یکشنبه 14 شهریور 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

مصباح يزدی: بازرگان راست می‌گفت و مثل بعضی حقه‌باز نبود، صاف می‌گفت، هدف اصلی من ايران و اسلام ابزار است، ايلنا

ـ برخی مسئولين گرايش "پراگماتيسمی" يا "عملگرايانه" دارند
ـ رفته‌ای در اوهام،می‌گويی جامعه امروزی برای اعتقادات ارزش قائل نيست؟
ـ از کدام ارزش هاحمايت می‌کنی؟
ـ من امروز يک چيز بگويم که فردا به من رأی دهند؟ برگشتيم به جاهليت اولی؟


ايلنا - قم: رئيس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمينی(ره)، با انتقاد بسيار شديد از کسانی که درصددند، مکتب ايران را جايگزين مکتب اسلام کنند، گفت: او (مهندس بازرگان) راست می‌گفت و مثل بعضی حقه باز نبود؛ صاف می گفت، هدف اصلی من ايران است و اسلام ابزاری برای پيشرفت ايران، اما خودش اذعان می‌کرد که امام(ره) اين گونه نيست و می‌خواهد ايران را فدای اسلام کند؛ اما حالا بياييم و کلا اسلام را حذف کنيم؟
به گزارش خبرنگار ايلنا از قم، آيت الله محمد تقی مصباح يزدی، در ادامه سلسله نشست های شرح خطبه فدکيه، در دفتر مقام معظم رهبری در قم، اظهار داشت: جای تأسف دارد، در انقلابی که امام(ره)، آب و نان از دهانش می‌افتاد، اما اسلام از زبانش نمی افتاد، امروزه کسی باشد که به عنوان پيروی از ارزش‌ها و اسلام بگويد صحبت از اسلام گذشته و به جای تبليغ اسلام، بايد ارزش‌های عام انسانی را که حتی در بت پرست‌ها هم مطرح است، را بگوييم.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی با بيان اين که، برخی از مسئولين گرايش "پراگماتيسمی" يا "عملگرايانه"، که در آن اعتقادات را تنها در صورت به عمل رسيدن ثابت می‌دانند، وجود دارد، گفت: مسئولينی که به اين گرايش اعتقاد دارند، معتقدند که کار بايد شکل بگيرد و فقط کار خوب باشد و ديگر به مبانی و اصول اعتقادی اهميت چندانی نمی‌دهند.
رئيس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمينی(ره)، تأکيد کرد: کارهای ما، اگر چه در ظاهرا مفيد و خوب باشد، اما بدون توجه به مبانی و اصول اعتقادی، صرفا برای اين باشد که رضايت ديگران را جلب کنيم، يا اين که خودمان دلمان خواسته باشد، يا اين که بخواهيم کار خوبی کنيم که مردم به به و چه چه کنند و فردا روزی به ما رأی دهند، فايده ندارد، چرا که اگر در کار مثبت خود غير از رضای خدا، را داخل کرده‌ايم، که اين هم نوعی شرک است.
وی گفت: بسياری از انحرافات فکری امروزی، از دست سازهای مهارت آميز ابليس است، که مؤمنان را قانع می‌کند که ارزش اصلی رضايت مردم است و به همين دليل ديگر نبايد سخنی از اعتقادات گفت.
عضو خبرگان رهبری، در ادامه افزود: پس ايمان چه می‌شود؟، مگر همه چيز از ايمان سرچشمه نمی‌گيرد؟، آموزه های قرآن چه می‌شود؟، رفته‌ای در اوهام و می‌گويی، وقت اين‌ها، گذشته است و جامعه امروزی برای اعتقادات ارزش قائل نيست؟، فراتر از اين، ملی گرايان هم چنين سخنانی را می گفتند، اما بايد پرسيد به تو چه؟
وی با انتقاد شديد نسبت به مروجان مکتب ايرانی به جای مکتب اسلامی، گفت: اصلا مگر دست خودت بوده که در ايران متولد شوی؟، اصلا گيرم پدر تو بود فاضل، تو خودت چه هستی؟، به تو چه؟، هرکسی مسئول عمل خودش است.
مصباح يزدی، اضافه کرد: از کدام ارزش‌ها حمايت می‌کنی؟، من امروز يک چيز بگويم که فردا به من رأی دهند؟، برگشتيم به جاهليت اولی؟
وی يادآور شد: نص فرمايشات امام خمينی(ره) اين بود که ما برای صرف ايران و ايرانی بودن، ارزش قائل نيستيم، بلکه ايران را در کنار اسلام ارزشمند می‌دانيم.
استاد حوزه علميه، خاطرنشان کرد: نخست وزير اول ايران، تصريح می کرد و شفاف می گفت که من اسلام را برای ايران می‌خواهم و خودش هم می‌گفت که امام ايران را برای اسلام می‌خواست.
وی ادامه داد: او (مهندس بازرگان) راست می گفت و مثل بعضی حقه باز نبود؛ صاف می گفت، هدف اصلی من ايران است و اسلام ابزاری برای پيشرفت ايران است اما حال بياييم و کلا اسلام را حذف کنيم؟ به کجا می‌رويم؟، اين اسمش حفظ ارزش‌های جمهوری اسلامی است؟، به کجا می رويم؟
مصباح يزدی، تأکيد کرد: تمام اين انديشه‌ها و گرايش‌ها، از ميل به گرايش "پراگماتيسمی" يا "عملگرايانه" شروع می‌شود، که با نگاهی به تاريخ انقلاب و ۳۰سال گذشته، خواهيم ديد کسانی که قبل ها هم روی گرايشات "پراگماتيسمی" يا "عملگرايانه"، تأکيد می کردند، به ايمان ارزشی قائل نبودند و سخنانی هم که امروزه هم که مطرح می‌شود، ثمره همان درخت است.
وی، افزود: رفته رفته کارمان به جايی رسيده است، که دين اسلام را کنار گذاشته‌ايم و م‌گوييم، آيا نان و مسکن ارزان شد؟ و ...، در حالی که مسئله دين مهمتر و با اولويت‌تر است.
استاد حوزه علميه قم، در پايان گفت: با وضعيت کنونی حالا آدم می فهمد که حضرت زهرا(س) در خطبه فدکيه، چرا قبل از هرچيز مسئله ايمان را مطرح و روی آن تأکيد کردند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016