چهارشنبه 19 آبان 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

مصباح يزدی: جامعه در همه بخش‌ها از لحاظ کيفی و کمی شديداً به روحانيت نياز دارد، ايسنا

رييس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمينی‌(ره) با تاکيد بر اين‌که جامعه در همه بخش‌ها از لحاظ کيفی و کمی شديداً به روحانيت نياز دارد، گفت: در عصر حاضر دايره علوم و به تبع آن، شبهات گسترده شده است و فقط به آموختن متن دين نمی‌توان برای هدايت جامعه گام برداشت.

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران(ايسنا)، آيت‌الله مصباح‌يزدی، شب گذشته در ديداری جمعی از طلاب استان‌های تهران و البرز که در سالن همايش‌های مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمينی‌(ره) برگزار شد، با اشاره به نعمت‌های خداوند، اظهار داشت: نعمت‌های پروردگار به انسان به قدری زياد است که طبق فرموده خداوند انسان حتی از شمارش آنها عاجز است چه برسد به شکر آنها‍!



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی نظام اسلامی را يکی از بزرگترين نعمت‌های خداوند ذکر نمود و تصريح کرد: اين نعمت به قدری بزرگ است که تنها می‌توان قدر آن را دانست که با دوران حکومت ستم‌شاهی پهلوی مقايسه کرد.

وی افزود: در زمان حکومت فاسد پهلوی شرايط تحصيل دين مهيا نبود و وجود طلاب در جامعه مثل جنس قاچاق بود و با تبليغات سو، آنان را بد جلوه داده بودند؛ بطوری که حتی رانندگان نيز از سوار کردن طلاب پرهيز می‌نمودند، اما امروز به برکت انقلاب، نظام اسلامی‌ در کشور حاکم است يک عالم فرزانه و روحانی توانا در رأس آن قرار دارد، اين عزتی است که خداوند به روحانيت داده است، ولی متاسفانه عده‌ای قدردان آن نيستند.

رييس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمينی‌(ره) ضمن بيان اين مطلب که همگان بايد قدردان انقلاب و نظام اسلامی باشند، به وظايف کنونی طلاب اشاره کرد و گفت: در چنين نظام و شرايطی، طلاب علاوه بر وظايف شخصی خود سلسله وظايف اجتماعی ديگری نيز دارند که بايد آن‌ها را شناسايی و به آن عمل کنند.

* ضرورت معرفی خدمات روحانيون

وی معرفی دين به مردم را يکی از وظايف اصلی طلاب برشمرد و ادامه داد: در طول تاريخ و مخصوصا در نيم‌قرن اخير روحانيت تلاش زيادی برای دين انجام داده، امروز هم اين تلاش‌ها در جاهای مختلف ادامه دارد که بايد همتی کرد و خدمات روحانيون به جامعه را دسته‌بندی و معرفی نمود.

وی با اشاره به برخی از رشادت‌ها و فعاليت‌های روحانيون، يادآور شد: به خاطر اخلاص روحانيون و خدمات بارز آنها، امروز شاهد علاقه و محبت مردم نسبت به اين قشر هستيم.

* جامعه شديدا نيازمند روحانيت است

مصباح‌يزدی خاطرنشان کرد: هر چند فعاليت‌های روحانيت برای همگان روشن است، اما امروز جامعه ما در همه بخش‌ها از لحاظ کيفی و کمی شديدا به روحانيت نياز دارد و کمبود روحانی کارآمد احساس می‌شود، لذا بايد همتی کرد و با شناسايی کمبود‌ها نسبت به رفع آنها اقدام نمود.

عضو خبرگان رهبری يادآور شد: به خاطر اعتماد و اخلاص روحانيت، هر کجای اين کشور که نياز به افراد توانمند و با اخلاص باشد، دست نياز به سوی حوزه دراز می‌شود و متاسفانه در برخی موارد به دليل کمبود چنين افرادی از ديگر منابع تامين می‌شوند؛ بنابراين بايد طبق يک برنامه مدون ملزومات جامعه نيازسنجی و بر اساس اولويت‌ها، وظايف روحانيت مشخص و عمل گردد.

مصباح‌يزدی ادامه داد: از طرف ديگر بايد مطالعه شود که يک روحانی چه قابليت‌هايی دارد و چگونه می‌توان از آن در جامعه به نحو احسن بهره برد؛ البته اين مهم بايد توسط عده‌ای در حوزه طی يک پروژه تحقيقاتی انجام گردد.

وی آشنايی با حقايق دين، تقوا و خودسازی و درک مسايل سياسی و اجتماعی را از مهم‌ترين وظايف طلاب بر شمرد و تاکيد کرد: برای خدمت به اسلام و مردم صرفا تقوا و علم کافی نيست، بلکه طلاب بايد به مسايل روز جامعه اشراف داشته و آن‌را درک و به بصيرت خود بيافزايند، چراکه اگر عالم به زمان خود آگاهی نداشته باشد، گرفتار فريب کاران خواهد شد.

عضو خبرگان رهبری با بيان اين مطلب که تنها با دروس سنتی حوزه نيازهای جامعه برطرف نمی‌شود، گفت: در عصر حاضر دايره علوم و به تبع آن شبهات، گسترده شده است؛ بنابراين صرف آموختن متن دين، نمی‌توان برای هدايت جامعه و مخصوصا جوانان گام برداشت.

* بدون برنامه نمی‌توان نتيجه گرفت

به گزارش ايسنا به نقل از مرکز خبر حوزه، وی درادامه سخنان خود با اشاره به ضرورت برنامه ريزی روحانيت، ابراز داشت: تا يک برنامه‌ مناسب تدوين نشود، نمی‌توان نتيجه خوبی از کارها گرفت؛ چراکه افرادی با اخلاص و ايثار کار می‌کنند، اما آن طورکه بايد و شايد از کارها نتيجه نمی‌گيرند.

* توسل به اهل‌بيت‌(ع)، چاره‌ساز بسياری از مشکلات

مصباح‌يزدی در بخش پايانی سخنان خود خطاب به طلاب، اظهار داشت: طلاب بايد مراقب باشند که دچار غرور نشوند و با تحصيل علم، درک مسايل سياسی و اجتماعی و توسل به اهل‌بيت‌(ع) که چاره‌ساز بسياری از مشکلات است، در زمينه تحصيل علوم دينی گام‌های خوبی بردارند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016