سه شنبه 27 مهر 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

قائم‌ مقام وزارت اطلاعات: دشمن برنامه حساب‌شده‌ای در جهت افساد و اخلال اقتصادی تدارک ديده است، ايلنا

ـ متعال ايران امروز در عرصه سياسی تنه به تنه آمريکا می‌زنند و جای ترديد در آن نيست که بسيار بالاتر از منطقه عرض اندام می‌کند
ـ اگر در گوشه‌ای مصاديق مفاسد اقتصادی مباح شمرده شود ديگران هم عمل به آن را جايز می‌شمارند.


ايلنا : قائم مقام وزارت اطلاعات هشدار داد: دشمن برنامه حساب شده‌ای در جهت افساد و اخلال اقتصادی تدارک ديده است و شرکت‌ها و موسساتی موظف شده‌اند در اين مورد برنامه‌ريزی کنند.
به گزارش خبرنگار ايلنا، مجيد علوی در اجلاس سراسری شورای دستگاه نظارت کشور با تاکيد بر اهميت مساله نظارت و بيان اينکه آمار تعداد نيروهای نظارتی که در دستگاه‌های مختلف به اين امر اختصاص داده ايم قابل دفاع نيست، اظهار داشت: مهمترين موضوع در نظارت هم پيشگيری از مفاسد اقتصادی که ام المفاسد است و شايد ۹۰ درصد انواع ديگر فساد مانند اخلاقی، سياسی، امنيتی و... از همين فساد شروع می‌شود، زيرا کسی به خود اجازه تعدی به حقوق مردم دارد، زمينه ساز هر فساد ديگری است. لذا سرمايه‌گذاری در بخش نظارت بايد با سرمايه‌گذاری در ساير بخش‌ها برابری کنيم.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی در ادامه افزود: پيام مصلحی وزير اطلاعات به اين اجلاس اين است که بحث نظارت را براساس کشف تعاريف و راه‌های مقابله با مفاسد در ميان تعاليم اسلامی جست و‌جو کنيم نه آنچه ديگران در اين زمينه گفته‌اند.
قائم مقام وزارت اطلاعات با بيان اينکه در موضوع مفاسد اقتصادی مهمترين موضوع تعريف شناخت مصاديق است،‌گفت: گاهی اوقات در اين مساله با مشکل مواجه هستيم و اختلاف نظرها باعث می‌شود تا در جايی به موضوعی توجه شود و در جايی ديگر مورد بی‌توجهی قرار گيرد، لذا اگر نتوانيم مصاديق فساد اقتصادی را تعريف کنيم نمی‌توانيم انسجام برقرار کنيم، زيرا اگر در گوشه‌ای مصاديق مباح شمرده شود ديگران هم عمل به آن را جايز می‌شمارند.
علوی با بيان اينکه بايد مانع از همگانی شدن فساد شويم، تصريح کرد: براساس آمارهای خومان در اين زمينه نياز به کار جدی و برخورد اساسی است وجود دارد. البته مقابله با فساد راهکارهای مختلفی دارد که مهمترين راه پيشگيری از آن مقابله با فساد کسانی است که به نوعی با نظام رابطه دارند. در اين مورد بايد از نظر تبليغاتی و عملی جامعه را به اين برداشت برسانيم که تبعيضی در مقابل با فساد وجود ندارد.
وی ادامه داد: گاهی اوقات فلان حزب يا جريان سياسی با اين ادعا که نگاه خاصی دارد استفاده از منابع و بهره برداری از امکانات را توجيه می‌کند و متاسفانه وقتی چنين فسادی سر می‌زند در پيگيری آن با پيچيدگی‌های زيادی روبه‌رو می‌شويم. لذا طبعا در دستگاه‌های نظارتی نبايد اجازه دهيم توجيهات سياسی افراد را از مجازات عملشان دور کنند.
قائم مقام وزارت اطلاعات با تاکيد بر اينکه پس از برخورد با هر مفسده‌ای بايد با سازمانی که تخلف در آن صورت گرفته برخورد کرد، اظهارداشت: بايد فکر جدی کنيم و آن را در قانون بگنجانيم، البته برخی کشورها هم در اين زمينه برخوردهای سختی انجام می‌دهند ضمن آنکه برخی تخلفات هم در قالب شرکت‌ها و موسسات خصوصی انجام می‌شود و وقتی پرونده آنها به محکمه می‌رود دادگاه تاکيد می‌کند که شاکی خصوصی بايد حضور داشته باشد وگرنه نمی‌توان موضوع را پيگيری کند. لذا بايد در اين مورد هم فکر جدی کنيم، زيرا اگر نظارت نداشته باشيم امکانات کشور به هدر می‌رود.
علوی در ادامه به موضوع اطلاع‌رسانی به مفاسد اقتصادی پرداخت و گفت: می‌توان با رعايت حدود شرعی مردم را آگاه کرد و مفسدين را به آنها شناساند، زيرا در معرفی اين افراد گاهی سخت گيری می‌کنيم. همچنين در راستای اين مبارزه می‌توان سازمان‌های مردم نهاد با عناوينی مانند ”عدالت ياران“ تاسيس کنيم تا شکايات مردم را پيگيری کنند.
وی همچنين بر ضرورت آگاه‌سازی مرتب و انذار به مسوولين ادامه داد: همکاری بين دستگاه‌های نظارتی بايد تکامل يابد زيرا عليرغم مکاتبات هنوز اين مساله نهادينه نشده است.
قائم مقام وزارت اطلاعات همچنين با اشاره به ناموفقی‌های دشمنان در عرصه‌های سياسی، ‌نظامی و امنيتی هشدار داد: امروز دشمن تلاش خود را در عرصه اقتصادی گذاشته است؛ آنها تحريم‌ها را وضع کردند تا جلوی چرخ اقتصاد را بگيرند و در همين راستا ما ناچاريم تا حدی از ضوابط تعريف شده فراتر رويم و در اين زمينه نياز به راهکار جامع و چارچوب مشخص داريم که اگر وجود نداشته باشد موجب فساد می‌شود. اگر برای مقابله با تحريم‌ها برنامه‌ريزی می‌کنيم برای مقابله با فساد بايد برنامه‌ريزی کنيم.
علوی با اشاره به موضوع اجرای هدفمند کردن يارانه‌ها گفت: دشمن خيلی در اين زمينه تلاش و برنامه‌ريزی کرده است و حتی در اين موردگزارش‌های روز شمار تهيه کرده است، لذا ما وظيفه داريم در تسهيل هدفمند کردن يارانه‌ها و مقابله با فساد برنامه‌ريزی کنيم.
وی گفت: فساد سازمان يافته نوع ديگر فساد است که دشمن برنامه حساب شده‌ای در اين زمينه و در جهت افساد و اخلال اقتصادی تدارک ديده است و شرکت‌ها و موسساتی موظف شده‌اند در اين مورد برنامه‌ريزی کنند. همچنين آنها کسانی را در اين راستا فرستاده‌اند تا اقتصاد را بحرانی کنند و ما بايد به اين مساله توجه کنيم.
قائم مقام وزارت اطلاعات در ادامه سخنان خود به طرح مطالبی در زمينه موقعيت کشور پرداخت و اظهار داشت: به لطف خداوند متعال ايران امروز در عرصه سياسی تنه به تنه آمريکا می‌زنند و جای ترديد در آن نيست که بسيار بالاتر از منطقه عرض اندام می‌کند. در برنامه سند چشم انداز ۲۰ ساله قرار بود ايران قدرت اول منطقه شود، ولی اکنون از نظر سياسی در جهان حرف اول را می‌زند، در عرصه فرهنگی نيز هيچ قدرتی در مقابله ايران نيست وليبرال دموکراسی غرب نيز شکست خورده است. همچنين در زمينه مسائل فرهنگی وضع بسيار خوبی داريم و کسی يارای تعرض به جمهوری اسلامی را در ميان ابرقدرت‌ها ندارند و هر‌کس به چنين تهديدی فکر کند، به بن بست می‌رسد.
وی ادامه داد: در عرصه امنيتی ما بالاتر از عرصه قدرت‌های منطقه هستيم و کليه دستگاه‌های امنيتی به چنين توفيقی دست يافتند.
علوی در ادامه با اشاره به اينکه يکی از رسالت‌های مبارزه با فساد جلوگيری از ضعف اقتصادی است، از پايين بودن بهره‌وری در کشور انتقاد کرد.
قائم مقام وزارت اطلاعات با تاکيد بر اينکه بايد در عرصه اقتصادی مانند ساير عرصه‌ها به درخشش برسيم تا موجب فخر اهل بيت باشيم، گفت: امروز ائمه (عليهم السلام) وقتی به وضعيت کشور در عرصه‌های مختلف سياسی، فرهنگی‏ امنيتی، علمی و... نگاه می‌کنند خوشايند می‌شوند.
وی در پايان در پاسخ به سوال يکی از حضار در مورد مقابله با سوء استفاده‌های بانکی گفت: در اين مورد رئيس‌جمهور دو سال پيش دستوری را صادر کرد که در اين راستا با وزارت اقتصاد و ساير دستگاه‌ها مذاکره کرده و نرم افزاری را در اين مورد طراحی کرديم، آنچه که مهم است اينکه با اصلاح زير ساخت‌ها و مکانيزه کردن چرخه‌های اقتصاد گام‌های بلندتری را در اين راستا برداريم.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016