شنبه 1 آبان 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

مديرکل زندان‌های استان تهران: برخورد‌های صحيح در اوين طی سال گذشته سازمان زندان‌ها را سربلند کرد، ايسنا

- صدمه جسمی و ايجاد فشار بر زندانی خط قرمز عمل است

مديرکل زندان‌های استان تهران در مراسم توديع و معارفه مدير بازداشتگاه اوين گفت: با تشکيل سازمان زندان‌ها و اقدامات تأمينی و تربيتی کشور، بحث خشونت و ظلم در حق زندانی از زندان‌های کشور رخت بربسته و صدمه جسمی و ايجاد فشار بر زندانی خط قرمز عمل در سازمان زندان‌ها است.

به گزارش گروه دريافت خبر ايسنا، سهراب سليمانی در ابتدای اين مراسم ضمن تبريک ميلاد با سعادت امام رضا (ع) طی سخنانی گفت: سازمان زندان‌ها يک نهاد تربيتی است و اين نهاد تربيتی بايد بيش از هر چيز به دنبال اثر گذاری فرهنگی و تربيتی باشد و تمام تلاش کارکنان و مديريت آن در جهت پيشبرد اهداف فرهنگی است. هر چند با افزايش زياد ورودی دغدغه‌ها و مشکلات اداره امور بسيار زياد است ليکن با تلاش‌های مضاعف و همت بيشتر به بسياری از اهداف رسيده‌ايم. هم اکنون در زندان‌ها يک انقلاب قرآنی و فرهنگی ايجاد شده، تأسيس‌ دارالقرآن‌ها، مراکز و کلاس‌های پژوهشی قرآن و پيگيری‌های مجدانه اداره کل فرهنگی در اين زمينه بحث اصلی در زندان‌هاست.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی ادامه داد: در بخش حرفه آموزی هم خدمات خوبی انجام شده که شايد جوابگوی تمام نيازها نباشد ليکن سازمان نهايت تلاش خود در بهبود اين فضا را داشته است وبا وجود مشکلات و مسايل گوناگون با توجه به وجود روحيه خدمت بين همکاران بسياری از کارها با عنايت خاص باريتعالی به خوبی پيش رفته است.


سليمانی گفت: در حال حاضر اقدامات فرهنگی بسيار پر رنگ تر ازاقدامات تأمينی شده است و اين امر باعث شده فضای زندان‌ها دارای يک آرامش خوب شود و در کليه مراکزبا کاهش تنش‌ها و چالش‌ها ميزان تخلفات اعم از درگيری و نزاع و فرار متهم کمتر از سابق شده است.

وی در ادامه افزود: دومين عامل فضای مطلوب در سازمان، اجرای صحيح و بدون تبعيض آيين نامه و دستور العمل‌هاست. آيين نامه درحال حاضر هر چند که ممکن است نياز به اصلاح در بخشی از موارد داشته باشد ليکن به عنوان سند راهبردی هم اکنون جوابگوی بسياری از مشکلات است.

وی گفت: اجرای بدون تبعيض آيين نامه حتما بايد در کليه زندان‌ها سر لوحه کار باشد. چرا که زندانی به عنوان يک امانت نزد ما است و اين اجرای بدون تبعيض آيين نامه و قانون برای وی فضای اميد را ايجاد می کند و بالطبع در اصلاح وی اثر گذار خواهد بود.

وی اداره‌های موجود در زندان‌ها مثل اداره حفاظت و اطلاعات، مددکاری و... را ابزارهای خدمت به مددجو برشمرد و وجود اين ابزارها را برای جلوگيری از تبعيض بين زندانيان موثر دانست.

وی با اشاره به تاريخچه‌ی قبلی تشکيل سازمان زندان‌ها افزود: مديران و کارکنان زندان‌ها مطمئنا کاری مقدس دارند و مسئله کار با انسان‌ها نشان دهنده تقدس کاراست و مقام معظم رهبری هم در فرمايشات خود به اين نکته تاکيد فرمودند. امروزه با وجود اينکه روسای زندانها و روسای اندرزگاهها از اقتدار کامل برخوردار هستند چون زندانی را عضوی از خانواده خود می دانند، سعی در اصلاح او دارند. در سازمان زندان‌ها تلاش زيادی در اين زمينه شده و در آينده هم بر همين منوال خواهد بود و عنايت به اين که مديران حال حاضر ما به اين نکته واقف هستند که ديگران از ايشان آموزش می گيرند لذا سعی زيادی هم دارند تا رفتار کاری در شان بالايی داشته باشند و به عنوان الگويی مناسب برای آنان لحاظ شوند.

مدير کل زندان‌های استان تهران ادامه داد: اخلاق حسنه مدير اعم از مدير زندان، روسای اندرزگاه و مددکاران که بيشترين رابطه را با مددجويان دارند درس اخلاقی بسيار خوبی است و اين احساس مددجو که براحتی می‌تواند خواسته خود را بيان کند منشاء اثر است البته در کنار اخلاق و رفتار حسنه مطمئناً اجرای قوانين بدون نقص و در نهايت دقت نيز همين اثر را دارد.

مديران ما اکنون نقطه اميد مددجويان هستند زيرا بدون واسطه می توانند مسئولين را ملاقات نمايند و اين را به چشم خود می بينند که رئيس اندرزگاه مددجو را به عضو خانواده قبول دارد و اين کار بسياری از مشکلات را حل کرده است. دقت در اين نکته که سرويس رسانی و خدمات دهی در زندان‌ها به گونه ای شده که از جو يک محيط بد به محيطی دست پيدا کنيم که آنرا هتل می نامند نشان دهنده آن است که واقعاً اين گونه رفتار همراه رحمت، در سازمان نهادينه شده است.

وی افزود: در حال حاضر اقدامات و رفتارهای زندان بانی در ايران بهترين نوع آن در سطح دنيا است. هر چند در ساير نقاط ممکن است از امکانات سخت افزاری و تجهيزات پيشرفته در امر زندانبانی استفاده کنند ليکن عدم وجود عاطفه در زندان‌های ديگر کشورها باعث شده زندانيان آنها افرادی خشونت طلب و بدون اصلاح باشند.

وی با اذعان به اين نکته که تکرار جرم در ايران هم وجود دارد، گفت: تکرار جرم در ايران و بازگشت زندانی به زندان به دليل عدم هماهنگی ساير نهادهای اجتماعی با سازمان زندانهاست چرا که در حال حاضر سازمان زندانها از بسياری از نهادهای مسئول اجتماعی جلوتر است ليکن عدم رعايت استانداردها در جامعه باعث کاهش اثرات تربيتی زندان‌ها می‌شود.

سليمانی در ادامه سخنان خود ضمن تقدير و تشکر از مديريت و کارکنان بازداشتگاه اوين اظهار کرد: بازداشتگاه اوين پيشانی رفتار امنيتی نظام است و رفتار صحيح و مناسب در اين مرکز در حوادث پس از انتخابات آبی بر آتش بوده است چرا که در بازديد کليه مسئولين و بازديد کنندگان مختلف هيچ گونه گله و شکايتی از نوع و چگونگی رفتارها وجود نداشت. در بازداشتگاه اوين ضمن رعايت کليه قوانين هيچ گونه تنش و بلوايی ايجاد نشد که اين بدون کار طاقت فرسا و تلاش وافر مسئولين و کارکنان امکان پذير نبود.

وی با اشاره به نوع مددجويان بازداشتگاه اوين، حفظ کرامت انسانی و رعايت طرز برخورد همراه با علم و سياست با آنان را نکته مهم دانست، برخوردی که نتوانند از آن موضوع جديدی برای نظام درست کنند.

وی همچنين همکاری و تعامل با ساير نهادهای امنيتی مستقر در اوين در عين حفظ استقلال سازمان و قوه قضاييه را از نکات ظريف کار در اوين برشمرد.

مدير کل زندان‌های استان تهران در پايان ضمن تقدير و تشکر فراوان از فرج اله صداقت، وی را مديری قوی و کارآمد دانست که در سخت ترين موقعيت به کمک اداره کل استان تهران آمد و سازمان زندان‌ها را در سخت ترين چالش‌ها به سلامت از مسير عبور داد و در امتحانات بزرگ سازمان زندان‌ها سربلند بيرون آمد.

فرج اله صداقت، مدير پيشين بازداشتگاه اوين نيز در سخنانی کوتاه گفت: من وظيفه ای را پذيرفتم و برای انجام اين وظيفه تمام تلاش خودم را بکار بستم و در راه انجام وظيفه‌ام هيچ منتی نيست. مديريت بازداشتگاه اوين دارای سابقه درخشان است و اين جايگاه شهدای بزرگواری است که در صورت تلاش زياد هم حتی به قدر کمی از کارهای ايشان نخواهد رسيد در سنوات گذشته شهيدان گرانقدری چون کچويی و شهيد دوست محمدی در اين مکان خدمت کرده اند و کار کردن در جايگاه آنها بهترين فرصت دوران کاری من بوده است. همچنين برای آقای "سوری" هم آرزوی موفقيت و سربلندی دارم.


به گزارش ايسنا و به نقل از روابط عمومی بازداشتگاه اوين، سوری نيز در سخنانی کوتاه ضمن تشکر از حسن نظر مدير کل نسبت به خود، توکل به خدا را سرلوحه آغاز کار در اين مرکز دانست. وی هم‌چنين همکاری کارکنان اوين و استفاده از همفکری ديگران جهت مديريت به نحو احسن اين مرکز را خواستار شد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016