهان به شمار می‌رود. ملت ايران ملتی حزبی نيست، اگر چه مردم ممکن است انتخاب‌های متفاوت داشته باشند اما همه با هم دوست و خواهان پيشرفت و آبادانی ايران بوده و در مقابل دشمنان، متحد و يکپارچه عمل می‌کنند.
وی افزود: امروز ايران بانشاط‌تر از گذشته بوده و همبستگی ملی بيش از پيش تقويت شده است البته معنايش اين نيست که مشکلی وجود ندارد، در همه جای دنيا مشکلات وجود دارد اما مهم اين است که ملت ايران مصمم به تلاش برای رفع مشکلات و رسيدن به پيشرفت و تعالی است. امروز ملت ايران مصمم و متحد در مسير پيشرفت حرکت می‌کند.
رييس‌جمهور گفت: امروز همه ملت‌ها به ايران علاقه‌مند هستند چرا که ايران حرف همه ملت‌ها را می‌زند و خواهان عدالت و دوستی است. امروز ايران قوی‌تر از يک سال قبل است و چون قوی شده و روی پای خود ايستاده‌ايم و دشمنان نمی‌توانند ما را وادار به عقب‌نشينی کنند، قطعنامه می‌دهند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016