دوشنبه 15 آذر 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

بيانيه جمعی از استادان دانشگاه های کشور در آستانه ۱۶ آذر و هشدار نسبت به شرايط نامساعد دانشگاه ها، جرس

جرس: در آستانه ۱۶ آذر و روز دانشــجو، جمعی از استادان و اعضای هيئت علمی دانشگاههای سراسر کشور، با صدور بيانيه ای اعتراضی نسبت به فشارها و شرايط حاکم بر دانشگاههای کشور، نسبت به تداوم وضع موجود، به حاکميت هشدار دادند.

به گزارش منابع خبری جرس، استادان صادر کنندۀ بيانیۀ فوق الذکر، به بهانه ۱۶ آذر و روز دانشجو، با شمردن و شرح مواردی چون "فضای امنيتی دانشگاههای کشور"، "ادامه بازداشت و زندانی کردن دانشجويان کشور"، "تداوم محروميت و ستاره دار شدن دانشجويان"، "تهديد و احضار توسط مراکز امنيتی"، سخت گيری و محدودسازی تشکل های دانشجويی و همچنين فشار بر استادان دانشگاهها و تعليق سازی آنها، و نتايج و تبعات اينگونه اقدامات، خطاب به حاکميت خاطرنشان کردند "اکنون مدتهاست نگران رشد فزاينده فرار مغزها و شاهد کاهش انگيزه ها و دلسردی قشر نخبگان هستيم. بنابراين يک بار ديگر يادآوری می کنيم و هشدار می دهيم که محدوديت ها و فشارهای تحميل شده بر دانشگاه و دانشگاهيان در مغايرت کامل با قانون اساسی و اهداف انقلاب است و عدم رسيدگی درست و شفاف به حوادثی چون حمله به کوی دانشگاه، فشار بر دانشگاهيان و ترور اساتيد، مخل فضای اعتماد عمومی و امنيت ملی بوده و برای چندمين بار خواهان رسيدگی و برخورد با عوامل اين نابسامانی ها هستيم."


متن کامل اين بيانيه که در اختـــيار جرس قرار گرفته، به شرح زير می باشد:



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


جمهوری اسلامی ايران طی بيش از سه دهه عمر خود، صاحب موفقيت های چشمگير در عرصه علم و فناوری بوده است. به نحوی که علاوه بر رشد نرخ سواد و آموزش ابتدايی و متوسطه برای دختران و پسران ايرانی، شاخص های رشد آموزش عالی و پژوهش نيز بسيار مثبت ارزيابی می شود. اين تحولات حاصل تلاش خيل عظيم مردم ايران به ويژه دانشجويان، اساتيد و محققانی بوده که به رغم وجود کمبودها و کاستی ها با همتی وصف ناپذير افتخارات فراوانی را برای کشور رقم زده اند و البته هنوز مسيری طولانی در پيش دارند.

اما متاسفانه اين مسير رشد، در سال های اخير با موانع و مشکلات جدی روبرو شده است. رويکرد محدود کننده و امنيتی دولت های نهم و دهم نسبت به دانشگاهها و وقايع سال های گذشته به قدری گسترده و دردناک بوده که بيم آن می رود دستاوردهای مورد اشاره را تحت الشعاع قرار داده و نرخ رشد علمی کشور و فضای دانشگاهها را دگرگون و معکوس ساخته باشد.

ما جمعی از اساتيد مسلمان اعضای هيئت علمی دانشگاههای ايران اسلامی به دليل نگرانی از ادامه روندهای امنيتی و فضای نا امن جامعه دانشگاهی تصميم به نگارش اين بيانيه گرفته ايم تا در آستانه روز دانشجو – ۱۶ آذر - نقد دلسوزانه و مشفقانه خود را به گوش مسئولين برسانيم؛ شايد چاره انديشی شود. اهم موارد در محورهايی به شرح زير است:

الف - عدم رسيدگی واقعی به فاجعه تاسف بار حمله به دانشجويان مستقر در کوی دانشگاه تهران و چندين شهرستان

ب - فضای امنيتی دانشگاههای کشور
۱- حضور قابل توجه نيروهای امنيتی و احضار مداوم دانشجويان جهت بازجويی در اغلب دانشگاهها
٢- نصب گسترده دوربين های مداربسته و دستگاههای شنود در برخی دانشگاهها
٣- محدوديت شديد فعاليت های صنفی و سياسی
۴- ايجاد محدوديت های جديد برای دختران دانشجو تحت عنوان رعايت حجاب

ج - دانشجويان
۱- ادامه بازداشت و زندانی کردن دانشجويان و محکوميت آنان بدون رعايت مراحل دادرسی و بهره مندی از وکيل
٢- ادامه محروميت و ستاره دار شدن دانشجويان و ممانعت از ورود به مقاطع تحصيلی بالاتر به دليل فعاليت سياسی
٣- تهديد و احضار کميته های انضباطی و حراست ها

د - تشکل های دانشجويی
۱- انحلال بسياری از تشکل های فراگير مانند انجمن های اسلامی
٢- محدوديت شديد برای فعاليت تشکل های موجود

ه - اساتيد
۱- ادامه فشار بر اساتيد به دليل بيان مواضع و منوط نمودن ترفيع و ارتقای آنها به نوع مواضع سياسی
٢- ادامه تعليق فعاليت علمی و يا بازنشسته کردن اجباری اساتيد
٣- تعليق فعاليت تشکل های صنفی و مستقل اساتيد دانشگاهها و يا محدود سازی شديد فعاليت آنها

اما آنچه در کنار موارد فوق بر نگرانی دانشگاهيان افزوده، روند فزاينده سوء قصد به اساتيد دانشگاههای کشور است که با ترور دکتر مسعود عليمحمدی در دی ماه سال گذشته آغاز و پس از سوء قصد به دکتر احمد معتمدی و دکتر عبدالرضا سودبخش، اينک به دکتر مجيد شهرياری و دکتر فريدون عباسی دوانی رسيده است. روشن است که در اين موارد اغراض شخصی مطرح نبوده، بلکه با اهداف خاص سياسی دنبال شده و رسيدگی لازم نيز درباره آنها صورت نگرفته است.

ما دانشگاهيان مسلمان کشور که خود را ملتزم به ارزش های والای انقلاب و قانونی اساسی می دانيم اکنون مدتهاست نگران رشد فزاينده فرار مغزها و شاهد کاهش انگيزه ها و دلسردی قشر نخبگان هستيم. بنابراين يک بار ديگر يادآوری می کنيم و هشدار می دهيم که محدوديت ها و فشارهای تحميل شده بر دانشگاه و دانشگاهيان در مغايرت کامل با قانون اساسی و اهداف انقلاب اسلامی است. همچنين عدم رسيدگی درست و شفاف به حوادثی چون حمله به کوی دانشگاه، فشار بر دانشگاهيان و ترور اساتيد مخل فضای اعتماد عمومی و امنيت ملی بوده و برای چندمين بار خواهان رسيدگی و برخورد با عوامل اين نابسامانی ها هستيم.


جمعی از اساتيد دانشگاههای تهران / شهيد بهشتی/ صنعتی شريف / علم و صنعت / تربيت مدرس/ اميرکبير/ فردوسی/ آزاد اسلامی / شيراز / صنعتی اصفهان / گيلان/ دانشگاههای علوم پزشکی کشور


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016