دوشنبه 22 آذر 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

برکناری ناگهانی منوچهر متکی و بازتاب آن، خبر آنلاين

سياست > دولت - رئيس‌جمهور در حکمی علی‌اکبر صالحی را به عنوان سرپرستی وزارت امور خارجه منصوب کرد و در نامه‌ جداگانه‌ای از زحمات و خدمات منوچهر متکی در دوران تصدی مسئوليت وزارت خارجه قدردانی کرد.


به گزارش پايگاه اطلاع رسانی رياست جمهوری، متن حکم رئيس جمهوری اسلامی ايران به اين شرح است:

جناب آقای دکتر علی‌اکبر صالحی

نظر به تعهد و دانش و تجربيات ارزنده و به استناد اصل يکصد و سی و پنج قانون اساسی جمهوری اسلامی ايران و براساس اين حکم به سمت ْسرپرستی وزارت امور خارجه منصوب می‌گرديد.

اميد است با استعانت از خداوند متعال در انجام وظايف محوله موفق باشيد.
محمود احمدی‌نژاد

جناب آقای منوچهر متکی
سلام عليکم؛
بدينوسيله از زحمات و خدمات جنابعالی در دوران تصدی مسئوليت وزارت امور خارجه تشکر و قدردانی می‌کنم.
اميدوارم اين زحمات در پيشگاه خداوند مأجور باشد و جنابعالی نيز در کليه مراحل زندگی و خدمت به مردم عزيز ميهن اسلامی موفق و مويد باشيد.
عزت و سعادت جنابعالی را از خداوند منان خواستارم.
محمود احمدی‌نژاد



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


اين برکناری در حالی است که منوچهر متکی به عنوان وزير خارجه جمهوری اسلامی ايران هم اکنون به منظور ابلاغ پيام احمدی نژاد به رئيس جمهور سنگال در اين کشور به سر می برد.

***

شوکه شدن رئيس کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی مجلس/ از تغيير متکی مطلع نبوديم
سياست - رئيس کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی مجلس شورای اسلامی از برکناری وزير امور خارجه ابراز بی اطلاعی کرد و گفت: مجلس در جريان نبوده و همين الان توسط خبرنگار خبرآنلاين از اين موضوع اطلاع پيدا کرده است.

علاء الدين بروجردی پس از اينکه از خبرنگار خبرآنلاين، فرد جايگزين آقای متکی را پرسيد، گفت: مگر آقای متکی در حال حاضر در سفر نيستند، يعنی در شرايطی که ايشان به ماموريت فرستاده شدند، حکم برکناری صادر شده است؟

بروجردی در پاسخ به اين که آيا در روزهای اخير در جريان اخباری مشابه مبنی بر برکناری آقای متکی قرار داشته ايد يا نه، گفت: خير اين موضوع اصلا مطرح نبوده و بهتر است با آقای مهمان پرست تماس بگيريد و دلايل برکناری آقای متکی را جويا شويد.

بروجردی پس از اطلاع از اين موضوع گفت خودش با مسئولان وزارت امور خارجه تماس خواهد گرفت و اطلاعات بعدی را در اختيار رسانه ها قرار می دهد.

***

حميدرضا آصفی: فعلا درباره تغيير وزير خارجه حرف نمی زنم
سياست > ديپلماسی - سخنگوی پيشين وزارت خارجه از ارائه نظر درباره تغيير وزير امور خارجه خودداری کرد.

حميدرضا آصفی در پاسخ به خبرآنلاين درباره تغيير منوچهر متکی گفت: فعلا درباره تغيير وزير خارجه حرف نمی زنم.

***

کرمی‌راد: تغيير متکی بايد با تامل بيشتری صورت می‌گرفت
سياست > ديپلماسی - عضو کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی در مجلس شورای اسلامی با اشاره به تغيير وزير امور خارجه، گفت: با توجه به شرايطی که داريم بهتر بود جابجايی متکی با قدری تامل و رايزنی‌های بيشتر انجام می‌شد.

"محمد کرمی راد" در گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت، با بيان اينکه در ميانه مذاکرات ۵+۱ هستيم، تاکيد کرد: البته تغيير وزير امور خارجه به طور مستقيم در اين مذاکرات تاثير گذار نيست و جليلی عهده دار اين مذاکرات هستند، با اين حال بهتر بود با قدری تامل اين جابجايی صورت می‌گرفت.

نماينده مردم کرمانشاه در مجلس تصريح کرد: متکی در امور خارجه کشور عملکرد خوبی داشت، در ۲ يا ۳ سفر خارجه‌ای که با متکی داشتم متوجه شدم او از تعهد، دلسوزی و پيگيری‌های جدی و اهتمام لازم برای پيگيری امور کشور برخوردار است.

عضو کميسيون امنيت ملی تاکيد کرد: علی اکبر صالحی در زمينه هسته‌ای توانمند است و با توجه به اينکه نماينده ايران در آژآنس هسته ای بود از روابط بين المللی خوبی برخوردار است.

اين نماينده پيشنهاد طرحی داد و گفت: در جمع همکاران نماينده مطرح شد بهتر است وقتی وزرا با رای اعتماد مجلس مسئوليت وزارتخانه‌ای را عهده دار می‌شود در زمان تغيير نيز نظر مجلس پرسيده شود.

***

بازتاب گسترده تغيير وزيرخارجه ايران در هفت رسانه عربی
سياست - برکناری منوچهر متکی وزيرامورخارجه کشورمان بازتاب گسترده ای در ميان رسانه های عربی داشته است.


به گزارش خبرآنلاين، خبرگزاری اردنی سرايا در خبری فوری با اشاره به برکناری متکی،‌ اين اقدام احمدی نژاد را يک نوع عکس العمل به برخی از کارهای صورت گرفته توسط وزير خارجه سابق اعلام کرد.

پايگاه المنار به نقل خبر از ايرنا با اشاره به اين که متکی در سفر است آن را ناگهانی توصيف کرد.

خبرگزاری سيريا نيوز در اولين لحظات انتشار خبر تغيير وزير خارجه ايران آن را منتشر کرد و به تحليل آن و پرونده هسته ای ايران پرداخت.

بی بی سی عربی نيز با اشاره به تاريخچه متکی و صالحی آن را بی ارتباط با فشار نمايندگان مجلس در خصوص ناکارآمدی متکی ندانست.

خبرگزاری نووستی عربی با نقل اين خبر از فارس پرسيده که صالحی چه تدابيری در خصوص تحريم خواهد داشت.

سايت روزنامه الشروق نيز با اشاره به اين که احمدی نژاد ماه هاست که در فکر عزل متکی است،نوشت: اختلاف اين دو ناشی از اعتقاد متکی به دخالت احمدی نژاد در تصميمات وزارت خارجه است. اين روزنامه صالحی را يک فرد معتدل برشمرد.

سايت النشرة لبنان نيز اين عزل و انتصاب را يک شوک در سياست خارجه ايران قلمداد کرد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016