سه شنبه 22 تیر 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

ميرحسين موسوی: هر کس هر جا از حق و قانون دفاع کند عضو جنبش سبز است، کلمه

ميرحسين موسوی در ديدار با جمعی از اساتيد دانشگاه تربيت مدرس تاکيد کرد: ما اعتقاد داريم دروغ و ظلم و قانون ستيزی مشروعيت نظام را ذوب می کند و وعده های قرآن و روايات و خود تحليل حادثه عظيم کربلا و عاشورا نشان می دهد که ظلم باقی ماندنی نيست. ميرحسين هدف جنبش سبز را حاکميت آرا مردم دانست وگفت: اعتقاد دارم انشالله به زودی جنبش سبز پيروز خواهد شد چون دنبال تحقق حقوق مردم است. چون مدافع آزادی های بشری است چون مدافع عقلانيت و منطق است ، چون مخالف ظلم و دروغ و جور است.

جنبشی که الهام گرفته از عاشوراست

به گزارش کلمه، ميرحسين موسوی در ابتدای سخنان خود ضمن تبريک به مناسبت عيد مبعث و اعياد شعبانيه خصوصا ميلاد امام حسين و حضرت عباس و امام زين العابدين گفت :”اين اعياد برای ما الهام بخش بوده است. کل زندگی امام حسين برای ما الگو می باشد. آنچه در جامعه مذهبی ما جا افتاده برگرفته از زيارت عاشوراست، شعار سلم لمن سالمکم و حرب لمن حاربکم است که يعنی ايستادگی برای اينکه جامعه از ظلم و جور به سمت عدل و راستی برود.”



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


آری! پس از هر سختی آسانی است
سبزها امروز از ترس فارغ شده اند

نخست وزير دوران دفاع مقدس به تاثير جنبش سبز از حادثه کربلا اشاره کرد و گفت:” اين شعار جنبش سبز است که برگرفته از روحيه آزادی خواهی حماسه سازان کربلا و در راس آنان امام حسين و ابالفضل العباس می باشد که در مقابل کژی ها بايد ايستاد و برای بازگشت به حق و عدالت تلاش کرد. اين ايستادگی ها سختی هايی دارد اما بدانيم که وعده قرآن است که ان مع العسر يسری، با سختی گشايش است و ما اين گشايش را در جامعه خود و در حوزه عمومی امروز ملاحظه می کنيم. علی رغم تحمل سختی ها، زندان ها ، کشتارها، فشارها و کهريزک ها امروز نشاطی در ميان ملت به ويژه جوانان برای ميل به جامعه ای عادلانه و فارغ از ظلم و جور ديده می شود.

سبزها امروز از ترس فارغ شده اند آيا اين يسر و راحتی نيست؟ سبز ها امروز برای داشتن نظامی که در آن حاکميت ملت به رسميت شناخته شود و حقوق ملت که در قانون اساسی بدان تصريح شده است احيا شود تلاش می کنند. آيا اين خود يک گشايش نيست؟ اينکه قتل و جنايت نيروهای به اصطلاح خودسر در گذشته و حال محکوم می شود، آيا گشايش نيست؟”

ايران برای همه ايرانيان
هدف جنبش سبز حاکميت آراء مردم است

ميرحسين موسوی در بخش ديگری از سخنانش بر تعامل بدنه جنبش درباره منشور جنبش سبز تاکيد کرد وگفت:” منشور جنبش سبز يک متن سيال و باز است و با تعامل بدنه جنبش انشالله به سمت کمال پيش خواهدرفت. به نظر بنده يکی از ايرادات و کاستی های که منشور دارد اين است که به حقوق اقليت های مذهبی نپرداخته است. گرچه به طور تلويحی بدان پرداخته شده است ولی در متن می تواند تصريح شود و به تعلق ايران به همه ايرانيان تکيه شود که يک فراز کليدی است.”

ما پيروزيم چرا که…

سپس مير حسين موسوی تصريح کرد:” هدف جنبش سبز حاکميت آراء مردم است و من اعتقاد دارم انشالله به زودی جنبش سبز پيروز خواهد شد چون دنبال تحقق حقوق مردم است. چون مدافع آزادی های بشريست چون مدافع عقلانيت و منطق است و سلاح جنبش سبز منطق است. چون مدافع پيوند دموکراتيک ملت با قانون اساسی است و چون مخالف ظلم و دروغ و جور است و ما اعتقاد داريم دروغ و ظلم و قانون ستيزی مشروعيت نظام را ذوب می کند وعده های قرآن و روايات و خود تحليل حادثه عظيم کربلا و عاشورا نشان می دهد که ظلم باقی ماندنی نيست. کافيست به سرنوشت حکومت های اموی و آل مروان نگاهی انداخته شود.”

پيوند با قانون اساسی حلقه وصل ماست

موسوی اظهار کرد: شعار رعايت بدون کم و کاست قانون اساسی با اين فرض است که اين متن نه جاودانی است و نه وحی منزل وهر نوع تغييری در سطح ملی می تواند مورد قبول باشد که امکانات انتخابات آزاد و رقابتی و غير گزينشی را فراهم کند. وی تاکيد کرد: نمی توان با تاکيد بر خاطره ها يک وفاق ايجاد کرد ما احتياج به متنی داريم که ما را به هم وصل کند و در شرايط فعلی جايگزين و بديلی برای قانون اساسی وجود ندارد طرح اجرای بدون تنازل قانون اساسی طرح مطالبات ملت است که بدان ها بی اعتنايی شده است و پيوندهای دموکراتيک با قانون اساسی نقطه وصل ماست.

دروغگويان بر جهل و نادانی برخی طمع کرده اند
شاه نيز همين را می گفت…
با اين وضع به قانون اساسی هم حمله خواهند کرد

وی در ادامه سخنان خود با ابراز تاسف از گسترش دروغ در جامعه گفت :”متاسفانه سطح دروغ گويی بسيار گسترده است. اخيرا متن سخنرانی يکی از مقامات امنيتی به طور گسترده در سطح جامعه توزيع شده است که پر از دروغ های شاخ دار و افسانه سازی های مبتذل است. تهيه کنندگان اين نوار روی جهل و نادانی که ممکن است افراد به دلايلی داشته باشند، طمع کرده اند و جالب است که اين نوار با حمله به معدود احزاب قانونی کشور آغاز می شود و ما وقتی اين نوار را در کنار اين اظهار نظر می گذاريم که در کشور فقط يک حزب داريم و آن هم حزب ولايت است می بينيم که عده ای کشور را دانسته و ندانسته به بن بست می کشانند. اين اظهار نظر شبيه اعلام حزب رستاخيز از سوی شاه است که مخالف صريح قانون اساسی است. من بعيد نمی دانم که در آينده خود قانون اساسی هم با همين وضع مورد حمله قرار گيرد.”

ميرحسين موسوی در بخش ديگری از سخنان خود با يادآوری اينکه جنبش سبز در خارج از کشور سخنگويی ندارد، گفت:” ولی شبکه های جنبش سبز محدود به داخل کشور نيست. طبيعی است که اين شبکه ها با همه امکانات خود و با استفاده از رسانه های مجازی و طرق ديگر سخنان سبز خود را در فضای عمومی و زيبايی بوجود آمده طرح نمايند و اين از نقاط قوت جنبش سبز است.

باور کنيم که ميزان رای ملت است

وی گفت: “از نظر بنده هر کس دنبال حق است و به صورت مسالمت جويانه برای رسيدن کشور به سمت حاکميت مردم بر سرنوشت خود حرکت می کند و وهر کس هرجا از حق و از قانون دفاع می کند جزو بدنه اين جنبش است و همه بايد باور کنيم که در نهايت ميزان رای ملت خواهد بود.”

ضرورت خيزش رسانه ای برای توجه به قشر محروم

نخست وزير محبوب امام همچنين با بررسی وضعيت رسانه ای جنبش سبز گفت: شبکه های جنبش سبز بايد به سمت درک مشکلات همه اقشار خصوصا کارگران و کشاورزان و معلمان پيش برود که متاسفانه رسانه های سبز در اين زمينه فقير هستند و بايد خيزش در اطلاع رسانی و ارائه راه حل ها اغاز شود.

آفت انحلال نهاد برنامه ريزی کشور

وی با برشمردن برخی مشکلات جاری کشور آنها را ناشی از نبود نهاد برنامه ريزی و نگاه آينده نگر به مسايل دانست و گفت: امروز در جامعه متاسفانه هم مشکل آب داريم و هم مشکل برق. اين ناشی از کاهش سرمايه گذاری ها در حوزه برق در چند سال گذشته است که خود اين مشکل ناشی از حذف برنامه ريزی های بلند مدت و نگرش های کوتاه مدت معطوف به شب انتخابات بوده است. اين را در ساير حوزه ها نيز مشاهده می کنيم و مسئله قطعنامه ويارانه ها اين مسائل را تشديد می کند که به نظر من دليل اصلی آن حذف دستگاه برنامه ريزی کشور در سال های گذشته بوده است.

سوء ظن به دانشگاه مشکلی را حل نمی کند

ميرحسين موسوی در انتهای سخنان خود بار ديگر تحديد فضا و هر نوع فشار بر دانشگاه ها را محکوم کرد و ادامه داد:” اسلام در زمان طلوع خود آغوشش را به همه جهان آن روز باز کرد و هر سنت خوبی را امضا و تاييد کرد. دانشگاه ها نقطه اتصال ما به تمدن ها و علوم و تجربيات بيکران بشری هتند. سوء ظن به اساتيد و دانشجويان مشکلات سياسی دانشگاه ها را حل نمی کند. مشکل دانشگاه ها درست از نقطه ای آغاز می شود که آن فاجعه های حمله به کوی دانشگاه پيش می آيد و نظام از مسئوليت اين اقدام که همه جنايت کارانه بودن آن را تاييد می کنند، طفره می رود و مسئولان آن فجايع را به محاکمه نمی کشد.”

گفتنی است در ابتدای اين ديدار امروز جمعی از اساتيد دانشگاه تربيت مدرس برخی از دغدغه های خود را درباره مسايل جامعه و دانشگاه مطرح کردند. همچنين به بيان ديدگاههای خود پيرامون منشور سبز پرداختند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016