پنجشنبه 25 شهریور 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

احمد قابل در قرنطينه: ناخشنودی مقامات قضايی از مصاحبه در مورد اعدام های مشهد، کمپين بين المللی حقوق بشر

مرضيه پاسدار، همسر احمد قابل زندانی عقيدتی که دو روز پيش برای بار دوم راهی زندان شد به کمپين بين‌المللی حقوق بشردر ايران گفت که روز سه شنبه او در يک تماس تلفنی گفت که پس از بازداشت در قرنطينه به سر می برد. همسر احمد قابل درباره اينکه آيا بعد از اين اظهارات همسرش درمورد وقايع زندان وکيل آباد مشهد آقای قابل و خانواده مورد تهديد قرار گرفته اند به کمپين گفت :« نه هيچ تهديدی نبود . فقط ما و خودش انتظار احضار و زندانی شدن دوباره را می داديم و به همين علت نيز ايشان مطالبی را که بايد گفته می شد با عنوان : آنچه گذشت و آنچه بايد گفت ، در ۱۴ بند نوشت و در اختيار ديگران گذاشت . »


احمدقابل پژوهشگر دينی پس از آنکه درخصوص اعدام گسترده زندانيان موادمخدربا رسانه ها گفت وگو کرد بار ديگر بازداشت و روانه زندان شد. مسوولين قضايی هنوز در خصوص بازداشت وی توضيحاتی ارائه نکرده اند.
احمد قابل ، پژوهشگر دينی و از شاگردان آيت الله منتظری که خرداد ماه امسال پس از ۶ ماه حبس آزاد شد طبق احضاريه ای بايد ۱۷ شهريور ماه خود را به دادسرای انقلاب مشهد معرفی می کرد . مسئولان دادسرای انقلاب مشهد صالح نيکبخت در تماس با وکيل پرونده در خصوص علت احضارمجدد او اظهار بی اطلاعی کردند . همسر قابل در همين رابطه به کمپين گفت :«يک لحظه احمد فرصت کرد بيرون بيايد و به من بگويد که او را دارند دوباره به زندان می برند .



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


آنقدر فرصت اندک بود که نشد توضيح بيشتری بدهد فقط گفت ظاهرا اطلاعات نجف آباد اعتراض تازه ای درباره سخنرانی ايشان در نجف آباد داشته است . اما من خودم که کنار در ايستاده بودم يک چيزهای شنيدم مبنی براينکه قاضی از حرف های او درباره اعدام های پنهانی در زندان وکيل آباد مشهد خوشحال نبود و يک جای شنيدم که قابل گفت شما درست نخوانديد من منظورم اينها که شما می گويد نبوده .»

احمد قابل بعد از آزادی درسخنرانی و گفتگوهای خود درباره اعدام های گسترده و پنهانی زندانيان زندان وکيل آباد مشهد خبر داد . طبق گفته های او زندان وکيل آباد مشهد با ۴۰۰۰ هزار ظرفيت در حال حاضر ۱۲ هزار زندانی را در خود جای داده است و در يکسال گذشته ۵۰۰ زندانی محکوم به اعدام به صورت گروهی و مخفيانه در زندان وکيل آباد اعدام شدند . طبق اطلاعاتی که توسط برخی منابع موثق به کمپين ارائه شده است خانواده ها و وکلای اعدام شدگان از زمان اعدام هيچ اطلاعی نداشته و در زمان اعدام نيز حضور نداشته اند.

به گفته قابل و ديگر منابعی که طی هفته های گذشته با کمپين صحبت کرده اند همچنان حدود ۲۰۰۰ زندانی محکوم به اعدام در زندان وکيل آباد مشهد منتظر اجرای حکم اعدام ميباشند که برخی از آنها حکم اعدام خود را سالهاست که دريافت کرده اند. اکثر اين متهمان در ارتباط با حمل و نگهداری مواد مخدر به حکم اعدام محکوم شده اند.

احمد قابل پيش ازاين۱۷۰ روز در بازداشتگاه اطلاعات و زندان وکيل آباد مشهد زندانی بود . اما تا اين لحظه دادگاه انقلاب مشهد در خصوص اين بازداشت هيچ حکمی برای او صادر نکرده است .

مرضيه پاسدار همچنين به کمپين گفت :« در آن شش ماه ايشان در بازداشت موقت بودند و نفهميديم جرمشان چه بود اميدوارم حداقل در اين دوره مشخص شود . آخر حرف های که قابل زده همه از روی دلسوزی و دفاع از حقوق مردم و نظام بوده ، جرمی مرتکب نشده است .»

همسر اين زندانی عقيدتی با اظهار اينکه زندان رفتن قابل را به دليل گفته های اخير ش در خصوص اعدام های پنهانی مجرمان مواد مخدر در زندان وکيل آباد با رسانه ها قبول ندارد، ادامه داد: «می دانيد اگر اين اتهام آقای قابل باشد که ما از اصل قبول نداريم . چون قابل جرمی مرتکب نشده که مستحق مجازات باشد . مسائلی را از طريق نوشته و سخنرانی مطرح کرده است حالا اگر درست است که ديگر زندان ندارد و اگر غلط است که باز جواب حرف نادرست را با زندان نمی هند هر کس که فکر می کند درست نيست می تواند با سخنرانی ويا گفتگو با رسانه ها با ادله و منطق بگويد کجايش غلط بوده . جواب سخنرانی و نوشته که زندان نيست . در قران هم آمده است که مومن بايد آينه برادر مومنش باشد و عيوبش را بگويد وقتی قران اين را گفته پس ديگر قابل برای گفتن اين حرف ها ا نبايد زندانی شود يا عيب های که از آن ها خرده گرفته درست است يا نادرست و راه منطقی جواب دادنش هم هست . بهر حال همما الان منتظر روشن شدن تکليف قابل هستيم چون ايشان مثل دوره قبل بازداشت موقت گرفته اند . الان منتظر تصميم داد گاهيم و اميدوارم تصميمشان طوری باشد که خدا را خوش بيايد .»


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016