سه شنبه 23 آذر 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

مهمان‌پرست: تغيير متکی قبلا مطرح شده بود، تغيير وزير خارجه تاثيری در مذاکرات با ‌١+۵ نمی‌گذارد، ايسنا

- صالحی فردی است ارزشمند و آشنا به مسائل ديپلماتيک

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: در رابطه با تغيير و تحول در سرپرستی وزارت خارجه تا جايی که براساس اعلام دفتر رياست جمهوری صورت گرفته است قبلا اصل موضوع در رابطه با تغيير آقای متکی مطرح شده بود.

به گزارش خبرنگار سياسی خارجی ايسنا، رامين مهمان‌پرست در نشست هفتگی خود با خبرنگاران داخلی و خارجی با تسليت ايام سوگواری تاسوعا و عاشورا و قبولی عزاداری ملت به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.


تغيير و تحول جزء طبيعت کار است

وی درباره تغيير منوچهر متکی ـ وزير امور خارجه ايران ـ و برکناری وی در حالی که او در سفر خارجی بوده است، اظهار کرد: اصولا در مسووليت‌های اجرايی تغيير و تحول جزء طبيعت کار است. در نظام مقدس جمهوری اسلامی ايران مسوولان نظام مسووليت را به عنوان فرصتی برای خدمتگزاری می‌بينند و تا زمانی که مسووليت را بر عهده داشته باشند برای آنجام آن مسووليت و تکاليف به طور خستگی‌ناپذير کار خود را انجام می‌دهند.


آقای متکی در هر جای ديگری که مشغول به کار شود منشاء برکات زيادی خواهد بود

وی ادامه داد: فکر می‌کنم آقای متکی در طول سال‌هايی که در وزارت خارجه فعاليت داشت به ويژه در بيش از ۵ سال که مسووليت وزارت خارجه را به عهده داشت جزو نيروهای خستگی‌ناپذير برای پيگيری اهداف سياست خارجی بوده است و ايشان در هر جای ديگری که مشغول به کار شوند منشاء اثرات و برکات زيادی خواهد بود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


صالحی فردی است ارزشمند و آشنا به مسائل ديپلماتيک

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنين درباره انتصاب علی‌اکبر صالحی به عنوان سرپرست وزارت امور خارجه تصريح کرد: آقای صالحی فردی است ارزشمند ،فرهيخته ،‌متدين و آشنا به مسائل ديپلماتيک و شخصی فوق‌العاده مورد احترام هستند و بحث‌های مربوط به سياست خارجی را به طور کلان آشنا هستند.


سياست‌های وزارت خارجه با اقتدار دنبال می‌شود

مهمان‌پرست ادامه داد: سياست‌ها و راهبردهای کلان خارجی در سطوح مشخص تدوين می‌شود و همچنان اين سياست‌ها در دستور کار وزارت خارجه است و با اقتدار کامل سياست‌ها دنبال خواهد شد.


مذاکرات با ۱+۵ در چارچوب خودش دنبال خواهد شد

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اين‌که وزيران خارجه کشورهای مختلف از جمله آلمان و آمريکا گفته‌اند تغيير متکی ممکن است در سياست ايران و نيز مذاکرات هسته‌يی ايران با ۱+۵ تغييری را به وجود آورد؟ گفت: درباره مذاکرات ايران با ۱+۵ همان‌طور که آقای جليلی قبلا گفته‌اند برای گفت‌وگو به منظور همکاری براساس موضوعات مشترک ميان طرفين تفاهم شده است. اگر چارچوب مذاکرات به همان شکلی که توافق شده دنبال شود و فضای مذاکرات عاری از هرگونه فشار و رفتار غيرمنطقی باشد اين مذاکرات در چارچوب و مسير خودش دنبال خواهد شد.

مهمان‌پرست در پاسخ به سوال ديگر مبنی بر اينکه با آمدن علی‌اکبر صالحی تغييری در سياست های دستگاه ديپلماسی رخ می‌دهد؟ گفت: سياست‌های کلان نظام در صحنه‌های بين‌المللی سياست‌هايی است که در سطوح بالاتر تعريف و تدوين می‌شود دستگاه سياست خارجی مجری اين سياست‌ها است و ما در سياست‌های اصولی خود تغييری مشاهده نخواهيم کرد. اين سياست‌های جزو آرمان‌های نظام‌اند و در دستور کار همه مسوولان کشور قرار دارد.


اجازه نمی‌دهيم رسانه‌های خارجی از اين تغييرات سوءاستفاده کنند

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان، تغيير و تحولات در دستگاه سياست خارجی را کاملا طبيعی دانست و تاکيد کرد: نظام، مسوولان و ملت ما اجازه نمی‌دهند که رسانه‌های خارجی از اين تغيير و تحولات سوءاستفاده کنند.

مهمان‌پرست درباره تغيير وزير امور خارجه کشورمان در شرايط فعلی که مذاکرات ايران و ۱ + ۵ در جريان است و در پاسخ به اين سوال که آيا ممکن است سياست ايران درباره مذاکرات تغيير کند؟ اظهار کرد: مذاکرات ايران و ۱ + ۵ در چارچوب تعريف‌شده‌يی انجام می‌شود و ما برای ادامه مذاکرات آنچه را که مدنظرمان است تعريف کرده‌ايم. لذا تغيير افراد، آن سياست‌ها و چارچوب‌ها را تغيير نمی‌دهد.

وی افزود: نه در سياست‌ها و نه در نحوه مذاکرات تغييری صورت نمی‌گيرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان، در پاسخ به سوالی ديگر درباره واکنش منوچهر متکی به برکناری‌اش و اينکه پس از اين ايشان در کجا مشغول به کار خواهند شد؟ تصريح کرد: تغيير و تحولات در دستگاه سياست خارجی از امور کاملا طبيعی است و به نظر می‌آيد که رسانه‌های خارجی در جهت ايجاد اختلاف بين مسوولان و مردم کار می‌کنند. ظاهرا آنها وظيفه‌ای را در اين جهت برای خود طراحی کرده‌اند اما نظام، مسوولان و ملت ما اجازه نمی‌دهند که اين رسانه‌ها از تغيير و تحولات سوءاستفاده کنند.


در مورد اينکه متکی پس از اين به کجا خواهد رفت از خودشان سوال کنيد

مهمان‌پرست اضافه کرد: امروز آقای متکی به تهران بازمی‌گردند و می‌توانيد در مورد اينکه پس از اين به کجا خواهند رفت از ايشان سوال کنيد.


همه دستگاه‌ها خود را موظف به هماهنگی با دستگاه سياست خارجی می‌دانند

وی در پاسخ به سوالی درباره ضرورت تعاملات ايران با کشورهای مختلف خاطرنشان کرد: رياست دستگاه اجرايی برای اينکه اهداف و موضوعات مدنظرش در صحنه‌های بين‌الملل پياده شود از راه‌های مختلف و متنوعی که به صورت متعارف در همه کشورها وجود دارد می‌توانند استفاده کنند اينکه برای برخی موضوعات فرستاده ويژه از طرف رييس‌جمهور تعيين شود مساله طبيعی و شناخته شده در عرف ديپلماتيک است و به لحاظ اقدامات اصولی برای موضوعاتی که در صحنه سياست خارجی وجود دارد همه دستگاه‌ها خود را موظف به هماهنگی با دستگاه سياست خارجی می‌دانند و تا کنون تلاش بر اين بوده و اين تمرکز در دستگاه سياست خارجی وجود خواهد داشت و به صورت کاملا منظم و مقتدرانه در سياست خارجی برخورد خواهد شد.


دولت کانادا نسبت به کشته شدن يک نوجوان ايرانی پاسخگو باشد

وی درباره کشته شدن يک نوجوان ايرانی در کانادا و اقدامات انجام شده در رابطه با پيگيری اين موضوع اظهار کرد: ما مراتب اعتراض خود را نسبت به وضعيت ناامن در کانادا قبلا اعلام کرده بوديم و مجددا با احضار کاردار کانادا به وزارت خارجه اين موضوع را اعلام کرديم. ما انتظار داريم دقت بيشتری نسبت به اتباع ايرانی صورت گيرد و دولت کانادا بايد نسبت به اين اتفاق پاسخگو باشد و عاملان اين اقدام را دستگير و محاکمه کند ضمن اينکه يک فضای امن را برای اتباع ايرانی در کانادا فراهم کند.

وی در ادامه درباره اظهارات سخنگوی وزارت امور خارجه انگلستان مبنی بر اينکه اعتراض ايران به آنچه سفير انگستان بر روی يک سايت اينترنتی گذاشته است و آن را دخالت در امور داخلی انگلستان خوانده است، گفت: موضع وزارت خارجه در رابطه با اين مساله اعلام شده و به خاطر مطالبی که به صورت خلاف عرف ديپلماتيک توسط سفير اين کشور بر روی يک سايت اينترنتی منتشر شده بود سعی کرديم مراتب اعتراض و نظرات خود را تفهيم کنيم.

مهمان‌پرست در ادامه در رابطه با تحولات ناخوشايند و مرتبط با دانشجويان در انگلستان گفت: ما نسبت به سرکوب خشونت‌آميز دانشجويان که به صورت مسالمت‌آميز مطالب و موضوعات صنفی را ابراز می‌کنند اعلام موضع کرده‌ايم ديروز سفير انگلستان را احضار کرديم و مراتب نگرانی‌مان را از وضعيتی که در انگلستان و در برخورد با دانشجويان صورت می‌گيرد اعلام کرديم و هم به خاطر مطالبی که خلاف عرف ديپلماتيک در سايت‌های اينترنتی منتشر شده بود مطلب را سعی کرديم به ايشان تفهيم کنيم.

وی همچنين درباره برخی مواضع از سوی مجلس شورای اسلامی مبنی بر کاهش روابط با انگلستان خاطرنشان کرد: اينکه مجلس شورای اسلامی موضوعات روابط خارجی را مدنظر دارد و در چارچوب وظايف نمايندگان ملت ما تعريف شده است. البته دستگاه سياست خارجی نظرات کارشناسی خود را ارائه خواهد کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به ايسنا در مورد موضع ايران نسبت به رسميت شناخته شده کشور مستقل فلسطينی از سوی دو کشور آمريکای لاتين و اعلام آمادگی کشورهای اروپايی برای شناسايی کشور مستقل فلسطينی اظهار کرد: در رابطه با بحران فلسطين و خاورميانه ما نقطه‌نظرات کشور را اعلام کرده‌ايم معتقديم حل ريشه‌ای اين بحران نياز به توجه همه کشورها و تفهيم اين موضوع به رژيم صهيونيستی دارد که خاک و سرزمين فلسطين را بايد ترک کنند و افرادی که به اين سرزمين آمده‌اند بايد به سرزمين خود بازگردند و مردم اصلی سرزمين فلسطين اجازه يابند به سرزمين‌شان بازگردند و کشور فلسطين با حضور افراد متعلق به اين سرزمين تشکيل شود و در انتخاباتی مردم سرنوشت خود را تعيين کنند. اگر به دنبال حل ريشه‌ای اين مساله هستند اين مسير راه‌حل مفيد و نهايی می‌تواند باشد.


موضوع توقيف دو کشتی ايرانی در سنگاپور پيگيری می‌کنيم

به گزارش خبرنگار سياسی خارجی ايسنا، خبرنگاری از سخنگوی وزارت امور خارجه درباره توقيف دو کشتی ايرانی در سنگاپور پرسيد که وی پاسخ داد: اطلاعاتی که ما به دست آورديم حاکی از توقيف اين دو کشتی است. مراحل رسيدگی به آن در دست اقدام است و به لحاظ حقوقی مساله را دنبال می‌کنيم تا مشکل حل شود.


سياستمداران دنيا از مرگ ريچارد هالبروک عبرت بگيرند

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان درباره درگذشت ريچارد هالبروک ـ فرستاده ويژه آمريکا در افغانستان و پاکستان ـ گفت: حوادث منجر به درگذشت افراد می‌شود بايد مايه عبرت باشد برای همه مردم به خصوص سياستمداران که بدانند دنيا محل گذر است و به اعمال، رفتار و سياست‌ها با تعمق بيشتری نگاه کنند از اين صحنه‌های عبرت‌آموز بايد استفاده کرد تا جهانی عادلانه داشته باشيم.

وی گفت: سياست‌هايی که دولت آمريکا دنبال می‌کند تا زمانی که جهت‌گيری صحيحی نداشته باشد توفيقاتی را در بر نخواهد داشت. اين تغييرات موقعی موثر خواهد بود که به تغيير سياست‌ها منجر شود. برای ما سياست‌های دولت آمريکا اهميت دارد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016