جمعه 26 آذر 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

آخرين تحولات در خصوص زندانيان خارجی در زندان وکيل آباد مشهد، کمپين بين‌المللی حقوق بشر

تماس سفارت فيليپين با شهروند زندانی، سفارتخانه های نيجريه و غنا از اعدام شهروندان خويش بی اطلاع بودند

در تاريخ ۲۶ آبانماه ۱۳۸۹، کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران گزارش داد که يک شهروند فيليپينی به نام ارنی تاموند به اتهام جرايم مربوط به مواد مخدر در زندان وکيل آباد مشهد به سر می برد. آقای تاموند با ارسال نامه ای به کمپين، اعلام کرده بود که در زندانی در مشهد محبوس است و خبر از بی گناهی خود داد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


در تاريخ اول آذرماه، کمپين در خصوص شرايط آقای تاموند با سفارت فيليپين در تهران تماس تلفنی برقرار کرد. مقامات سفارت فيليپين به کمپين گفتند که نسبت به پروندهء وی “آگاه” هستند. طبق اظهارات مقامات سفارت فيليپين، آقای تاموند که در تاريخ ۲۲ ديماه ۱۳۸۸ در ايران دستگير شده، در زندان از “امکانات ويژه،” ای برخوردار است که مطابق آن، مجاز به تماس تلفنی روزانه با وکلای خويش و سفارتخانه می باشد. در نامه ای مورخ ۹ آذرماه ۱۳۸۹، سفارت فيليپين در ايران اعلام می دارد که با آقای تاموند در تماس است، اما مقامات سفارت نتوانسته اند آقای تاموند را از ديماه ۱۳۸۸ تا کنون ملاقات کنند. اين نامه اعلام ميدارد که آقای تاموند به سفارت اطلاع داده است که “دادگاه وی را به حبس ابد محکوم کرده است.”

کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران ازتابستان سال ۱۳۸۹ در خصوص ادعاهای اعدامهای گروهی مکرر در زندان وکيل آباد مشهد، که شامل شهروندان کشورهای غنا و نيجريه نيز بوده است و هرگز اعلام و گزارش نشده است، گزارشاتی ارائه کرده است.

بر اساس گزارشات منابع مختلف، مقامات زندان وکيل آباد يک شهروند کشور نيجريه به نام پال چيندو را در تاريخ ۲۷ مرداد ۱۳۸۹، و يک شهروند غنا به نام آکواسی آکوابه را در تاريخ ۴ اکتبر ۱۳۸۹ اعدام کرده اند. اين منابع ادعا می کنند که مقامات اين شهروندان آفريقايی را بر خلاف قوانين بين المللی، بدون اطلاع سفارتخانه های متبوعشان محاکمه و اعدام کرده اند.

کمپين در تاريخ اول آذرماه سال جاری با مقامات هر دو سفارتخانهء نيجريه و غنا در تهران ارتباط حاصل کرد. نمايندگان هر دو سفارتخانه اعلام داشتند که فقط بعد از اجرای احکام اعدام از آن ها مطلع شده اند و هنوز منتظر اين هستند که مقامات ايران رسما اجرای اعدام ها را تاييد نمايند. يک مقام نيجريايی در تهران افزود که فقط بعد از اينکه يک خبرنگار از روزنامهء تايمز لندن با سفارتخانه تماس گرفت تا اطلاعات بيشتری در خصوص اعدام آقای چيندو کسب کند از اين اعدام مطلع شده بود.
بر اساس کنوانسيون روابط کنسولی وين، که عهدنامه ای بين المللی برای تعريف روابط ديپلماتيک می باشد، دولت ايران می بايد سفارتخانه ها را از دستگيری و محاکمهء شهروندان متبوعشان در ايران مطلع سازد و شهروندان خارجی را نيز از حقوق خويش برای تماس با سفارتخانه هايشان مطلع نمايد. به نظر ميرسد دولت ايران در مورد آقای تاموند تعهد خويش را انجام داده است، اما متاسفانه در مورد آقايان چيندو و آکوآسی که هردو اعدام شده اند، اين تعهدات را انجام نداده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016