دوشنبه 25 مرداد 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

رحيم‌مشايی: به من گفته‌اند حرف نزن، اما واجب‌تر ديدم حرف بزنم، ايلنا

ـ هر چه فکر کردم ديدم احترام کسانی که به من گفته‌اند حرف نزن واجب است اما واجب‌تر ديدم حرف بزنم
- ديپلمات‌های بزرگ جهان گواهی داده‌اند که در حال حاضر انديشه‌های رئيس‌جمهور کشور ما است که در جهان حاکم شده است.


ايلنا: رئيس دفتر رئيس‌جمهور تصريح کرد: اگر پنج سخنرانی اخير رئيس‌جمهور آمريکا و روسای جمهور ساير کشورها را در کنار هم قرار دهيم و آنها را مورد بررسی قرار دهيم متوجه می‌شويم که آنها همه بر روی يک محور ايستاده‌اند. ديپلمات‌های بزرگ جهان گواهی داده‌اند که در حال حاضر انديشه‌های رئيس‌جمهور کشور ما است که در جهان حاکم شده است.سردمداران آمريکايی که مدعی اصلاح جهان هستند در درجه اول اين ديدگاه خود را تحت تاثير نظام جمهوری اسلامی ايران و ادبيات رهبری و رئيس‌جمهوری ايران به دست آوردند.
به گزارش خبرنگار ايلنا، اسفنديار رحيم مشايی امروز در مراسم افتتاح نمايشگاه مشروطه حاضر شد. او قبل از آنکه زبان به سخن بگشايد گفت به من گفته‌اند حرف نزن ، اما هر چه فکر کردم ديدم احترام کسانی که به من گفته‌اند حرف نزن واجب است ،اما واجب‌تر ديدم حرف بزنم.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


رئيس دفتر رئيس‌جمهور در اين مراسم گفت: امروز که در مقام پاسداشت از يک هنگامه ارزشمند تاريخی هستيم، علامت و نشانه زنده بودن ملت بزرگ ايران در سير تاريخ است ملتی که با شايستگی کوشيده‌ است در همه ادوار تاريخ بهترين‌ها را به نام خود ثبت کند و زيباترين‌ها را برگزيند و انتخابات شايسته انجام دهد.
وی ادامه داد: در مورد تاريخ ايران ستم بسيار شده است، آنچه که در تاريخ نوشته شده بيشتر محدود به تاريخ شاهان است و فرآيند متعالی زندگی ايرانيان آن‌طوری که بايد به رشته تحرير درنيامده است.
مشايی گفت: چون ستم و ظلم بيش از هر کسی از شاهان،حکم‌رانان و فرمان‌روايان اتفاق می‌افتد يا ديده می‌شود، مشاهده می‌کنيم که بعضا بدبينی‌هايی نسبت به تاريخ ايران در برخی ذهن‌ها نقش بسته است و اين در حالی است که اگر ما از منظر ملت، انديشمندان، نخبگان، دانشمندان و هوشياران تاريخ را بنگاريم جلوه‌های بسيار زيبا، دلربا، آرامش‌بخش و افتخار‌آفرين به ثبت می‌رسد، چنان‌که پاره‌ای از آنها به ثبت رسيده است. البته ما نقش شاهان و حکم‌رانان را هم در تاريخ منکر نمی‌شويم، بايد بپذيريم چه خوب و چه بد آنها نيز بخشی از تاريخ ايران هستند.
وی ادامه داد: اگر به مسائل نگاه کنيم و در مقام تحليل تاريخی در گذشته ملت باشيم، زيبايی‌های فراوانی وجود دارد که نه تنها ما را بلکه همه انديشمندان منصف دنيا را کفايت می‌کند تا به بزرگی و عظمت ملت ايران گواهی دهند.
رئيس دفتر رئيس‌جمهور گفت: امروز بی‌شک ملت ايران از ارجمند‌ترين و بزرگ‌ترين ملت‌های هميشه تاريخ بوده‌اند و اين نياز به اثبات ندارد.
وی توضيح داد: ايرانيان در شکل‌گيری مدنيت برای اولين بار در ايران، برای رويداد بسيار بزرگ اسلام‌ آوردن ايرانيان و سپس نيز در پايه‌گذاری فرهنگ و تمدن اسلامی که ايرانيان پيشتاز و بی‌بديل در آن بودند.
مشايی گفت: هر روز که می‌گذرد نام ايران در جهان بزرگ و بزرگ‌تر می‌شود و اين در حالی است که هر روز بر هجمه سنگين تبليغات عليه ايران افزوده می‌شود. اکنون به طور روزافزون نام ايران با شجاعت، قاطعيت، عظمت و شکوه بر سر زبان‌ها افتاده‌ است و ذهنيت بازگشت تاريخی ملت ايران به اوج شکوه در ذهن انديشمندان جهان در حال شکل‌گيری است و اين فرصت جديد تاريخی ملت ايران است.
وی ادامه داد: من بيش از آنکه به گذشته تاريخی تاکيد کنم به امروز تاکيد دارم ما اکنون در مسير شکل‌گيری منحنی جديدی در تاريخ اين سرزمين هستيم. امروز می‌توانيم خرسند باشيم که دوره جديدی بر اساس همان ظرفيت‌های بلند تاريخی سازمان يافته است.
رئيس دفتر رئيس‌جمهور گفت: اگر بخواهيم به دو هزار و ۵۰۰ سال پيش افتخار کنيم کفايت نمی‌کند. ما بايد امروز از جسارت ايرانی استفاده کنيم و با نگاه بلند تاريخی صحنه امروز را بيارائيم و افق بسازيم.
وی ادامه داد: اکنون هزار و ۴۰۰ سال از اسلام می‌گذرد اما ۳۰سال پيش انقلاب اسلامی برای اولين بار اتفاق افتاد.
مشايی گفت: پيامبر که منشا تحولات بزرگ تاريخ بوده بعد از ۲۳ سال رسالتی که داشت جسدش بر روی زمين باقی ماند و نخبگان حکومت آن زمان بر اساس سليقه خودشان به دنبال جانشين حکومت برآمدند و همين باعث شد که چه‌ها بر سر علی (ع)، حسن (ع) و حسين (ع) بيايند.
وی توضيح داد: اما انقلاب اسلامی در ايران اتفاق افتاد سرزمينی که صلاحيت داشت پيشوا و پرچمدار باشد، در کشوری که حقيقت اسلام را می‌فهميد. بنابراين هر درسی برای هرکسی قابل عرضه نيست پيش‌نياز می‌خواهد و تاريخ پيش‌نياز است.
رئيس دفتر رئيس‌جمهور گفت: ما از نهضت حسين می‌آموزيم که معادلات سياسی بر مبنای منافع روز تعيين‌کننده نيست و در نهايت آن کسی که پيروز ميدان بود حسين بود.
او ادامه داد: در قيام عاشورا قبل از واقعه، امام حسين يارانش را جمع کرد و به آنها گفت هر که به ميدان می‌رود شهادت خود را يقين بداند هر‌که می‌خواهد بماند، هر که می‌خواهد برود. آنان که ماندند برای امام ماندند. برای حقيقت اسلام مانده‌اند و امام حسين نيز مقامی را که بعد از شهادت به اين شخصيت‌های برجسته اعطا خواهد شد، به آنها نشان داد. برخی می‌گويند اين مقام مربوط به بهشت است و گروهی ديگر می‌گويند مقامی که به آنها اعطا شده مربوط به دوران پس از ظهور است.يعنی زمانی که قيام جهانی اتفاق می‌افتد.
مشائی در رابطه با انقلاب اسلامی ايران گفت: بايد به اين سئوال پاسخ دهيم که مردم ايران چرا انقلاب کردند آيا جنس گران شده بود که قيام کردند آن زمان که پيکان ۱۸ هزار تومان بود الان قفل فرمان چند است؟
مشايی گفت: بايد انقلاب اسلامی ايران تحليل شود و نبايد هر کسی با افکار خود انقلاب اسلامی ايران را تحليل کند. برخی می‌گويند بعضی از کسانی که در انقلاب شرکت داشتند حذف شدند و گمان می‌کنند حق کسانی در انقلاب اسلامی ايران ضايع شده است.
رئيس دفتر رئيس‌جمهور ادامه داد: گروهی می‌گويند اعراب بی‌تمدن به ايران حمله کرده‌اند و با زور اسلام را به ايران تحميل کرده‌اند در حالی که اين گفته صحت ندارد، چطور ايران باشکوهی که از آن ياد می‌شد توانست مغلوب اعراب بی‌تمدن شود اين‌گونه تحليل نادرست است ايرانيان با آغوش باز اسلام را پذيرفتند. زيرا هرگز از اسلام بازنگشتند و ايرانيان بودند که فلسفه اسلامی را پايه‌گذاری کردند و سبب ماندگاری اسلام شدند.ايرانيان حقيقت اسلام را انتخاب کردند و انديشه واقعی اسلامی را پذيرفتند. و اين گرويدن ايران به اسلام يک گزينش و فهم تاريخی بوده است.
وی ادامه داد: ما متاسف هستيم که امروز بعد از ۱۰۴ سال بايد اثبات کنيم که روحانيت شيعه در انقلاب مشروطه سهم اصلی را داشته است.
مشايی گفت: سال اولی که در سازمان ميراث فرهنگی مسئوليت داشتم در همايشی تمايل سخنرانان به دنبال اين بودند که اثبات کنند فردوسی خدا را قبول داشته و بعد اثبات کنند او مسلمان بوده و بعد نيز اثبات کنند شيعه بوده است و اين جای تاسف است.
رئيس دفتر رئيس‌جمهور گفت: حقيقت ايران اسلام ناب است، اگر اين موضوع را فراموش کنيم به جايی می‌رسيم که نه از ايران چيزی باقی می‌ماند و نه از اسلام. نبايد يادمان برود که ايرانيان کدام اسلام را قرار است در ايران تبليغ کنند. کدام ديدگاه را بايد ارائه کنند.
وی ادامه داد: جمهوری اسلامی ايران ماموريت بزرگی را بر عهده دارد، پايگاه اول تفکر مهدوی ايران است و ما به سمت تاريخ تضمين شده‌ای که خدا تعيين کرده در حرکت هستيم.
رئيس دفتر رئيس‌جمهور ايران گفت: در حال حاضر مدعی پايه‌گذاری دوره جديدی در جهان است و امروز بزرگ‌ترين ظلم به ايران اين است که ايران را در چارچوب يک جغرافيای تعيين شده در نظر بگيريم. امروز تفکر ايرانيان باورهای جهان اسلام را فتح کرده است.
مشايی گفت: انقلاب ايران خيلی وقت است که به جهان صادر شده است و قرار نيست که صدور انقلاب به معنای آن باشد که حکومت و قانون اساسی کشورها عوض شود. صدور انقلاب يعنی اينکه انديشه‌های انقلاب اسلامی ايران در جهان پذيرفته شود که اين اتفاق افتاده است.
رئيس دفتر رئيس‌جمهور تصريح کرد: اگر پنج سخنرانی اخير رئيس‌جمهور آمريکا و روسای جمهور ساير کشورها را در کنار هم قرار دهيم و آنها را مورد بررسی قرار دهيم متوجه می‌شويم که آنها همه بر روی يک محور ايستاده‌اند. ديپلمات‌های بزرگ جهان گواهی داده‌اند که در حال حاضر انديشه‌های رئيس‌جمهور کشور ما است که در جهان حاکم شده است.
او ادامه داد: سردمداران آمريکايی که مدعی اصلاح جهان هستند در درجه اول اين ديدگاه خود را تحت تاثير نظام جمهوری اسلامی ايران و ادبيات رهبری و رئيس‌جمهوری ايران به دست آوردند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016