پنجشنبه 28 مرداد 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

کنترل ماهوا‌ره‌ای نيروگاه اتمی بوشهر توسط سازمان "سيا"، دويچه وله

سازمان «سيا» خبر از گشايش مرکزی جديد برای مقابله با توسعه سلاح‌های اتمی داد. از طريق دوربين‌های ماهواره‌ای بر فعاليت‌های سايت اتمی بوشهر امکان نظارت ۲۴ ساعته وجود دارد.


در حالی که خبر راه‌اندازی نيروگاه بوشهر بيشترين واکنش‌ها را در ۲۴ ساعت گذشته در پی داشته است، رييس سازمان سيا در اولين ساعات روز پنج‌شنبه (۲۸ مرداد / ۱۹ اوت) خبر از گشايش مرکزی جديد، همزمان با افتتاح سايت بوشهر و برای مقابله با هرگونه افزايش و توسعه سلاح‌های اتمی و کشتار جمعی می‌دهد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


به گفته اين مقام آمريکايی، راه‌اندازی اين مرکز به طور خاص برای تقابل با هر گونه ماجراجويی مسئولين ايرانی در زمينه توليد وگسترش سلاح‌های اتمی راه‌اندازی می‌شود. ليون پانتا، رييس اين سازمان می‌گويد که بازرسان آژانس انرژی اتمی نيز با اين مرکز همکاری خواهند کرد.

جرج ليتل، سخنگوی سازمان اطلاعات آمريکا پرونده افشای وجود راکتورهای پيشرفته در سوريه و نيروگاه مخفی قم در سال ۲۰۰۹ را نيز از همين دست فعاليت‌ها می‌داند؛ اما به گفته او، تشکيل اين مرکز ويژه راه‌های جديدتری در مقابله با تهديدات کشورهايی چون ايران در اختيار جامعه جهانی قرار می‌دهد.

برنامه اتمی ايران تحت تاثير افشاگری‌های «سيا»

تاکنون مسئولين اين سازمان موفق شده‌اند با دستکاری تجهيزات صادراتی به سايت اتمی نطنز، موجب افت در توليد اورانيوم غنی شده در اين نيروگاه شوند. مقامات اطلاعاتی آمريکا مدعی هستند که آخرين رآکتورهای صادراتی روسی به ايران را که برای پردازش اورانيوم در نيروگاه بوشهر تعبيه شده است، دستکاری کرده‌اند، به طوری که اين دستگاه‌ها قابليت توليد الکتريسيته لازم را در زمان پيش‌بينی شده نخواهند داشت.

مقامات اين سازمان تقريبا اطمينان دارند که با توجه به امکانات موجود در نيروگاه اتمی بوشهر، متخصصين ايرانی موفق به توليد بمب اتمی نخواهند شد. با اين حال اين نيروگاه تحت نظارت دوربين‌های ماهواره‌ی سيا در طول ۲۴ ساعت شبانه روز قرار می‌گيرد.

يکی از مقامات ارشد اطلاعاتی آمريکا می‌گويد به محض شروع به کار نيروگاه بوشهر، متخصصين برجسته به بررسی و تحليل توليدات اين نيروگاه می‌پردازند. در واقع «سيا» از يک طرف در سايه همکاری با بازرسين سازمان جهانی اتمی و از طرف ديگر، در صورت ممانعت مقامات ايرانی، از طريق دوربين‌های مجهز ماهواره‌ای به صورت ۲۴ ساعته بر فعاليت‌های سايت اتمی بوشهر نظارت می‌کند.

طی سال‌های آغازين قرن بيست و يکم مسئولان سازمان اطلاعاتی آمريکا درهمکاری با شرکت ماهواره‌ای «ژِئوآِی» تمام مراحل ساخت و بهره‌برداری نيروگاه نطنز را زير نظرگرفته‌اند. نيروگاهی که افشای ساخت پنهانی آن از سال ۲۰۰۲ پای مامورين و بازرسان آژانس انرژی اتمی را به ايران باز کرده و برنامه اتمی اين کشور را مبدل به يک بحران جهانی کرده است. تنها از سال ۲۰۰۵ بود که ايرانی‌ها توانستند با انتقال بخشی از سايت‌های هسته‌ای به زير زمين، بار ديگر فعاليت‌های هسته‌ای خود را از نظارت دوربين‌های ماهواره‌ای به گونه‌ای دور کنند.

واکنش رهبر ايران به تهديدها

پس از آنکه روز سه‌شنبه سخنگوی وزارت امور خارجه ايران هر گونه تعرض نسبت به نيروگاه بوشهر را موجب واکنش شديد از سوی ايران دانست، رهبر ايران شبانگاه چهارشنبه در ديدار با مسئولين دولتی، هر گونه مذاکره با دولت آمريکا در شرايط فعلی را منتفی دانست.

آيت‌الله خامنه‌ای هر گونه حمله نظامی به ايران را بعيد دانسته و تاکيد کرد در صورتی که اين «حماقت» عملی شود، «ميدان مقابله ملت ايران نه نتها منطقه خاورميانه؛ بلکه ميدان گسترده‌تری خواهد داشت».

رهبر جمهوری اسلامی گفت: « ما با دلايل واضح، مذاکره با آمريکا را رد کرده‌ايم چرا که مذاکره در سايه تهديد و فشار و ارعاب را مذاکره نمی‌دانيم و به همين علت، همچنان که مسئولان محترم کشور گفته‌اند ما اهل مذاکره هستيم اما نه با آمريکايی که خواستار گفتگو در سايه تهديد و تحريم و زورگويی است».

وی درباره درخواست‌های بين‌المللی از ايران برای تعليق غنی‌سازی گفت: «ملت و مسئولان ايران از اين حق کوتاه نمی‌آيند و انشاءالله با ايجاد نيروگاه‌های هسته‌ای و توليد سوخت آنها در داخل، اين حق طبيعی خود را دنبال خواهند کرد».

رهبر جمهوری اسلامی گفت: «مسئولان کشور در مقابل قطعنامه تحريم و تحريم‌های يک جانبه آمريکا و اروپا، تصميمات بسيار درستی گرفته‌اند و انشاءالله با اين تدابير و در سايه وحدت و همدلی، تحريم به يک فرصت تبديل خواهد شد».

موضع اخير رهبران جمهوری اسلامی واکنشی است به تهديدهای تندی که در غرب در برابر راه‌اندازی نيروگاه بوشهر مطرح شده است.

جان بولتون، نماينده پيشين دولت آمريکا در سازمان ملل به مقامات اسراييل هشدار داد که مقامات اين کشور تنها ۸ روز فرصت دارند تا مانع از دسترسی يکی از بزرگ‌ترين دشمنان اين کشور به سلاح اتمی شوند.

مسئولين ايرانی روز دوشنبه خبر از آغاز به کار نيروگاه بوشهر در سی‌ام مرداد ماه جاری داده‌اند. نيرو گاهی که به گفته جان بولتون، بمباران آن پس از آغاز به کار فعاليت‌های اتمی تنها با وقوع يک فاجعه انسانی و کشتار بسياری از مردم منطقه قابل اجرا خواهد بود. او خطاب به مقامات اسراييلی می‌گويدکه تنها ۸ روز وقت دارند که تا قبل از شروع به کار سايت بوشهر آن را نابود کنند. روزنامه اورشليم پست، يکی از پر مخاطب‌ترين روزنامه‌های اسراييل، روز چهارشنبه سخنان جان بولتون را تيتر صفحه اصلی کرد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016