چهارشنبه 17 آذر 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

گفتگوی جمعيت مبارزه با تبعيض تحصيلی با سلمان سيما در خصوص آخرين وضعيت مهدی خدايی، زندانی سياسی

مصاحبه صفورا الياسی سخنگوی جمعيت مبارزه با تبعيض تحصيلی با سلمان سيما از فعالان دانشجويی دانشگاه آزاد و از دانشجويان محروم از تحصيل در مقطع کارشناسی ارشد در مورد آخرين وضعيت مهدی خدايی:

مهدی خدايی بيش از ۹ ماه است که در بند ۲الف ِ زندان اوين بسر می برد، که اين بند در اختيار اطلاعات سپاه پاسداران است. وی که از يازدهم اسفند ماه بازداشت شده است بارها و بارها در طی اين مدت با نقض حقوق اوليه اش مانند ممنوعيت تماس تلفنی و ملاقات مواجهه شده است؛

از آقای سيما درباره ی آخرين وضعيت مهدی خدايی پرسيديم: مدت ها از مهدی بی خبر بوديم و پس از آگاهی از بازداشتش تا مدت ها از حق تماس تلفنی محروم بوده است چه برسد به اينکه بخواهد ملاقات داشته باشد.

از آنجايی که شرايط بند ۲الف سپاه پاسداران به شدت امنيتی است اخبار کمی در مورد وضعيت دقيق وی داريم، با اين حال وضعيت جسمانی اش در ملاقات های انگشت شماری که با خانواده در طی اين ماه ها داشته است رو به وخامت گذاشته است که به دليل اعتصاب غذا در اعتراض به نقض حقوق اش از جمله سلب حق ملاقات اش در شهريور و مهرماه، سلب حق هواخوری و همين طور ضرب و شتم توسط بازجويان بوده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


اين فعال دانشجويی که هم اکنون در ترکيه به سر می برد در مورد فشار های بازجويی از مهدی خدايی گفت: در بيان شدت فشارها و مقاومت ستودنی مهدی خدايی اين موضوع قابل تأمل است چرا که در پی بازداشت چند باره من در ۲۲ خرداد ۸۹ بازجوها از من ايميل و پسورد مهدی را ميخواستند که اين می تواند نشان دهد با گذشت بيش از ۳ ماه از بازداشت مهدی خدايی، هنوز هيچ مدرکی دال بر گناهکاری وی نداشتند و به دنبال پرونده سازی از طريق دستيابی به ايميل و حريم شخصی اش بودند. بازجويان از فرط عصبانيت ناشی از واماندگی در مقابل اراده مهدی، رکيک ترين فحش ها را به مهدی در غياب او می دادند .

لازم به ذکر است که مهدی خدايی در ۱۵ تيرماه ۱۳۸۹ جهت اخذ آخرين دفاع به شعبه ۳ بازپرسی دادسرای مستقر در اوين برده شد و در ۲۰ مهرماه همين سال توسط شعبه ۲۸ قاضی مقيسه به تحمل سه سال حبس تعزيری محکوم شد؛ اين در حالی است که پيش از اين شعبه ۱۵ قاضی صلواتی وی را به تحمل ۴ سال حبس تعزيری محکوم کرده بود و با احتساب حکم جديد وی مجموعا به ۷ سال زندان محکوم شده است.

سلمان سيما در مورد اخرين وضعيت مهدی خدايی چنين می گويد: طبق آخرين خبرهايی که ما از وی داريم در حال حاضر با حسين رونقی ملکی در يک سلول به سر ميبرند و به شدت برای اعترافات تلويزيونی تحت فشار است. اين درحالی است که متهم طبق قانون و پس از صدور رای دادگاه می بايست به بند عمومی منتقل شود، با اين وجود هم مهدی خدايی و هم حسين رونقی ملکی به طور غيرقانونی همچنان در اسارت سپاهيان هستند. تمامی اين موارد به وضوح نشان می دهد که سپاه پاسدارن در پروژه سازی بر عليه اين دو فعال ناموفق بوده، و برای انتقام جويی از هيچ فشاری فروگذار نيست.

در مورد سابقه فعاليت های وی توضيح ميدهيد؟

مهدی خدايی دبير سابق انجمن اسلامی دانشگاه آزاد شهرری و از فعالين حقوق بشر است. من معتقدم که مهدی را به نوعی گروگان گرفته اند تا به خيال خودشان صدای اعتراض دانشگاه آزاد خاموش شود. چرا که وی نماد مقاومت دانشجويان دانشگاه آزاد می باشد.

مهدی خدايی که به عنوان دبير انجمن اسلامی دانشگاه آزاد شهرری از منتقدان جدی آقای خسرو ظفر نوايی رئيس وقت دانشگاه به شمار می رفت در سال ۸۵، با حکم دو ترم تعليق از سوی کميته انظباطی مواجه شد. لازم به ذکر است که با بالا رفتن صدای اعتراض دانشجويی به رئيس وقت اين دانشگاه، مسئولين دانشگاه آزاد مجبور به عزل او شدند. لازم به ذکر است که خسرو ظفر نوايی هم اکنون در سمت معاونت دانشجويی کل دانشگاه آزاد مشغول به کار است.

در سال تحصيلی تحصيلی ۸۶-۸۷ در پی اعلام دستورالعمل برخورد با پوشش دانشجويان در دانشگاه شهرری و ممانعت از ورود افرادی که پوششی خلاف موارد ذکر شده در اين دستورالعمل را داشتند،حدود چهل نفر از دانشجويان از شرکت در امتحانات پايان ترم محروم شوند. مهدی خدايی نقش به سزايی در حمايت از اين دانشجويان محروم و بازگرداندن ايشان به جلسات امتحان ايفا کرد.

آقای سيما که خود مدت ها در بازداشت به سر می برده است در مورد اولين بازداشت مهدی خدايی اين چنين می گويد:

به دنبال چنين فعاليت هايی من و مهدی اولين بار در آستانه ۱۸ تيرماه هشتاد هفت توسط ماموران وزارت اطلاعات بازداشت شديم که مهدی به خاطر اعتصاب غذای خشکی که در بدو ورود انجام داد راهی بهداری زندان اوين شد. مهدی به دليل تسلطی که بر قوانين و حقوق متهم داشت هيچ گاه به خواسته های بازجويان در پذيرش اتهامات واهی تن در نداد و پس از ۳۸ روز انفرادی با توديع ۱۰۰ ميليون تومان وثيقه آزاد شد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016