سه شنبه 29 تیر 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

دبيرکل موتلفه: دولت بخش خصوصی و احزاب را نديد، مجلس نظارت بر دولت را افزايش دهد، رئيس جمهور نمی تواند قانون را اجرا نکند، مهر

ـ مجلس توان دولت برای اجرای مصوبات را ببيند
ـ جلسه چهره به چهره با احمدی نژاد نداشته ايم
ـ تجمع روبروی مجلس اختلاف انگيز بود
ـ دولت موظف به اجرای طرح حجاب و عفاف است


حزب موتلفه اسلامی با قدمتی بيش از ۴۰ سال و به عنوان حزبی اصولگرا ، در جريان پيروزی انقلاب و پس از آن همواره تصويری از يک تشکل حزبی پايدار را در کشور ارائه داده است. در حالی که برخی معتقدند هنوز احزاب در کشور جايگاهی پيدا نکرده و مسير روشنی ندارند، برخی از احزاب همچون موتلفه اسلامی همچنان به فعاليت خود ادامه می دهند و دامنه اثر گذاری آنان در برخی برهه ها کمرنگ و گاهی پر رنگ می شود.

محمدنبی حبيبی به عنوان دبيرکل اين حزب اصولگرا، معتقد است که هزينه کار حزبی در کشور بالا رفته و دلايل اين مشکل را نيز صراحتا کم اعتنايی رئيس جمهوری دولت نهم و دهم می داند.

حبيبی در گفتگوی اختصاصی و مشروح با خبرنگار سياسی مهر به بيان ديدگاههای خود و حزب موتلفه اسلامی می پردازد.

* خبرگزاری مهر: آقای حبيبی! مصاحبه را با اين سئوال آغاز می کنيم که به نظر شما اولويت‌های جريان اصولگرا در زمان حاضر چيست؟

محمد نبی حبيبی: جريان اصولگرايی به طورمستمر وظيفه اصلی ومهمی برعهده دارد که آن چگونگی حفظ کيان انقلاب اسلامی است. اما وظيفه مهم ديگری که بر عهده اين جريان است ، بيان مسايل مختلفی است که در کشور و پيش رويی اصولگرايان وجود دارد.

من معتقدم اثبات کارآمدی جريان اصولگرايی و توجه به مسايل فرهنگی و اقتصادی از اولويت‌های اين جريان در کشور است. چرا که اکثريت مردم قريب به اتفاق ضمن اينکه مايلند کيان انقلاب اسلامی حفظ شود خواستار حل مشکلات روزمره در امور اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی خود نيز هستند. اگر جريان اصولگرايی بعد از ايفای وظيفه اول خود که همان حفظ کيان انقلاب است در حل مشکلات اقتصادی و ايجاد يک اقتصاد بسيار پررونق که علاوه بر رفع نيازمنديهای داخلی توان پيدا کردن بازار های صادراتی را داشته باشد، موفق نباشد؛ لطمه قابل توجهی به جريان اصولگرايی وارد می‌شود. درحال حاضر گرچه در دولت احمدی‌نژاد شاهد کارهای عمرانی، خدماتی و امدادی مهمی بوديم، اما بخش خصوصی رونق قابل توجهی نداشته و نتوانسته است نيازهای داخلی را رفع کرده و به بازارهای مهم صادراتی ورود پيدا کند.

دولت احمدی‌نژاد درزمينه رفع موانع رونق اقتصادی در بخش خصوصی موفقيت قابل قبولی نداشته است، در حالی که اين دولت از نعمت‌های مهمی همچون قيمت بالای نفت برخوردار بوده است.

به نظر من دولت نهم و دهم در زمينه ارتقاء وضعيت اقتصادی بخش خصوصی با آنچه مورد انتظار بود فاصله قابل توجهی دارد، ما اميدواريم دولت در کم کردن اين فاصله، راه حل های جدی و جديدی بيابد.

* با توجه به اينکه تاکيد مقام معظم رهبری بر آرامش و وحدت و رسيدگی به امور اصلی کشور و مشکلات مردم ، اولويت های کاری اصولگرايی چيست؟

- در ماه‌های اخير در کشور متاسفانه اتفاقاتی رخ داد که اگر اين اتفاقات مجدداً تکرار شود و از وقوعش جلوگيری به عمل نيايد می‌تواند تاثيرات سوئی برای وحدت داخل کشور داشته باشد . به همين دليل بود که مقام معظم رهبری تذکر جدی در زمينه وحدت دادند.

به عنوان مثال درمواردی در ارتباطات ميان مجلس و دولت، دولت‌ لايحه‌ ای را به مجلس پيشنهاد می‌کند و بعد از بحث و بررسی در مجلس اين لايحه با تغييرات بسيار زيادی تصويب و به دولت ابلاغ می‌شود. اين در حالی است که دولت از ارايه آن لايحه مقاصدی را دنبال کرده که با تغييرات ماهوی مجلس در آن لايحه ديگر به آن مقاصد نخواهد رسيد. دولت معتقد است در اين زمينه با مجلس دچار مشکل خواهد شد.

از سوی ديگر نيز وقتی مجلس مصوبه‌ای را تصويب می‌کند و به تاييد شورای نگهبان نيز می‌رسد و به رئيس جمهور به عنوان قانون ابلاغ می‌شود ديگر رئيس جمهور نمی‌تواند به تشخيص خود اين قانون را اجرا نکند و آن را مغاير با قانون بداند يا به صلاح مملکت نداند. تشخيص اينکه قوانين مطابق با شرع يا قانون اساسی است با رئيس جمهور نيست. اين موارد در حيطه اختيارات رئيس جمهور نيست و اين اتفاقات موجب بروز اختلاف ميان مجلس و دولت می‌شود.

برخی برخوردها همچون تظاهرات مقابل مجلس و اعلام مخالفت از سوی طرفداران دولت نيز موجب می‌شود تا اختلافات بيشتر و جدی‌تر بروز کند و اين اختلافات بين قوا در مراحل بعدی خطر تسری اختلافات در بدنه مردمی را نيز به دنبال دارد.

من معتقدم جريان اصولگرايی اگر می‌خواهد در رسيدن به اهدافش موفق باشد هيچ چاره‌ای جز وحدت در بين نيروهای خودی ندارد و هر گاه که تفرقه به وجود آيد موانع برای رسيدن به اهداف نيز افزايش پيدا می‌کند.


* وضعيت احزاب در داخل کشور را در مقطع کنونی چگونه ارزيابی می‌کنيد؟



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


- تحزب مولفه‌ای ضروری در کشور است و به اعتقاد من براساس قانون بايد زمينه توسعه و تعميق تحزب در کشور فراهم شود. من معتقدم زمانی به يک تشکيلات می‌توان عنوان حزب را اطلاق کرد که از سه توانايی مهم قدرت توليد فکر و کانال کشی ميان اين فکر و حزب و مردم، برنامه ريزی برای اداره کشور در عرصه‌های مختلف و کادرسازی و تربيت مديران لايق را داشته باشد. احزاب نمی‌توانند با برنامه‌هايی کلی و نداشتن افرادی لايق مدعی شوند که تشکيلات حزبی هستند چرا که اين توانمندی‌های حزبی است که می‌تواند زمينه سازی پيشرفت کشور شود.

* آيا تا کنون حزب موتلفه اسلامی به عنوان يک حزب باسابقه در زمينه کادرسازی موفقيتی داشته است و تا چه ميزان از اين نيروها در دولت نهم و دهم استفاده شده است؟

- دولت احمدی‌نژاد در مرکز يک رفتار خاص با احزاب و تشکلهای اصولگرا داشته است به گونه‌ای که در مرکز ارتباط بين بسياری از تشکلهای اصولگرا با دولت برای استفاده از نيروها در حداقل بوده و در برخی موارد اصلاً وجود نداشته است. اين در حالی است که در بسياری از استانها، استانداران توانسته‌اند از نيروهای اصولگرا با سليقه های مختلف در سطح قابل توجه ای استفاده کنند ، البته معدودی از آقايان استانداران نيز رفتار نامناسبی با اکثريت تشکل های اصولگرا داشته اند.

* در زمينه ارائه برنامه به دولت حزب موتلفه چگونه عمل کرده است؟

- در زمينه برنامه ريزی، حزب موتلفه مرکز مطالعات برنامه ريزی‌ای را حدود هشت سالی است که تشکيل داده که در آن با تشکيل کارگروه‌های مختلف موضوعات و مسايل پيش روی کشور مورد بررسی قرار می‌گيرد و تلاش شده در اين زمينه برنامه‌هايی نيز به دولت ارايه شود.البته قبل از تشکيل مرکزمطالعات و برنامه ريزی با شکل جديد، واحد طرح و برنامه حزب وجود داشته است که مورد رضايت نيز بوده است.

* آيا تاکنون برنامه ای به دولت ارائه داده ايد و تا چه اندازه دولت از آن برنامه برای مرتفع‌سازی مسايل کشور استفاده کرده است؟

- به عنوان مثال حزب موتلفه بيش از ۸۰ راهکار کارشناسی شده در زمينه مهار تورم تهيه کرده و به دولت ارايه داده است اما اطلاعی از اين که تا چه ميزان از اين راهکارها بهره گيری شده است نداريم. تا کنون ارزيابی جامعی از اين که چند درصد از پيشنهادات ما به مرحله اجرا رسيده است نيز نداشته‌ايم.

* آيا در ارايه برنامه پنجم توسعه کشور نيز مرکز مطالعات و برنامه ريزی حزب موتلفه برنامه‌ای داشته است؟

- خير. در اين زمينه برنامه‌ای ارايه نکرده‌ايم.اما مشغول مطالعه برنامه ارائه شده به مجلس هستيم.

* برخی فعالان معتقدند هزينه کار حزبی در کشور بالا رفته است. نظر شما در اين مورد چيست؟

- بدون تعارف بايد بگويم که رئيس جمهور نظر خوشی راجع به تحزب در کشور ابراز نکرده است. در دور اول رياست جمهوری، احمدی‌نژاد گفت که با اصل تحزب موافقم اين در حالی بود که دولت وی هيچ کمکی برای توسعه و تعميق تحزب در کشور انجام نداد و در برخی زمانها شاهد بوديم که خود شخص رئيس جمهور با بيان مطالبی در زمينه فعاليت حزبی موجب تضعيف تحزب در کشور شد و عدم اعتنا به تحزب را نيز ابراز داشته اند.

به اين دلايل فعاليت حزبی در مقطع کنونی در کشور هزينه‌هايی را به فعالان تحميل می‌کند اما ناگفته نماند که اين تفکرات خللی در فعاليت افرادی که معتقد به فعاليت حزبی هستند وارد نمی‌کند. به عنوان مثال در دو سال گذشته تعداد جذب افراد در حزب موتلفه نه تنها کاهش پيدا نکرده است بلکه افزايش قابل توجهی نيز پيدا کرده است.

دولت می‌تواند فعاليت حزبی را در کشور دچار مشکل کند اما اين بدان معنا نيست که بتواند لطمه سرنوشت سازی به تحزب و فعاليت حزبی وارد کند.

* آيا هنوز شاهد فعاليت احزاب اصلاح طلب در کشور هستيم؟ جريان اصلاح طلب مدعی است که نمی‌تواند فعاليت حزبی در کشور داشته باشد.

- فعاليت برخی از احزاب اصلاح طلب در کشور کم شده است و برخی ديگر نيز به همان فعاليت‌های سابق با همان شکل گذشته ادامه می‌دهند و نمی‌توان قضاوت کلی در اين زمينه داشت. اما آنچه مهم است اين است که ما به عنوان يک حزب اصولگرا حق نداريم برای فعاليت‌های سياسی انحصارطلبی قائل شويم و آن را حق خودمان بدانيم و حق نداريم جدای از مبانی و اصول، هر روشی را که برای اداره کشور به نظرمان برسد حق مطلق بدانيم و ديگران را دور از حق تلقی کنيم. البته در برخی زمينه‌ها احزاب نيز بايد در ابتدا برادری خود را ثابت کنند و بعد ادعای ارث کنند. چرا که در برخی زمينه‌ها نتوانستند پايبندی به اصول انقلاب را به اثبات برسانند.

برخی احزاب نيز امتحانات بسيار بدی در وقايع پس از انتخابات داده‌اند که مردم از گناه آنان نخواهند گذشت.

* بعضی از اصولگرايان معتقدند بايد فکری برای جای خالی احزاب اصلاح طلب کرد . نظر شما چيست؟

- به اعتقاد من جمهوری اسلامی به دليل بنيه قوی فکری و ايدئولوژيک، هيچگاه از تضارب افکار ضرر نمی‌کند و بايد کمک کرد تا زمينه‌‌هايی برای ظهور و بروز افکار گوناگون ايجاد شود تا تضارب افکار وسيعی را در عرصه سياسی کشور شاهد باشيم. نمی‌توان انتظار داشت که ۷۰ ميليون جمعيت يکسان فکر کنند حتی در خانواده‌ای که همه اعضا زير يک سقف زندگی می‌کنند اختلاف سليقه گوناگون وجود دارد و اين موضوع بسيار منطقی و قابل پذيرش است.

به اعتقاد من امروز موضوع کشورفقط بحث احزاب اصلاح طلب و اصولگرا نيست بلکه جای احزاب توانمند در کشور خالی است و بايد کمک کنيم تا اين جای خالی را پر کنيم.

عدم اعتنای شخص رئيس جمهور و برخی از دولتمردان به تحزب نيز موجب شده تا فعاليت حزبی در کشور از طرف دولت تقويت نشود. به همين دليل اعتنا به موضوع تحزب در کشور را از سوی مجموعه دولت کافی نمی‌دانم و ضرورت دارد که در اين زمينه تجديد نظر شود.

* آيا اين مشکلات را با رئيس جمهور مطرح کرده ايد؟

- تاکنون جلسات چهره به چهره در اين زمينه نداشته ايم اما از طريق رسانه ها اعلام کرده ايم که با برخی نظراتشان در زمينه فعاليت حزبی مخالفيم و قضاوت های وی برای تمامی احزاب به صورت يکسان، کار درست و علمی نيست. بررسی احزاب مختلف کشور در زمانهای مختلف نشان داده که برخی از احزاب ضررشان در حد خيانت به کشور است اما اين نسخه را نمی توان برای همه احزاب پيچيد و به همين دليل رئيس جمهور دربرخی از اظهارنظرهای خود در زمينه احزاب تفکيکی برای احزاب مفيد و مضر قائل نشده اند و اين موجب بروز مشکلاتی در فعاليت حزبی و همچنين تضعيف برخی از احزاب در کشور می شود.

* با توجه به اظهارات اخير رئيس جمهور مبنی بر اينکه جناح بندی های سياسی فاتحه ارزش های انقلاب را خوانده اند يا اينکه تنها يک حزب در کشور وجود دارد، نظرتان چيست؟

- اين ادعای رئيس جمهور نيز از ان دسته ادعاهاست که درآن تفکيکی برای احزاب قائل نشده است، اين در حاليست که براساس قانون اساسی تکثر احزاب وموضوع فعاليت حزبی بسيار مورد توجه و جدی است و تا آنجا که ما اطلاع داريم نه حضرت امام و نه مقام معظم رهبری هيچگونه مخالفتی با اصل تحزب و جناح بندی های سياسی نداشته اند و بررسی تاريخ نيز نشان می دهد که مخالفتی دراين زمينه از سوی امام و رهبری وجود نداشته است. بلکه تلويحا نيز در سخنان حضرت امام و مقام معظم رهبری متوجه شديم که جناح بندی های سياسی را در کشور مفيد می داند.

با توجه به سخنان اخير احمدی نژاد در مورد يک حزب نيز بايد بگويم حزب ولايت با آن معنا و اصطلاحی که وی بکار گرفته است، وجود خارجی ندارد و نه در فرمايشات رهبری و نه حضرت امام با چنين اصطلاحی روبرو نشده ايم.

* برای ايجاد وحدت بيشتر ميان اصولگرايان با توجه به اتفاقات اخير و ضرورت توجه به وحدت ملی در کشور چه بايد کرد؟

- من معتقدم جريانات اصولگرايی بايد بيش از گذشته برای افزايش وحدت تلاش کنند و ارتباط و تعامل بين خودشان را با تشکيل جلسات متعدد افزايش دهند وبه دنبال وحدت حول محور رهبری و ارزش های انقلاب باشند.

* برخی معتقدند دايره اصولگرايی هر روز در حال تنگ تر شدن است و برخی نيز به دنبال حذف بعضی اصولگرايان هستند، به اعتقاد شما اين فرايند در حال انجام است؟

- برای جريان اصولگرايی اصول ومبانی مشخص وجود دارد که مهمترين آن همان چهار اصل اعتقاد به اسلام، اعتقاد به نظام اسلامی، خط و سيره امام و ولايت فقيه و فصل الخطاب قرار دادن رهبری است که بر اين اساس همه افراد و تشکل های پايبند به اين اصول در چارچوب جريان اصولگرايی قرار می گيرند. اما اين تفکر که بر اساس آن گفته می شود ما تنها اصولگراييم و اصولگرايی در ما خلاصه می شود بی مبنا و غير منطقی است.

عيب بزرگ متوجه تشکل ها و يا اشخاص اصولگرايی است که اصولگرايی را منحصر به خودشان می دانند و هر که را که از مسير سلايق آنها دور باشد غير اصولگرا تلقی می کنند.

* با توجه به کمرنگ شدن فعاليت خانه احزاب، تاثيرگذاری آن را در زمان حاضر چگونه ارزيابی می کنيد؟

- خانه احزاب اگر نتواند رنگ فراجناحی خود را حفظ کند اقتدار خود را از دست می دهد و متاسفانه در چند سال اخير نيز در مواردی به جای انجام افعال فراجناحی به سمت انجام فعاليتهای جناحی سوق پيدا کرده و اين موارد انتقادات جريان های مختلف را نيز در بر داشته است.

در حال حاضر خانه احزاب در يک حالت ضعف و کم اثر قرار دارد که بايد با احيای بعد فراجناحی اين تشکل از سوی مديران آن و پرداختن به مسائل اصلی و مهم برای فعال کردن دوباره خانه احزاب تلاش شود.

به اعتقاد من انتقاد ديگری که به خانه احزاب وارد است اين است که در جريان توطئه های پس از انتخابات ۸۸ در بسياری از موارد بی تفاوت بود اين در حالی است که خانه احزاب بايد در رقابت ميان احزاب بی طرف باشد اما در زمانی که ارزش های انقلابی در خطر است بی طرفی معنا ندارد.

* اخيرا نامه سرگشاده ای به رئيس جمهور ارسال کرده ايد که در آن بر اجرای طرح عفاف و حجاب تاکيد شده است. ضرورت ارسال اين نامه چه بود؟

- سه سال پيش در شورای انقلاب فرهنگی طرحی تصويب شد و بر اساس آن دولت موظف به اجرای طرح عفاف و حجاب شد و در همان سال اين مصوبه قانونی از سوی دولت به وزارت فرهنگ و ارشاد برای اجرا ابلاغ شد اما امروز با گذشت سه سال از آن مصوبه قانونی خبری مبنی بر اجرای آن وجود ندارد و سئوال ما در اين نامه اين بود که چرا در اين زمينه تعلل شده است و چرا يک مصوبه قانونی از سوی دولت اجرا نشده است.

مطالبه دوم ما نيز به عنوان يک حزب اصولگرا از رئيس جمهور در اين نامه اين بود که در برخی ادارات و ارگان های دولتی موضوع عفاف و حجاب به خوبی اجرا نمی شود و برخی کارمندان تظاهر به بدحجابی می کنند بر اين اساس دولت بايد بدون هيچ گونه مماشاتی داشتن حجاب را الزامی کند درحالی که از نظر حزب موتلفه دراين موارد کوتاهی شده است. هم اجرای طرح عفاف و حجاب و هم رعايت حجاب در سازمانها و ادارات.

*با توجه به اظهارات نمايندگان درهفته های اخير مبنی براجرايی نکردن قوانين ازسوی دولت وهمچنين عدم ارسال مصوبات به مجلس شورای اسلامی ، به نظر شما اين گونه رفتار چه آسيب هايی را در پی دارد؟

- اگر به قانونی که موضوع مشترک ميان مردم، دولت، مجلس و قوای کشور است اهميت ندهيم قطعا دراداره کشور با مشکلات فراوانی مواجه خواهيم بود و اعتراض نمايندگان مبنی بر اجرايی نکردن برخی از مصوبات و عدم ارسال آيين نامه های دولت به مجلس بسيار وارد است.

هيچ يک از مسئولان قوا حق ندارد قانون را به هر دليلی اجرا نکنند و هيچ دليلی نيز برای اين موضوع موجه نيست چرا که اجرای قانون بد بهتر از بی قانونی است و تبعات بی قانونی و عدم اجرای قانون با سليقه شخصی آسيب های جدی به انقلاب وارد می کند.

*آيا مجلس از ابزارهای نظارتی برعملکرد دولت به خوبی استفاده می کند؟

- من فکر می کنم مجلس بايد درجه نظارت خود را افزايش دهد و با توجه به اينکه موضوع نظارت از حقوق مسلم مجلس است نمايندگان نبايد از اين موضوع مهم چشم پوشی کنند.

* امسال سال همت و کار مضاعف نامگذاری شده. ارزيابی شما از چهار ماه گذشته در اين رابطه چيست؟

- همت و کار مضاعف نياز دائمی مجموعه نظام است اما در درجه اول توقع داريم که دولت آماری را مبنی بر توجه بيشتر به کار و همت مضاعف و رونق اقتصادی ارائه دهد . به نظر نمی رسد که در چهار ماه گذشته شاهد انجام فعاليتهای متفاوتی از سوی دولت مبنی بر افزايش همت و کار بوده ايم. البته با نگاهی مثبت انديشانه می توان فکر کرد که دولت در اين ماهها مقدمات تلاش را برای ادامه سال فراهم کرده است.

* مواضع اخير روسيه در مقابل ايران و همچنين اظهارات اخير مدودوف مبنی بر اينکه ايران به تکنولوژی ساخت سلاح هسته ای نزديک است را چگونه ارزيابی می کنيد؟

- مقامات روسيه در بسياری از مواقع مواضع دوپهلو داشته اند و ما به عنوان يک حزب اصولگرای باسابقه در کشور به آنان تذکر می دهيم که نسبت به شفاف سازی مواضع خود اقدام کنند وبدانند ملت ايران راه خودش راخواهد رفت چه آنان بخواهند چه نخواهند. اما همواره بايد توجه کرد که روسيه نيز بر اساس مواضع و منافع خودش عمل می کند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016