سه شنبه 29 تیر 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

رييس شورای سياستگذاری ائمه جمعه: اطلاعات محرمانه نبايد در رسانه‌ها منعکس شود، نماز جمعه برای اداره جامعه در نظام اقامه می‌شود، ايسنا

ـ اقتدار رسانه‌ای به انداره اقتدار نظامی و علمی اهميت دارد

رييس شورای سياست‌گذاری ائمه جمعه صبح سه‌شنبه در اولين هم‌انديشی رسانه و نماز جمعه گفت: نماز جمعه يک رسانه است.

به گزارش خبرنگار سياسی خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، حجت‌الاسلام و المسلمين سيدرضا تقوی در ابتدای سخنان خود با بيان اين‌که در سال‌های اخير يکی از چيزهايی که توجه ما را به خود جلب کرده است نماز جمعه و رسانه است، گفت: ما هنوز نماز جمعه را آن‌گونه که اسلام می‌خواهد و تاکيد پيامبر اکرم (ص) و ائمه معصومين بوده به مردم معرفی نکرديم پس ما بايد نماز جمعه را از جهات مختلف به مردم بشناسانيم، برخی خيال می‌کنند نماز جمعه فقط يک عبادت است در صورتی که اين تصور اشتباه است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی با بيان اين‌که نماز و نماز جمعه باعث می‌شود که انسان از نظر معنوی ارتقای زيادی پيدا کند و احساس سبکی و شادمانی کند، گفت: تبعات يک امر معنوی آرامش و نشاط است، نماز هم به انسان نشاط و آرامش و رضايت‌مندی می‌دهد. البته همه نماز جمعه بحث معنوی نيست، نماز جمعه برای اداره زندگی انسان مسلمان تشريع شده است و ابعاد مختلفی را در بر می‌گيرد. در واقع نماز جمعه هم زندگی دنيوی و هم زندگی اخروی انسان را سامان می‌دهد.

تقوی ادامه داد: نماز جمعه نماز زندگی ساز است برای اداره امور دنيايی انسان نيز نماز جمعه دارای نقش است. در واقع نماز جمعه يک امر معنوی است و امر مادی را هم نيز تعقيب می‌کند. اداره زندگی جامعه اسلامی بايد از طريق نماز جمعه سامان يابد، يعنی اصول و خط مشی کلی بايد از اين موضوع منشاء بگيرد.

وی با بيان اين‌که نماز جمعه را بايد به گونه‌ای ديگر تعريف کنيم، افزود: آيا ما برای بهتر زندگی کردن و دستيابی به قله‌های سعادت نياز به وحدت نداريم وحدت مثل هوا و غذا برای يک جامعه ضروری و لازم است. وقتی که مردم مسلمان هفته‌ای يک بار در يک اجتماع وسيع حضور پيدا می‌کنند صفوف خود را فشرده می‌کنند در واقع تمرين وحدت می‌کنند و اين وحدت را به جامعه منتقل می‌کنند، آنها با تمرين وحدت در نماز جمعه اين مساله را به ميان جامعه می‌آورند و همين آهنگ وحدت‌بخش به ساير اجزای جامعه سرايت پيدا می‌کند و باعث می‌شود که جامعه به مقوله وحدت بينديشد ما با وحدت می‌توانيم کشور را بسازيم در برابر تهاجمات دشمن بايستيم و از منافع کشورمان دفاع کنيم آيا اين نقش کمی برای نماز جمعه است؟

تقوی با بيان اين‌که در نماز جمعه مسلمين دعوت به تقوا می‌شوند، تصريح کرد: نمودهای خارجی تقوا بايد در رفتار انسان نمود پيدا کند و وقتی که رفتار انسان‌های جامعه هماهنگ با تقوا شود اين امر باعث می‌شود که زندگی در يک فضای ديگر قرار بگيرد و انسان‌ها از نابسامانی‌ها پرهيز کنند. تقوا برای زندگی سالم از ضروريات است و تقوا باعث می‌شود که رفتار انسان منضبط، متعادل و هماهنگ با قانون و شرع شود.

تقوی با طرح اين سوال که اگر يک معلم و استاد دانشگاه در کار خود تقوا را رعايت نکند آيا می‌تواند مسووليت خود را به خوبی انجام دهد؟ گفت: دين تاکيدات زيادی به اهميت تقوا کرده است ولی بايد توجه داشت هر جامعه‌ای حتی فارغ از گرايش‌های دينی اگر بخواهد زندگی سالمی داشته باشد نيازمند تقوا است و می‌توان گفت همه زيبايی‌ها در زندگی در حوزه رعايت تقوا جلوه می‌کند.

وی با تاکيد دوباره مبنی بر اين‌که نماز جمعه برای اداره زندگی جامعه اسلامی تشريع شده است، گفت: نماز جمعه بايد مردم را به روز نگه دارد، در نماز جمعه بايد حوادث و اتفاقات بيان شود و در واقع بصيرت مردم از طريق نماز جمعه افزايش پيدا کند.

وی با بيان اين‌که يکی از رسالت‌های نماز جمعه بصيرت‌ افزايی است، عنوان کرد: جامعه نيازمند بصيرت است و اگر جامعه‌ای می‌خواهد در دام شيطان قرار نگيرد، گول طراحی‌های منافقين را نخورد و در چنبره فتنه قرار نگيرد بايد بصيرت داشته باشد و نماز جمعه در اين ارتباط نقش مهمی دارد.

تقوی با بيان اين‌که کسانی که تصور می‌کنند نماز جمعه يک عبادت محض است اشتباه می‌کنند، گفت: نماز جمعه برای اداره جامعه در نظام اسلامی اقامه می‌شود و بايد در اداره جامعه نقش مهمی داشته باشد. هر امام جمعه بعد از پايان خطبه‌هايش مناسب است خطبه‌هايش را مورد تحليل و بررسی قرار دهد و ببيند چقدر در اين راستا حرکت کرده است. ستادهای نماز جمعه بايد بنشيند و تحليلی از خطبه‌های نماز جمعه به امام جمعه ارائه دهند تا اين‌که مشخص شود چقدر نماز جمعه در ارتباط با زندگی روزمره مردم موثر بوده است.

وی در ادامه با اشاره به اهميت نحوه خطابه در نماز جمعه گفت: بايد توجه داشت خطبه با سخنرانی متفاوت است و خطيب نيز با گوينده متفاوت است. هر سخنرانی خطبه‌ نيست و هر گوينده‌ای خطيب نيست. خطبه دارای تعريفی است و همچنين ما در نشست‌هايی که در مناطق داشته‌ايم سعی داشته‌ايم که اين ويژگی‌ها را تبيين کنيم.

تقوی در بخش ديگر صحبت‌های خود افزود: نماز جمعه يک رسانه است و مردم بايد به نماز جمعه از يک منظر اين نگاه را داشته باشند.

رييس شورای سياستگذاری ائمه جمعه با بيان اين‌که اگر نماز جمعه رسانه است ستاد برگزاری نماز جمعه و امام جمعه نيز بايد به ابعاد رسانه‌ای بودن نماز جمعه بينديشند، خاطرنشان کرد: ما بايد از اين رسانه استفاده کنيم تا پيام‌های شرع و نظام را به مردم ابلاغ کنيم. بايد ابعاد رسانه‌ای نماز جمعه را بشناسيم تا به کارآيی آن بيفزاييم. اگر بپذيريم که نماز جمعه رسانه است بايد انديشيد و مشخص کرد که اين رسانه در برابر جامعه چه تعهدی دارد.

وی با بيان اين‌که در حال حاضر تعاريف متعددی از رسانه می‌شود، گفت: امروز ديگر رسانه يک حاشيه نيست بلکه متن است در متن زندگی انسان رسانه حضوری جدی دارد.

وی با اشاره به برخی تعاريفی که از رسانه می‌شود، تصريح کرد: در واقع می‌توان گفت رسانه عامل انتقال پيام به مخاطب است. پيام را از مبداء می‌گيرد روی آن کار می‌کند و با روش‌های مختلف به مخاطب منتقل می‌کند. ما در نماز جمعه بايد برای اين موضوع فصل ويژه‌ای را ايجاد کنيم و در کلاس‌های آموزش ضمن خدمت‌مان اين مسائل را مطرح کنيم.

وی با بيان اين‌که امروز بحث جابجايی قدرت مطرح است و در اين ارتباط نظرات گوناگونی مطرح می‌شود، گفت:‌ اکنون ديگر قدرت سلاح اتمی و لشگر و اين چيزها نيست اکنون گفته می‌شود قدرت، قدرت اطلاعات است. يعنی هر کس و هر کشوری بتواند در گرفتن اطلاعات جديد تجزيه و تحليل آن‌ها پيشتاز باشد دارای قدرت بيشتری است. البته در کنار گرفتن بحث اطلاعات موضوع تحليل اطلاعات نيز است و در کنار آن اين اطلاعات بايد به شيوه‌های مناسب منتقل شود. به عبارتی ديگر می‌توان گفت هر جامعه‌ای که در دستيابی به اطلاعات با سرعت بيشتری عمل کند قدرت تجزيه اطلاعات بيشتری داشته باشد قدرت اول جهان است. امروز ابرقدرتی معطوف به امر اطلاعات است و تاثيرگذاری از اين طريق.

وی با بيان اين‌که کسب اطلاعات جزء خواست‌های فطری انسان‌هاست، گفت: در واقع رسانه‌ها خواست فطری انسان‌ها را پاسخ می‌گويند چرا که انسان به دنبال پيام است.

تقوی ادامه داد: ملتی که اطلاعات صحيح داشته باشد و اخبار صحيح کسب کند در دام شايعه و دروغ قرار نمی‌گيرد. درود بر رسانه‌ها که نياز فطری انسان را در دادن پيام برآورده می‌کنند.

وی با بيان اين‌که اطلاعات در واقع باعث آموزش عمومی مردم و افزايش کارآيی و کارآمدی می‌شود. گفت: وقتی جامعه در جريان اطلاعات قرار بگيرد سعی می‌کند از تجربيات استفاده کند، از نکته‌هايی که در اين اطلاعات است بهره بگيرد و کارها شور و نشاط بيشتر بگيرد. هر جامعه‌ای که در تبادل اطلاعات و کسب آن ضعيف باشد کارآمدی آن نيز ضعيف می‌شود در واقع رسانه‌ها به کارآمدی جامعه‌ کمک می‌کنند.

وی با بيان اين‌که تبادل اطلاعات گرايش‌های فکری و ذهنی را سامان می‌دهد، گفت: اطلاعات در واقع باعث مسووليت‌سازی می‌شود اگر اطلاعات صحيح به جامعه داده شود شايعاتی که اضطراب در جامعه ايجاد می‌کند خنثی می‌شود.

وی با بيان اين‌که اطلاعات محرمانه نبايد در رسانه‌ها منعکس شود، گفت: در واقع اين خط قرمز است که رسانه‌ها خود به آن واقف‌اند، اطلاعات محرمانه سرمايه‌های يک کشورند که نبايد به حراج گذاشته شوند. از زندگی شخصی افراد نبايد مطالبی بر روی سايت‌ها منعکس شود و در واقع اين کار حرام و خيانت است امروز گناه مطبوعاتی يکی از گناهان کبيره است.

رييس شورای سياستگذاری ائمه جمعه ادامه داد: امروز بايد ثواب رسانه‌ای و گناه آن را از لحاظ دينی تجزيه و تحليل کرد. وقتی که خبرنگاری خبری را منتقل می‌کند که باعث ايجاد خوشحالی و نشاط يک ملت می‌شود کاری که آن می‌کند به اندازه ثواب شهدا است و اگر يک خبر به دروغ عليه کسی يا افرادی منعکس شود جزء گناهان کبيره است.

وی با بيان اين‌که در حال حاضر در بيش از ۶۲۵ شهر نماز جمعه برپا می‌شود، گفت: ما تاکيد بر آن داريم که در ستادهای نماز جمعه رسانه‌ها محترم شمرده شوند به خصوص رسانه ملی، رسانه ملی بايد از اقتدار و اعتبار لازم برخوردار باشد و هرکس بر رسانه ملی حمله کند به اقتدار ملت حمله کرده است. دشمن در تهاجم فرهنگی تلاش می‌کند که رسانه‌ها به خصوص رسانه ملی را از اقتدار بيندازد. به عنوان يک وظيفه شرعی و ملی وظيفه داريم همانگونه که از ارتش و سربازان غيور وطن‌مان در صحنه نظامی دفاع می‌کنيم بايد از رسانه ملی و ديگر رسانه‌ها حمايت کنيم و البته اقتدار رسانه‌ای به انداره اقتدار نظامی و علمی اهميت دارد و هر سخنی که بخواهد رسانه ملی را تضعيف کند اقتدار ملی را تضعيف کرده است.

وی در بخش ديگری از صحبت‌های خود با بيان اين‌که ما خبرنگاران را جزو اصحاب نماز جمعه می‌دانيم، گفت: نماز جمعه به عنوان يک رسانه دارای ويژگی‌هايی است، نماز جمعه رسانه‌های حاکميتی و حکومتی است و جناحی نيست. از اين رسانه بايد سياست‌های نظام ترويج شود و اگر بخواهد حزبی و جناحی برخورد کند از محدوديت حاکميت بيرون می‌آيد. نماز جمعه در عين حال که يک رسانه‌ حاکميتی است مردمی نيز هست. مردم بايد حضور داشته باشند تا اين رسانه شکل بگيرد، نماز جمعه در عين حال که حاکميتی است بايد با همه مومنان از هر جناحی که باشند حرف بزنند و مخاطب نماز جمعه کل مردم هستند.

تقوی در پايان گفت: نماز جمعه رسانه چهره به چهره است و وجهه معروف‌گستری و منکرستيزی دارد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016