چهارشنبه 16 تیر 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

صالحی، رييس سازمان انرژی اتمی: تست گرم نيروگاه بوشهر پايان يافت، نيروگاه بوشهر شهريورماه راه‌اندازی می‌شود، ايسنا

*در روند کار نيروگاه بوشهر به نقطه‌ای غيرقابل بازگشت رسيده‌ايم

علی‌اکبر صالحی رييس سازمان انرژی اتمی کشورمان صبح امروز(چهارشنبه) برای بازديد از مراحل کار نيروگاه بوشهر به همراه محمود احمديان، رييس شرکت توليد و توسعه‌ انرژی اتمی به بوشهر سفر کرد.

به گزارش خبرنگار انرژی هسته‌يی خبرگزاری دانشجويان ايران(ايسنا)، صالحی پيش از اين اعلام کرده بود امروز (چهارشنبه) خبرهای خوبی درباره روند پيشرفت کار در نيروگاه بوشهر اعلام خواهد شد.


پايان تست گرم نيروگاه بوشهر
راه‌اندازی نيروگاه بوشهر در شهريورماه
ورود روند کار نيروگاه بوشهر به نقطه‌ای غيرقابل بازگشت

صالحی از پايان تست گرم نيروگاه بوشهر و آغاز مرحله‌ تست نهايی تجهيزات نيروگاه برای راه‌اندازی آن در شهريورماه خبر داد.

به گزارش خبرنگار اعزامی انرژی هسته‌يی خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا) به بوشهر، دکتر علی‌اکبر صالحی، رييس سازمان انرژی اتمی کشورمان پيش از بازديد از نيروگاه بوشهر در جمع مديران و کارکنان ايرانی و روسی نيروگاه بوشهر از پايان آخرين تست نيروگاه بوشهر پيش از راه‌اندازی نيروگاه خبر داد و گفت: اين موفقيت را به ملت عزيز و مسوولان نظام تبريک می‌گوييم و در آستانه مبعث پيامبر (ص) اعلام می‌کنيم که نيروگاه بوشهر در شهريورماه راه‌اندازی خواهد شد.

صالحی با بيان اينکه روز فراموش نشدنی را پشت سر می‌گذاريم چرا که اين روز نقطه عطفی در تاريخ پر فراز و نشيب راکتور بوشهر است، افزود: ما يکی از مهمترين مراحل را پشت سر می‌گذاريم که اين تست( تست گرم ) آخرين تست قبل از بهره‌برداری است.

وی با بيان اينکه به شما عزيزان دست‌مريزاد می‌گويم، گفت: انتظار ۳۷ ساله برای راه‌اندازی راکتور بوشهر به سر آمده است و از اين به بعد تست خاصی را در پيش نداريم و تنها مقدمات ورود به فاز A۴ برای بازبينی تجهيزات و مدار اول نيروگاه را در پيش داريم.

رييس سازمان انرژی اتمی کشورمان گفت: احساس می‌کنيم در روند کار نيروگاه به نقطه‌ای غيرقابل بازگشت رسيده‌ايم و از اين به بعد راه برای راه‌اندازی راکتور هموار است و اميدواريم همانطور که دوستان روسی و همکاران ايرانی به ما اعلام کرده‌اند در شهريور ماه جاری شاهد راه‌اندازی نيروگاه باشيم.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی اظهار کرد: نيروگاه بوشهر نمادی از همکاری عميق و ريشه‌دار بين دولت ملت بزرگ و ريشه‌دار روسيه و ايران است. روسيه در دو برهه آثار فراموش نشدنی از خود به يادگار گذاشته است. يکی در زمان راه‌اندازی ذوب‌آهن ايران بيش از ۴۰ سال پيش که نمادی برای ورود ايران به مرحله‌ی صنعتی شدن بود و دوم راه‌اندازی نيروگاه بوشهر که نماد ورود ايران به عرصه‌ی تکنولوژی است. اميدواريم اين همکاری‌های فنی و صنعتی ميان ايران و روسيه بيش از گذشته ادامه پيدا کند.

صالحی خاطرنشان کرد: با توجه به اينکه بيش از ۳۰ سال به اين نيروگاه رفت و آمد داشته‌ام و مسوول رسيدگی به آثار تخريبی حمله‌ی صدام به نيروگاه بوشهر بودم جا دارد متذکر شوم دلاورمردی‌ها و جانفشانی‌های شهدايمان باعث شد سرافراز در اين نقطه بايستيم و در عرصه‌ی فناوری هسته‌يی نگذاريم خون شهدايمان هدر رود.


اميدواريم در نيمه شهريور سوخت را به قلب رآکتور بوشهر وارد کنيم
مشکل محموله توقيف شده تجهيزات نيروگاه بوشهراز سوی آلمان، حل شده است

رييس سازمان انرژی اتمی اظهار کرد: منظور از راه‌اندازی نيروگاه بوشهر در شهريورماه آماده شدن برای سوخت‌گذاری اصلی در قلب رآکتور است و اميدواريم در نيمه شهريورماه سوخت را به قلب رآکتور وارد کنيم.

به گزارش خبرنگار اعزامی انرژی هسته‌يی ايسنا به بوشهر، دکتر علی‌اکبر صالحی در کنفرانس خبری در جمع خبرنگاران پس از بازديد بخش‌هايی از نيروگاه بوشهر گفت: امروز شاهد به اتمام رسيدن تست گرم هستيم. اين تست از اول ارديبهشت‌ماه تا امروز طول کشيده است. اين تست برای اطمينان از انتقال سوخت رآکتور و اطمينان از ايمن بودن سيستم‌های ايمنی رآکتور است.

وی با بيان اينکه در تست گرم با حداقل مشکلات روبرو بوديم، تصريح کرد: به لطف خدا اين تست را امروز به پايان رسانديم و الان مقدمه ورود به فاز بعدی را پيش رو داريم که تست و بازبينی سيستم‌های کلی نيروگاه است؛ از جمله عايق‌بندی‌های لوله‌ها و کل سيستم که پروسه‌ای ۶۰- ۷۰ روزه است.

صالحی گفت:‌ اميدواريم در شهريورماه سال جاری آغاز بهره‌برداری نيروگاه را داشته باشيم.

وی با بيان اينکه شروع کار نيروگاههای اتمی با نيروگاه‌های فسيلی متفاوت است، اظهار کرد: يعنی در نيروگاه‌های اتمی به يکباره به توان اسمی نيروگاه (هزار مگاوات) نمی‌رسيم. ۵ تا ۶ ماه و گاهی تا ۹ ماه به توان اسمی کامل رسيدن نيروگاه طول می‌کشد. ما اميدواريم تا پايان شهريورماه سال جاری به ۵۰ درصد توان اسمی خود برسد. برای رسيدن به صد در صد توان اسمی نيروگاه ۵ تا ۶ ماه نياز داريم؛ چرا که بحث‌های ايمنی سيستم‌ها مطرح است. اميدواريم وقتی قدرت توليد ۵۰ درصد رسيد به شبکه برق متصل شويم.

وی همچنين از کارشناسان ايرانی و روسی تشکر کرد و گفت: نزديک به سه هزار نيروی روسی در نيروگاه کار می‌کنند اميدواريم اين همکاری‌ها ادامه يابد و در بهره‌برداری از نيروگاه بتوانيم با تشکيل کنسرسيوم مشترک همچنان از تجربه‌ روس‌ها استفاده کنيم.

رييس سازمان انرژی اتمی در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار ايسنا، مبنی بر اينکه گفته‌ايد پايان شهريورماه آغاز راه‌ اندازی است منظور از راه‌ اندازی چيست؟ اظهار داشت: با اتمام تست گرم ما از انتقال سوخت به رآکتور و ايمن‌ بودن دستگاه‌های ايمنی و کارکرد نيروگاه مطمئن شديم و اين اهداف را با انجام اين تست محقق شده تلقی می‌کنيم. ما با انجام بازبينی تجهيزات نيروگاه در يک دوره ۷۰ روزه و البته از همکارا‌نمان خواسته‌ايم اين مدت زمان را کوتاه‌تر کنند که از امروز رقم می‌خورد به مرحله سوخت‌گذاری وارد می‌شويم. پس از اتمام اين ۷۰ روز (مرحله بازبينی تجهيزات نيروگاه) که اواسط شهريورماه می‌شود برای سوخت‌گذاری در قلب رآکتور آماده می‌شويم که ممکن است البته قبل از ۱۵ شهريور انتقال سوخت اصلی از محل انبار که خارج از ساختمان اصلی رآکتور است به استخرهای جنب رآکتور منتقل شود و نيمه شهريور سوخت را از داخل ساختمان رآکتور در استخرها وارد قلب رآکتور می‌کنند که اين مرحله نيز تقريبا ۲۰ روز طول می‌کشد. آن وقت می‌ توان گفت مرحله راه‌اندازی رآکتور عملا محقق می‌شود و ما به نوعی کليد رآکتور را می‌زنيم و قلب رآکتور را فعال می‌کنيم و اين از نظر ما راه‌ اندازی نيروگاه بوشهر است. انشاءالله اگر اتفاق خاصی نيفتد انتظار داريم شهريورماه راه‌اندازی آغاز شود.

وی ادامه داد: از آن به بعد قدرت اسمی رآکتور را از صفر به هزار مگاوات بايد برسانيم اين مرحله به خاطر ذات رآکتور و يک سری تست‌هايی است که بايد انجام شود. با بالا و پايين کردن قدرت رآکتور بايد ببينيم عملا رآکتور و کل نيروگاه قادر به کار مطابق طراحی‌های صورت گرفته با سوخت اصلی است يا خير. در اين مرحله (فعال‌سازی قلب رآکتور) يک تا چهل روز به طول می‌ انجامد تا به ۵۰ درصد قدرت اسمی رآکتور برسيم. بعد از آن قدرت را دوباره بالا و پايين می‌کنند که آن هم ۵ تا ۶ ماه طول می‌کشد تا نيروگاه به ظرفيت هزار مگاوات برسد و از آن به بعد رآکتور در اين قدرت فعال می‌ماند. رآکتورهای هسته‌يی توليدکننده برق ثابت هستند و روی قدرت اسمی کامل خود باقی می‌مانند.

صالحی با بيان اينکه از نظر ما رآکتور به طور مجازی به کار افتاده است در پاسخ به سوالی درباره احتمال بروز مشکلی پس از فعال‌سازی قلب رآکتور گفت: در آن صورت که بعيد است صورت گيرد رآکتور را خاموش می‌کنند و مشکل را رفع می‌کنند و مجددا رآکتور راه‌ اندازی می‌شود اما عملا چنين احتمالی بعيد است چرا که تست‌های مورد نظر برای اطمينان از عدم بروز مشکل در کار رآکتور صورت می‌گيرد.

وی در پاسخ به سوالی درباره نحوه بازرسی بازرسان آژانس از نيروگاه بوشهر گفت: طبق تعهدات ما با آژانس بازرسان در ارتباط با حسابرسی مواد هسته‌يی فعال هستند و کاری به تجهيزات موردنظر ندارند در حال حاضر چون اورانيوم در داخل سايت هسته‌يی بوشهر است و پلمپ شده آژانس هرچند وقت يکبار می‌آيد و آن را چک می‌کند که سوخت سرجايش باشد. وقتی سوخت وارد قلب رآکتور شود بازرسان آژانس در روند ورود و خروج سوخت نظارت دارند در حال حاضر در زير محفظه کره فلزی دوربين‌های آژانس نصب شده است که در داخل و خارج کردن سوخت نظارت دارند تا سوخت مسيرش را طبق مقررات و ترتيبات پادمانی طی کند. در مرحله کنونی کاری به بازرسان آژانس نداريم . بازرسان فقط نگهبان سوخت توديع شده در سايت بوشهر هستند.

رييس سازمان انرژی اتمی در مورد توقيف محموله‌ای از تجهيزات نيروگاه بوشهر از سوی آلمان اظهار کرد: ‌مشکل اين محموله توقيف شده حل شده است و تجهيزات توقيف شده مربوط به تجهيزات الکترونيک بوده است


تحريم‌ها در فعاليت‌های هسته‌يی ايران اثر ندارد
هاينونن همواره به دنبال بهانه‌تراشی برای ايجاد مشکل بود

صالحی در ادامه کنفرانس خبری خود در بوشهر در پاسخ به سوالی مبنی بر اينکه قرارداد ديگری با روس‌ها را توصيه می‌کنيد؟ اظهار کرد: فعلا تمام توجه‌مان متوجه نيروگاه بوشهر است و اميدواريم اين رآکتور هزار مگاواتی که بزرگترين نيروگاه در جهان اسلام است آغاز به کار کند. در حال حاضر پاکستان دو نيروگاه ۳۰۰ مگاواتی دارد و راه‌اندازی نيروگاه بوشهر دستاورد عظيمی است هرچند زمان زيادی برای آن وقت صرف شده است.

به گزارش ايسنا، وی با بيان اين اعتقاد که طول کشيدن راه‌اندازی نيروگاه بوشهر تقديری بوده است تا از اين تاخيرها کارشناسان ايرانی آبديده شوند، افزود: يکی از مسائل مهم در ساخت نيروگاه، تربيت نيروی انسانی است که اين ذخيره انسانی امروز برای ما بسيار ارزشمند است و اين اندوخته برای آينده ما حائز اهميت است.

صالحی در پاسخ به سوال ديگر درباره حريم ايمنی نيروگاه بوشهر با بيان اينکه نيروگاه‌ها دارای دو حريم ايمنی و امنيتی هستند و براساس کنوانسيون‌ها و پروتکل‌های بين‌المللی طبق قوانين خاصی بايد ساخته شوند گفت: به لحاظ امنيتی بايد از نيروگاه‌ها حفاظت خاصی صورت گيرد . اگر نيروگاهی دچار آسيب شود نتايج‌اش از مرزها عبور می‌کند از اين رو مجموعه جامعه بين‌الملل نسبت به ايمن بودن نيروگاه‌ها حساس‌اند و بايد به لحاظ فيزيکی از آنها حفاظت شود که بخشی از اين حفاظت ناظر بر مسائل امنيتی است و يک بخش هم به منطقه ايمنی آن بر می‌گردد که اگر خدايی ناکرده به لحاظ فنی اتفاقی رخ داد بتوان از عهده آن برآمد.

وی درباره روستاهای اطراف نيروگاه بوشهر خاطرنشان کرد: منطقه‌ای که برای نيروگاه در نظر گرفته شده است در شعاع ۵ کيلومتری نسبت به مراکز مسکونی است . برای رفع مشکلات روستاهايی که الان اطراف سايت بوشهر هستند قرار است وزارت کشور اقدامات لازم را انجام دهد.

رييس سازمان انرژی اتمی کشورمان در پاسخ به سوال ديگر ايسنا،‌ درباره افزايش تحريم‌های هسته‌يی و اقتصادی گفت: نمی‌ توان گفت تحريم‌ها اثری ندارد اما اتفاقا اگر هدف تحريم جلوگيری از فعاليت‌های هسته‌يی ايران باشد با اقداماتی نظير آنچه کنگره آمريکا در خصوص بنزين صورت داده است بايد گفت اين تحريم‌ها در فعاليت‌های هسته‌يی ايران اثر ندارد. ممکن است کار را با کندی مواجه کند اما فعاليت‌ها را متوقف نمی‌کند و اين امری قطعی است.

وی تاکيد کرد: سايت بوشهر جزو تحريم نيست و مسوولان روسی بارها بر اين مساله تاکيد کردند از اين رو قطعنامه‌ها ربطی به بوشهر ندارند. اما در بحث غنی‌سازی در برخی از تجهيزات جانبی مثل تجهيزات اندازه‌گيری ممکن است مشکلاتی پيدا کنيم. اما همانطور که خيلی از تجهيزات را خودمان توليد کرديم اگر در خصوص اين تجهيزات هم با مشکل روبرو شويم در اين خصوص هم وارد عمل می‌شويم و اين تجهيزات را می‌سازيم.

صالحی درباره استعفای اولی هاينونن، معاون مديرکل آژانس در امور پادمان‌ها و ارتباط آن با ممانعت ايران از ورود دو بازرس آژانس به ايران با بيان اينکه در اين ارتباط بيش از آنچه در رسانه‌ها خواندم نمی‌دانم اظهار کرد: رسانه‌ها تحليل‌هايی را در اين باره داشته‌اند درست يا غلط نمی‌ توانم درباره آنها اظهارنظر کنم.

وی در عين حال تصريح کرد: هاينونن می‌توانست در کارنامه خود يک نمودی از کار منصفانه به عنوان بازرس را ثبت کند که متاسفانه اين کار را نکرد و همواره به دنبال بهانه تراشی برای ايجاد مشکل بود و اين برداشت ما در تحليل‌های غربی‌ها نيز ديده می‌شود. من آقای هاينونن را قبل از اينکه به اين مسووليت درآيند می‌شناختم و ما با هم در تماس بوديم اوايل به نظر نمی‌رسيد خارج از انصاف و حرفه‌ای بودن عمل کند اما وقتی مسووليت معاونت مدير کل آژانس در امور سازمان‌ها را گرفتند شايد تحت تاثير فشارهای سياسی که آژانس بی‌تاثير از اين فشارها نيست رفتارهايی را از خود نشان داد که معتقدم الان با کارنامه افتخار‌آميزی آژانس را ترک نمی‌کندو اين سوال برانگيز است.

وی درباره مليت دو بازرسی که از ورودشان به ايران جلوگيری شده است اظهار کرد: نمی‌توانم درباره مليت‌شان چيزی بگويم اما همين قدر کافی است که اروپايی نبودند.

وی درباره تامين سوخت رآکتور تهران با بيان اينکه تامين سوخت رآکتور فرع بر تبادل سوخت شده است گفت: بحث تبادل سوخت به مساله سياسی تبديل شده است . تامين سوخت رآکتور تهران به خاطر رفتار غيرمنطقی و غيرعقلانی طرف مقابل بامشکلاتی مواجه شد و سبب شد ما به سمت توليد سوخت ۲۰ درصد و تکميل ساخت صفحات سوخت برويم والان اعلام می‌کنم که مهندسان و متخصصان ما هم سوخت با غنای ۲۰ درصد را توليد کردند به گونه‌ای که آژانس آن را تاييد کرده است و هم دانش ساخت صفحات سوخت را در اختيار دارند.

وی گفت: اميدواريم در چند ماه آينده بتوانيد از سايت اصفهان بازديد کنيد و کارگاه توليد صفحات سوخت را ببينيد.

رييس سازمان انرژی اتمی تاکيد کرد: ما مشکلی از نظر تامين سوخت رآکتور تهران نداريم هرچند اولين تجربه ماست و اگر مساله خاصی پيش نيايد در شهريور ماه سال آينده (۹۰) اولين مجتمع صفحه سوخت را تحويل رآکتور تهران می‌دهيم.

وی ادامه داد: کارکرد راکتور تهران را طوری تنظيم کرده‌ ايم که سوخت فعلی آن در شهريورماه سال آينده برسد و فعلا يک هفته در ميان از رآکتور استفاده می‌کنيم و راديو دارو توليد می‌کنيم و باقی نياز کشور در زمينه راديو دارو را به همراه وزارت بهداشت از خارج تامين می‌کنيم به بيماران می‌گوييم که نگران تامين راديو دارو نباشند.


در مرحله تهيه پاسخ به گروه وين هستيم
سوخت مجازی راکتور اراک سال آينده تحويل داده می‌شود

صالحی در خصوص پاسخ ايران به سوالات گروه وين اظهار کرد: در مرحله‌ی تهيه‌ی پاسخ هستيم و پاسخ‌ها‌ را زمانی که گروه وين برای مذاکره اعلام آمادگی کرد، مطرح می‌کنيم.

به گزارش ايسنا، رييس سازمان انرژی اتمی در ادامه کنفرانس خبری‌اش در نيروگاه بوشهر درباره کنسرسيوم مشترک بهره‌برداری نيروگاه بوشهر ميان ايران و روسيه گفت: کارشناسان ما به خوبی در اين زمينه تقويت شده‌اند و در فعاليت‌های بهره‌برداری اشراف کامل دارند؛ اما به هر حال اين اولين تجربه ماست و علاقمنديم همکاری‌مان با روس‌ها ادامه پيدا کند. ما آماده‌ايم اگر روس‌ها آمادگی دارند يک کنسرسيوم مشترک برای استفاده از تجربيات‌مان داشته باشيم.

وی در پاسخ به اين سوال که رييس کميسيون امنيت ملی مجلس اعلام کرده است که اگر سوخت راکتور تهران را به ايران بدهند به غنی‌سازی با غنای ۲۰ درصد ادامه نمی دهيم، اظهار کرد: از تقاضای ما برای تامين سوخت راکتور تهران بيش از يک سال می‌گذرد. تقاضای ما به اين معنی بود که ما قصد ورود به غنی‌سازی در مقياس ۲۰ درصد را نداشتيم و می‌خواستيم آژانس مثل گذشته سوخت مورد نظر راکتور تهران را تامين کند؛ اما شاهد بوديد که چه تحولاتی اتفاق افتاد. اين تحولات باعث شد ما به توليد سوخت با غنای ۲۰ درصد وارد شويم چرا که داشتيم زمان را از دست می‌داديم و آنها با اين تصور که ايران قادر نيست سوخت با غنای ۲۰ درصد توليد کند و يا مجتمع صفحه‌ سوخت بسازد،‌ گفتند که ايران تسليم می‌شود؛ اما ما کار را شروع کرديم و دنيا شاهد بود که ما هم سوخت با غنای ۲۰ درصد و هم صفحه‌ی سوخت مجازی را ساختيم، الان به جای مس از عناصری استفاده می‌کنيم که خواص فيزيکی‌اش به اورانيوم نزديک‌تر است.

وی گفت: اميدواريم در بهار سال آينده اولين مجتمع صفحه‌ی سوخت را برای آزمايش‌های تشعشاتی که ببينيم اين صفحه چقدر انسجام خود را حفظ می‌کند، توليد کنيم.

وی خاطرنشان کرد: ما به اندازه‌ای سوخت با غنای ۲۰ درصد توليد می‌کنيم که به آن نياز داشته باشيم. ما نمی‌خواهيم تمام ذخاير خود را به سوخت با غنای ۲۰ درصد تبديل کنيم، در عين حال که حق ماست برای مقاصد صلح‌آميز به هر ميزان که می‌خواهيم غنی‌سازی کنيم و حق توليد سوخت با غنای ۲۰ درصدمان را هم برای خود محفوظ می‌داريم. ما علاقه‌مند نيستيم بيش از نيازمان سوخت با غنای ۲۰ درصد توليد کنيم.

رييس سازمان انرژی اتمی درباره راکتور تحقيقاتی اراک گفت: همکاران‌مان در تاسيسات هسته‌يی اصفهان مشغول به ساخت سوخت مجازی برای راکتور آب سنگين اراک هستند و حدود ۲۰ درصد کار جلو رفته است و احتمالا سال آينده سوخت مجازی را تحويل می‌دهند.

صالحی در پاسخ به اين سوال که ظاهرا برای اکتشاف و استخراج بودجه‌ بيشتری را درخواست داده‌ايد، گفت: رييس‌جمهور به معاونت نظارت راهبردی و برنامه‌ريزی دستور دادند که بودجه‌ی مورد نياز برای اکتشاف و استخراج اورانيوم را تامين کنند. ما امسال فعاليت‌هايمان را در اين بخش چند برابر کرديم و الان اولويت سازمان انرژی اتمی در اين زمينه است. ما سعی داريم با تزريق نيروی انسانی و استفاده از تجارب‌مان و حمايت‌های هر چه بيشتر دولت و عنايت رييس‌جمهور، زمان دسترسی به اين هدف را هر چه بيشتر کوتاه کنيم تا هفت الی هشت سال آينده بتوانيم کل معادن کشور را مورد بررسی و اکتشاف قرار دهيم و ارزيابی کاملی از معادن اثبات شده داشته باشيم و شروع به استخراج معادن ثبت شده کنيم.

وی ادامه داد: به کار معدن ساغند سرعت بخشيده‌ايم و به نظر می‌آيد معدن ناريگان، معدنی رو باز باشد. همچنين در اطراف معدن رو باز بندرعباس نشانه‌های خوبی از اورانيوم پيدا کرديم و تيم‌های اکتشاف در آنجا را بيشتر کرديم که به احتمال بسيار قوی بندرعباس و اطراف آن معادن رو باز بيشتری داشته باشد.

وی در پاسخ به اين سوال که تمرکز بر روی اکتشاف و استخراج به معنای کاهش توجه به فعاليت‌های غنی‌سازی در نطنز است، اظهار کرد: نطنز روال طبيعی خود را طی می‌کند. ما به دنبال تثبيت فعاليت‌های هسته‌يی کشوريم. فعاليت‌های هسته‌يی ايران ۴۵ سال سابقه دارد، قبل از انقلاب و بعد از انقلاب ما فعاليت‌های هسته‌يی مهمی داشتيم بنابراين فعاليت نطنز ادامه پيدا می‌کند اما سعی داريم در فعاليت‌هايمان مقداری فنی‌تر کار را پيش ببريم و ديگر عجله‌ای در کار نداريم. يک زمانی در ساخت سانتريفيوژها سرعت داشتيم؛ اما مراحل علمی را عميق پيش نمی‌برديم الان سعی می‌کنيم به همه‌ی اين‌ها يک نظام مهندسی و صنعتی ببخشيم. ما از مرزهای لازم در دانش و تکنولوژی هسته‌يی عبور کرده‌ايم و الان تلاش داريم کارها مهندسی و حساب شده و با حداقل ضايعات و حداکثر کارايی پيش رود. اميدواريم در سه تا چهار سال آينده سازمان انرژی اتمی سيستماتيک و بر اساس اصول مهندسی باشد.

صالحی درباره بازگرداندن سوخت استفاده شده در راکتور بوشهر به روسيه، اظهار کرد: بعد از آنکه سوخت برای حمل آماده شد به روسيه برگردانده می‌شود اينکه چرا چنين درخواستی از طرف روس‌ها برای بازگرداندن سوخت مصرف شده راکتور صورت گرفته است به اين دليل بوده که آنها فکر می‌کردند ما مقاصد غيرصلح‌آميز داريم و می‌خواهيم از پلوتونيوم در داخل سوخت مصرف شده استفاده کنيم؛ اما برای ما اين مسئله نه صرفه اقتصادی دارد و نه قصدش را داريم.

وی خاطر نشان کرد: تفاهمی ميان ايران و روسيه برای بازگرداندن سوخت مصرف شده به مسکو وجود دارد؛ اما هيچ پولی هم به اين منظور پرداخت نشده است.

وی در خصوص هزينه‌ی نهايی نيروگاه بوشهر در ۳۰ سال گذشته گفت: بعد از انقلاب حدود ۵/۱ ميليارد دلار برای نيروگاه هزينه شده است.

وی در خصوص کاهش تعداد نيروهای روسی گفت: الان چون تست‌های نيروگاه انجام شده است ديگر به کارشناسان روسی نيازی نداريم و طبيعتا از تعداد آن‌ها کاسته می‌شود.

وی در خصوص پاسخ ايران به سوالات گروه وين اظهار کرد: رييس‌جمهور اعلام آمادگی کردند که به ميثاق‌های بين‌المللی که امضا کرده‌ايم پايبنديم،‌ بنابراين بيانيه‌ی تهران مبنای مذاکرات ما با گروه وين است. رييس‌جمهور شرايطی برای مذاکره با ۱+۵ گذاشتند که دکتر جليلی دبير شورای عالی امنيت ملی روز گذشته صريحا در نامه‌ای به خانم اشتون اين شرايط را اعلام کردند. همچنين ترک‌ها و برزيلی‌ها پاسخ ۹ سوال سه کشور آمريکا، فرانسه و روسيه در خصوص بيانيه تهران را دادند، پاسخ آنها منطقی بوده است و ما هم به سهم خود در مرحله‌ی تهيه‌ی پاسخ هستيم و در زمان مقررش که شرايط به گونه‌ای باشد که گروه وين آمادگی‌اش را برای مذاکره اعلام کند، پاسخ‌هايمان را مطرح می‌کنيم.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016