چهارشنبه 5 آبان 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

جانشين فرمانده کل سپاه: ابتدای وقوع فتنه‌ها ابداع در احکام است، ايسنا

جانشين فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، با بيان اين‌که جنگ نرم جنگ حقيقت و مجاز است، گفت: تلاش دشمنان اين است که عقايد و واقعيت‌های موجود را با واقعيت‌های ساختگی و مجازی ترکيب کنند.

به گزارش خبرنگار سياسی خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، سردار سرتيپ پاسدار حسين سلامی در همايش بررسی و مقابله با جنگ نرم در دانشگاه افسری و تربيت پاسداری امام حسين (ع)، اظهار کرد: ابتدای وقوع فتنه‌ها ابداع در احکام است که دشمن امروز اين مسئله را با مفهوم‌سازی دنبال می‌کند و در واقع دشمن به دنبال شيک‌سازی مفاهيمی است که توليد کرده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی با اشاره به پيشرفت‌های شتاب‌دار محيط جهانی در عرصه فناوری به ويژه در حوزه اطلاعات، افزود: جهان غرب امروز به دنبال جهانی‌سازی و يکی کردن جوامع با اتکاء بر سه ويژگی است؛ اول اين‌که می‌گويند انسان‌ها بايد دارای عقايد مشترک باشند و جهان، يک مساحت ذهنی بهم پيوسته با مدل ليبرال دموکراسی غرب پيدا کند. دومين خصوصيت و جنبه مشترک آدم‌ها در اين زمينه اين است که آنها مصرف‌کننده کالاهای يکسان باشند و اين به مفهوم ايجاد سبک زندگی يکسان و الگوهای مصرف مشترک است. سومين خصوصيتی که غربی‌ها برای آدم‌ها در جهان جديد بيان می‌کنند، داشتن اطلاعات يکسان در آن واحد است و اين در واقع يک معماری و مهندسی برای جهان جديد در حوزه استراتژی جنگ نرم است که توسط دشمنان ما طراحی می‌شود.

جانشين فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی همچنين، اظهار کرد: از ديد دشمن، هم انسان‌ها و هم جوامع مانند سيستم‌های باز هستند و همه انسان‌ها دارای يک ساختار درونی معنابخش هستند که از طريق ورودی و خروجی با محيط خارج ارتباط دارند و در واقع غربی‌ها بر مبنای همين نگاه جنگ نرم خود را بنا می‌گذارند. طراحی دشمن در جنگ نرم مبتنی بر اين است که همه يا بخشی از عناصر درونی ذهن مثل ارزش‌های درونی فرد دچار تغيير و دگرگونی شود و در اين شرايط يک فرد از حالت تعادل خارج خواهد شد.

سلامی با بيان اين‌که در فتنه سال ۸۸ تقريبا همين الگو يعنی تغيير هنجارها و ارزش‌ها مورد استفاده قرار گرفت، تاکيد کرد: تشکيکی که در چنين فضايی ايجاد می‌شود برای از بين بردن بناهای فکری است؛ چرا که فروپاشی ذهن آنجايی حاصل می‌شود که دشمن بتواند شعارها و مفاهيمی را جايگزين عناصر درونی فرد کند و آن وقت است که جهان‌بينی، اعتقاد، فرهنگ، رفتار و حتی ظاهر او تغيير خواهد کرد.

وی در ادامه گفت: جوامع غربی بر اساس اقتصاد شکل گرفته‌اند و چنين جوامعی بر اساس ارزش‌های مادی بنا گذاشته شده است، ولی جامعه ما دينی است و برای فروپاشی آن بايد ارزش‌های معنوی و دينی را متزلزل کرد، بنابراين ما بايد از اين مبانی خوب دفاع کنيم. برای اين کار ما نياز داريم که پايه‌ها و سطوح ذهنی و اعتقادی و باور جامعه و بخصوص جوانان و به ويژه در سطوح روشنفکری آن را مستحکم کنيم و در اين راستا بايد نماز را زنده کنيم؛ چرا که نماز از فروپاشی اخلاقی جلوگيری می‌کند.

جانشين فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، حفظ خانواده را از ديگر کارهای موثر برای مقابله با جنگ نرم دشمن عنوان کرد و افزود: بهترين بنای اجتماعی، خانواده است و اين حلقه‌های وصل اجتماعی بهترين فرصت برای پاسخ به استراتژی نرم دشمن است. در حال حاضر خانه‌های ما دارد به هتل‌ها تبديل می‌شود و هر کس در اتاق خود حضور دارد و بدين ترتيب احساس منتقل نمی‌شود و عاطفه در يک خانواده به خوبی بروز پيدا نمی‌کند. در نتيجه ارتباط جمعی خانوادگی به شکل سنتی آن بايد احيا شود. امروز اعتياد الکترونيک بزرگ‌ترين عاملی است که جوانان ما را از زيبايی‌ها و تاثيرات عميق زندگی سنتی منحرف می‌کند.

سلامی احيای هر چه بيشتر مساجد را از ديگر اقدامات موثر در راستای مقابله با جنگ نرم دشمن برشمرد و اظهار کرد: مساجد بايد فعال و کانون موعظه و همبستگی دينی باشند و شايد سپاه هم يکی از همان مساجد است. تعمير مساجد اهميت بسيار زيادی دارد، چرا که فضای معنوی ايجاد شده در مساجد بسيار متفاوت با فضاهای ديگر است.

وی در پايان با تاکيد بر برتری منطق اسلام در برابر منطق غرب، گفت: حضور رييس‌جمهور ما در آمريکا، در واقع داستان شکست منطق غرب در مقابل منطق انقلاب بود. هر کجا که شعاع انقلاب تابيده، باطل رفته است؛ چرا که اين يک سنت الهی است و ما نمونه اين مسئله را در سخنرانی‌ها و فرمايشات مقام معظم رهبری نيز می‌بينيم.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016