دوشنبه 15 آذر 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

انجمن اسلامی دانشگاه اميرکبير: تحصن و تجمع در پلی تکنيک در روز ١٦ آذر، دانشجونيوز

انجمن اسلامی دانشجويان دانشگاه صنعتی اميرکبير با انتشار بيانيه ای از دانشجويان اين دانشگاه دعوت کرد تا در روز سه شنبه ١٦ آذر، از ساعت١٠ تا ١٢ کلاس‌های درس در اين دانشگاه را تعطيل کرده و تحصن سکوت برگزار کنند.

به گزارش دانشجونيوز، در بيانيه انجمن اسلامی دانشگاه اميرکبير همچنين به فشارهای وارد شده از سوی حاکميت بر دانشجويان طی يک سال گذشته اشاره شده است.

اين انجمن همچنين در بخشی از بيانيه خود گفته است: "اکنون که مردم شجاعانه و به قيمت خون خود، مطالبات شان را در خيابان ها فرياد زده اند و حاکمان به خاطر نشنيدن (يا تظاهر به نشنيدن) اين فرياد ها سرزنش و محکوم می شوند، ما دانشجويان نمی توانيم و نبايد فراموش کنيم يا نشنيده بگيريم."

متن کامل بيانيه انجمن اسلامی پلی تکنيک به شرح زير است:



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


گل زرد و گل زرد و گل زرد
بيا با هم بناليم از سردرد
عنان تا در کف نامردمان است
ستم بر مرد خواهد کرد نامرد

در آستانه ١٦ آذری ديگر هستيم. روزی که به سبب مبارزات آزادی خواهانه و ظلم ستيزانه دانشجويان در سنگر دانشگاه و پرپر شدن سه آذر اهورايی در مقابل دانشکده فنی دانشگاه تهران به نام روز دانشجو ثبت شده است که به همين بهانه، سال هاست در اين روز ندای آزادی خواهی و ظلم ستيزی دانشجويان از سرتاسر دانشگاه های ايران به گوش می رسد.

در اين سال ها که ديکتاتوری بال های سياه اش را بيش از پيش گشوده است، استبداد پيرو حاکميت اقتدارگرا به واسطه ی جوهره ی وجودی اش هيچ گونه انتقادی را نمی پذيرد و لاجرم و از روی ضعف و ناتوانی سعی در انکار واقعياتی دارد که ماهيت ديکتاتور مابانه اش را به خطر می اندازند. حاکميت قانون گريز با ناديده گرفتن حق انتقاد و نظارت مردم و جامعه مدنی راه های اصلاح گری جامعه و به طبع رشد و پويايی بالنده را بر روی خويش بسته است. خواست های تماميت طلبانه اين دولت مهرورز! محصولی جز تحميل تحريم های شديد، سخت تر شدن شرايط زندگی برای مردم، پسرفت و يا حتی در بهترين حالت در جا زدن در تمامی زمينه های سياسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی را نداشته است که رفع آن تنها با عقب نشينی حاکميت و احترام به حقوق مردم و نخبگان کشور قابل حل است.
سياست ها و اقدامات اقتدار گرايانه و تماميت خواهانه ی حاکميت کنونی (که گويی چشم بسته به تاخت به سوی نابودی می شتابد) از جمله:

- بسته شدن بيش از پيش فضای دانشگاه های کشور
- صدور احکام بی شمار حبس های سنگين برای دانشجويان و به زندان انداختن بيش از هفتاد دانشجو
- قدرت بخشيدن بيش از پيش به نيروهای اطلاعاتی در دانشگاه، نهاد ايدئولوژيک رهبری و نيروهای شبه نظامی دانشگاه
- اضافه شدن انواع گزينش ها و تفتيش عقايد قرون وسطايی دانشجويان و استادان
- دست درازی های بی شرمانه به حريم شخصی دانشجويان
- احضارهای بی شمار به کميته ی انضباطی
- سلب حق مسلم ادامه تحصيل از دانشجويان با ستاره دار کردن و محروميت از تحصيل آنان
- حذف برخی رشته های علوم انسانی و استخراج مدل به اصطلاح اسلامی علوم انسانی در مقابل مدل غربی آن
- اجرای سياست "دولت محوری" در دانشگاه به جای "دانشجو محوری"
- تلاش برای شست و شوی مغزی دانشجويان ورودی جديد با محصور کردن آنان

تنها بخشی از مثنوی هفتاد من کاغذ ظلم های تحميل شده به دانشگاهيان می باشد که همه و همه ١٦ آذر امسال را با ١٦ آذر سال های گذشته متفاوت می نمايد.

سال گذشته ١٦ آذر، در اوج خروش جنبش سبز ملت ايران فرا رسيد. خيابان ها از حضور پر شور و آرام مردم لبالب بود و فضای دانشگاه از فرياد آزادی خواهی و استبداد ستيزی دانشجويان پر شده بود. مراسم روز دانشجو که در سراسر کشور در فضايی خاص و پرشور برگزار می شد در پلی تکنيک به اوج رسيد. سخنرانی شجاعانه و کوبنده ی مجيد توکلی، فرياد فرو خفته ی دانشگاه بود که اندام پوسيده ی استبداد را به لرزه انداخت. پس از آن همان طور که از حاکميت انتظار می رفت، سرکوب دانشگاه شدت گرفت و دانشجويان بسياری محروم از تحصيل، اخراج و زندانی شدند. به موازات آن سرکوب جنبش سبز نيز پس از تظاهرات خونين عاشورا با شدت و بی رحمی بيش تری دنبال شد.

اکنون و پس از گذشت يک سال، در پی آن سرکوب بی رحمانه و همه جانبه که هم زمان از خشونت عريان و دروغ پردازی وقيحانه نيرو می گرفت، خيابان ها از حضور مردم خالی شده است. اما دانشگاه که پيش از شکل گيری جنبش سبز نيز عرصه ی طرح و پيگيری مطالبات آزادی خواهانه ی ملت ايران بود، نبايد از حضور دانشجويان به عنوان قشر آگاه و پيشرو جامعه خالی بماند. اکنون که مردم شجاعانه و به قيمت خون خود، مطالبات شان را در خيابان ها فرياد زده اند و حاکمان به خاطر نشنيدن (يا تظاهر به نشنيدن) اين فرياد ها سرزنش و محکوم می شوند، ما دانشجويان نمی توانيم و نبايد فراموش کنيم يا نشنيده بگيريم.

در اين ميان انجمن اسلامی دانشجويان دانشگاه اميرکبيرکه از دير باز در قلب تپنده جنبش دانشجويی ايران، پلی تکنيک تهران پرچم آزادی خواهی و استبداد ستيزی را برافراشته است همچون گذشته با تاکيد بر اهداف مدنی خويش به نمايندگی مطالبات راستين ملت ايران خواهد پرداخت.

انجمن اسلامی دانشجويان دانشگاه امير کبير (پلی تکنيک تهران) به عنوان نماينده بر حق دانشجويان دانشگاه، مراسم روز دانشجو را در دانشگاه اميرکبير، قلب تپنده جنبش دانشجويی برگزار خواهد کرد. انجمن اسلامی دانشجويان اين دانشگاه از دانشجويان فهيم اين دانشگاه دعوت می کند که به صورت آگاهانه و فعال، کلاس های ساعت ١٢-١٠ روز ١٦ آذر خود را تعطيل کرده و در پارک مجيد توکلی در سکوت و آرامش به تحصن بنشينند.

به اميد ايران دموکراتيک، دانشگاه مستقل و دانشجوی آزاد
به ياد مجيد توکلی ستاره ی درخشان سپهر جنبش دانشجويی ايران


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016