جمعه 11 تیر 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

ماموريت ويژه سپاه انصارالمهدی درباره رهبران جنبش سبز چيست؟ ندای سبز آزادی

مهدی کروبی روز سه‌شنبه هنگامی که برای شرکت در مراسم ختم پدر محمدرضا عارف معاون اول سيدمحمد خاتمی به مسجد دانشگاه شريف رفته بود، برای چندمين بار مورد حمله گروهی قرار گرفت که به اسم دفاع از ولايت بدترين توهين‌ها و اهانت‌ها و ناسزاها را به چهره‌های شناخته شده نظام مدافعش نثار می‌کنند. اين عده به اسم دفاع از ولايت اين‌بار نگذاشتند کروبی وارد مسجد شود و با سردادن شعارهايی نظير «فتنه‌گر برو بيرون»، «منافق برو بيرون» و «دانشگاه جای فتنه‌گران نيست» مانع ورود وی به مسجد دانشگاه صنعتی شريف شدند. مهدی کروبی به توصيه اطرافيان اش از حضور در مجلس ختم خودداری کرد و از دانشگاه صنعتی شريف خارج شد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


اما اين افراد چه کسانی هستند که هربار می‌دانند کروبی چه زمان و چه ساعتی در کدام محل حاضر می‌شود که به اسم مردم و مدافعان نظام و انقلاب دقيقا در همان محل حاضر می‌شوند و به او اهانت می‌کنند.

سپاه انصار المهدی

از ابتدای پيروزی انقلاب اسلامی و بعد از اتفاقات اوايل انقلاب کار حفاظت از شخصيت‌های مهم و تاثيرگذار انقلاب به بخشی از نيروهای سپاه پاسداران سپرده شد.

اين بخش بعدها سپاه حفاظت انصار المهدی نام گرفت. اين سپاه هم‌اکنون کاملا زير مجموعه سپاه پاسداران بشمار می‌رود. اين نيروی حفاظتی در اوايل انقلاب و بعد از ترورهای فراوان عليه مسئولان ارشد نظام شکل گرفت و ماموريت خود را آغاز کرد. مقر رسمی اين نيرو در دو ساختمان ۶ طبقه‌ای در خيابان پاستور تهران قرار دارد و اين نيرو در نقاط ديگر شهر تهران نيز از قبيل سفارت سابق آمريکا (مرکز خنثی سازی بمب) و محمدشهر کرج يک پادگان آموزشی دارد.وظيفه اصلی اين نيرو، حفاظت از جان تمام مقام‌های سياسی نظام از جمله روسای جمهور و مجلس سابق است. اين نيرو با استعداد حدود ۳۰٬۰۰۰ نفر وظيفه حفاظت از جان مقام‌های سياسی حکومت ايران را دارا است.

ازابتدای شکل‌گيری اين سپاه، افرادش به‌واسطه نزديکی به مقام‌های حکومتی و اطلاع از اقدامات و عملکردشان و خبرهای پشت پرده، اهميت دوچندانی يافتند، به‌گونه‌ای که انتخاب افراد و نيروهايش با گزينش‌های مختلف انجام ميشود. اين موضوع البته سبب‌ساز رواج فساد در اين نيرو هم شد. سال ۸۷ عبدالعلی نجفی فرمانده سابق سپاه انصار المهدی، پنج ماه پس از انتشار اخباری مبنی بر دست داشتن وی ‏در برخی پرونده های مالی، به طور رسمی از سمت خود برکنار شد.‏ نجفی به زمين خواری و همدستی با "مافيای زمين فارس" متهم شده بود. آن زمان در خبر رسمی اعلام اين تغيير از سوی روابط عمومی سپاه پاسداران هرچند آمده بود که اين تغيير "در ادامه تغييرات در ‏سپاه پاسداران انقلاب اسلامی" است، اما دقيقا از عنوان "برکناری" استفاده شده بود: «در ادامه تغييرات در ‏سپاه پاسداران سردار عبدالعلی نجفی فرمانده سپاه حفاظت انصار المهدی از سمت خود برکنار و‏‎ ‎سردار خوش ‏نواز در حال حاضر سرپرستی اين فرماندهی را بر عهده دارد‏‎.‎‏»

سوابق سپاه انصار المهدی

ساختار سپاه حفاظت انصار المهدی به‌گونه‌ای است که انتخاب افراد و تيم‌های مراقبتی کاملا خارج از وظيفه افراد مختلف است و تعداد افراد و حتی نحوه محافظت از افراد به عهده فرماندهی اين نيرو و مصوبات شورای عالی امنيت ملی است. بر همين اساس اطلاع از برنامه‌ها و اقدامات افراد مختلف و محل‌ حضورشان کاملا موضوعی طبيعی است.

در همين حال حضور طولانی مدت افراد اين نيرو در کنار شخصيت‌های مهم، در مواردی باعث تاثيرپذيری اين افراد شده است. مانند اتفاقی که برای سرتيم حفاظتی ميرحسين موسوی افتاد و عدم همکاری احتمالی او با فرماندهانش سبب‌ساز برکناری و حتی بازداشتش شد. البته در همان زمان که خبر بازداشت سرتيم حفاظتی ميرحسين منتشر شد معاونت روابط عمومی و تبليغات ستاد حفاظت انصار المهدی (عج) خبر دستگيری سر تيم حفاظتی ميرحسين موسوی را تکذيب و اعلام کرد سر تيم حفاظتی نامبرده طبق ضوابط جاری ماموريتش به اتمام رسيده و صرفا جابه‌جايی کاری صورت گرفته است.

محافظ يا مخبر

پس از اتفاقات مربوط به انتخابات رياست جمهوری، نقش تيم‌های حفاظتی افراد وشخصيت‌های درگير در موضوع انتخابات مانند ميرحسين موسوی، مهدی کروبی و سيدمحمد خاتمی بيش از گذشته اهميت يافت. اين افراد موظف به گزارش کوچک‌ترين ديدار و اقدامات افراد مختلف بودند، در همين حال در مواردی مجبور به خودداری از انجام وظيفه مصوبشان بودند. اتفاقی که در مواردی حتی منجر به شکايت بعضی وابستگان شخصيت ها شد. آن چنان که حسين کروبی فرزند مهدی کروبی در گفت‌وگويی رسما اعلام کرد که محافظان پدرش به وظايفشان عمل نمی‌کنند. توجه به کارکرد اين نهاد و اتفاقاتی که برای چهره‌های مهم منتقد حکومت ايران می افتد، می‌تواند گره‌گشای بسياری از مجهولات باشد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016