جمعه 25 تیر 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

آخرين اخبار از حملات تروريستی در زاهدان: ۳۰۶ نفر مجروح و ۲۷ نفر کشته، اعلام ۳ روز عزای عمومی در سيستان و بلوچستان، ايسنا

پنجشنبه‌شب بر اثر دو انفجار در مقابل مسجد جامع زاهدان ـ که مراسم دعای کميل به مناسبت ميلاد امام حسين(ع) و حضرت ابوالفضل(ع) در آن بر پا بود ـ طبق آخرين آمار تعداد ۳۰۶ نفر از هموطنان‌مان مجروح و ۲۷ نفر شهيد شدند.

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران(ايسنا) ظاهرا فردی که قصد داشته عمليات را به صورت انتحاری و داخل مسجد انجام دهد، موفق به ورود به مسجد نمی‌شود و به بمب‌گذاری جلوی درب و جنب مسجد در خيابان آزادی اقدام می‌کند.

هرچند تدابير لازم برای برگزاری اين مراسم انجام شده بود، اما متاسفانه احساسات مردم‌دوستانه غلبه می‌کند و تلاش نيروها برای پراکنده کردن مردم بعد از انفجار اول بی‌نتيجه می‌ماند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


در انفجار اوليه که ساعت ۲۰ : ۲۱ در محل ورودی مسجد به وقوع پيوست ۴ نفر شهيد و تعدادی مجروح شدند، در انفجار دوم نيز که ساعت ۴۰ : ۲۱ هنگام تجمع آمبولانس‌ها و خدمت‌رسانی بـه مجروحان در خيابان آزادی جنب مسجد جامع اتفاق افتاد، ۲۲ نفر شهيد و ۱۶۰ نفر مجروح شدند.

بلافاصله تمامی مجروحان اين عمليات تروريستی به بيمارستان‌ها منتقل شدند و امکانات بهداشتی درمانی به آنان ارائه شد. ساعت ۳۰ /۲؛ در ساعات اوليه روز جمعه نيز هواپيمای حامل پزشکان متخصص رشته‌های داخلی، جراحی اعصاب، ارتوپدی و ... برای کمک به مجروحان عمليات تروريستی و کمک به اساتيد دانشگاه علوم پزشکی زاهدان عازم اين شهر شدند.

>>>> جلال سياح معاون سياسی ـ امنيتی استانداری سيستان و بلوچستان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجويان ايران(ايسنا) خاطرنشان کرد: گروهک جندالله مسووليت اين عمليات تروريستی را بر عهده گرفته اما جزئياتی را که از محل عمليات و زمان اعلام کرده متناقض است.

وی گفت: مواد منفجره از طريق مرزهای مشترک با کشورهای همسايه وارد می‌شوند و تلاش نيروهای امنيتی برای جلوگيری از ورود اين مواد همچنان ادامه دارد.

در پی اين حادثه تعدادی از نمايندگان استان سيستان ‌و ‌بلوچستان از جمله حسين‌علی شهرياری، پيمان فروزش و عباسعلی نورا با محکوم کردن شديد اين حادثه رسيدگی جدی به اين موضوع از سوی مسوولان امنيتی ـ انتظامی کشور را خواستار شدند.

>>>> شهرياری عمليات تروريستی زاهدان را « اقدام گروهک جندالشيطان و طرفداران عبدالمالک ريگی» عنوان کرد و به ايسنا گفت: تاکنون ۲۶ نفر کشته و ۳۱۲ نفر مجروح شده‌اند که تعدادی از آن‌ها به صورت سرپايی درمان شده و تعداد ديگری در بيمارستان بستری شده‌اند.

وی افزود: عمليات انتحاری اول از سوی مردی صورت گرفته که پوشش زنانه داشت و عمليات بعدی ۲۰ ـ ۱۵ دقيقه بعد صورت گرفت که بيش‌ترين تلفات مربوط به اين عمليات بوده است.

وی تاکيد کرد: کسانی که اقدام به اين کار کرده‌اند قصد دامن زدن به اختلافات قومی و مذهبی را داشته‌اند و به تصور خودشان می‌خواستند انتقام خون افرادی که به درک واصل شده‌اند را بگيرند.

>>>> فروزش نيز با بيان اين‌که « عمليات تروريستی اخير مسجد زاهدان منشا بيرونی داشته است » گفت: اين عمليات با هدف ايجاد تفرقه بين قوميت‌ها و مذاهب شکل گرفته؛ چراکه آمريکا و اسراييل می‌خواهند که در مناطق مرزی ايجاد ناامنی کنند و از اين ناامنی استفاده کنند اما تاکنون نتوانسته‌اند به هدف‌شان برسند.

وی هم‌چنين تامين امنيت استان از سوی مسوولان امنيتی ـ انتظامی و برخورد جدی با عاملان اين عمليات را خواستار شد.

>>>> عباسعلی نورا نيز با اشاره به خبر پذيرش مسووليت انفجار مسجد زاهدان از سوی گروهک تروريستی جندالله، گفت: تناقضی در اعلام محل انفجار، از سوی رسانه‌ها اتفاق افتاده است. برخی رسانه‌ها انفجار مسجد علی‌بن ابيطالب را که ماه‌ها قبل از سوی گروهک جندالله اعلام شده بود با انفجار مسجد زاهدان اشتباه گرفتند به همين دليل نوعی ابهام در انفجار مسجد زاهدان و پذيرش آن از سوی گروهک جندالله به اذهان خطور کرد.

وی در عين حال با تاکيد بر اين‌که " مسووليت انفجار مسجد زاهدان نيز از سوی گروهک تروريستی جندالله پذيرفته شده است" با انتقاد از وضعيت امنيتی شهر زاهدان، رسيدگی فوری و جدی مسوولان به اين امر را خواستار شد.

معصومی رييس اورژانس کشور نيز به خبرنگار اعلام کرد: بر اساس آخرين گزارشات رسيده اين حادثه ۳۰۶ مجروح و ۲۷ شهيد در پی داشته است که تاکنون ۱۳۷ نفر از مجروحان از بيمارستان مرخص شده‌اند. وضعيت ۱۱ نفر از مجروحان وخيم گزارش شده است.

فريبرز راشدی رييس اورژانس سيستان و بلوچستان نيز به ايسنا گفت: از ۳۰۶ مجروح حادثه مذکور، تاکنون ۱۶۹نفر در بخش‌های مختلف بيمارستان‌های سطح شهر زاهدان بستری شده‌اند.

>>>> هم‌چنين مرضيه وحيد دستجردی وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشکی پيش از ظهر روز جمعه با اشاره به مجروح شدن ۲۷۰ نفر در اين حادثه گفت: ۱۷۰ نفر عمل جراحی شدند و ۱۱ نفر نيز بسيار بدحال هستند.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر وضعيت زاهدان متعادل شده است و نيازی به امدادرسانی استان‌های ديگر نيست و اعزام متخصصين استان تهران و کرمان کافی بوده است.

>>>> محمد سليمانی معاون سياسی و اجتماعی فرمانداری زاهدان نيز از تلاش « تمامی دستگاه‌های امنيتی استان برای شناسايی عوامل اين حادثه و رساندن آنان به سزای اعمال‌شان» خبر داد.

وی گفت: انجام اين عمليات از سوی افراد مخالفت با اسلام و سنت پيامبر(ص) است و با ياری خداوند و سربازان گمنام امام زمان و همراهی مردم شريف استان اين افراد همچون سرکرده گروهک عبدالمالک ريگی به سزای اعمال ننگين خود خواهند رسيد.

>>>> محمد مرزيه دادستان زاهدان نيز در ساعات اوليه وقوع اين حادثه در گفت‌وگو با خبرنگار ايسنا اظهار کرد: هيچ فردی در اين رابطه دستگير نشده و تحقيقات ادامه دارد. تاکنون گروه خاصی مسووليت اين انفجارها را برعهده نگرفته است ولی احتمالا اين جنايت توسط باقی‌مانده اعضای گروهک تروريستی ريگی به وقوع پيوسته است.

وی هم‌چنين خاطرنشان کرد: هنوز انتحاری و عادی بودن اين دو انفجار مشخص نشده و اين‌که يک عمليات انتحاری و ديگری عادی باشد در حال بررسی است.

>>>> رييس بنياد شهيد و امور ايثارگران نيز به خبرنگار ايسنا گفت: توطئه‌گران و استکبار جهانی نمی‌خواهد دست از توطئه و جنايت خود بردارد، اگر جنايتکار مجازات نشود اين اتفاقات تکرار می‌شوند.

مسعود زريبافان افزود: عوامل تحريک‌کننده و دستوردهنده اين جنايت که ممکن است به دست ريگی‌ها و اربابان آن تدارک ديده شده باشد، بايد از طريق مجراهای ديپلماتيک و سياسی پيگيری شود تا سرمنشاء اين‌گونه جنايات که از طرف اربابان ريگی‌ها، تدارک و تجهيز می‌شوند خشکانده شود.

وی خاطرنشان کرد: اگر مسببين و تقويت‌کنندگان اين‌گونه اقدامات مجازات نشوند، ممکن است باز هم ريگی‌هايی وجود داشته باشند و دست به اين‌گونه اقدامات بزنند. لذا بايد با برخورد قاطع با تجهيزکنندگان اين افراد، کاری کرد که کسی جرات نکند دست خود را به خون مردم بی‌گناه آغشته کند.

>>>> مولوی نظير احمد سلامی نماينده مردم سيستان و بلوچستان در مجلس خبرگان نيز با محکوميت اين جنايت به خبرنگار ايسنا گفت: : از مردم استان می خواهيم تا با حفظ وحدت و هوشياری خود در جهت شناسايی و معرفی جنايتکاران و تروريستی ها همکاری لازم را با نيروی‌های امنيتی داشته باشند تا عاملان به سزای اعمال خود برسند.

قشرهای مختلف مردم شهرستان خاش و فرماندهی مرزبانی استان سيستان و بلوچستان نيز با صدور بيانيه‌ها‌ی جداگانه‌ای حادثه تروريستی جمعه‌شب در شهرستان زاهدان را محکوم کردند.

نماينده ولی فقيه در استان و امام جمعه زاهدان و استاندار سيستان و بلوچستان در اطلاعيه مشترکی ضمن محکوم کردن حادثه دو انفجار پنجشنبه شب مقابل مسجد جامع زاهدان شهروندان را به هوشياری در برابر ترفندهای دشمنان و وحدت فراخواندند.

آزاد استاندار سيستان و بلوچستان هم‌چنين با عرض تبريک و تسليت و ابراز همدردی مجدد با خانواده‌های شهدای اين حادثه تروريستی، از روز جمعه ‌۲۵ /۴ /۸۹ به مدت سه روز عزای عمومی در استان اعلام کرد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016