دوشنبه 3 آبان 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

قيمت برق ۴۳ تومان به ازای هر کيلووات ساعت تعيين شد، مهر

کارگروه طرح تحول اقتصادی قيمت برق برای هر کيلووات ساعت در اجرای قانون هدفمند کردن يارانه ها را ۴۳۰ ريال تعيين کرد.
به گزارش خبرنگار مهر، بعد از آنکه روز گذشته مسئولان وزارت نيرو از افزايش ۴ هزار تومانی قيمت برق در هر ماه برای ۷۰ درصد از مشترکان کشور خبر دادند، مهر کسب اطلاع کرد که قيمت برق به ازای هر کيلووات ساعت برای مشترکان، حدود ۴۳۰ ريال تعيين شده که البته اين رقم، با احتساب قيمت سوخت نهايی شده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


البته گفته می شود از اين رقم حدود ۳۰ تومان به وزارت نيرو و حدود ۱۳ تومان به صندوق هدفمندی يارانه ها واريز شود.

بعد از اعلام رقم افزايش، شايد با يک محاسبه سرانگشتی هم به راحتی بتوان قيمت هر کيلووات ساعت برق را محاسبه کرد؛ چراکه بنا بر اعلام وزارت نيرو، قرار بر اين است که قيمت برق ۷۰ درصد از مشترکان شبکه برق کشور که الگو را رعايت می کنند، حدود ۴ هزار تومان افزايش يابد.

بنابراين اگر الگوی مصرف در نيمه دوم سال که ۲۰۰ کيلووات ساعت در هر ماه است را ملاک محاسبه قرار دهيم، مشخص می شود که افزايش قيمت هر کيلووات ساعت برق در فرمول جديد، حدود ۲۰۰ ريال است، بدين ترتيب هم اکنون که قيمت يارانه ای برق ۱۶۲ ريال به ازای هر کيلووات ساعت است، بنابراين بدون احتساب افزايش قيمت سوخت نيروگاهها، می توان قيمت را ۳۶۲ ريال محاسبه کرد.

بر اين اساس، قبض برق مشترکانی که زير الگو مصرف دارند و قبل از اجرای قانون هدفمند کردن يارانه ها حدود ۳۲۴۰ تومان محاسبه می شد، بعد از اجرای اين قانون به حدود ۷۲۴۰ تومان افزايش می يابد، البته بايد به اين ارقام، هزينه های جانبی قبوض که شامل آبونمان و غيره است را نيز اضافه کرد.

بنا به گفته مسئولان وزارت نيرو، اگر مشترکان شبکه برق کشور بتوانند تنها ۱۰ تا ۱۵ درصد از مصارف خود را کاهش دهند، مشمول تخفيف بيشتری خواهند شد و افزايش قيمت برق آنها به زير ۳ هزار تومان هم می رسد؛ اين درحالی است که صورتحسابهای جديد هر چند به صورت تبعيضی- پلکانی محاسبه می شود؛اما هر چه صرفه جويی بيشتری در مصرف انجام شود، نرخ ميانگين صورتحساب کاهش خواهد يافت.

البته مشترکان به راحتی می توانند اين کاهش ۱۰ تا ۱۵ درصدی را در مصارف خود بدون اينکه خللی در رفاه آنها ايجاد شود، انجام دهند؛ چراکه قرار بر اين است که با نصب کنتورهای هوشمند و سه تعرفه ای در منازل، قيمت برق به صورت ثابت برای تمامی مقاطع شبانه روز محاسبه نشود، بلکه قيمت در ساعات کم باری در پايين ترين حد خود، در ساعات ميان باری متوسط و در ساعات اوج بار در بالاترين در حد محاسبه شود، بنابراين اگر خانوارها استفاده از تجهيزات برقی خود از جمله اطو، لوازم الکتريکی غيرضرور را به ساعات غير از پيک منتقل کنند، به طور قطع هزينه کمتری را هم بابت برق خواهند پرداخت.

براساس اعلام وزارت نيرو ساعات کم باری از ۱۱ تا ۶ صبح، ساعات ميان باری از ۶ صبح تا ۶ عصر و ساعات اوج بار در زمستان از ۶ عصر تا ۱۱ شب است. بنابر اين اگر مشترکان شبکه برق کشور تنها يک ساعت را از مصارف اوج بار کم کرده و به ساعات ميان باری يا کم باری انتقال دهند، منفعت بسياری در پرداخت قيمت برق خواهند برد.

به هرحال، مجيد نامجو وزير نيرو هم گفته است: افزايش قيمت برق کمتر از حد انتظار بسياری از مردم خواهد بود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016