سه شنبه 26 مرداد 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

وزير دفاع: اس۳۰۰ برای ما موضوعيتی ندارد، ساخت سامانه‌های پدافندی با برد بلند را در دستور کار داريم، ايسنا

وزير دفاع و پشتيبانی نيروهای مسلح، گفت: روز صنعت دفاعی نماد اقتدار، خودباوری، رشد، شکوفايی، خلاقيت و دسترسی به محصولات جديد، استقلال و توانمندی‌های ملت ايران است.

به گزارش خبرنگار سياسی خبرگزاری دانشجويان ايران(ايسنا) سردار احمد وحيدی صبح روز سه‌شنبه در نشست خبری خود، اظهار کرد: اين روز نشان می‌دهد که تحريم‌ها نه تنها اثری عليه توانمندی‌های جمهوری اسلامی نگذاشته، بلکه ما را با تجربه‌تر، آبديده‌تر و خودکفاتر کرده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی با بيان اين‌که « مسير ورشکستگی استکبار جهانی در تحريم ملت ايران راه به جايی نمی‌برد» يادآور شد: ما در اوج تحريم‌ها ماهواره را در فضا نشانديم، زيردريايی‌های کلاس غدير، بالگردهای توفان، جنگنده‌های صاعقه، انواع مهمات، ناوشکن جماران و انواع موشک‌ها نظير سجيل و قدر را توليد کرديم؛ بنابراين تحريم‌ها بر روی اراده‌ يک ملت پويا تاثيری ندارد و حتی در مورد ملت ايران برعکس عمل کرده است.

وی در ادامه از افتتاح، بهره‌برداری و رونمايی چند پروژه و دستاورد جديد دفاعی در آستانه روز صنعت دفاعی در کشور خبر داد و گفت: در اين روزها آزمايش موشک جديد قيام و نسل سوم موشک فاتح ۱۱۰، افتتاح خط توليد مهمات ۱۳۰ ميليمتری

HERA و افتتاح خط توليد شناور تندرو سراج و نسل جديد شناور موشک‌انداز ذوالفقار را شاهد خواهيم بود.

وزير دفاع رونمايی از نخستين هواپيمای بدون سرنشين جت برد بلند کشور با نام "کرار" را از جمله پروژه‌های وزارت دفاع به مناسبت روز صنعت دفاعی و هفته‌ دولت اعلام کرد و افزود: آزمايشگاه تست‌های فضايی شامل سازه و سيستم‌های جدايش از جمله پروژه‌هايی است که در آستانه‌ روز صنعت دفاعی افتتاح خواهد شد. همچنين در همين ايام از ۲۸ پروژه الکترونيکی و مخابراتی رونمايی خواهد شد و تعدادی از آن‌ها نيز افتتاح می‌شوند و يا به بهره‌برداری می‌رسند.

وی در پاسخ به پرسشی درباره سرنوشت قرارداد تحويل سامانه‌ پدافندی S۳۰۰ از سوی روسيه به ايران، اظهار کرد: ما در اين رابطه قراردادی را با طرف روسی داريم. طرف روسی پيش از صدور قطعنامه جديد اعلام می‌کرد که مشکلی در تحويل اين سامانه به ايران ندارد ولی پس از قطعنامه‌ای که عليه ايران صادر شد برخی از اطراف روسيه حرف‌هايی زدند ولی مقامات روسيه هنوز موضع رسمی خود را اعلام نکرده‌اند و گفته‌اند که منتظر اعلام نظر رييس‌جمهورمان هستيم.

وی با بيان اين‌که « موضوع قرارداد S۳۰۰ از سوی ما در حال پيگيری است» افزود: ما معتقديم که آمريکايی‌ها به دنبال اين هستند که موقعيت روسيه را در بين دوستان و متحدانش تضعيف و دافعه‌ای در اين زمينه ايجاد کنند. ولی ما فکر می‌کنيم که روسيه نبايد در دام و تله آمريکايی‌ها گرفتار شود و در مورد قرارداد S۳۰۰ نيز ما از مجاری قانونی پيگير موضوع هستيم.

وزير دفاع در برابر پرسشی درباره‌ ارزيابی خود از همکاری‌های دفاعی ايران با کشورهای همسايه و منطقه نيز پاسخ داد: سفر به کشورهای دوست و همسايه در راستای اعلام مواضع ما بود. ما روابط خوبی با کشورهايی که بعضا به آن‌ها سفرهايی انجام داده‌ايم، داريم و نقطه‌ اتکايی بين ما وجود دارد و آن اين است که همگی معتقديم کشورهای منطقه بايد تامين امنيت اين منطقه را به عهده بگيرند. به رغم تلاش آمريکايی‌ها برای نشان دادن وجود اختلاف بين ايران و کشورهای همسايه و منطقه، سفرهای اخير نشان داد که ما مشکلی در روابط خود نداريم و اين روابط رو به توسعه است.

وی در پاسخ به پرسش ديگری درباره‌ تحرکات اخير اسرائيل به ويژه حمله‌ رژيم صهيونيستی به لبنان، اين تحرکات را نشانگر چند مساله دانست و افزود: اين تحرکات خوی تجاوزگری رژيم صهيونيستی را باز هم نشان داد و مشخص شد که آن‌ها از ايجاد آرامش در لبنان به شدت ناراحت هستند و حتی تلاش کردند با ترور رفيق حريری اختلاف را در لبنان ايجاد کنند و اقدام اخير آن‌ها نيز در راستای ايجاد تنش جديد در لبنان است ولی در عين حال عکس‌العمل مناسب ارتش لبنان هم نشان داد که موج مقاومت اسلامی و روحيه‌ خودباوری به همه جا تسری پيدا کرده است و ما برای مقاومت همه‌جانبه‌ ارتش لبنان از همين جا به آن‌ها تبريک می‌گوييم. بحران‌آفرينی در منطقه و حتی دنيا جزو ذات رژيم صهيونيستی است و آن‌ها همواره تلاش می‌کنند که نگاه‌های بيدار ملت‌های مختلف دنيا را از واقعيت‌ها منحرف کنند.

به گزارش ايسنا وزير دفاع در پاسخ به پرسشی درباره‌ ارزيابی از جنگنده‌های رادارگريز F ۳۵ آمريکا اظهار کرد: صحنه‌ جنگ‌های امروز يک صحنه‌ همه‌جانبه است که يک حوزه آن حوزه‌ جنگ فناوری‌هاست. آمريکايی‌ها با بودجه‌ سرسام‌آور خود سعی می‌کنند محصولات جديد نظامی توليد کنند تا از اين طريق بر سيطره‌ نظامی خود بر کشورهای مختلف دنيا بيافزايند و در نتيجه سيطره‌ خود در حوزه‌های ديگر را نيز به آن‌ها تحميل کنند. جنگنده F ۳۵ آمريکا نيز از جمله‌ اين محصولات است که در مورد ويژگی‌های مختلف آن حرف‌های گوناگونی مطرح شده است.

وی خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی برای برخورد با هر محصولی که وارد اردوگاه دشمن می‌شود، تمهيدات خاص خود را دارد و در موقع لزوم اعمال خواهد کرد؛ بنابراين ما نگرانی و بيمی از ورود جنگ‌افزارهای جديد به خود راه نمی‌دهيم.

وی همچنين درباره‌ دستاوردهای ايران در حوزه جنگ الکترونيک، اظهار کرد: يکی از پيشرفت‌های ايران به ويژه در سال‌های اخير پيشرفت در حوزه‌ جنگ الکترونيک است و ما دستاورهای خوبی در اين زمينه داشته‌ايم، به طوری که امروز از قابليت‌های خوبی در حوزه‌ جنگ الکترونيک برخوردار هستيم.

يکی از خبرنگاران ارائه‌ توضيحات بيشتری درباره‌ ايستگاه تست فضايی را از وزير دفاع درخواست کرد.

وحيدی در اين رابطه، گفت: در ايستگاه تست فضايی اتفاقاتی که در مورد ماهواره‌بر می‌افتد به ويژه در حوزه‌های سازه و سيستم‌های جدايش انجام می‌شود که در روز افتتاح اين ايستگاه توضيحات بيشتری را ارايه خواهيم داد. البته ما يک آزمايشگاه تست فضايی ديگر نيز داريم که در مورد خود ماهواره‌ها خواهد بود.

وی در پاسخ به پرسش ديگری درباره‌ وضعيت ايران در حوزه‌ پدافند غيرعامل و نيز اظهارات اخير مطرح شده به نقل از رژيم صهيونيستی مبنی بر حمله به نيروگاه بوشهر اظهار کرد: در مورد پدافند غيرعامل کارهای خوبی در کشور انجام شده است و امروز بسياری از بخش‌های زيربنايی ما دارای قابليت‌های پدافند غيرعامل است. اظهارات اخير، به نقل از رژيم صهيونيستی مطرح شده است و البته خودشان رسما چنين ادعاهايی را مطرح نکرده‌اند، ولی در هر صورت اين حرف‌ها نشانگر اين است که اصولا آن‌ها با پيشرفت ايران در زمينه‌های مختلف مخالف هستند وگرنه همه ابعاد اين نيروگاه مشخص است و هيچ دليلی برای توقف کار آن وجود ندارد.

به گزارش ايسنا وی ادامه داد: چنين اظهاراتی نشان می‌دهد که ادعای آن‌ها مبنی بر اين‌که با بمب هسته‌يی مخالف هستند دروغی بيش نيست؛ چراکه نيروگاه بوشهر اساسا ربطی به بمب هسته‌يی ندارد. بعيد است آن‌ها بخواهند تحرکی در اين زمينه انجام دهند، ولی به هر حال اگر در اين راستا حمله‌ای انجام دهند، کم خردی برای آن‌ها خواهد بود؛ چراکه در آن صورت ما نهايتا يک نيروگاه از دست می‌دهيم ولی در مورد رژيم صهيونيستی، حيات اوست که به خطر می‌افتد.

وزير دفاع در پاسخ پرسشی درباره‌ ديپلماسی دفاعی ايران نيز با بيان اين‌که « ما به دنبال ايجاد ائتلاف‌های منطقه‌ای هستيم و اين موضع را توسعه و تعميق خواهيم بخشيد» گفت: قدرت نرم يکی از جلوه‌های اساسی قدرت در يک کشور محسوب می‌شود و اصولا بستر قدرت سخت است و ديپلماسی دفاعی نيز بخشی از قدرت نرم به حساب می‌آيد. ديپلماسی دفاعی در چارچوب تعاملات منطقه‌ای و بين‌المللی جزو برنامه‌های جمهوری اسلامی و وزارت دفاع است و در همين راستا منافع مشترک خود را با کشورهای مختلف توسعه می‌دهيم و بسترهای لازم در منطقه را شناسايی می‌کنيم.

وی همچنين با اشاره به اظهارات اخير مقامات آمريکا به ويژه سخنان اخير رييس ستاد مشترک ارتش اين کشور، اظهار کرد: آمريکايی‌ها دچار يک بهم‌ريختگی اساسی در اظهارات خود هستند، حرف‌های آن‌ها در تناقض است. خود آن‌ها اعلام کرده‌اند که هرگونه عمليات عليه جمهوری اسلامی عواقب جبران‌ناپذيری برای‌شان دارد و اين برداشت آن‌ها درست است؛ چراکه در صورت هرگونه تعرض، قادر نخواهند بود که عمق پاسخگويی ايران را پيش‌بينی کنند. آن‌ها امروز در باتلاق‌هايی گير افتاده‌اند و بعيد است که بخواهند در چنين شرايطی تجاوز جديدی را انجام دهند؛ چراکه عاقلانه نيست که باتلاق جديدی با عمق و قدرت کشندگی بيشتر برای خود ايجاد کنند.

وی در ادامه در پاسخ به پرسش يکی ديگر از خبرنگاران درباره ويژگی‌های موشک‌های جديدی که در اين نشست خبری اعلام شد، در توضيحاتی کوتاه گفت: موشک قيام با سوخت مايع و موشک فاتح موشکی با سوخت جامد است. يکی از اين موشک‌ها با برد کوتاه و ديگری با برد متوسط است. توضيحات بيشتر در مورد ويژگی‌های مختلف اين موشک‌ها در زمان مناسب اعلام خواهد شد.

خبرنگاری پرسيد: آيا گزينه‌ فسخ قرارداد S۳۰۰ مابين ايران و روسيه نيز مدنظر ايران است؟

به گزارش ايسنا وزير دفاع پاسخ داد: ما منتظر اظهارنظر و موضع‌گيری دولت روسيه هستيم و طبيعتا اگر آن‌ها بخواهند قرارداد S۳۰۰ را فسخ کنند، بايد خسارت‌هايی که در اين قرارداد پيش‌بينی شده است را به ايران پرداخت کنند.

وی همچنين در برابر پرسشی درباره احتمال ساخت سامانه مشابه S۳۰۰ در داخل کشور، پاسخ داد: ما منتظر دريافت هيچ محصولی از خارج نخواهيم بود و هر آن‌چه را که احتياج داريم يا توليد کرده‌ايم و يا در دست توليد داريم. خود S۳۰۰ برای ما موضوعيتی ندارد، ولی ساخت سامانه‌های پدافندی با برد بلند را در دستور کار داريم و ان‌شاءالله به نتيجه خواهيم رساند.

وی در پاسخ به پرسش ديگری درباره تهديدات و اظهارات اخير رژيم صهيونيستی عليه ايران، اظهار کرد: رژيم صهيونيستی اساس قدرت خود را بر افسانه‌های شکست‌ناپذيری خود پايه گذاشته بود و بيش از ۶۰ سال است که تلاش دارد بر کشورهای همسايه و منطقه مسلط باشد و حتی بر کشورهای خارج از منطقه نيز تاثير بگذارد، ولی اين افسانه‌ها شکسته شد و در جنگ ۳۳ روزه‌ لبنان و ۲۲ روزه غزه فرو ريخت و در نتيجه رژيم صهيونيستی دچار يک ضعف بزرگ داخلی شد و بايد اين ضعف را جبران می‌کرد.

وحيدی ادامه داد: بخش عمده‌ تلاش‌های رژيم صهيونيستی برای بازسازی چهره‌ درهم فرورفته آن‌هاست که البته اين بازسازی برای آن‌ها امکانپذير نخواهد بود. اظهاراتی که نسبت به انجام عمليات عليه ايران می‌کنند از جمله تلاش‌های آن‌ها در همين راستاست ولی رژيم صهيونيستی کوچک‌تر از آن است که به جمهوری اسلامی لطمه‌ای بزند و برای آن مزاحمتی ايجاد کند.حزب‌الله لبنان و مقاومت اسلامی که فرزندان جمهوری اسلامی هستند، آن‌چنان اين رژيم را درهم کوبيده‌اند که بعيد است بخواهند تعرضی را عليه ايران انجام دهند.

وی تاکيد کرد: جمهوری اسلامی آمادگی کامل دارد برای اين‌که اين موجودات خطرناک و زبون هيچ آثار سوئی را به منافع ملت ايران وارد نکنند و آماده دادن يک درس فراموش نشدنی به آن‌هاست. ولی به هر حال بعيد است که آن‌ها بخواهند تهديدات خود را عملی کنند.

به گزارش ايسنا، در پايان اين نشست خبری پرسشی درباره‌ درخواست غرامت ايران از انگلستان و اعلام حکم دادگاه بين‌المللی به نفع ايران مطرح شد که وزير دفاع و پشتيبانی نيروهای مسلح، اظهار کرد: دادگاه در اين قضيه به نفع ايران حکم داد. اين پرونده يک پرونده‌ نسبتا طولانی بود که مراحل خود را طی کرد و حقوق ايران به رسميت شناخته شد و اين مساله با پيگيری دستگاه‌های حقوقی و وزارت دفاع بود. مراحل دريافت اين وجوه در حال طی شدن است و مراحل حقوقی خود را دنبال می‌کند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016