دوشنبه 22 آذر 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

جواد لاريجانی: نسرين ستوده به عنوان وکيل مورد پيگرد قرار نگرفته است، شيرين عبادی هيچ قدمی برای توسعه حقوق بشر برنداشته است، ايسنا

- طرح سنگسار، تقلب غرب و سوءاستفاده است

دبير ستاد حقوق بشر قوه قضاييه گفت: مساله اعدام در کشور ما بسيار دقيق‌تر از آنچه در آمريکا به آن توجه شده مورد توجه قرار گرفته است. بنابراين نبايد حقوق بشر مستمسکی برای مبارزه با فرهنگ های مختلف کشورها شود.

به گزارش خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجويان ايران(ايسنا)، دکتر محمدجواد لاريجانی در حاشيه‌ی "همايش بررسی حقوق بشر در دوران معاصر" در جمع خبرنگاران درمورد بازداشت دو تبعه آلمانی اظهار کرد: اين دستگيرشدگان مانند هر فرد ديگری که در مظان اتهام هستند پس از تکميل پرونده در سيستم قضايی، در مورد‌ آنها تصميم‌گيری می‌شود که چه مجازاتی برای آنها در نظر گرفته شده باشد يا تبرئه شوند. البته اين موضوع به دفاعيه آنها در اين پرونده بستگی دارد. بنابراين بايد منتظر بود تا روند قضايی در مورد اين دو تبعه آلمانی تکميل شود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


خبرنگاری درسوالی مبنی بر اينکه «امروز غرب ميان حقوق بشر و سنگساری که در ايران اتفاق می افتد، تقابل مشاهده می‌کند» خواستار ارزيابی دبير ستاد حقوق بشر در اين باره شد، که لاريجانی گفت: طرح سنگسار تقلب و سوءاستفاده تبليغاتی غرب است. مساله حقوق بشر فراتر از اين است که به نوع مجازاتی که در قوانين هر کشور به آن توجه شده، بخواهد احاطه داشته باشد. علم کردن مساله سنگسار سوءاستفاده تبليغاتی غربی‌ها است.

وی ادامه داد: ‌حقوق بشر دارای مکانيزمی است و امروز اعلام می‌کنيم که خشونت در کشور ما کمتر از کشورهايی مانند آلمان، انگليس و آمريکا است.

لاريجانی درمورد بازداشت "نسرين ستوده" با تاکيد بر اينکه او به عنوان وکيل مورد پيگيرد قضايی نيست، گفت: بايد توجه داشت زمانی که فردی وکيل يک متهم می‌شود، تمام رفت‌وآمدش بايد در راهروهای دادگاه باشد نه اينکه از پايتختی به پايتخت کشور ديگری رفته و عليه نظام و حکومت مصاحبه کند. اين را سوءاستفاده حرفه‌ای از وکالت می‌گويند.

لاريجانی تصريح کرد: نسرين ستوده به علت امر وکالت مورد پيگرد قضايی قرار نگرفته است بلکه به خاطر تبليغات عليه اسلام، نظام و همچنين تماس با گروه‌های تروريستی مورد پيگرد قانونی قرار گرفته است. البته دادگاه بايد به اتهامات وی رسيدگی کند. هيچ فردی به عنوان وکيل نه تنها مورد پيگرد قرار نمی‌گيرد بلکه مورد احترام ماست.

لاريجانی درمورد اهداف برگزاری اين همايش تصريح کرد: ما از مطرح شدن روزی به نام حقوق بشر استقبال کرده و اين را فرصت خوبی می دانيم اما بايد توجه داشت که بايد به سوءاستفاده‌هايی که از حقوق بشر می‌شود نيز سخن به ميان آورد.

وی با بيان اينکه حداقل پنج اساس وجود دارد که غربی ها به وسيله آن حقوق بشر را مورد استفاده قرار داده‌اند، گفت: يکی از آنها سلطه نظام فکری سکولار و تحت فشار قرار دادن مردم توسط آن است. محور ديگر مستمسک قرار دادن دفاع از حقوق بشر در دفاع از تروريسم است.

دبير ستاد حقوق بشر قوه قضاييه اضافه کرد: در جريان فتنه سال گذشته گروهی از اصلاح ‌طلبان به نوعی دست به يک کودتا زدند و متاسفانه غرب از اين جريان حمايت کرد و آن را تحت عنوان دفاع از حقوق بشر اعلام کرد، اين در حالی است که اين يک سوء استفاده بوده است.

لاريجانی گفت: بارها مشاهده کرده‌ايم که به افرادی جايزه داده می شود که هيچ اقدامی برای حقوق بشر نکرده‌اند. به عنوان مثال شيرين عبادی که به عنوان سنبل دفاع از حقوق بشر صرف‌نظر از اقدامات گذشته وی، هيچ قدمی برای توسعه حقوق بشر برنداشته است. صحبت‌های وی، همان گفته‌هايی است که وزارت امور خارجه انگليس وآمريکا مطرح می‌کنند و در بهترين حالت می توان گفت که وی به يک کارمند دون‌مايه اين کشورها تبديل شده است. زن مسلمان متعهد، دانشمند، و مقاوم در برابر سلطه است و بهترين کارنامه ملت ايران ايستادگی در مقابل سلطه استعمارگران است.

لاريجانی درمورد ترورهای اخير نيز تصريح کرد: در ترورهايی که صورت گرفت "مجيد شهرياری" شهيد شد. البته ترور عباسی به نتيجه نرسيد در گذشته نيز مسعود علی‌محمدی شهيد شده بود. تشکيلات سازمان ملل دچار آلودگی شده و به نوعی مشروعيت ترورهای اخير را امضا کرده‌ و لکه ننگی به دامن آنها افتاده که پاک نمی‌شود.

وی ادامه داد: آلودگی به دفاع از تروريست‌ها از ننگين‌ترين آلودگی‌ها است که دامن سازمان‌های حقوق بشری را گرفته است.

دبير ستاد حقوق بشر قوه قضاييه درمورد برخورد دولت انگليس با تظاهرات دانشجويان اظهار کرد: در سال گذشته در ايران اتفاقاتی افتاد که بخشی از آن به خشونت منتهی شد و متاسفانه داد کشورهايی بلند شد که چرا در ايران خشونت شده است، اين درحالی است که در اين تظاهرات ۲۱ تن از نيروهای پليس و تنها ۱۳ تن از غيرنظاميان کشته شدند. درحالی که در انگليس تظاهرات دانشجويان به صورت خشن سرکوب می‌شود. ‌امروز پليس انگلستان تمام هنر خود را به ميدان آورده تا دانشجويان را سرکوب کند در حالی که پليس ما به اين اندازه هنرمند نيست.

به گزارش ايسنا، لاريجانی در ادامه اظهار کرد: اين نگاه دوگانه که کشورهای غربی هميشه پاک هستند و کشور ما ناقض حقوق بشر، ديدگاهی غلط و نادرست است اميدواريم مکانيزم يوپی‌آر در اين بخش مثمرثمر واقع شود و مطمين باشيد که جمهوری اسلامی ايران در برخوردهای آينده موضوع برخورد خشونت‌آميز دانشجويان توسط دولت انگليس را به رخ آنها می‌کشد. بهتر است امروز دولت انگليس به حال خود توجه کند و به اين بينديشد که چرا موفقيتش تنزل يافته و استراتژی‌های آنها با شکست روبرو شده است.

لاريجانی درپايان در پاسخ به اين سوال که چرا کشور انگليس با توجه به مشکلی که اکنون در کشور خود دارد بازهم در مورد ايران سخن می‌گويد، گفت: شايد می‌خواهند به نوعی مشکلات خود را پوشانده و کوتاهی خود را پنهان کنند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016