پنجشنبه 24 تیر 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

موافقت گروه ۱+۵ با از سرگيری مذاکرات هسته ای با ايران، راديو بين‌المللی فرانسه

واسع محسن - در حاليکه کاترين اشتون، مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا با از سرگيری مذاکرات با تهران موافقت کرده است آمريکا می گويد برای از سرگيری اين مذاکرات، ايران بايد به کشور های عضو گروه ۱+۵ و آژانس بين المللی انرژی اتمی مراجعه کند. در همين حال مقامات ايرانی گفته اند مذاکرات درباره پرونده هسته ای اين کشور باغرب در ماه سپتامبر آينده از سر گرفته خواهد شد.
فليپ کراولی، سخنگوی وزارت خارجه آمريکا روز چهارشنبه در جواب پرسشی در رابطه با نقش ترکيه در پرونده اتمی ايران گفت در مرحله کنونی بايد "پيشنهاد سازنده ايران" به آژانس بين المللی انرژی اتمی و گروه ۱+۵ مورد توجه قرار گيرد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


بگفته او، هيلاری کلينتون، وزير خارجه آمريکا اين موضوع را در يک گفتگوی تلفنی، در اوايل هفته جاری، با احمد داوود اوغلو، وزير خارجه ترکيه مطرح کرده است.

سخنگوی وزارت خارجه آمريکا با اظهار اينکه ميان وزرای خارجه هر دو کشور در اين باره " تفاهم متقابل" وجود دارد تاکيد کرد که ادامه روابط ميان ميان ترکيه وايران يک امر مشروع است.

روز سه شنبه گذشته، وزير خارجه ترکيه در واکنش به اين موضوع که گويا هيلاری کلينتون از ترکيه درخواست کرده است از مداخله در پرونده هسته ای ايران مداخله کند گفته بود بدون ترکيه " مذاکرات ( با ايران) ممکن نخواهد بود."

ترکيه و برزيل در ماه مه گذشته توافقی را با ايران به امضا رساندند که بر حسب آن، ايران در بدل اورانيوم باغلظت کم اين کشور، يک سال بعد تر، اورانيوم ۲۰ در صد غنی شده مورد احتياج خود برای رآکتور تحقيقاتی تهران را، در خاک ترکيه تحويل بگيرد.

آمريکا و ساير کشور های غربی اين پيشنهاد را نپذيرفتند و شورای امنيت سازمان ملل متحد بتاريخ ۹ ژوئن گذشته، يک رشته از تحريمهای جديد عليه ايران را به تصويب رسانيد.

ايران بتاريخ ششم ژوئيه گذشته در نامه ای به پاسخ "دعوت مشروط" کاترين اشتون، مسئول سياسی خارجی اروپا از ايران به از سرگيری مذاکرات، آمادگی خود برای اين مذاکرات را اعلام کرده و لی در عين حال خواستار"تعريفی روشن از اهداف اين مذاکرات" شده بود.

کاترين اشتون، ديروز چهارشنبه، در نامه ای خطاب به مقامات ايرانی اعلام کرد که شرايط برای از سرگيری مذاکرات گروه ۱+۵ ( آمريکا، فرانسه، بريتانيا، روسيه، چين بعلاوه آلمان) با ايران، آماده شده است.

کارتين اشتون که از کشور های عضو گروه ۱+۵ در پروند اتمی ايران نمايندگی می کند در نامه اش خطاب به سعيد جليلی، مذاکره ‌کننده ارشد هسته‌ای ايران گفت از تمايل ايران برای از سرگيری مذاکرات "راضی " است و پيشنهاد کرد که هردو طرف برای تعيين " زمان و مکان " اين مذاکرات گفتگو کنند.

وی در همين حال تاکيد کرد که اين مذاکرات بايد روی برنامه هسته ای ايران متمرکز باشد.

منوچهر متکی، وزير امور خارجه ايران روز چهار شنبه، در پرتقال، در واکنش به چراغ سبز کاترين اشتون برای از سرگيری مذاکرات گفت پيش بينی می کند مذاکرات در ماه سپتامبر آينده، بعد از ماه رمضان، از سرگرفته شود.

وزير خارجه ايران با اين حال خواستار تغيير در ساختار گروه ۱+۵ شده و افزود کشور های جديدی بايد عضويت در اين گروه را حاصل کنند.

ديپلماتهای غربی روز دوشنبه گذشته گفته بودند کشور های گروه وين، آمريکا، فرانسه و روسيه بطور رسمی پيشنهاد ايران مبنی بر شرکت ترکيه و برزيل در اين مذاکرات را نپذيرفته اند اما اين ديپلماتهاف احتمال قبول اين پيشنهاد را نيز رد نکرده اند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016