دوشنبه 14 تیر 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

مهمان‌پرست: توليد اورانيوم با غنای ۲۰ درصد، در چارچوب معاهده ان.پی.تی است، ايسنا

*تحريم، بزرگترين اشتباه غرب است
*اقدامات يک‌جانبه گروه وين و ۵+۱ در دست بررسی است

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ايران تاکيد کرد: در صورتی که غرب بخواهد با تحريم و تحت فشار قرار دادن ملت ايران به اهداف خود دست يابد، بزرگترين اشتباه خود را مرتکب شده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران(ايسنا) رامين مهمان پرست اظهار داشت: اگر غربی‌ها با ايران به صورت منطقی تعامل کرده و به حقوق ملت ايران احترام بگذارند، بدون شک مردم ايران بهترين تعامل را با آنها خواهند داشت، ولی اگر غربی‌ها فکر کنند که می‌توانند با تحت فشار قرار دادن ملت ايران و از طريق تحريم ها به اهداف خود خواهند رسيد، بزرگترين اشتباه خود را مرتکب شده‌اند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


مهمان پرست افزود: اگر ملت ايران متوجه شوند که غرب قصد دارد برای رسيدن به اهداف سياسی خود، آنها را تحت فشار قرار دهد، بصورت متحد و منسجم مقابل دشمن خواهند ايستاد.

وی با اشاره به سالگرد شهادت ۲۹۰ نفر از سرنشينان ايرباس ايران در حمله ناو آمريکايی به اين هواپيمای مسافربری و همچنين ربوده شدن شهروندان ايرانی توسط دستگاه جاسوسی آمريکا در نقاط مختلف دنيا گفت: دولت آمريکا در حال مقابله و دشمنی با ملت ايران است.

سخنگوی وزارت امور خارجه که با برنامه "من طهران" (از تهران) شبکه العالم گفت‌وگو می‌کرد، تصريح کرد: هنگامی که آمريکايی‌ها فروش قطعات يدکی هواپيما به ايران را تحريم می‌کنند و بر اثر اين تحريم هواپيماهای حامل شهروندان ايرانی سقوط می‌کند، آيا اين اقدام مقابله با دولت ايران است يا ملت ايران.

مهمان پرست با بيان اينکه گفتار و رفتار مسوولان آمريکايی با يکديگر در تناقض است، افزود: اقدامات دولت باراک اوباما عليه ملت ايران، هيچ تفاوتی با دولتهای قبلی آمريکا ندارد و دولتهای قبلی هم اقدامات مختلفی را در اعمال تحريم و يا ربودن شهروندان ايرانی انجام دادند.

وی اظهار داشت: ملت ايران، آگاه، دانا و انديشمند است و به خوبی تفاوت رفتار و گفتار مسوولان آمريکايی را می‌داند.

مهمان‌پرست خاطرنشان کرد: طی سالهای پس از پيروزی انقلاب اسلامی ايران، مسوولان آمريکايی رفتارهای مختلفی را از خود نشان داده‌اند که هدف همه آنها تحت فشار قرار دادن مردم ايران بوده است.

وی افزود: آمريکايی‌ها مخالف استقلال و پيشرفت ايران هستند، زيرا آنها نگرانند که در صورتی که ايران به بتواند به قله‌های پيشرفت و قدرت دست يابد، به الگويی برای ديگر کشورها تبديل شود و ملتهای ديگر هم برای رسيدن به آنچه که ايران به آن می‌رسد، اقدام کنند.

مهمان پرست گفت: دولت آمريکا توانايی مقابله با مردم ايران را ندارد و طی سالهای گذشته ثابت شده است که آنها درباره ملت ايران آگاهی و شناخت ندارند و آنها نمی توانند از طريق ايجاد تفرقه در کشور توطئه‌های خود را عملی کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: هرچه فشارها عليه مردم ايران بيشتر شود، اتحاد مردم بيشتر می شود، و غربی ها هنوز به اين آگاهی نرسيده اند که مردم ايران اهل منطق بوده و تهديد را بر نمی تابند.

مهمان پرست با تاکيد بر ترغيب طرف مقابل به مذاکره خاطر نشان کرد: ما از ابتدا گفته بوديم که اهل مذاکره هستيم و برای دفاع از حقوقمان از همه توان و ظرفيت خود استفاده خواهيم کرد اما نمی پذيريم که طرف مقابل برای نزديک کردن مسير مذاکره به مقاصد خود، به اعمال فشار روی آورد زيرا اساس اين منطق اشتباه است.

وی افزود: ما پيش از اين تاکيد کرده بوديم که اگر آنها به صدور قطعنامه و اعمال فشار روی آورند، قطعا کار پيچيده تر خواهد شد.

مهمان پرست درباره علت اعلام آمادگی فوری کشورهای غربی برای مذاکره با ايران پس از تصويب تحريم های تازه عليه تهران اظهار داشت: تحليل ما اين است که پس از امضای بيانيه تهران ميان سه کشور ايران، ترکيه و برزيل، صحنه سياسی به نفع کشورهای مستقل عوض شد، و ما ضمن آنکه بهانه را از دست آنها گرفتيم، نشان داديم که اوضاع تغيير يافته است.

وی افزود: در دوره کنونی اگر کشوری بخواهد نظامی ناعادلانه به وجود آورد و حقوق کشورهای ديگر را زير پا بگذارد با سکوت کشورهای ديگر مواجه نخواهد شد و بيانيه تهران ثابت کرد که کشورهای مستقل می‌توانند حرکت های جديدی را پايه گذاری کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بيان اينکه تحريم‌ها هيچ وقت عملی نخواهد شد، تاکيد کرد: ممکن است مزاحمت‌ها و موانعی ايجاد شود، اما همه آنها راه حل دارد، و اين تحريم ها به نتيجه نخواهد رسيد.

مهمان پرست با اشاره به تحريم های مختلف در طول سی سال گذشته، گفت: نتيجه اين تحريم ها در سالهای گذشته جز پيشرفت استقلال و ايستادن ملت روی پای خود، چيز ديگری نبوده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در باره اين که آيا نشست سه جانبه ايران ترکيه و برزيل می تواند گشايشی در اوضاع جاری به وجود بياورد؟ خاطرنشان کرد همه بايد منتظر نتايج گفت‌وگوها باشيم.

مهمان پرست با بيان اين که اقدامات يکجانبه گروه وين و ۵+۱ در دست بررسی است؛ اظهار داشت: در خصوص درخواست مذاکرات گروه ۵+۱ که بعد از صدور قطعنامه مطرح شده است نيز قطعا آنها سخنان رييس جمهوری اسلامی ايران را بايد شنيده باشند که تصريح کرد اين مذاکرات به آينده موکول خواهد شد.

وی در خصوص درخواست تعليق غنی سازی اورانيوم ۲۰ درصد گفت: ما از ابتدا اعلام کرديم برای سوخت راکتور تحقيقاتی تهران به ۱۲۰کيلوگرم اورانيوم با غنای ۲۰ درصد نياز داريم که اگر از ابتدا با پيشنهاد ما موافقت می کردند اين مساله پيش نمی‌آمد.

مهمان پرست افزود: ما مصمم به تهيه اين مقدار سوخت از طريق خريد، مبادله يا توليد در داخل کشور هستيم ضمن اين که توليد اورانيوم ۲۰ در صد غنی شده در چارچوب قوانين آژانس بين المللی انرژی اتمی و معاهده ان پی تی است و فعاليتی صلح آميز شناخته می شود.

وی گفت: دبير کل آژانس معتقد است که اين اقدام ايران در چارچوب فعاليت صلح آميز است و هيچ کس تا کنون اعلام نکرده که خارج از چارچوب و قوانين آژانس بوده است بنابراين غنی سازی ۲۰ درصد برای سوخت راکتور تحقيقاتی تهران جزو حقوق ماست و ما اين توانايی را داريم.

سخنگوی وزارت امور خارجه خاطرنشان کرد: بعد از تامين کامل سوخت راکتور تحقيقاتی تهران غنی سازی ۲۰ درصد باز هم برای مصارف تاسيسات جديد و راکتورها نياز خواهد بود و يا اين که شايد اولويت با تاسيسات توليد انرژی برق هسته ای باشد که مسوولين در خصوص اين مساله تصميم گيری کرده و در راستای منافع ملی اقدام خواهند کرد .

وی افزود: بحث سوخت هسته ای کاملا به يک مساله اقتصادی تبديل شده است و برخلاف گذشته که ابتدا توليد و سپس به دنبال عرضه کالا بودند ما با توجه به دانش هسته‌ای خود ابتدا به دنبال نيازها هستيم تا متناسب با آن سوخت هسته ای توليد کنيم .

مهمان پرست گفت: بيانيه تهران که به امضای سه کشور رسيد رويکرد بسيار مهمی بود و مفاد آن فقط تبادل اورانيوم نبود بلکه اين بيانيه زمينه ساز همکاری با ديگر کشورها بود .

سخنگوی وزارت امور خارجه اظهار داشت: سابق بر اين کشورهايی که مدعی قدرت و دارای دانش هسته ای هستند به ديگر کشورها اجازه نمی دادند در تصميم گيری آنها دخالت و نقش داشته باشند اما اکنون شرايط تغيير کرده و کشورهای مهم، موثر و مستقل می توانند رويکردی را سوای قدرت های بزرگ دنبال کنند و با به وجود آوردن شرايط عادلانه در دنيا جنبه رسميت به حقوق هسته ای ساير ملت ها بدهند.

وی افزود: موضوع مذاکرات هسته ای با گروه ۵+۱ نيز همان چيزی است که در کنفرانس خلع سلاح هسته ای تهران مطرح شد و مورد استقبال ۶۰ کشور دنيا قرار گرفت و آن شعار "انرژی هسته ای برای همه و سلاح هسته ای برای هيچ کس" است و هيچ کشوری نمی تواند با اين رويکرد مخالفت کند و همه کشورهايی که مدعی خلع سلاح هسته ای هستند بايد با اين شعار همراه شوند .

مهمان پرست گفت: يکی از نتايج مقاومت ايران در برابر فشارهای غرب شکست انحصار هسته ای و بومی سازی اين دانش در ايران و همچنين دفاع از حقوق ملت ها است و هم اکنون کشورهايی که در صدد استفاده صلح آميز از اين دانش هستند راه برای آنان نيز باز است.

وی افزود: طی سال های گذشته اين کشورها حق سخن گفتن درباره موضوعات هسته ای را نداشتند اما اکنون بسياری از کشورهای منطقه به دنبال تاسيسات هسته ای هستند و اعلام آمادگی می کنند سوخت هسته ای را نيز خود توليد خواهيم کرد که در آينده به جای سوخت فسيلی نقش مهمی ايفا می کند .

سخنگوی وزارت امور خارجه اظهار داشت: دانش هسته‌ای برای پيشرفت بشريت ضروری و مهم است و در آينده سالم ترين و پاک ترين جايگزين انرژی فسيلی خواهد بود و تلاش برای شکوفايی منطقه مورد استقبال جمهوری اسلامی ايران است و تهران دراين راه از هيچ کمکی به کشورهای دوست و همسايه دريغ نخواهد کرد زيرا حق همه کشورهاست که از اين دانش در جهت اهداف صلح آميز بهره مند شوند .

مهمان‌پرست در باره اين که گفته می‌شود رژيم صهيونيستی اخيرا يک ماهواره جاسوسی را برای کنترل منطقه در مدار قرار داده است؛ تصريح کرد: رژيم صهيونيستی همواره با اينگونه تبليغات در صدد حفظ وجود نامشروع خود است در حالی که در جنگ ۳۳ روزه با لبنان حباب دروغين آن ترکيد و در جنگ ۲۲ روزه عليه مردم غزه نيز نتوانست به اهداف خود دست يابد.

وی افزود: مردم منطقه هم اکنون به پوشالی بودن اين رژيم پی برده‌اند که حتی توانايی اداره امور داخلی خود را ندارد و اگر اين رژيم به فکر تجاوز به کشورهای اسلامی باشد بی شک مرتکب حماقت بزرگی خواهد شد که راه بازگشتی برای آن متصور نيست.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016