دوشنبه 5 مهر 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

سخنان رحيم مشايی در باره سفر احمدی نژاد به نيويورک: رسانه‌های مختلف آمريکا خاضعانه درخواست مصاحبه با احمدی‌نژاد را دادند، ايسنا

ـ جايگاه ايران هم‌اکنون با قبل ازآغاز دولت نهم قابل مقايسه نيست


رييس دفتر رييس‌جمهور گفت: بيشترين سهم در ارتباط با تغييرات از سوی دولت آمريکا و مطرح شدن بحث تغيير مناسبات جهانی، ناشی از سياست‌های دولت جمهوری اسلامی ايران بود.

اسفنديار رحيم‌مشايی در جريان بازگشت رييس‌جمهور از سفر نيويورک در گفت‌وگو با خبرنگار اعزامی ايسنا در تشريح نتايج سفر ۷ روزه‌ رييس‌جمهور به نيويورک تصريح کرد: ما در شرايطی هستيم که قدرت‌های مسلط در دنيا تلاش می‌کنند که منويات خود را محقق کنند و منافع خود را با تضييع حقوق ساير ملت‌ها در دنيا تضمين کنند که طبيعتا با ديپلماسی فعال می‌توان مانع اين کار شد و با طرح منافع ملت‌های جهان می‌توان از قدرت بين‌المللی لازم برای مقابله با سياست‌های توسعه طلبانه قدرت‌ها استفاده کرد.

وی افزود: سياست‌های توسعه طلبانه قدرت‌های بزرگ نه تنها برخلاف منافع جمهوری اسلامی ايران است، بلکه بر خلاف منافع اکثريت قاطع ملت‌های دنياست. ولی متاسفانه همبستگی لازم در کشورهای مختلف برای مقابله با اين موضوع وجود ندارد و از طرفی ديگر فشارهای جدی از سوی قدرت‌های بزرگ بر روی ملت‌ها وجود دارد، بنابراين فرصت‌ها جهت مقابله با اين سياست‌های توسعه طلبانه از بين می‌رود.


ايران تغيير در مديريت جهان را جزء سياست‌های خود قرار داده است

وی با بيان اين‌که جمهوری اسلامی ايران در سال‌های اخير تاکيد بر تغيير در مديريت جهان و ايستادگی در برابر اين سياست‌های توسعه طلبانه را جزء سياست‌های خود قرار داده است، گفت: جمهوری اسلامی ايران معتقد است که می‌توان اين تغيير را ايجاد کرد.

وی ادامه داد: در چند سال گذشته که رييس‌جمهور برای شرکت در اجلاس مجمع عمومی سفر کرده‌اند آشکارا امکان تحقق اين شرايط جديد را ارزيابی و لمس کرده‌ايم و به همين دليل آقای رييس جمهور حضور در مجمع عمومی سازمان ملل را يک فرصت بسيار مهم برای تعقيب اين هدف بسيار مهم می‌داند.

مشايی افزود: امسال در اوج اين برنامه استراتژيک بوديم و بعد از چند سال حضور فعال و اثرگذار در مجمع عمومی و تاثيرگذاری بر افکار نمايندگان ملت‌های مختلف امسال آقای احمدی‌نژاد پيشنهاد روشن و معينی را ارائه کردند و بر اهميت تغيير در مديريت جهان و ضرورت مديريت مشترک ملت‌های مختلف در فرآيند اداره‌ جهان تاکيد کردند.

مشايی گفت: ما اکنون در ماه‌های پايانی دهه اول اين هزاره هستيم و دهه اول از سوی سازمان ملل متحد به نام دهه صلح نامگذاری شد، ولی وقتی در پايان دهه اتفاقاتی که در اين مدت رخ داده است را ارزيابی می‌کنيم می‌بينيم اين دهه نه تنها دهه صلح نبوده، بلکه دهه‌ای بوده که بزرگترين جنگ‌ها بعد از جنگ جهانی در آن رخ داده است.


جامعه جهانی در دهه اول هزاره سوم از دستيابی به صلح محروم بوده است

رييس دفتر رييس جمهور اشغال افغانستان و عراق را از مظاهر برجسته‌ حوادث مرگبار، خونين و ظالمانه اين دهه ذکر کرد و گفت: طی اين اشغال صدها هزار نفر کشته و مجروح و تعداد زيادی بی‌خانمان شدند و اين نشان می‌دهد که جامعه جهانی از طريق سازمان ملل گرچه با قصد نيک و خير و در جهت صلح دهه‌ اول هزاره سوم را به حق دهه‌ صلح نامگذاری کرده، اما از دستيابی به اين نتيجه محروم و ناموفق بوده است و علت اين موضوع را بايد بررسی کرد، چراکه همانطور که اشاره شد جامعه جهانی تصميم می‌گيرد در اين دهه صلح را محقق کند و نه تنها صلحی محقق نمی‌شود بلکه بدترين حوادث و اشغالگری‌ها رخ می‌دهد.

وی در بررسی محقق نشدن اين موضوع ‌گفت: اين نگاه درست و جهت‌گيری صحيح جهت تحقق صلح به درستی مديريت نشد و در واقع علت عدم تحقق اين هدف عدم مديريت درست است، وقتی يک تصميم ‌جهانی گرفته می‌شود برای احقاق آن بايد مديريت صحيحی اعمال شود، ولی برای اين موضوع اين اتفاق نيفتاد.


با تحقق مديريت واقعی در جهان شاهد ايجاد امنيت پايدار خواهيم بود

مشايی ادامه داد: برای انجام اين کار جهانی مديريتی اعمال شد که منطق و ماهيت جهانی نداشت و اشکالی که در اين دهه رخ داد به مانند دهه‌های گذشته بود که بخش کوچکی از جهان تلاش می‌کند بر کل جهان مديريت کند و آقای رييس‌جمهور در ادامه سياست استراتژيک خود يعنی اثرگذاری بر معادلات سياسی و امنيتی جهان، کاهش تسلط چند قدرت بزرگ و گشودن باب‌های جديد برای حضور و بروز قدرت‌های ملتی در صحنه بين‌الملل و تغيير در روند سلطه قدرت‌ها پيشنهاد می‌دهد که دهه‌ دوم هزاره سوم که از چند ماه ديگر آغاز می‌شود از سوی سازمان ملل متحد به عنوان دهه‌ مديريت مشترک جهان نامگذاری شود و در واقع جامعه‌ جهانی يک دهه برای تحقق بررسی راهکارها و روش‌های ايجاد مديريت واقعی در جهان فرصت داشته باشد و اگر چنين موضوعی تحقق پيدا کند ما شاهد ايجاد صلح و امنيت پايدار در دنيا خواهيم بود. چون اين مديريت با مشارکت جمعی دولت‌ها و ملت‌های جهان اتفاق می‌افتد.

وی با بيان اين‌که تحقق اين موضوع به نفع همه‌ ملت‌هاست، افزود: وقتی که منافع همه ملت‌ها تامين شود ديگر چالشی به وجود نمی‌آيد و فرصتی ايجاد نمی‌شود که قدرت‌های بزرگ از آن سوء استفاده کنند و افکار جهانی را منحرف و بخواهند بر آن سلطه پيدا کنند و از سازمان ملل متحد در جهت تحقق اهدافشان سوء استفاده کنند و منوياتشان را به ديگر کشورها تحميل کنند.


پيشنهاد ايران در مجمع عمومی سازمان ملل اميد شکستن استبداد قدرتهای بزرگ را در دل ملتها ايجاد کرد

وی با بيان اين‌که اين پيشنهاد يک دستاورد مهم و موثر جمهوری اسلامی ايران در سازمان ملل متحد است، گفت: مجمع عمومی سازمان ملل متحد مهمترين مجمع سياسی جهان است که طی آن روسا و مسوولان کشورهای مختلف به بيان ديدگاه‌های خود می‌پردازند و حضور ايران و مطرح شدن اين پيشنهاد در مجمع عمومی اين اميد را در کشورهای مختلف به وجود آورد که می‌توان فضای سلطه و استبداد قدرت‌های بزرگ را شکست و نسبت به سياست‌های اعمالی منتقد بود، حرف‌های جديدی را مطرح و بر اصلاح روند موجود تاکيد کرد.

مشايی ادامه داد: بعد از ۵ سخنرانی رييس‌جمهور در مجمع عمومی سازمان ملل متحد رييس‌جمهور آمريکا نيز سال گذشته در مجمع عمومی سازمان ملل متحد با موضوع تغيير سخنرانی کرد و قبل از آن نيز شاهد هستيم که در اواخر دوران بوش مساله تغيير در سياست‌های آمريکا مطرح می‌شود که يکی از اين تغييرات که مطرح می‌شود تغيير در نوع برخورد با ايران است.


تغيير ادبيات اوباما به خاطر ۵ سال حضور ايران در سازمان ملل بود

رييس دفتر رييس جمهور گفت: بوش در چهارمين سالگرد دوره‌ دوم رياست جمهوری خود می‌گويد که قصد تغيير حکومت ايران را نداريم و پس از آن اوباما نيز با شعار تغيير آمد و با محبوبيت نيز مواجه شد و رای آورد و همانطور که اشاره کردم سخنرانی‌اش بر محور تغيير در سياست‌های آمريکا در عرصه جهانی بود که مورد استقبال کشورهای مختلف نيز قرار گرفت و اين تغيير ادبيات و نوع سخن گفتن، بعد از ۵ سال حضور موثر ايران در سازمان ملل متحد ايجاد شد.

مشايی با تاکيد بر اينکه اين تغيير در اين سطح ناشی از تاثيرگذاری علل مختلف و متنوعی است، تصريح کرد: تاکيد می‌کنم که سهم سياست‌های دولت نهم و سال اول دولت دهم در اين ارتباط بسيار تعيين کننده بود و می‌توان به جرات بگوييم که بيشترين سهم در ارتباط با اين تغييرات از سوی دولت آمريکا و مطرح شدن بحث تغيير مناسبات جهانی ناشی از سياست‌های دولت جمهوری اسلامی ايران بود.

وی در ادامه با تاکيد بر اين‌که ملت و دولت ايران پشت سر مقام معظم رهبری به صورت متحد در عرصه‌ منطقه و بين‌الملل سياست‌هايی را در پيش گرفتند که اين سياست‌ها دولت آمريکا را ناچار به اتخاذ مواضع جديد مبنی بر ضرورت تغيير در عرصه‌ سياست بين‌الملل کرد، گفت: اين يک دستاورد بزرگ تاريخی برای ملت ايران است و نام ملت ايران را هميشه جاودان می‌کند و جايگاه ملت ايران در عرصه‌ بين‌المللی را افزايش می‌دهد.


جايگاه ايران در دوره فعلی با قبل از آغاز دولت نهم قابل مقايسه نيست

وی ادامه داد: جايگاه ايران را اگر قبل از آغاز دولت نهم با اين دوره مقايسه کنيم بايد گفت که جايگاه ايران در نزد افکار جهانی و نخبگان سياسی و بين‌المللی با آن موقع به هيچ وجه قابل مقايسه نيست و ما می‌توانيم بازتاب آن را در سطح ملی و مردم خودمان نيز مشاهده کنيم در سطح منطقه‌ای و جهان اسلام نيز کاملا آشکار است ما اين جايگاه را در آفريقا، آمريکای لاتين و حتی آمريکای شمالی نيز می‌بينيم.

مشايی ادامه داد: امسال سعی شد که ضمن استفاده از تجربيات سال‌های گذشته حضورمان پررنگ‌تر باشد اين حضور را جدی‌تر و کيفی‌تر کنيم و با توجه به احراز مجموعه شرايط و احصای همه لوازم بتوانيم در مدت کوتاهی که معمولا در اين گونه سفرها در اختيار داريم حداکثر استفاده را از شرايط ببريم.

مشايی ادامه داد: تصميم بر اين بود که با توجه به تغيير شرايط به ويژه بعد از مسائلی که ما در بحث انرژی هسته‌يی داشتيم و سياست‌هايی که قدرت‌های مسلط در بحث قطعنامه و تحريم داشتند،‌ ما با ملاحظه تمام شرايط در اين نشست حضور پيدا کنيم، البته فقط نشست نبود، مثل سال‌های گذشته تلاش شد که از تمام ظرفيت‌های موجود در حاشيه اين سفر مثل ظرفيت ملاقات با روسای جمهور کشورهای مختلف، استفاده از رسانه‌ها، استفاده از ظرفيت گروه‌های مرجع و نخبه آمريکا در طول مدت اقامت در نيويورک استفاده لازم صورت بگيرد.


احمدی‌نژاد پيش از برگزاری مجمع به نقد سياست‌ دولت‌های سلطه‌گر پرداخت

مشايی به برگزاری اجلاس توسعه اهداف هزاره در نيويورک پيش از برگزاری مجمع عمومی اشاره کرد و گفت: در آنجا نيز آقای احمدی‌نژاد به نقد سياست‌های دولت‌های سلطه‌گر پرداخت و مشکلاتی که اکنون در عرصه جهانی وجود دارد را کاملا تبيين کرد و مديريت کنونی جهان را در جهت حل مشکلات موجود ناکارآمد دانست و همانطور که گفتم در اجلاس هزاره پيشنهاد داد که دهه دوم هزاره سوم به عنوان دهه مديريت مشترک جهانی نامگذاری شود.

وی ادامه داد: با توجه به سياست‌های موفق دولت در عرصه ديپلماسی هسته‌يی و پيگيری حقوق مسلم و قطعی ملت ايران در چند سال گذشته و موفقيت‌هايی که ايران در طول اين سال‌ها در مقابله با سياست‌های آمريکا و متحدانش کسب کرده است و با توجه به دستاورد موفق سمينار انرژی صلح‌آميز هسته‌يی برای همه و بمب اتم برای هيچ کس، ‌همه اين‌ها موجب شد که ايران در يک موقعيت برتر در جامعه جهانی حضور پيدا کند.

مشايی تصريح کرد: پيشنهاد دوم آقای احمدی‌نژاد اين بود که سال آينده که سال اول دهه دوم هزاره سوم است به عنوان سال "خلع سلاح هسته‌يی" و با شعار "انرژی صلح‌آميز برای همه و بمب اتم برای هيچ کس" نامگذاری شود و اين يک فرصت خوبی برای نشان دادن قدرت، منطق و پيام صلح جمهوری اسلامی ايران بود. اين پيشنهادی بود که در دفاع از حقوق ملت‌های مختلف مطرح شد.

مشايی در ادامه به ديدارهای مختلف رييس‌جمهور با مقامات مختلف شرکت‌ کننده در اين اجلاس اشاره کرد و گفت:‌ رييس‌جمهور در طول اين سفر نيز مصاحبه‌های موثری را با مهمترين شبکه‌های بين‌المللی و آمريکايی انجام داد.


رسانه‌های مختلف آمريکا خاضعانه درخواست مصاحبه با احمدی‌نژاد را دادند

وی افزود: شبکه خبری فاکس‌نيوز که همواره مواضع خصمانه‌ای عليه ايران دارد و قبل از سفر نيز تبليغات وسيعی را عليه ايران آغاز کرده بود ناچار شد که درخواست گفت‌وگو با رييس‌جمهور کند و در روز جمعه روز آخر سفر اين گفت‌وگو انجام شد.

وی با بيان اين‌که آن‌ها وقتی ديدند که رسانه‌های مختلف آمريکا علاقمند به مصاحبه با رييس‌جمهور هستند ناچار شدند که برای مصاحبه درخواست بدهند در حالی که اول خودشان به همه اعلام کرده بودند که آقای احمدی‌نژاد را کسی تحويل نگيرد، ولی وقتی که موج درخواست‌ها و مصاحبه‌ها را ديدند ناچار شدند که خاضعانه درخواست مصاحبه با رييس‌جمهور را بدهند البته تعداد زيادی از درخواست‌ها برای مصاحبه با رييس‌جمهور به علت کمبود وقت پذيرفته نشد و ما ناچار شديم که به آن‌ها پاسخ منفی دهيم. رييس‌جمهور قبل از انجام سفر چندين مصاحبه نيز در داخل کشور با رسانه‌های بين المللی انجام داده بود.

مشايی گفت: رييس‌جمهور دو نشست موثر ديگر نيز در حوزه رسانه داشت يکی برگزاری جلسه با تعداد زيادی از سردبيران رسانه‌های مهم آمريکايی بود و همچنين حضور در کنفرانس مطبوعاتی که در آن نمايندگانی از ده‌ها خبرگزاری حضور داشتند و رييس‌جمهور در اين مصاحبه به سوالات قابل توجهی از نمايندگان رسانه‌ها در ارتباط با مسائل مختلف دنيا پاسخ‌های شفاف و روشن دادند.


نشست‌های رييس جمهور با گروههای مرجع آمريکايی نشان داد ادبيات ايران تاثير خود را گذاشته است

مشايی همچنين ادامه داد: رييس‌جمهور در جريان اين سفر با گروه‌های مرجع و موثر آمريکايی ديدار و گفت‌وگو کرد از جمله گفت‌وگو با جمعی از علما و انديشمندان جامعه اسلامی، کانون‌های فکر و انديشه آمريکا و طرفداران صلح و گروه‌های مخالف جنگ که اين نشست‌ها، نشست‌های موثری بود و در اين ديدارها اين گروه‌ها مطالب بسيار خوبی را مطرح کردند و در واقع اين ديدارها نشان داد که ادبيات انقلاب اسلامی ايران و ملت بزرگ ايران اثر خود را گذاشته و بسياری در دنيا با ادبيات ايران همراه هستند.


گفت‌وگوی احمدی نژاد با دانشجويان و اساتيد از طريق اينترنت ابتکار جديد امسال بود

رييس دفتر رييس جمهور افزود: همچنين رييس‌جمهور از طريق اينترنت نشست مشترکی را با تعدادی از اساتيد و دانشجويان هفت دانشگاه مهم دنيا داشتند و با دانشجويان و اساتيد گفت‌وگو کردند. به سوالات آن‌ها پاسخ دادند و اين با استقبال زيادی مواجه شد. ما گزارش‌های فوری دريافت کرديم که اين گفت‌وگو مورد استقبال خوبی قرار گرفته و اين کار بديع و تجربه جديدی بود. بعد از حضور موفق رييس‌جمهور در دانشگاه کلمبيا در سال‌های بعد، مسوولان ‌آمريکايی به دانشگاه‌های مختلف آمريکا فشار می‌آوردند که فرصت به آقای احمدی‌نژاد برای حضور در دانشگاه‌هايشان ندهند و در راستای اين محدوديت‌ها ما ابتکار جديدی به خرج داديم و اين شرايط فراهم شد که آقای احمدی‌نژاد از طريق اينترنت با دانشجويان و اساتيد چندين دانشگاه گفت‌وگو کنند.

وی به ديدار رييس‌جمهور با نخبگان فکری و انديشمندان آمريکايی که به عنوان اتاق فکر عمل می‌کنند، اشاره کرد و گفت: اين افراد در موسسات مختلف پژوهشی و مطالعاتی در حوزه مسائل، روابط، حقوق و امنيت بين‌الملل مشغول به کار هستند و در واقع متخصصان در حوزه مسائل منطقه افغانستان، ايران و خليج‌فارس در اين جلسه حضور داشتند البته اين جلسه سال‌های قبل نيز برگزار می‌شد ولی امسال جمع وسيع‌تری آمده بودند و تعداد نخبگان بيشتری حضور داشتند. آن‌ها در يک نشست صميمی سوالاتی را که داشتند مطرح کردند و رييس‌جمهور با صراحت لهجه و با بيان مستدل و مستحکم به سوالات آن‌ها پاسخ داد و به طور کلی اين نشست، نشست مهم و موثری بود.

وی با اشاره به حضور رييس‌جمهور در جمع ايرانيان مقيم آمريکا نيز گفت: چون فشردگی برنامه آقای احمدی‌نژاد اجازه نمی‌داد که ايشان در اين برنامه به طور کامل حضور داشته باشد در ابتدا ما نشستی با جمعی از نخبگان ايرانی داشتيم که در آن مسائل مختلف مورد بحث و بررسی قرار گرفت، جمعی از نخبگان سخنرانی کردند، در ارتباط با شرايط داخل کشور و شرايط بين‌المللی بحث شد، پيشنهاداتی مطرح کردند و سپس رييس‌جمهور در جلسه حضور پيدا کردند، در اين جلسه تعداد قابل توجهی از ايرانيان حضور داشتند و ضيافت شامی با حضور رييس‌جمهور برگزار شد. آقای رييس‌جمهور نيز در اين جلسه شرايط بين‌المللی و داخلی را تشريح کردند و هموطنان عزيزمان نيز توانستند از نزديک با آقای احمدی‌نژاد گفت‌وگو داشته باشند و اين جلسه در راستای روشنگری و تبيين ديدگاه‌های جمهوری اسلامی ايران بسيار موثر بود.


تشکر ايرانيان مقيم آمريکا از برگزاری کنگره بزرگ ايرانيان خارج از کشور در تهران

وی با اشاره به برگزاری کنگره بزرگ ايرانيان خارج از کشور که چندی پيش در تهران برگزار شد، گفت: در اين جلسه ايرانيان حضوری فعال و موثری داشتند و بسياری از آن‌ها از برگزاری کنگره ايرانيان تشکر کردند و بر تاثيرگذاری مثبت اين کنگره در افکار ايرانيان مقيم آمريکا که تحت تاثير تبليغات بسيار سنگين رسانه‌های صهيونيستی و استکباری هستند اشاره داشتند.


رسانه‌های آمريکايی در مصاحبه‌ها منفعل‌تر از سال‌های گذشته بودند

وی با بيان اين‌که رسانه‌های استکباری در خارج از کشور برای مخدوش کردن افکار ايرانيان خارج از کشور سرمايه‌گذاری سنگينی کرده بودند و از طرفی ديگر تلاش داشتند با استفاده از ايرانيان اين سفر را زير سوال ببرند، گفت: اما خوشبختانه با توجه به برگزاری کنگره ايرانيان و فضايی که ايجاد شد نتوانستند به اهداف خود برسند و اين اجاق برای آن‌ها کور شد و دست خالی ماندند و در واقع نتوانستند حتی در کمترين اندازه در مدتی که آقای رييس‌جمهور در نيويورک بود خودی نشان دهند و اين نشان می‌دهد که ادبيات امروز انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی کار و اثر خود را گذاشته است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی ادامه داد: امسال رسانه‌های آمريکايی در مصاحبه‌ها منفعل‌تر از سال‌های گذشته بودند و سوالاتی که می‌پرسيدند تقريبا مشابه و يا تکراری بود و در يک محدوده بسته حرف می‌زدند در برابر پاسخ‌های آقای احمدی‌نژاد کاملا منفعل بودند و البته اين اتفاق در سال‌های گذشته نيز به خاطر قدرت و قوت ادبيات جمهوری اسلامی ايران و انقلاب اسلامی ايران رخ داده بود؛ اما امسال اين شرايط کاملا آشکارتر بود. خلاقيت و ابتکار رييس‌جمهور نيز در پاسخگويی‌ها بسيار موثر بود.

وی ادامه داد: قبل از سفر به نيويورک، سفر کوتاهی نيز به دو کشور الجزاير و سوريه داشتيم و در اين دو سفر رييس‌جمهور در يک فضای صميمانه و عاطفی با روسای جمهور دو کشور ديدار و گفت‌وگو کرد و مسائل دوجانبه، بين‌المللی و منطقه‌ای مورد بحث و گفت‌وگو قرار گرفت.


سفر احمدی‌نژاد خنثی کننده تبليغات دشمنان عليه ايران بود

وی با بيان اين‌که اميدواريم بتوانيم از دستاوردهای اين سفر به نحو احسن استفاده کنيم و با انرژی جديدی دوره مهم‌تری را آغاز کنيم، گفت: خدا را شکر می‌کنيم که توفيق داد اين سفر انجام شود و دعای خير ملت ايران همراه رييس‌جمهور بود. اين سفر خنثی کننده تبليغات دشمنان عليه ايران بود و من اين پيروزی را به رهبر عزيز انقلاب و ملت ايران تبريک می‌گويم و اميدوارم ما هر روز بيشتر از گذشته شاهد ارتقای بين‌المللی و ملی دولت و ملت ايران باشيم؛ البته ضروری است که من از همکاری خبرنگاران و رسانه‌ها نيز در جريان اين سفر که اخبار را به موقع منتقل کردند و گزارش‌های خوبی منتشر کردند و تلاش می‌کنند که نتايج اين سفر را به مردم منعکس کنند تشکر می‌کنم. اميدوارم رسانه‌ها با تمام ظرفيت ابعاد اين سفر را در قالب اطلاع‌رسانی مفيد و شفاف و تحليل‌های موثر در اختيار ملت ايران قرار دهند.

مشايی در پاسخ به سوالی در مورد برنامه‌ها و ديدارهای خود در حاشيه اين سفر گفت: نشست تخصصی خوبی با نخبگان ايرانی داشتم و ملاقات‌های متعددی با ايرانيان مقيم آمريکا، بازرگانان، صنعتگران، نخبگان و کسانی که پيشنهادات علمی در حوزه‌های مختلف علوم، فناوری، تکنولوژی و علم داشتند، داشتم. در اين ديدارها برخی از ايرانيان مشکلات حقوقی و اداری در داخل کشور داشتند و با کمک دوستانمان در دبيرخانه شورای عالی ايرانيان خارج از کشور طی جلساتی که برگزار شد، سعی شد که مشکلات آن‌ها مورد بررسی قرار بگيرد.

وی افزود: در يکی دو سال گذشته تحرکات و فعاليت‌هايی را در حوزه اثرگذاری مديريت بين‌الملل از طريق پيگيری موضوع مهم به اصطلاح جهانی شدن آغاز کرديم و در تهران بنا به دستور رييس‌جمهور مسووليت مرکز ملی جهانی شدن بر عهده من است و ما پيگيری اين موضوع را از سال گذشته به صورت جدی‌تر دنبال کرديم و در اين ارتباط با ايرانيانی که در اين حوزه فعال هستند جلساتی را داشتيم، گفت‌وگو کرديم و امسال نيز خوشبختانه نشستی را با افراد موثری که در حوزه مطالعات جهانی شدن فعاليت می‌کنند داشتيم. مشايی ادامه داد: در اين نشست که نخبگان زيادی حضور داشتند ديدگاه‌های مختلفی را مطرح کرديم و آن‌ها به ديدگاه‌های جمهوری اسلامی ايران در اين ارتباط علاقه‌مند بودند. در سال گذشته من در دانشگاه فوردهام ديدگاه‌های جمهوری اسلامی ايران را در حوزه جهانی شدن مطرح کردم، مورد استقبال قرار گرفته بود و امسال نيز نشستی صميمانه با تعدادی از انديشمندان در اين حوزه در نيويورک داشتيم، در نشستی که نخبگان آمريکايی، چينی، ‌کره‌ای و تعدادی ديگر نيز حضور داشتند؛ آن‌ها ديدگاه‌های خود را مطرح کردند ما هم ديدگاه‌های خود را مطرح کرديم و پيشنهاد آقای احمدی‌نژاد مبنی بر اينکه دهه جديد هزاره سوم به عنوان دهه مديريت مشترک جهانی نامگذاری شود، مورد استقبال خوب آن‌ها قرار گرفت.


با تعدادی از نخبگان جهان در زمينه جهانی شدن همکاری می‌کنيم

رييس دفتر رييس جمهور در ادامه گفت: آن‌ها از نگاه ما استفاده کردند و برای آن‌ها اين موضوع جالب بود که جمهوری اسلامی ايران با نگاهی بين‌المللی و با مبانی، استدلال و دارای استحکام قدرت فکری اين پيشنهاد را مطرح کرده است. پيشنهاد دادند که در ايران اقدام موثرتری برای همکاری مشترک علمی، آموزشی و مطالعاتی در حوزه جهانی شدن با همکاری اين دوستان در بخش‌های مختلف هند، چين، روسيه، کره و آمريکا انجام دهيم و اين پيشنهاد مورد توافق جمع قرار گرفت و قرار شد که آن دوستان نيز پيشنهادات خود را مطرح کنند و در واقع تا آنجايی که ممکن است توانمندی‌ها برای يک کار مشترک تجميع شود.


مهمترين خبر مجمع عمومی سازمان ملل متحد صحبت‌های رييس‌جمهور در اين مجمع است

مشايی در پاسخ به اين سوال که ناگفته‌های سفر رييس‌جمهور به نيويورک چيست؟ گفت: اين سفر برای من مثل اين است که بذری که در سال ۵۷ کاشته شد اکنون سر از خاک درآورده و يک نهالی از آن به دست آمده است. امروز مسئله سفر احمدی‌نژاد به سازمان ملل موضوعی است که خيلی از مردم دنيا به آن توجه دارند. در آستانه برگزاری مجمع عمومی سازمان ملل متحد خيلی از مردم دنيا منتظر اين هستند که ببينند ‌آقای احمدی‌نژاد چه موقع به نيويورک سفر می‌کند و اينکه در مورد چه چيزی صحبت می‌کند.

وی گفت: مهمترين خبر مجمع عمومی سازمان ملل متحد صحبت‌های رييس‌جمهور در اين مجمع است و مهمترين نشست بين‌المللی در دنيا نيز برگزاری مجمع عمومی سازمان ملل متحد است و همانطور که گفتم مهمترين خبر آن نيز حضور احمدی‌نژاد است. معنای اين سخن اين است که توجه جهانيان به حضور آقای احمدی‌نژاد در اين اجلاس است و اين دستاوردی است که در طول اين چند سال به دست آمده است.

وی گفت: شما می‌بينيد که دنيای غرب همه امکانات خود را برای مقابله با دستاوردی که ايران می‌تواند در اين سفر به دست آورد بسيج می‌کند و می‌خواهد که ايران نتواند سخنان خود را مطرح کند. ديديد قبل از سفر تبليغات سنگينی را راه انداخته بودند که آقای احمدی‌نژاد را کسی تحويل نگيرد. هيچ رسانه‌ای سراغش نرود همانطور که گفتم فاکس نيوز خودش به همه گفته بود که احمدی‌نژاد را تحويل نگيريد و فرصت ندهيد که احمدی‌نژاد از طريق رسانه‌های شما با دنيا حرف بزند او به خاطر اين موضع‌گيری‌اش يک هزينه سنگينی را پرداخت.


موضع‌گيری‌ رسانه‌های آمريکايی قبل از سفر احمدی‌نژاد هزينه سنگينی برايشان داشت

مشايی تاکيد کرد: اين موضع‌گيری هزينه سنگينی است برای دنيايی که مدعی آزادی و گردش آزاد اطلاعات است، دنيايی که ادعا می‌کند سياستش گردش آزاد اطلاعات است. آنها می‌خواهند فقط اطلاعات مورد نظر خودشان در عرصه جهانی منتشر شود و در واقع ملت‌ها را با افکار خودشان مسخ کنند و انحراف در افکار عمومی دنيا به وجود آورند ولی اين مانع‌تراشی‌ها هزينه سنگينی برای آن‌ها دارد و نخبگان دنيا اين موضوع را می‌فهمند و از خودشان می‌پرسند اين اقدام يعنی چی؟ نه اين‌که اين سياست خلاف مکتب ليبرالی و آزادی است که آن‌ها تبليغ می‌کنند و سوال دومشان اين است که چرا بايد حرف‌های آقای احمدی‌نژاد در دنيا زده نشود مگر حرف‌های آقای احمدی‌نژاد چيست؟ چه تاثيری بر افکار عمومی دنيا دارد؟ همه به آن‌ها می‌گويند اگر ايران به فرض مثال يک حرف بی‌ربط می‌زند يک کشور که بيشتر نيست، چرا نبايد اجازه داد حرفش را بزند و اگر بی‌منطق صحبت می‌کند بايد اتفاقا اجازه بدهيم که حرفش را بزند که دنيا بفهمد که حرفش جنبه‌ منطقی و استدلالی ندارد و جامعه جهانی نيز با انگيزه‌ تلاش خواهد کرد که ايران در انزوا قرار گيرد اگر حرفش بی‌منطق باشد.


ترسيدن از انتشار مواضع ايران بيانگر انزوای قدرتهای بزرگ است

مشايی ادامه داد: ولی وقتی که آن‌ها از انتشار مواضع جمهوری اسلامی ايران می‌ترسند اين بيانگر اين است که انتشار افکار جمهوری اسلامی ايران و ديدگاه‌های انقلاب اسلامی منجر به انزوای قدرت‌های بزرگ شده و اين‌که از ادبيات جمهوری اسلامی ايران ملت‌ها استقبال می‌کنند و اين انديشه‌ها و ديدگاه‌ها در حال رشد و شکوفايی است.

وی با اشاره به تبليغات محيطی که در شهر نيويورک عليه رييس‌جمهور صورت گرفته بود، ‌گفت: ‌شما ديديد که عليه رييس‌جمهور حتی تبليغات محيطی نيز انجام داده بودند. اين تبليغات سال قبل نيز بود؛ اما امسال بيشتر بود، از قبل محيط نيويورک را با تبليغات منفی زهرآلود کرده بودند برای اين‌که ذهنيت‌ها منحرف شود و افکار عمومی به سخنان احمدی‌نژاد با ذهنيت اوليه‌ای که برايشان ايجاد شده گوش ندهند در حالی که آن‌ها ادعا می‌کنند ما طرفدار گردش آزاد اطلاعات هستيم و نيويورک نيز مرکز انتشار افکار جهانی است و هر کس می‌تواند بيايد و حرفش را بزند.


نصب بنر احمدی‌نژاد در يکی از خيابانهای نيويورک نشان از واهمه استکبار از اين حضور دارد

وی با بيان اين‌که آنها مهمترين عناصر رسانه‌ای‌شان را برای مصاحبه با رييس‌جمهور می‌فرستند، گفت: آن‌ها ديدگاه‌های دولت آمريکا را در سوال‌هايشان مطرح می‌کردند و اکثر سوالات آنها يکی بود و معلوم بود که از يک جا خط می‌گيرند و هدايت شده است. تبليغات محيطی وسيعی نيز که عليه رييس‌جمهور صورت گرفته بود نشان دهنده نگرانی آن‌ها بود و اينکه آن‌ها ترسيده‌اند. امسال در يکی از مشهورترين خيابان‌های نيويورک (برادوی) يک بنری از احمدی‌نژاد زده و روی آن نوشته بودند احمدی‌نژاد به نيويورک خوش نيامده است در حالی که در اين خيابان تمام عکس‌هايی که نصب شده است عکس‌های هنری و تجاری است و تنها عکسی که از يک فرد سياسی در آنجا زدند بنر آقای احمدی‌نژاد است و اين نشان می‌دهد که استکبار از اين حضور واهمه دارد و می‌ترسد.

رييس دفتر رييس جمهور ادامه داد: آن‌ها مانند ساليان گذشته تلاش کردند که با انحراف در افکار عمومی ايرانيان خارج از کشور و با استفاده از عناصر منافقين و سلطنت‌طلبان بتوانند توجهات را به سمت خود جلب کنند و تبليغات وسيعی را عليه اين سفر به راه اندازند که موفق نيز نبودند. من در يکی از نشريات آنجا ديدم که عکسی زده بود که در آن عکس دو، سه نفر از منافقين حضور داشتند و چهره آنها مشخص بود ولی پشت آن‌ها کاملا جعلی بود و مثلا يک جمعيتی را نشان می‌داد که حالت مبهم داشت و نمی‌توانستيم تشخيص دهيم چند نفر هستند می‌بينيد که آن‌ها چقدر به دريوزگی افتادند که يک عکس را جعل می‌کنند تا پشت آن مشخص نباشد چقدر آدم ايستاده است.


وجود منتقدان در داخل کشور امری طبيعی است

وی با بيان اينکه آن‌ها در جذب ايرانيان شکست خورده‌اند، گفت: ممکن است منتقدانی نسبت به سياست‌های دولت و نظام جمهوری اسلامی ايران در بين ايرانيان و غيره وجود داشته باشند. از جمعيت حدود يک و نيم ميليونی ايرانيان ممکن است که پنج هزار نفر يا بيشتر منتقد باشند، اين خيلی طبيعی است در داخل کشور نيز ممکن است ما منتقدانی داشته باشيم ولی آنها حتی نتوانستند هزار نفر را نيز جمع کنند و اين نشان می‌دهد که فضا کاملا عوض و اصلاح شده و مردم ايران در آمريکا آگاه هستند. شرايط را درک می‌کنند و به آينده کشور بسيار اميدوار هستند. آنها ايستادگی جمهوری اسلامی ايران را در قبال سلطه جهانی می‌بينند و به آن افتخار می‌کنند. در ملاقات‌هايی که با ما داشتند می‌گفتند که ما به وجود شما افتخار می‌کنيم چون باعث عزت ايران شديد. در برابر قدرت‌ها ايستاده‌ايد و نشان داده‌ايد که ايران کشوری بزرگ است و اينکه ما اين ايستادگی را ادامه بدهيم.


مصاحبه با چارلی رز خيلی دقيق‌تر توانست انديشه‌های انقلاب اسلامی را نشان دهد

مشايی در مورد مصاحبه‌های رييس‌جمهور با رسانه‌های آمريکايی از جمله مصاحبه‌اش با لری کينگ و چارلی رز و رفتار انفعالی آن‌ها در جريان اين مصاحبه گفت: اگر مقايسه‌ای انجام دهيم، به نظر من مصاحبه چارلی رز خيلی دقيق‌تر توانست انديشه‌های انقلاب اسلامی را نشان دهد. او با تجربه چندين مصاحبه با آقای رييس‌جمهور خود را آماده کرده بود که سوالات چالشی را مطرح کند و در واقع در جريان مصاحبه چالش ايجاد کند، ولی خوشبختانه آقای رييس‌جمهور با استحکام و تسلط و با قدرت توانست در تمام زمينه‌ها به سوالات پاسخ دهد، شبهات را مورد جواب قرار دهد و در حالی که مصاحبه‌گران می‌خواستند با سوال‌هايشان چالشی را عليه ما ايجاد کنند رييس‌جمهور فضا را برعکس کرد و آن را تبديل به فرصتی برای ايجاد چالش در نظام استکباری کرد و اينکه نظام استکباری و سرمايه‌داری به پايان راه خود رسيده است.


مشتريان مصاحبه‌های رييس‌جمهور جهانی هستند

رييس دفتر رييس جمهور به مصاحبه لری کينگ با رييس‌جمهور اشاره کرد و گفت: ما انتظار داشتيم که حداقل نيم ساعت ديگر اين مصاحبه را ادامه دهد، ولی ايشان خيلی زود بريد و منفعل شد و گفت ديگر سوالات بماند برای بعد، چون چيزی نداشت، سوالاتی که پرسيده می‌شد مشابه بود و ايشان منفعل شده بود و در واقع با توجه به اين موضوع ما به چند نتيجه مهم دست پيدا کرديم اول اين‌که ايران منزوی نيست در حالی که آنها می‌خواستند تبليغ کنند ايران منزوی است، دوم اين‌که ايران در رده بالای دنيا قرار گرفته و اين‌که امروز ايران فقط يک کشور با يکسری مشخصات جغرافيايی نيست، بلکه جهانی بزرگ است، ادبيات جهانی دارد و در سطح دنيا وقتی بسياری از ملت‌های دنيا می‌بينند آقای احمدی‌نژاد مصاحبه می‌کند در ذهن‌شان اين نيست که رييس‌جمهور ايران با يک خبرنگار آمريکايی مصاحبه می‌کند، بلکه رييس‌جمهور ايران را نماينده خود و ملت خود می‌دانند و اين اتفاق مهمی است. همه دنيا فهميدند که ايران حرف دارد، حرف آن منطق دارد و منافع تمام ملت‌ها را در نظر می‌گيرد به همين دليل است مشتريان مصاحبه‌های رييس‌جمهور جهانی هستند.

وی گفت: ممکن است مصاحبه‌گران بخواهند که يک سوالی مطرح کنند که ما را گوشه رينگ نگه دارند و بحث کنند اما آقای احمدی‌نژاد يک گوشه رينگ نمی‌ماند، فضا را چنان باز می‌کند که آنها ناچار هستند تمام رينگ را دور بزنند و اين دور زدن باعث شود که ضعف‌های آن‌ها مشخص شود. مصاحبه‌هايشان حکايت يک آدم خسته داخل رينگ است که به طناب کنار رينگ تکيه می‌دهد و سعی می‌کند هماورد خود را آنجا نگه دارد، دستش را روی صورتش بگذارد شکمش را بدهد جلو تا آن قهرمان بزند توی شکمش بلکه خسته شود و آنها در يک فرصتی ضربه‌ای بزنند؛ اما رييس‌جمهور مثل آن قهرمانی است که آنها را ناچار می‌کند تمام رينگ را بچرخند و ضعف خود را در تمام ابعاد مشخص کنند و اين اتفاق در مصاحبه‌ها رخ داد.


احمدی نژاد به نيويورک نرفت به سازمان ملل رفت

وی با بيان اين‌که يک اتفاق جديد ديگری نيز در جريان اين سفر رخ داد، گفت:‌ ديديم که مسوولان نيويورک برای به حاشيه راندن سفر رييس‌جمهور دست به برخی اقدامات خنده‌دار زدند از جمله اينکه شهردار نيويورک و برخی از مسوولان نيويورک نشستی را گذاشتند و گفتند که ما راضی نيستيم احمدی‌نژاد به نيويورک بيايد. اين اتفاق جالبی است و در دنيا اين اتفاق نيفتاده که مسوولان يک شهر بيايند و بگويند که ما راضی نيستيم فلان کس در شهر ما بيايد اين نشان دهنده انفعال آنهاست. آنها می‌گويند دوست نداريم که آقای احمدی‌نژاد به نيويورک بيايد، خيلی خوب؛ سازمان ملل را از نيويورک ببريد. آقای احمدی‌نژاد به نيويورک نرفته است، رييس‌جمهور به سازمان ملل رفته است و سازمان ملل امروز محکوم است که در نيويورک باشد.


آن روزی که احمدی‌نژاد به نيويورک خواهد رفت با منت تمام خواهد رفت

مشايی ادامه داد: آن روزی که آقای احمدی‌نژاد به نيويورک خواهد رفت با منت تمام خواهد رفت و آن روز مردم در نيويورک افتخار خواهند کرد که شخصيت برجسته‌ای مثل احمدی‌نژاد که خلاصه و عصاره ملت‌های دنياست پا به نيويورک می‌گذارد و آن روز هم نزديک است.


سياست آمريکا با حمله به ايران برای سرپوش گذاشتن بر ضعف‌های درونی‌اش است

وی در پاسخ به اين سوال که اعلام ليست ۵۳ نفر از زنانی که در آمريکا در انتظار اعدام هستند، از سوی رييس‌جمهور در مصاحبه با چارلی رز چه تاثيری گذاشته و در واقع بازتاب‌های آن چه بوده است؟ گفت: بازتاب خيلی خوبی داشت. اولا ايشان يک بار اسم يک خانم آمريکايی را گفتند که در آستانه اعدام است و فورا در مجلس آنجا واکنش نشان داده شد و يکی از زنان نماينده آن‌جا گفت که ما نمی‌گذاريم اين شخص اعدام شود و در واقع به انفعال افتادند. در آن مصاحبه وقتی که مصاحبه‌کننده اصرار بر آن داشت که اسم آن خانم را (سکينه آشتيانی) رييس‌جمهور بگويد و در واقع فکر می‌کرد با اين اصرار و گفتن اين اسم از سوی رييس‌جمهور يک پيروزی برای آن‌ها تلقی خواهد شد و اين‌که با فشار رسانه‌ای مثلا باعث شدند که اسم اين خانم جهانی شود همان موقع نمی‌دانست که برگ برنده در دست رييس‌جمهور است آنها آدم‌هايی هستند که حتی اطلاعات داخل کشور خود را نيز ندارند و برای آن حقوق می‌گيرند که سوالاتی خاص مطرح کنند و افکار جهانی را به سمت خاصی ببرند. سياست آمريکا در دنيا اين است که با حمله به کشورهايی مثل ايران از نظر تبليغاتی و رسانه‌ای بر ضعف‌های درونی خود پوشش بگذارند.

مشايی ادامه داد: چرا آنها در مورد يک مسئله در داخل ايران و در مورد پرونده‌ای که هنوز حکمی صادر نشده به اين ميزان جو و سر و صدا ايجاد می‌کنند برای اينکه ضعف خود را بپوشانند. در آن مصاحبه مجری انتظار نداشت که رييس‌جمهور آن ليست ۵۳ زنی که در انتظار اعدام هستند را نشان دهد و اگر دقت کرده باشيد وقتی احمدی‌نژاد ليست را جلو گرفت فورا مصاحبه کننده ليست را از رييس‌جمهور گرفت و زير برگه‌های خود پنهان کرد و در واقع خيلی ترسيد. آقای احمدی‌نژاد نيز نجابت به خرج داد و مثلا می‌توانست بگويد که من ادامه نمی‌دهم و من چون اسم اين زن را گفتم شما نيز بايد اسم اين زن‌ها را بخوانيد البته نمی‌دانم قسمت آخر اين مصاحبه که رييس‌جمهور مچ ايشان را گرفت پخش شد يا نه.


آينده ايران روشن است

وی گفت: بذری که اشاره کردم در بهمن سال ۵۷ کاشته شد، اما در حوزه ديپلماسی عمومی با توجه به اين‌که سياست‌های دولت نهم بازگشت به آرمان‌های ۵۷ بود يک بار ديگر به اين بذر توجه شد، آبياری شد و ما امروز شاهد شکوفايی نهال انقلاب هستيم، از مرزها بيرون زده و توانسته در عرصه جهانی جايگاه خود را در دنيا باز کند و آينده ايران هم آينده روشن است.

گفت‌وگو از خبرنگار ايسنا: اکرم احقاقی


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016