سه شنبه 9 شهریور 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

احمد خاتمی: در شان روسای قوا نيست که از تمام حرف‌های زير مجموعه خود حمايت کنند، ايلنا

ـ مدعی العموم بايد جلوی تخريب‌ها در هر سه قوه را بگيرد
ـ بايد به منتقدان دلسوز، ميدان داد و از آنها تجليل و تشکر کرد
ـ کسی که مسووليت را لقمه چرب می‌داند با چنگ و دندان از زير مجموعه‌های متخلف خود نگهداری می‌کند.


ايلنا: عضو هيات رئيسه مجلس خبرگان رهبری گفت: در شان روسای قوا نيست که از تمام حرف‌های زير مجموعه خود حمايت کنند.
به گزارش خبرنگار ايلنا، حجت الاسلام سيد احمد خاتمی شب گذشته در مراسمی که به مناسبت سالروز شهادت شهيدان رجايی و باهنر برگزار شد، طی سخنانی اظهار داشت: رجايی و باهنر شخصيت‌هايی سخت کوش، ولايت مدار، ساده زيست و بزرگ مردانی بودند که افتخار دولت اسلامی شدند و الگويی برای دولتمردان در تاريخ نظام جمهوری اسلامی قرار گرفتند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی ادامه داد: آنچه مهم بود اينکه اين دو شهيد، هر دو حکومت سياه طاغوت را لمس کرده بودند و شهيد رجايی ساليان طولانی در زندان‌های رژيم شاهنشاهی شکنجه‌ها و اسلام ستيزی‌ها را ديده بود.
امام جمعه موقت تهران، با بيان اينکه نسل اول انقلاب، رژيم اسلام‌ستيز، عفت‌ستيز، عزت‌ستيز و آزادی‌ستيز شاهنشاهی را ديده بودند و قدر اين نظام مقدس اسلامی را می‌دانستند، گفت: رجايی و باهنر به مردم بيشترين احترام را داشتند و باورشان اين بود که مردم به صحنه آمدند تا نظام شاهنشاهی سرنگون شد.
وی اعتقاد به ولايت فقيه از عمق جان و ولايت‌مدار بودن به معنای دقيق کلمه را از ديگر ويژگی‌های اين دو شهيد دانست و گفت: دولتمردان ما با تاسی از اين شهيدان می‌توانند و توانسته‌اند عزيزانی مخلص، سخت کوش و سختی ناپذير برای خدمت به اين نظام و انقلاب اسلامی باشند.
خاتمی با بيان اينکه روش امام (ره) و مقام معظم رهبری در طول ۳۱ سال گذشته اين بوده که قوای نظام و نهادهای حکومتی را تاييد کنند، اظهار داشت: قوه مجريه، قوه مقننه، قوه قضاييه، شورای نگهبان، ارتش، سپاه پاسداران و صداوسيما؛ دستگاه‌های خدمتگذار نظام هستند. دليل حمايت از اين دستگاه‌ها نيز به خاطر آن است که آنها بتوانند کار کنند.
وی با بيان اينکه البته حمايت از يک قوه، حمايت از يک شخص نيست، گفت: اگر کسی نظام اسلامی را قبول دارد، حق ندارد مجموعه قوه را تخريب کند و به کلی زير سوال ببرد.
عضو مجلس خبرگان رهبری با بيان اينکه حمايت از يک قوه به معنای حمايت از تک تک افراد مسوول در اين قوه نيست، اضافه کرد: اگر مقام معظم رهبری از مجلس حمايت کردند معنايش اين نيست که هر حرفی را که هر نماينده‌ای می‌زند مورد تاييد رهبری است و يا اگر قوه قضاييه را حمايت کردند، بدين معنا نيست که هر حکمی از سوی قضات قوه قضاييه، مورد تاييد ايشان است.
وی اضافه کرد: همچنين اگر معظم‌له از قوه مجريه حمايت می‌کند معنايش اين نيست که هر حرفی را هرکسی از زير مجموعه اين قوه زد، مورد تاييد است. به عبارتی حساب قوه يک چيز است، حساب فردی که در آن دارای مسووليت است چيز ديگر.
خاتمی تاکيد کرد: در شان روسای قوا نيست که از تمام حرف‌های زير مجموعه قوه خود حمايت کنند. زيرا هر کسی مسوول حرف خود است.
خطيب نماز جمعه تهران، با بيان اينکه روسای قوا توجه داشته باشند که بين انتقاد سازنده و تخريب فرق است، تاکيد کرد: جلوی تخريب‌ها را بايد گرفت. مدعی العموم بايد جلوی تخريب‌ها در هر سه قوه را بگيرد. اما بايد به منتقدان دلسوز ميدان داد و از آنها تجليل و تشکر کرد. زيرا سيره انبياء خصوصا علی (ع) نيز همين‌گونه بود.
وی ادامه داد: بنابراين ما به طور اصولی همراه با رهبری، خود را موظف به حمايت سه قوه می‌دانيم. در عين حال دين ما حکم می‌کند در هر عرصه‌ای چنانچه نقدی را ديده‌ايم دلسوزانه آن را مطرح کنيم.
امام جمعه موقت تهران سپس به بيان ديدگاه‌های مختلف در خصوص بينش حکومتی پرداخت و با طرح اين سوال که کارگزاران نظام علوی چگونه بينشی در حکومت داشته باشند، گفت: عده‌ای حکومت را لقمه چرب می‌دانند تا از آن طريق، خود، بستگان و هم حزب‌های خود را به نوايی برسانند. عده‌ای ديگر حکومت را امانت مردم و خدا می‌دانند که بينش اخير همان بينش علوی است.
وی اضافه کرد: کسی که مسووليت را امانت ميداند اهل تصرف نابجا در بيت المال نيست اما کسی که مسووليت را لقمه چرب می‌داند چنانچه تصرف هم نکند به دليل آن است که نمی‌تواند نه اينکه نخواهد.
خاتمی افزود: کسانی که حکومت را امانت می‌داند، در انتخاب همکاران، معيار دين و لياقت را لحاظ می‌کنند. اما افرادی که حکومت را لقمه چرب می‌دانند، تنها معياری که برايشان مطرح نيست لياقت و تديين است. زيرا معيار آنها خويش و قوم بازی و باند و جناح بازی است.
وی ادامه داد: آنکه مسووليت را امانت می‌داند مردم را ارباب خود می‌داند و آنهم ارباب واقعی نه ارباب شعاری، بهترين رفتار را نيز با مردم دارد. اما کسی که مسووليت را لقمه چرب می‌داند خود را ارباب می‌داند.
عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: کسی که در باب حکومت بينش امانتداری دارد، وجدان کاری دارد و کسی که در مورد حکومت بينش ديگری دارد، تنها می‌خواهد در ساعت کار حضور يابد و سپس برود.
وی افزود: آنکه بينش امانتدارانه به حکومت دارد هيچ گاه ژست‌شاهانه نمی‌گيرد. در مقابل فردی که مسووليت را لقمه چرب می‌داند، دارای ژست متکبرانه و شاهانه است.
خاتمی در بيان ويژگی‌های شهيدان رجايی و باهنر به جمله امام(ره) در آن خصوص که فرمودند” مسووليت آنها را عوض نکرد” اشاره کرد و گفت: کسی که در باب حکومت بينش امانتداری دارد، شرکای ناسالم و متخلف را کنار می‌گذارد اما کسی که مسووليت را لقمه چرب می‌داند با چنگ و دندان از زير مجموعه‌های متخلف خود نگهداری می‌کند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016