جمعه 5 شهریور 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

احمد خاتمی: ولی فقيه جانشين امام زمان است، اين نظام چندين برابر حکومت سياه پهلوی به مردم خدمت کرده است، ايسنا

ـ در جريان فتنه سال گذشته هدف ولايت بود
ـ جريان ولايت و خط امام صراط مستقيم است


يک عضو ارشد جامعه مدرسين حوزه علميه قم خطاب به جوانان گفت: دلسوزانه به شما می‌گويم؛ يک جوانی بيشتر نداريد در راهی آن را خرج کنيد که بعد پشيمان نشويد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجويان ايران(ايسنا) آيت الله سيد احمد خاتمی در بازديد از نمايشگاه قرآن درباره‌ بصيرت در قرآن سخنرانی کرد و با تمجيد از بخش‌های حوزوی و دانشگاهی اين نمايشگاه اظهار کرد: وقتی به اين بخش از نمايشگاه می‌آييم جلوه‌ عشق به قرآن را در ميان جوانان و دانشگاهيان و حوزويان می‌بينيم. اين‌جا هر کسی هر هنری دارد برای قرآن به کار می‌گيرد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی در ادامه درباره معنی بصيرت گفت: بصيرت به معنای چشم‌دل است. از نگاه قرآن کسی اهل بصيرت است که صراط مستقيم را يافته باشد. صراط مستقيم از نگاه قرآن سه خصوصيت دارد؛ ‌اولين ويژگی صراط مستقيم اين است که به بندگی خدا ختم می‌شود و در آن عشق به خدا موج می‌زند. اگر در مسيری ديديد که اين ويژگی وجود دارد آن صراط مستقيم است. مثل جريان ولايت وخط امام، ما در مسير ولايت تلاش می‌کنيم ثابت کنيم که اسلام دين زندگی و در عرصه‌ اداره کشور کارا و موفق است.

وی خاطرنشان کرد: شما بدانيد اگر نظام، اسلامی نبود تاکنون چندين بار کشورمان آسيب ديده بود. اين نظام چندين برابر حکومت سياه پهلوی به مردم خدمت کرده است و اين نشانه موفقيت دين در عرصه‌ اداری کشور است.

اين عضو هيات رييسه مجلس خبرگان تصريح کرد: نظام ما در مقابله با توطئه‌های جهانی نيز نه تنها پاتک‌ها را پاسخ داد، بلکه تک هم زده است. ايران امروز پايگاه خيزش جهان اسلام شده است، به خاطر همين خيزش است که می‌بينيم کاريکاتورهای موهن عليه پيامبر اسلام(ص) می‌کشند و فيلم‌های توهين‌آميز عليه اسلام و مسلمانان می‌سازند و جالب است در همان‌جا قرآن پرفروش‌ترين کتاب سال در جهان می‌شود.

وی با بيان اين‌که « تا وقتی دين خدا و معنويت باشد کشورمان آسيب نخواهد ديد» گفت: در جريان حادثه طبس کارتر ۶ ماه برنامه‌ريزی کرد تا بتواند گروگان‌ها را نجات دهد، اما همان‌طور که خداوند وعده داده است، جريانی که با خدا باشد خدا او را ياری خواهد کرد و همين‌طور هم شد.

وی با ذاشاره به اين‌که « در مقابل صراط مستقيم راه انحرافی هم راهی است که خدا در آن غايب باشد» افزود: اين راهی است که سران آن برای به دست آوردن قدرت حاضر باشند کشور را به آتش بکشند و خون ۲۰۰ هزار شهيد را به خاطر رسيدن به قدرت هدر داده است.

خاتمی گفت: ويژگی ديگر صراط مستقيم اين است که انسان ببيند جلودارش کيست، صراط مستقيم راهی است که جلودارش خداست. امروز هم صراط مستقيم راهی است که بقيه‌الله جلودارش است، همان راهی که پرچم آن را امروز نايب بر حقش مقام معظم رهبری برداشته است. استدلال ما اين است که ولی فقيه جانشين امام زمان (عج) است، اگر کسی موضعی گرفت که بر اساس رهنمودهای ولی فقيه بود و در شب اول قبر از او بپرسند که چرا اين راه را انتخاب کرده و در جواب بگويد که با راهنمايی ولی فقيه اين مسير را انتخاب کرده از او می‌پذيرند اما اگر بگويد رئيس فلان حزب و يا فلان جنبش و فلان رنگ به او گفت، از او نخواهند پذيرفت.

وی خطاب به جوانان گفت: من دلسوزانه به شما می‌گويم جان خود را فدای هوس‌های اين و آن نکنيد، يک جوانی بيشتر نداريد در راهی آن را خرج کنيد که بعد پشيمان نشويد. تجربه‌ ۳۱ ساله ما از انقلاب و تجربه‌ای که از تاريخ کسب کرده‌ايم، نشان می‌دهد که هرکس در مسير حجت الهی که امضای امام زمان(عج) پای آن است حرکت کند زمين نمی‌خورد.

امام جمعه موقت تهران يادآور شد: اول انقلاب جريانی بود که نام خود را مجاهدين گذاشته بود و بر روی پرچم خود آرم فضل‌الله المجاهدين علی‌القاعدين اجرا عظيما نوشته بود و گاهی خود را به جای رهبری ملت جا می‌زد، اين منافقين عده‌ای جوان را فريب دادند، جوانانی که جوانی خود را فدای رجبی کردند. عده‌ای از آن‌ها هم در عمليات مرصاد به جهنم رفتند و اين برای جوانان امروز می‌تواند عبرت باشد.

وی گفت: با زبان روزه و به صراحت می‌گويم که در جريان فتنه سال گذشته هدف ولايت بود و اين‌که نظام ولايی سقوط کند اما با حضور مردم اين فتنه ناکام ماند. بخشی در داخل فتنه‌گری می‌کردند و بخشی هم در خارج علنا هتاکی می‌کردند. نامه‌های توهين‌آميزبه رهبری می‌نوشتند. راه اين‌ها راه انحرافی و راه جدايی از ولايت بود و جوانان نبايد به اين راه بروند.

وی درباره‌ سومين ويژگی صراط مستقيم گفت: سومين ويژگی صراط مستقيم را بايد در رهروان آن ديد؛ زير هر پرچمی که می‌رويد ببينيد چه کسی زير آن سينه می‌زند. اگر دين‌داران و خداترسان هستند آن راه درست و الهی است، والا راه تشنگان قدرت و انحرافيست.

خاتمی گفت: امروز در کشور اسلامی ما دو خط بيشتر وجود ندارد؛ يکی که گرايش قاطبه مردم را دارد و ولايت در راس آن قرار دارد، صراط مستقيم است؛ در اين خط متدينان و اهل معرفت ومعنويت قرار دارند. کسانی که در حماسه ۹ دی و حماسه‌ ۲۲ بهمن به ميدان آمدند و در شب‌های احيای اين ماه نيز حضوری باشکوه خواهند داشت. راه اين‌ها هر سه ويژگی صراط مستقيم را دارد، راه ولايت است، اکثر آن متدينان هستند و جلودارشان مقام معظم رهبری است.

وی افزود: راه دوم که انحرافی است، راهی است که آمريکا از آن دم می‌زند و رژيم صهيونيستی، سلطنت‌طلب‌ها و منافقين در آن قرار دارند. امروز اين هر دو اردوگاه را می‌توان به خوبی ديد و شناخت و بصيرت آن است که انسان در مسير صراط مستقيم گام بردارد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016