جمعه 1 مرداد 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

جنتی: با کشورهايی که به هواپيماهای ما سوخت ندهند بايد مقابله شود، ايسنا

خطيب نماز جمعه تهران به حادثه تلخ زاهدان اشاره کرد و گفت: فاجعه زاهدان حادثه‌ای بود که همه مردم عزيز ما را داغدار کرد و بيش از ۳۰۰ نفر کشته و مجروح به دست اشرار آمريکايی‌ برجای گذاشت.

به گزارش خبرنگار سياسی خبرگزاری دانشجويان ايران(ايسنا)، آيت‌الله جنتی در خطبه‌های نماز جمعه اين هفته تهران با اشاره به حادثه تلخ زاهدان افزود: خداوند به خانواده جوانی که جلوی آن فرد تروريسم را گرفت صبر بدهد که مانع ورود آن فرد به مسجد و کشته شدن تعداد بيشتری از مردم شد.

وی در ادامه با اشاره به پيام مقام معظم رهبری در رابطه با فاجعه زاهدان گفت: مشخص است که اعمال اصلی اين حادثه آمريکا و انگليس بوده است و البته هدف اصلی آن‌ها ايجاد تفرقه ميان شيعه و سنی می‌باشد زيرا که اين کار در شب تولد امام حسين(ع) و در جمع شيعيان اتفاق افتاد، بنابراين اين‌ها قصد برهم زدن وحدت جامعه اسلامی را دارند، چراکه وحدت از رمزهای بزرگ پيروزی انقلاب اسلامی است. همانطور که امام (ره) نيز در وصيت‌نامه‌شان بر اين موضوع تاکيد داشتند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


دبير شورای نگهبان قانون اساسی با بيان اين‌که جنايتکار اصلی در حادثه زاهدان مشخص است، تصريح کرد: اين اتفاق دنباله اقدامات ريگی است که حرکت‌های انتحاری را در دستور دارند و اميدواريم که اين آخرين بار باشد.

خطيب نماز جمعه اين هفته تهران به تاکيدات اخير رهبری اشاره کرد و گفت: همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند جمهوری اسلامی اجازه نخواهند داد اين‌ها به اهداف شوم‌شان برسند و امکان ندارد جمهوری اسلامی اين طور خواب باشند که به دشمن مجال دهد هر کاری می‌خواهد بکند. همچنين مقام معظم رهبری فرمودند دستگاه‌های مسوول سه قوه مسوولند تا اين قضايا را پيگيری کنند و عوامل آن را شناسايی و به مجازات عمل خود برسانند پس بايد با قاطعيت، دشمن وحدت و امنيت مردم را شناسايی و مجازات کرد.

وی همچنين به بيانات مقام معظم رهبری در رابطه با وظيفه آحاد مردم اشاره کرد و گفت: همه در اين جريان تکليف دارند و بر همه مسلمانان واجب است که با مصاديق بارز محاربه با خدا و رسول‌الله مقابله کنند. پس همه مردم تکليف دارند تا اگر افرادی را می‌شناسند که مشکوک هستند به دستگاه‌های اطلاعاتی و انتظامی معرفی کنند و البته مراقب باشند که ابزار دست ‌آن‌ها نشوند و اين موضوع مربوط به شيعه و سنی می‌شود. همچنين روشنفکران و دانشگاهيان نيز وظايف سنگين‌تری دارند.

جنتی حادثه زاهدان را دنباله کار جريان ريگی دانست و گفت: ريگی اعتراف کرده است که وابسته به آمريکا و انگليس بوده و با حمايت آن‌ها دست به اين جنايات می‌زده و البته آبروی آمريکا را برده است اما برای آمريکا آبرو مطرح نيست و من از آمريکا و تروريست‌ها سوال دارم که در طول اين ۳۱ سال چه نفعی از تروريست برده‌اند و ما چه ضرری کرده‌ايم. در حالی که ما هرجا شهيد داده‌ايم به نفع‌مان تمام شده و شما هرجا ترور کرديد به ضررتان شده است. پس می‌پرسم چه هدفی از اين کار داريد و اين اقدامات شما ترور کور و بی‌ هدف است پس اگر هدف شما به دست گرفتن حکومت است اين سوال را مطرح می‌کنم که تروريست‌ها در کدام کشور توانسته‌اند حکومت را به دست بگيرند؟

وی با بيان اين‌که عده‌ای وظيفه و هدف‌شان آدم‌کشی شده است، بيان کرد: هدف اربابان اين‌ها ايجاد اختلاف و تضعيف قدرت‌هاست ولی به کوری چشم شما در اين مملکت قدرتی به نام جمهوری اسلامی تشکيل شده که اگر همه نيروهايتان را جمع کنيد با اين قدرت نمی‌تواند مقابله کنيد و چه بخواهيد و چه نخواهيد قدرت‌های سلطه‌گر غربی رو به زوالند و جمهوری اسلامی رو به صعود حرکت می‌کند.

آيت‌الله جنتی در ادامه با تقدير از عملکرد مجلس در رابطه با مصوبه تهيه و توليد سوخت با غنای ۲۰ درصد گفت: از اين سوخت برای مصارف کشاورزی، صنعتی و پزشکی استفاده خواهيم کرد و اميدواريم مجلس از اين کارهای خوب بسيار انجام دهد و اين نشان می‌دهد که دولت، ‌مجلس و مردم همه در يک سو حرکت می‌کنند.

وی افزود: با کشورهايی که بخواهند هواپيماها و کشتی‌های ما را بازرسی کنند و به هواپيماهای ما سوخت ندهند بايد مقابله شود و همانطور هواپيماها و کشتی‌های آن‌ها بازرسی شود و سوخت به آنها داده نشود و اين تهديدی جدی است که بايد عملی شود، پس شان نمايندگان مجلس اين است که هر جا حس کنند قرار است ضربه‌ای به جمهوری اسلامی وارد شود جلوی آن را بگيرند.

امام جمعه موقت تهران در ادامه به پنجم مرداد، سالگرد اقامه اولين نماز جمعه در تهران به امامت آيت‌الله طالقانی اشاره کرد و گفت: نماز جمعه ظرفيت بسيار بالايی دارد و خداوند روح امام را شاد کند که نماز جمعه را استوار کرد و امروز اين دستگاه زنده و با ظرفيت بالا است و در واقع نمادی از وحدت مردم به حساب می‌آيد و نشانه وحدت مردم و نظام است. همچنين مرکزی برای تزريق معارف اسلامی و بصيرت‌بخشی به مردم می‌باشد و نقش بی‌نظيری برای اهداف سياسی و عبادی خود دارد.

وی با تاکيد بر اين‌که برگزاری نماز جمعه به جماعت از واجبات است، گفت: نماز جمعه مرکز تصميم‌ گيری است و ظرفيت بالايی دارد که بايد به خوبی از آن استفاده شود.

جنتی به روز جوان به مناسبت تولد حضرت علی‌ اکبر اشاره کرد و گفت: افتخاری بزرگ برای جوانان ما است که روز آن‌ها روز تولد علی‌اکبر است و علی‌اکبر يعنی الگويی از پيامبر که پدرش فرمود شبيه‌ترين مردم به پيامبر بود و اين جوان شهادت‌طلب از شهادت در راه خدا استقبال می‌کرد پس ای جوان عزيز افتخار کن و راه علی‌ اکبر را در پيش بگير و دنبال بی‌توجهی به دنيا و توجه به آخرت برو.

خطيب نماز جمعه اين هفته تهران خطاب به جوانان گفت: همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند از نظر علمی رشد کنيد و جسم و جان خود را حفظ کنيد و به تهذيب خود پرداخته و البته ورزش را فراموش نکنيد و من نيز اضافه می‌کنم که ای جوان قدر پدران خود را بدان که برای عزت مملکت چه کارهايی کرده‌اند و هشت سال بلاهای گوناگون را برای عزت اسلام و نسل آينده تحمل کرده‌اند و چطور به اسلام، ‌ملت و مملکت آبرو داده‌اند پس راه آن‌ها را ادامه بده.

جنتی همچنين در رابطه با مساله صرفه‌جويی تصريح کرد: اسراف در آب، ‌نان، ‌انرژی و موضوعات ديگر وجود دارد پس چرا بايد اسراف کرد در حالی که به سلامت ملت ضرر می‌زند و البته گناه بزرگی به لحاظ دينی به حساب می‌آيد و حرام است و خدا مسرفان را دوست ندارد.

وی با بيان اين‌که بسياری از گرفتاری‌ها را می‌توان با صرفه‌جويی برطرف کرد، افزود: اگر جلوی اسراف گرفته شود پيشرفت‌های بسياری نصيب‌مان خواهد شد و البته مسوولان، ‌دستگاه‌ها و شرکت‌های دولتی و عمومی بايد در اين زمينه برای مردم الگو باشند و از تجمل‌گرايی و فرهنگ مصرف غربی پرهيز کنند.

به گزارش ايسنا، آيت‌الله جنتی در خطبه‌های نماز جمعه اين هفته تهران همچنين با اشاره به برکات ماه شعبان بر خواندن دعای ماه شعبان تاکيد کرد و گفت: بايد در اين ماه خود را پاک کرده و به خدا نزديک کنيم و نيمه شعبان شب ارزنده و عالی است که شائبه شب قدر را دارد.

وی با بيان اين‌که خداوند قسم خورده است دعای کسی را رد نکند، گفت: آنچه زمينه استجابت دعا است، اخلاص است. پس خدا را با اخلاص بخوانيم و اخلاص آن است که تمام توجه انسان به خدا باشد و اميدش از غيرخدا به کلی قطع شود.

امام جمعه موقت تهران با بيان اين‌که بيش از هزار روايت در مورد صاحب‌ الزمان (عج) وجود دارد، گفت: پيامبر بارها و بارها از حضرت مهدی(عج) ياد کرده‌اند، چراکه در سيره انبياء هر پيامبری بايد پيامبر بعد از خود را معرفی کند تا مردم گمراه نشوند.

جنتی تصريح کرد: مردم بدانند حق خيلی روشن است و بايد به دنبال آن و در انتظار آن باشيم و البته مقدمات آن را فراهم کنيم پس تا آنجا که می‌توانيم بايد عدالت را رعايت کنيم و جمهوری اسلامی بايد جمهوری عدالت باشد و مسوولين آن مسوولين اجرای عدالت باشند و همچنين در راستای اجرای عدالت بايد به فکر مستضعفين نيز بود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016