جمعه 29 مرداد 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

احمد خاتمی: ريختن بيت‌المال به حلقوم برخی گناهکاران و هرزه‌ها به نام هنرمند، خطر بزرگی برای انقلاب است، ايلنا

ـ اگر سپاه نبود کشور نبود
ـ اگر مديريتی خارج از ولايت فقيه در کشور بود، ايران با بحران مواجه می‌شد
ـ عموم مردم ما در قصه اين فتنه از برخی نخبگان و خواص جلو رفتند
ـ هنوز افرادی از فتنه گمراه‌کننده نتوانستند خارج شوند.


ايلنا: امام جمعه موقت تهران با انتقاد از وضعيت بدحجابی در کشور گفت: ما نبايد در برابر گناه سکوت کرده و برای گناه‌کاران چراغ سبز نشان دهيم. از آن بدتر اينکه به برخی گناهکاران و هرزه‌ها به نام هنرمند، از بيت‌المال به حلقوم آنها بريزيم و اين يک خطر برای انقلاب است.
به گزارش خبرنگار ايلنا، حجت‌الاسلام سيداحمد خاتمی شب گذشته در مراسم محفل انس با قرآن کريم که از سوی بسيج جامع پزشکی در مسجد الزهرا دانشگاه شهيد بهشتی برگزار شد، به فعاليت‌های سپاه پاسداران در بعد از انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: سپاه پاسداران مدال ارزشمندی را از امام راحل گرفت که بر تارک سياه تا ابديت می‌درخشد و آن مدال اين است که اگر سپاه نبود کشور نبود.
امام جمعه موقت تهران ادامه داد: در دفاع مقدس اين حقيقت به اثبات رسيد و در فتنه سال گذشته نيز بار ديگر اين حقيقت بر مسند نشست که اگر سپاه نبود کشور نبود. چرا که با تلاش نيروهای سپاه و بصيرت فرماندهان در کنار حضور مردم فهيم، کشور از خطر نجات يافت.
عضو مجلس خبرگان رهبری به بيان روايتی از پيامبر اکرم (ص) پرداخت و با بيان اينکه گويا پيامبر اين روايت را برای زمان حاضر بيان کرده‌اند، اظهار داشت: پيامبر در اين روايت از وقوع سه مسئله بعد از خود ابراز نگرانی می‌کند که يکی از آنها گمراهی بعد از هدايت است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی گمراهی بعد از هدايت را بدترين نوع گمراهی دانست و گفت: در تاريخ اسلام در دو مقطع گمراهی بعد از هدايت رخ داد، اول اينکه هر چند مردم راه درست را راه دين ديدند و راه دين، راه اميرالمومنين بود، اما آن حضرت را با آن همه مفاخر و افتخارات در بعد از رحلت پيامبر کنار گذاشتند.
به گفته وی، مقطع دوم بعد از شهادت امام کاظم (ع) بود که برخی پول‌پرستان برای اينکه پول سهم امام را بالا بکشند، اعلام کردند امام شهيد نشده بلکه همان منجی است که غايب شده است.
خاتمی با طرح اين پرسش که آيا در انقلاب اسلامی گمراهی بعد از هدايت رخ داده است، يا خير؟، گفت: در طول ۵۷ سال حکومت سياه پهلوی کمونيست‌ها، ملی‌ ـ مذهبی‌ها و مجاهدين که امروز منافقين هستند در صحنه مبارزاتی حضور داشته و حتی به زندان‌ هم رفتند. اما حکومت طاغوت هم‌چنان پابرجا بود. اما زمانی که ولايت فقيه آمد اساس اين حکومت طاغوت برچيده شد که از معجزات ولايت‌فقيه است.
عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم با تاکيد بر اينکه مسئله ولايت‌فقيه برای ما مسئله بعد از انقلاب اسلامی و تدوين قانون اساسی نيست، بلکه برای قبل از انقلاب است، خاطر نشان کرد: قبل از انقلاب اسلامی اطاعت مردم از ولايت، به معنای دقيق کلمه بود که ثمره آن سقوط نظام شاهنشاهی بعد از دو هزار و ۵۰۰ سال بود.
امام جمعه موقت تهران به بيان خاطره‌ای از شهيد حجت‌الاسلام ربانی از روز فرود هواپيمای امام به فرودگاه مهرآباد پرداخت و گفت: يکی از افرادی که امروز در زندان است و از طراحان فتنه سال گذشته بود، به مرحوم ربانی گفته بود که هر چند شما توانستيد طاغوت را سرنگون کنيد اما بلد نيستيد کشور را مديريت کنيد و ما آن را از چنگ شما درخواهيم آورد.
وی به دوران هشت سال دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: جنگ در هر کشوری که رخ می‌دهد با بحران توام خواهد بود. در آن هشت سال جنگ تحميلی شهرهای ما حتی تهران هم بمباران شد، اما با مديريت امام، کشور حتی يک بحران را هم نديد.
خاتمی تاکيد کرد: قطعا اگر مديريتی خارج از ولايت فقيه در کشور بود، ايران با بحران مواجه می‌شد. در آن جنگ دشمن دست خود را بالا برد و تسليم شد و اعلام کرد هر چه شما بگوييد من قبول دارم. يقين دارم اگر افرادی ديگر عهده‌دار مديريت کشور بودند، کشور رفته بود.
عضو مجلس خبرگان رهبری به حوادث سال گذشته اشاره کرد و گفت: اگر موضع استکبار را تا پيش از نهم دی ماه و بعد از آن روز مشاهده کنيد، متوجه خواهيد شد که آنها همواره تا پيش از نهم دی از سران فتنه و اغتشاشات حمايت می‌کردند و می‌گفتند اينها مردم ايران هستند که به خيابان‌ها آمده‌اند، اما بعد از آنکه سيل خروشان مردم به ميدان آمد، لحن آنها نيز عوض شد و از دهم دی زمزمه تحريم بيشتر از سوی شورای امنيت و تحريم‌های يک‌جانبه بيشتر شد.
وی به صحبت‌های مقام معظم رهبری در بيست و نهم دی ماه اشاره کرد و گفت: آقا می‌فرمودند من تاسف می‌خورم که چرا برخی نمی‌خواهند باور کنند قصه انتخابات نيست، بلکه براندازی کشور است. اما من تا آخر خواهم ايستاد.
خاتمی با بيان اينکه اين نگرانی پيامبر در بين امت ما رخ نداد، اظهار داشت: عموم مردم ما در قصه اين فتنه از برخی نخبگان خواص جلو رفتند. اجازه بدهيد تعصب آخوندی مرا نگيرد، مردم نشان دادند که از برخی نخبگان حوزوی و دانشگاهی بسيار جلو بودند و اين‌گونه نيست که مردم با سرسپردگی عمل کنند. زيرا ديد مردم ما به رهبر تنها ديد به يک رهبر سياسی نيست، بلکه يک رهبر دينی است که حرف‌هايش حجت شرعی دارد.
وی ادامه داد: آفرين بر مردم ما که اجازه ندادند نگرانی نبی اکرم تحقق يابد، مردم فهميدند راه سعادت سربلندی حمايت از ولايت‌فقيه است و پای اين علامت ايستادند. آنها متوجه شدند که مسئله ولايت‌فقيه استخوان در گلو و خار در چشم استکبار است.
خطيب موقت نماز جمعه تهران نگرانی دوم پيامبر را فتنه‌های لغزنده عنوان کرد و گفت: فتنه در تعريف ساده به جريان باطنی گفته می‌شود که لباس حق می‌پوشد. بعد از پيغمبر ديدند هر روايتی که به نقل از ايشان نقل می‌شود در ستايش اميرالمومنين است. آنها اين نقل روايت را برای حکومت خود خطر ديدند. به همين دليل گفتند نقل روايت و نوشتن روايات تا صد سال ممنوع شد. آنها با اين استدلال که اگر روايت نقل شود، قرآن به فراموشی سپرده خواهد شد؛ بر جريان باطل لباس حق پوشاندند.
عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم با بيان اينکه فتنه‌ها دو گونه‌اند، ادامه داد: يکی از فتنه‌ها عادی است که با اندکی تاملی می‌توان از آن دوری جست. اما برخی فتنه‌‌ها گمراه‌کننده بوده و افراد گيج می‌شوند. از مصاديق فتنه گمراه‌کننده در تاريخ اسلام را می‌توان سه جريان مقابل امام علی يعنی ناکثين، مارقين و قاسطين عنوان کرد.
خاتمی با بيان اينکه در انقلاب‌مان شش فتنه داشتيم که برخی از آنها به راحتی سفره‌شان جمع شد، ادامه داد: يکی از فتنه‌ها، فتنه کمونيست‌ها بود که ابتدا در نشريات سراسری نفوذ کردند و بعد جداگانه نشريه منتشر کردند. اما به دليل اينکه مردم ما، مردم با خدايی بودند، سران آنها به سرعت فرار کرده و بساط اين فتنه جمع شد.
وی، فتنه دوم را فتنه ملی‌ ـ مذهبی‌ها عنوان کرد و گفت: آنها تشکيلاتی وارد انقلاب شدند و حدود نه ماه و نيم دولت را در دست داشتند و با اينکه امام خمينی در حکم آنها گفته بود منهای تشکيلاتی باشيد، اما آنها تشکيلاتی کار کرده و حزب خود را وارد دولت کردند و خط امام را هيچ‌گاه قبول نداشتند. حتی يکی از روسای آنها در ورزشگاه امجديه به صراحت خط امام را به تمسخر گرفت و اعلام کرد خط امام در جيب من است. آنها در اوج عظمت امام، کتاب نقض ولايت‌مطلقه فقيه را منتشر کردند و از بن اين مسئله را قبول نداشتند. آنها نيز به زودی خط خود را از مردم جدا کردند و به حاشيه رفتند و هنوز در حاشيه برخی از فتنه‌ها حضور دارند. اما در ميان مردم ديگر جايی ندارند.
خاتمی، فتنه بنی‌صدر را فتنه سوم و فتنه عجيب و غريبی دانست و اظهار داشت: اين فرد با کمال شيادی وارد صحنه شد. هر چند خواص چهره آن را می‌شناختند. اما عموم مردم از چهره آن آگاهی نداشتند. قبل از انتخابات رياست جمهوری هر روز اخباری مبنی بر کانديداتوری اين فرد منتشر می‌شد. اما يک روز که به نزد امام رفته و از پيش ايشان بازگشتند خبرنگاری رو به وی کرد و گفت: آيا شما در انتخابات کانديد خواهيد شد که وی گفت الان می‌خواهم کانديداتوری خود را اعلام کنم. اگر به اين مسئله خوب توجه شود، متوجه خواهيد شد که برای مردم چنين تصور پيش می‌آيد که امام به وی گفته به صحنه بيايد.
عضو مجلس خبرگان رهبری، فتنه بنی‌صدر را از فتنه‌های استخوان در گلو دانست که با تدبير امام خمينی برکنده شد.
وی، فتنه چهارم را فتنه منافقين دانست و ادامه داد: اين فتنه با فتنه‌های گذشته در هم تنيده شد و چهره‌هايی از دانشگاهيان و عمامه به سران حوزوی نيز با کمال تاسف از آنان حمايت می‌کردند. امام يک لحظه هم جريان منافقين را حمايت نکرد و بعد از آنکه يکی از سران اين جريان ۲۳ جلسه به ديدار امام آمد، امام به آنها پاسخی نداد اما در جلسه آخر به آنها اعلام کرد که حرف‌های شما سر و پا بوی کمونيست می‌دهد.
خاتمی گفت: فتنه منافقين به خوبی از سوی امام خمينی مديريت شد. اما هزينه آن ۱۳ هزار شهيد بود که از چهره‌های برجسته و مردم کوچه‌بازار توسط اين جريان ترور شدند.
امام جمعه موقت تهران فتنه باند مهدی هاشمی را فتنه عجيبی عنوان کرد و گفت: در اين فتنه کسی قرار گرفته بود که مدت‌ها امام راحل وی را عزل نکرده بود و مردم نيز آن را قائم مقام امام می‌دانستند. کسی در اين ماجرا بود که قبل از انقلاب به عنوان رهبر مبارزاتی شناخته می‌شد و سابقه علمی وی نيز بر کسی پوشيده نبود. اما خط خود را از امام جدا کرد.
عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم، با تاکيد بر اينکه نمی‌خواهم سابقه مبارزاتی و علمی ايشان را رد کنم، تصريح کرد: اما وی خط خود را از امام جدا کرده و در آخرين مواضع خود نيز نظام جمهوری اسلامی را نامشروع اعلام کرد. شايد برخی افراد که ايشان را می‌شناختند، پيش خود بگويند که سيد دارد تندروی می‌کند، اما بايد گفت اطاعت از ولايت و رهبری تندروی نيست. آنهايی که همراه ولايت نمی‌آيند کندرو هستند. هنوز افرادی در اين فتنه گمراه‌کننده هستند که نتوانستند ازآن خارج شوند.
وی اظهار داشت: همين فرد در مجلس خبرگان قانون اساسی می‌گفت مردم لازم نيست رئيس‌جمهور انتخاب کنند. بلکه ولی‌فقيه رئيس‌جمهور را انتخاب کرده و رئيس‌جمهور زير نظر آن کار می‌کند. اما در آخر عمر خود، تشريفات اين اختيارات را نيز برای ولايت فقيه قائل نبود.
عضو مجلس خبرگان رهبری، حوادث سال گذشته را فتنه ششم ناميد و گفت: در آن فتنه تمام حيثيت افراد از امام بود و هر چه توانستند از امام خرج کردند و شعارشان نخست‌وزير امام بود. در حالی که شمشير خود را از رو بر آرمان‌های امام خمينی کشيدند.
خاتمی تصريح کرد: کسانی که فرياد امام‌ امامشان گوش فلک را کر کرده بود، امروز اميد اتحاديه اروپا، اسرائيل و رژيم صهيونيستی برای براندازی نظام جمهوری اسلامی شده‌اند.
وی با طرح اين پرسش که آيا بعد از انقلاب اسلامی فتنه گمراه‌کننده‌ای رخ داده است يا خير؟، گفت: به لطف خدا و داشتن قطب‌نمای حرکت، اين فتنه‌های گمراه‌کننده نتوانست مردم را به راه خود بکشد.
وی خطاب به جمع حاضر گفت: ۳۱ سال تجربه داريم که تجربه کمی نيست. اما می‌خواهيم دست شما که به ولايت داده‌ايد آن را تحکيم کنيم. بدانيد آنان که در مسير ولايت حرکت کردند به ساحل نجات رسيده‌اند اما آنهايی که مسير خود را از اين راه بردند به گمراهی رسيدند.
خاتمی نگرانی سوم پيامبر اکرم بعد از رحلت خود را شکم‌پرستی و شهوت‌پرستی عنوان کرد و گفت: شکم‌پرستان همواره اسلام را مورد تهديد قرار دادند و مشکلات اساسی هم که در زمان امام علی (ع) به وجود آمد، به خاطر همين شکم‌پرستی‌ها و شهوت‌پرستی‌ها بود.
وی به صحبت‌های مقام معظم رهبری در سال ۷۶ در انتقاد از ثروت‌های بادآورده برای برخی افراد، اشاره کرد و گفت: در تمام فتنه‌های اين سال‌ها به نحوی اين ثروت‌های بادآورده در آنها تاثيرگذار بود. ثروت‌هايی که با رانت‌خواری و نسبت‌ها و آشنايی‌ها به دست آمده بود.
امام جمعه موقت تهران با تاکيد بر اينکه شهوت‌پرستی انقلاب اسلامی را تهديد می‌کند، اظهار داشت: کيست که اين بدحجابی افسارگسيخته را ببيند، اما آن را با سازمان‌دهی منظم تشخيص ندهد. پرواضح است که اين مسئله برنامه‌ريزی شده و از فتنه‌های گمراه‌کننده است. جای نگرانی دارد اما نمی‌توانم سفره دلم را باز کنم و بگويم نگرانی‌ها از کجا است. ما طرفدار کار فرهنگی و اجرايی هستيم. اما يک کلمه را از سر درد می‌خواهم بگويم؛ ما نبايد به خاطر خوش‌آمدن اين و آن و يا برای اينکه در آينده قدرتی داشته باشيم، دين را فدا کنيم.
عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم، با تاکيد بر اينکه همه آبرو و عظمت ايران به خاطر دين بوده و انقلاب اسلامی نيز به خاطر دين بود، گفت: ما نبايد در برابر گناه سکوت کرده و برای گناه‌کاران چراغ سبز نشان دهيم و از آن بدتر اينکه به برخی گناهکاران و هرزه‌ها به نام هنرمند از بيت‌المال به حلقوم آنها بريزيم و اين يک خطر برای انقلاب است.
وی در پايان خطاب به حضار گفت: راه رفع نگرانی غيرت شما غيرتی‌ها، تدين شما متدينين و عفاف و حجاب شما خواهران است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016