چهارشنبه 19 آبان 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

وزير علوم: ما بايد در دانشگاه‌ها "منتظر" تربيت کنيم، سنگ بنای مناسبات درون دانشگاهی کشور برگرفته از غرب است، ايسنا

وزيرعلوم تحقيقات و فناوری با اعلام اين که اساسنامه جديد موسسات غيرانتفاعی تا دو هفته آينده نهايی می‌شود، گفت: دانشگاه‌ها و موسسات غيرانتفاعی همانند دانشگاه‌های دولتی رتبه بندی می شوند و سهميه موسسات غير انتفاعی بر اساس رتبه بندی‌ها لحاظ خواهد شد.

به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، دکتر کامران دانشجو روز چهارشنبه در ادامه سفر استانی هيات دولت به استان قزوين در نشست اعضای هيات علمی و اساتيد دانشگاه‌های استان با تاکيد بر اينکه با فشار سياسی نمی‌شود آموزش عالی کشور را اداره کرد، به بحث موسسات غيرانتفاعی اشاره کرد و افزود: موسسات غيرانتفاعی در ابتدا بايد يک سرمايه گذاری اساسی در حد رسيدن به استانداردهای لازم انجام دهند و سپس فعاليت خود را آغاز کنند؛ چرا که با پول مردم نمی‌توان سرمايه گذاری انجام داد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی در ادامه با اشاره به بحث موسسات غيرانتفاعی که دارای مشکلاتی هستند، پيشنهاد داد که چند مجموعه از دانشگاه‌های غيرانتفاعی با يکديگر تلفيق و يک دانشگاه خوب را تشکيل دهند.

وزيرعلوم با اشاره به بحث رتبه بندی دانشگاه‌های غيرانتفاعی گفت: بر اين اساس دانشگاه‌هايی که دارای رتبه بالا هستند همه گونه تقويت می‌شوند و برای دانشگاه‌هايی که استانداردهای لازم را ندارند نيز بايد فکری کرد.

دانشجو با بيان اينکه دانشگاه آزاد اسلامی را يک بال آموزش عالی می‌دانم به دانشگاه آزاد اسلامی قزوين اشاره کرد و گفت: دانشگاه آزاد قزوين از موفق ترين دانشگاه‌ها در کل کشور محسوب می‌شود.

وی افزود: تعداد رشته‌هايی که از زمان وزارت بنده به دانشگاه‌های آزاد داده شده است به مراتب بيشتر از دانشگاه‌های ديگر است.

دانشجو همچنين به بحث دانشگاه‌های پيام نور اشاره کرد و با بيان اينکه دانشگاه پيام نور يکی از فرهنگی ترين دانشگاه‌های ما به شمار می رود، تاکيد کرد: دانشگاه پيام نور بايد تقويت شود و سياست وزارت علوم نيز تقويت دانشگاه پيام نور در مسير ماموريت‌های تعيين شده است.


سنگ بنای مناسبات درون دانشگاهی کشور برگرفته از غرب است

وزير علوم در بخش ديگری از سخنانش با بيان اينکه سنگ بنای مناسبات درون دانشگاه‌های ما برگرفته از مناسبات دانشگاه‌های غربی است، تصريح کرد: با مشارکت فعال دختران و پسران در مسائل علمی موافق هستيم؛ اما نوع اختلاط بين دختران و پسران بر اساس الگوبرداری از غرب غلط است و ما بايد برطبق مناسباتمان که دين آن را تعريف کرده است عمل کنيم.

وی افزود: غرب خواستار غافل کردن ما از انتظار است و مناسبات بدون در نظر گرفتن وحی و هدايت انبياء غلط است.

دانشجو با بيان اينکه هيچ علمی برای بشريت جز از مسير انتظار مثمر ثمر نخواهد بود، تصريح کرد: ما بايد در دانشگاه‌ها منتظر تربيت کنيم که بر اين اساس بايد دانشجويانی با بالاترين مرتبه علمی و ايمان توام با علم تربيت کنيم و بدانيم که تربيت جزو رکن اساسی دانشگاه‌هاست و دانشگاه محل تعليم و تربيت است.

وی گفت: علم اگر جامعه ما را يک قدم به سمت جامعه طراز امام زمان حرکت دهد آن زمان درست حرکت کرده‌ايم و در غير اين صورت پيشرفت و توسعه حاصل نخواهد شد و چقدر لذت بخش و زيباست که استادی منتظر تربيت کنيم.

وزيرعلوم تاکيد کرد: رساندن جامعه به طرازی که آماده ظهور شود وظيفه سنگينی است که بر دوش دانشگاه‌های ما قرار دارد.

دانشجو در بخش ديگری از سخنانش با اشاره به آيين نامه نقل و انتقال دانشجويان خارج به داخل گفت: هر دانشجويی که در سطح دوره‌های کاردانی و کارشناسی در هر دانشگاه خارجی چه معتبر و چه غير معتبر در حال تحصيل است، می‌تواند به دانشگاه همتراز خود به داخل کشور برگردد و اين دانشجو را به نزديک ترين مکان زندگی دانشجو منتقل خواهيم کرد.


زير بار بازی‌ها و جنجال‌های سياسی نمی‌روم

وزيرعلوم گفت: زير بار بازی‌ها و جنجال‌های سياسی نمی‌روم و محال است اجازه دهيم که با آموزش عالی کشور اينگونه برخورد شود.

به گزارش ايسنا، وی در جمع روسای دانشگاه‌های استان قزوين خطاب به آنها تاکيد کرد: اجازه ندهيد عده‌ای که می‌خواهند سياسی بازی کنند شما را نيز وارد سياست کنند.

وی در ادامه عدم سرمايه گذاری مناسب و کيفيت پايين را از مشکلات اساسی دانشگاه‌های غير انتفاعی خواند و گفت: دانشگاه‌های غير انتفاعی اگر خواستار افزايش شهريه جهت اصلاح زير ساخت‌ها هستند در ابتدا بايد به يک سطح استاندارد دست يابند و پس از آن بر اساس رتبه بندی شهريه‌ها لحاظ خواهد شد.

وزيرعلوم افزود: يکی ديگر از اساسی ترين مشکلات دانشگاه‌های غير انتفاعی اين است که يک سری از دانشگاه‌های غير انتفاعی در مکان‌هايی تاسيس شده‌اند که ظرفيت وجود ندارد.

وی با بيان اينکه بايد نظارت بيشتری بر روی دانشگاه‌های غيرانتفاعی‌ها صورت گيرد، گفت: گسترش آموزش عالی بر مبنای آمايش سرزمين نبوده است، بنابراين نيازمند بازنگری است.

دانشجو نگاه خود به دانشگاه‌های غيرانتفاعی را مثبت دانست و گفت: نگاه به دانشگاه غيرانتفاعی از نظر ماموريت همانند نگاه به دانشگاه دولتی است و بايد گسترش آموزش عالی غيرانتفاعی هدفمند شود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016