چهارشنبه 3 شهریور 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

مشايی: مطالبه رسمی ‌ايران برای ‌دريافت خسارات ناشی از جنگ‌های جهانی، فارس

خبرگزاری فارس: مشايی ‌مطالبه رسمی جمهوری اسلامی ايران برای پيگيری دريافت خسارات ناشی از جنگ‌های جهانی اول و دوم را ‌اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از دفتر امور رسانه‌های رياست جمهوری، اسفنديار رحيم‌مشايی در همايش «ايران پل پيروزی» مطالبه رسمی جمهوری اسلامی ايران برای پيگيری دريافت خسارات ناشی از جنگ‌های جهانی اول و دوم را ‌اعلام کرد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


به گفته وی، اين اعلام آغاز حرکتی بزرگ برای کسب و ثبت افتخاری ديگر در تاريخ ملت ايران است.

رئيس دفتر رييس‌جمهور با اشاره به تلاش ارزشمند پژوهشگران و روشنفکران آزاده برای جمع‌آوری اسناد آن دوران گفت: به دستور رييس‌جمهور موضوع خسارت ناشی از جنگ جهانی اول و دوم در دستور کار قرار گرفته است.

‌مشايی افزود: فرآيند پيگيری اين مطالبه در حوزه‌های مختلف از جمله مستندسازی اسناد‌، پيگيری حقوق ملی و بين‌المللی و اطلاع‌رسانی در حال اجراست و به زودی شرح اقدامات به اطلاع ملت بزرگ ايران خواهد رسيد.

وی با اشاره به خسارات مادی و معنوی ايران در خلال دو جنگ جهانی خاطرنشان کرد: مردان و زنان بسياری در سال‌های نخست روزهای اشغال ايران تا به امروز زخم‌های خود را در سينه نگاه داشتند و فراوان بودند کسانی که اين زخم را با خود يدک می‌کشيدند و هيچ‌گاه فرصت بروز آن را نيافتند.

رييس دفتر رييس‌جمهور خسارات جنگ را در ابعاد مختلف مادی، جانی و روحی بسيار سنگين خواند و پيگيری حقوقی آن را برای ملت ايران محفوظ دانست.

مشايی گفت: دريافت خسارت مالی تنها بخشی از موضوع غرامت است. فلسفه اصلی اين کار نشان از بيداری، شجاعت و استواری يک ملت برای احقاق حق خود دارد.

وی اصل ظهور انقلاب اسلامی را قرار گرفتن در جايگاه شايسته خود دانست و افزود: انقلاب اسلامی قبل از آنکه معادله غرب را در خاورميانه بر هم زند و قبل از آنکه براساس آرمان‌های اسلامی و مکتب اهل بيت نگاه و موضوع تغيير بنيان‌های جهانی را مطرح کند، بيدارباشی برای ملت ايران بود که نقش گذشته خود را دريابد.

رييس دفتر رييس‌جمهور تأکيد کرد: مطالبه تاريخ، اکنون به معنای دريافت خسارت از سوی اشغالگران در خلال جنگ جهانی اول و دوم نيست بلکه موضوع بزرگتر از اين مباحث است. به گفته تاريخ‌نگاران اگر بيش از پنج ميليون نفر از ايران در جنگ جهانی کشته شده باشند، اين يعنی صفر کردن تاريخ يک بشر، يعنی عقب‌ماندگی يک کشور، اينها مطالباتی است که ما به دنبال آن هستيم.

مشايی پيگيری دريافت خسارت از کشورهای اشغالگر را در جنگ جهانی اول و دوم به مانند پرچمی برافراشته در دست ايرانيان توصيف کرد و گفت: ملتی که امروز آماج سنگين‌ترين تبليغات دشمنان بوده و همواره مورد ظلم قرار گرفته است، به دنيا نشان خواهد داد برای احقاق خود ايستاده است و گامی به عقب نخواهد نشست.

وی مطالبه امروز را نشانه زنده بودن ملت ايران و مکتب الهی اين سرزمين دانست و افزود:
مکتب ايران برخلاف مکاتب اشغالگران که همواره بر نژادپرستی و توسعه قدرت استوار بوده، مکتب خداپرستی، انسانيت و مظهر عدالت علوی و عزت حسينی است.

رييس دفتر رييس‌جمهور در پايان سخنان خود تصريح کرد: زمان خم شدن قامت ايران به پايان رسيده و فصل عرض اندام قامت رعنای ايران فرا رسيده است، اين فرصت را غنيمت بشماريم.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016