پنجشنبه 24 تیر 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

رييس‌قوه قضاييه: چه معنی دارد تئوری‌هايی درباب روانشناسی و جامعه شناسی ترويج کنيم؟ مارکس و فرويد دين را افيون بشر می‌دانند، ايلنا

- متاسفانه عده‌ای تلاش کردند قرآن را به گونه‌ای تفسير کنند که از معرفت بخشی و شمول از معارف تهی شود


ايلنا: رييس‌قوه قضاييه با انتقاد از افرادی که قرآن را به گونه‌ای تفسير می‌کنند که از معرفت بخشی و شمول از معارف تهی شود، اظهارداشت: ادعای عده‌ای از روشنفکران مبنی بر اينکه معارف قرآنی تماما مصرف‌کننده معارف عصری هستند، يک خبط عظيم است و جز اينکه موجب حرمان عده‌ای افراد از مفاهيم قرآنی شود، نتيجه ديگری ندارد.
به گزارش خبرنگار ايلنا، شب گذشته آيت‌الله صادق لاريجانی در مراسم اختتاميه بيست و هفتمين دوره مسابقات بين‌المللی قرآن کريم، قرآن کريم را کتاب زندگی و برنامه زندگی انسان‌ها عنوان کرد و گفت: قرآن‌کريم کتاب حقی است که هيچ باطلی در او راه ندارد و ما برای رسيدن به قله‌های سعادت بايد متمسک به اين کتاب عظيم‌الشان شويم.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


رئيس قوه‌قضاييه اظهار داشت: بايد توجه کنيم که قرآن کريم صرفا الفاظ و کتابت نيست. بلکه ظهور حق در همه مسائل است و موجب اشتياق بيشتر انسان به يافتن اين کتاب الهی می‌شود.
وی قرآن کريم را دريای سعادت در شناخت انسان‏، ‌معارف الهی و شناخت راه خداوند مطرح کرده و ادامه داد: متاسفانه در دوره ما عده‌ای تلاش کردند قرآن را که دريای نور است را به گونه‌ای تفسير کنند که از معرفت بخشی و شمول از معارف تهی شود.
صادق لاريجانی خاطرنشان کرد: در دنيای اسلام و حتی کشور خودمان عده‌ای از روشنفکران ادعا کردند معارف قرآنی تماما مصرف‌کننده معارف عصری هستند. چگونه بگوييم تمام اين معارف مصرف‌کننده معارف عصری و بشری هستند؟ کتابی که از مالک حقيقی عالم آمده چگونه ممکن است در رساندن حقايق به بشر نيازمند معارف عصری باشد. اين يک خبط عظيم است که چه تعمدا وچه قصورا حاصل شود. جز اينکه موجب حرمان عده‌ای افراد از مفاهيم قرآنی شود نتيجه ديگری ندارد.
وی در ادامه سخنان خود به مشکلات علوم انسانی اشاره کرد و گفت: نمی‌خواهم بگويم که استفاده از توليدات کشورهای غير مسلمان و غربی را منع کنيم، بلکه بحث اين است در کشوری که بنای آن توحيد و ايمان به حق تعالی بوده و براساس قرآن شکل گرفته، آيا درست است بر علوم انسانی اتکا کند که پيش فرض‌های آن به هيچ وجه الهی نيست؟ چه معنی دارد در کشور خود تئوری‌هايی درباب روانشناسی و جامعه شناسی ترويج کنيم که بر پيش فرض‌هايی استوار است که به هيچ‌وجه با پيش فرض‌های دينی ما هماهنگی و همخوانی ندارد؟
رئيس قوه قضاييه به نگاه روانشناسی به نام فرويد درباره موضوع رويا اشاره کرده و گفت: کيفيت تفسير رويا و اصل توجه اين روانشناس به اين مساله خوب است. اما بايد توجه کرد وقتی وی مساله رويا را مطرح می‌کند آن را براساس ماديات تفسير می‌کند. اما بحث رويا در قرآن کريم گاهی انکشاف از واقعيت است.
لاريجانی با تاکيد بر اينکه ميان ديدگاه قرآنی و غربی فاصله بسيار است، اظهار داشت: در نگاهی که انسان را تنها اين بدن مادی می‌داند با ديدگاه قرآنی که انسان را متشکل از جسم و روح می‌داند بسيار متفاوت است.
وی تصريح کرد: افرادی مثل مارکس و فرويد دين را افيون بشر می‌داند. اما در ديدگاه دينمداران، دين تنها راه نجات بشر و راه رسيدن به کمال است.
رئيس قوه قضاييه با تاکيد بر اينکه قرآن نوری به سمت سعادت بشر است، خاطرنشان کرد: در اينکه ما با پيش فرض‌هايی شروع کنيم که از تلاش‌های بشر نشات گرفته است يا پيش فرض‌های الهی فرق بسياری وجود دارد.
لاريجانی قرآن را دارای مراتبی دانست و ادامه داد: در کتاب حق تعالی و هم در روايت اهل بيت اشارات متعددی وجود دارد که حقيقت قرآن عظمتی عظيم‌تر، غير از کتابت و تلاوت آن است. قرآن در مرحله‌ای است که جز افراد مطهر نمی‌توانند آن را لمس کنند. اما اينکه برخی افراد غير مطهر هم آن را لمس می‌کنند، منظورنيست. بلکه مراد واقعيتی از قرآن است که جز برای افراد مطهر قابل لمس و درک نيست.
وی ادامه داد: مسلما قرآن حقايقی دارد که اگر بر کوه نازل شود کوه خاضع و خاشع می‌شود و مرده‌ها به سخن در می‌آيند. اگر کسی به اين معارف دست پيدا کند اين امور برای او ميسر می‌شود.
رئيس قوه قضاييه حقيقت انسان را نيز دارای مرتبه دانست و گفت: برای همه ما وجودی در عوالم ديگر وجود دارد که آن حق است بر اين وجود مادی. حقيقت انسان به بدن نيست؛ قرآن می‌فرمايد اگر خدا را فراموش کرديد، خود انسانی نيز فراموش می‌شود.
لاريجانی تاکيد کرد: انسان‌ها به اندازه‌ای که تزکيه نفس می‌کنند به مراتبی از وجود حقيقی قرآن دست می‌يابند و هر قدر از تزکيه نفس پايين باشند دستان آنها نيز از حقايق قرآنی کوتاه‌تر خواهد شد.
وی با طرح اين پرسش که اهل بيت با قرآن هستند يعنی چه؟، ادامه داد: قرآن کريم در همه عوالم با حقيقت ائمه اطهار است و اين اتحاد قرآن و حقيقت ائمه مگر در پی طهارت باطنی حاصل نشده است.
رئيس قوه قضاييه در پايان گفت: هر مقدار در عمل به قرآن صعود کنيم به باطن عالم و ائمه اطهارنزديک می‌شويم و به همين دليل است که برخی از افراد بدون اينکه خود متوجه شوند به حقيقت قرآن نزديک شده و با ائمه اطهار قريب هستند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016