جمعه 17 دی 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

الهام با اشاره به انتخابات سال آينده مجلس: با فتنه جديدي مواجه مي‌شويم - ظرفیت کوبیدن فتنه نباید جمع شود، ایلنا

مشاور حقوقی رییس جمهور با بیان این که در انتخابات سال آینده مجلس، با فتنه های جدیدی رو به رو خواهیم بود، گفت: نباید ظرفیتی که برای کوبیدن فتنه ایجاد شده است جمع شود، چرا که با بایگانی و فراموش کردن آن ها تجربه ها فراموش شده و فتنه جدید شکل خواهد گرفت.

به گزارش خبرنگار ایلنا از قم، غلامحسین الهام صبح امروز در همایشی با عنوان «دهه بصیرت» که در محل سالن همایش های دفتر دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم برگزار شد، افزود: در صورتی که حوادث پس از انتخابات سال گذشته به فراموشی سپرده و تحلیل نشود، هز زمان احتمال احیاي این جریانات وجود خواهد داشت.

وی با بیان این که چند نفر را به عنوان سران فتنه می شناسیم، گفت: آن ها در زندگی غیر عادی خودشان هستند و انزوای آن ها بزرگترین تنبیه برای آن هاست؛ البته اگر تا کنون آن ها با وجود چنین شرایطی هم توبه نکردند، به دلیل عدم تنبیه آن ها بوده که تا کنون تحقق نیافته است، چرا که شرط توبه تنبیه است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


عضو سابق شورای نگهبان افزود: اگر این افراد در انتخابات ریاست جمهوری رأی اکثریت را می آوردند، منتظر تنفیذ رهبری نمی ماندند؛ از همان ابتدا کودتایشان را آغاز کرده و مراکز اداری را به تصرف در می آوردند، چرا که ما می دانیم این ها هدفشان براندازی بود و با فاصله رأی که به وجود آمد، نتوانستند اقدامات خود را عملی کنند.

وی با اشاره به زندانیان سیاسی که از زندان آزاد شده اند، گفت: برخی که از زندان آزاد شدند، در فرصت آزادی شان، فکر کرده و مسائلی را طراحی کردند، چرا که نمی توان فکر و اندیشه را از افراد گرفت.
الهام اظهار داشت: خدا کند که ما اشتباه کنیم، اما برگشت را در این ها نمی بینیم.

وی با اشاره به نقش تکیه گاه در حوادث سال گذشته گفت: به دلایلی که روشن است یک عده تکیه گاه اصلی بودند و البته جریانات پنهانی نیز هستند که در داخل و خارج افرادی را آماده کرده و فتنه درست می کنند.
مشاور حقوقی رییس جمهوری گفت: احساس این است که عده ای به دنبال بازسازی و احیاء وضعیت فتنه گران و اهداف آنان هستند و به دلیل این که شاید شیوه کاری که داشتند، سوخته باشد، از سبک و موضوع جدید استفاده و آدم جدید پیدا مي‌کنند.

وی در توضیح بیشتر مطلب فوق گفت: برای مثال این نیست که دوباره موسوی همانند کروبی ده بار دیگر کاندیدا شود، چرا که نفاق باید آن قدر تدبیر داشته باشد تا آدم جدید بسازد.

الهام گفت: باید آینده را دید و از یک سوراخ دوبار گزیده نشد، چرا که ممکن است این افرادی از درون همین مجموعه روی کار بیایند که رهبری نسبت به آن ها نگران باشد، چرا که این امر در نظام ما که مبتنی بر رأی مردم است امکان دارد.

وی با بیان این که تکیه گاه فتنه چیزی است که فتنه روی آن مسئله به ظاهر حق ،‌ مانور می دهد، گفت: تکیه گاه ها بسیار مهم هستند و این تکیه گاه ها، گاهی اشخاص و گاهی موضوعات اند که البته در این مورد باید گفت که جایگاه افراد بسیار مهمتر از موضوعات است.

وزیر سابق دولت نهم، گفت: از ابتدای انقلاب تا کنون دشمن روی بسیاری از اشخاص تکیه کرده که از آن جمله می توان به آیت الله طالقانی(ره) در بحث ایجاد دو رهبری، بنی صدر، آقای منتظری، خاتمی در حوادث18تیر 78، و هاشمی در فتنه اخیر اشاره کرد.

وی با اشاره به سخنان سید محمد خاتمی، پس از حوادث 18تیر 78، تصریح کرد: ریشه فتنه78 ، خاتمی و دولت او بود و حتی زمانی که همه چیز برملا شد و گند کار در آمد، باز هم او حاضر نشد اشتباه را قبول کند و در يك سخنرانی در همدان اشتباه را به گردن آیت الله مصباح یزدی انداخت و گفت آنهایی مقصرند که خشونت را تئوریزه کردند و این همانند جریان کشته شدن عماریاسر بود که پس از آن که مشخص شد سپاه معاویه ایشان را کشته است، معاویه گفت که عمار را علی کشته است چرا که علی(ع) او را به میدان آورده است.

الهام با تأکید بر این که آیت الله هاشمی رفسنجانی در حوادث پس از انتخابات سال گذشته نقشی اساسی داشت، گفت: اگر نامه هاشمی چند روز قبل از انتخابات خطاب به رهبری مبنی بر این که احمدی نژاد را کنار بگذار نبود، وضعیت به گونه دیگری رقم می خورد؛ اگر ایشان تصریح نمی کردند که آتش زیرخاکستر بروز خواهد کرد و خیابان ها اشغال خواهد شد، این حوادث به وجود نمی آمد؛ در آن نامه هاشمی خبر از طرحی می دهد که می خواهد رهبر انقلاب را تهدید کند. وی افزود: رئیس جمهور را که رهبری انتخاب نمی کند، بلکه مردم ا نتخاب می کند، اما در آن نامه به رهبری فشار می آورد که احمدی نژاد را حذف کن.

مشاور حقوقی رئیس جمهور با بیان این که عمده تحلیلی که در ذهن خواص پیش آمده این است که هاشمی نقشی اساسی و محوری را در فتنه ایفا کرده است، خاطرنشان كرد : برای آقای هاشمی فقط سکوت نبود، بلکه آن پیامی که زنش اعلام می کند که اگر رأی نیاوردید بریزید خیابان، یا آن جایی که دخترش می گوید با وجود خاتمی و پدر من رهبری ،‌رهبری نمی کرد، همه نشان از نقش هاشمی در فتنه دارد.

وی تأکید کرد: نقش هاشمی در فتنه88 و تشکیک در آرای مردم، نقش تکیه گاه بود که این تکیه گاهی بالاتر از تکیه گاه بود و الا خاتمی، موسوی و کروبی ظرفیت این کار را نداشتند؛ نقطه کلیدی همین جا یعنی نقش هاشمی است.
عضو سابق شورای نگهبان گفت: البته فراموش نکنیم که این ها برای انتخابات سال آینده برنامه دارند.

وی با اشاره مجدد به حوادث پس از انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته گفت: فتنه گرها شهر قم را هدف گرفته بودند و از خود آن آقا یعنی هاشمی خط می گرفتند که بروید سراغ مراجع قم و از این طریق پروژه ارتباط با مراجع را هدف گرفتند.

الهام با بیان این که هدف از ارتباط با قم، پیش گرفتن راه های تحقق انقلاب اسلامی بود، گفت: قبل از انقلاب هم زندانیان سیاسی با مراجع تقلید دیدار می کردند اما آن ها فکر می کردند که می توانند با دیدار با مراجع، آن ها در این بازی فعالیت خواهند کرد.

وی گفت: این ها می خواستند نمونه مشروطه را ایجاد کنند اما به فضل خدا این اتفاق رخ نداد و قم خود را در مبارزه با فتنه زیر پرچم مراجع، پیشگام نشان داد.

مشاور حقوقی رییس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود، گفت: مهم این نیست که بگوییم کسی را حذف می کنیم، بلکه باید با تحلیل درست در سخنان و عملکرد اشخاص، کسی را که موضع گیری های مشکوک دارد، یقه اش را گرفت و از او خواست که شفاف باشد.

الهام با بیان این که ممکن است یک کاندیدای ریاست جمهوری بگوید که به دلیل ایجاد وحدت باید موضع گیری های خاصی را کرد، گفت: باید چهار چوب هایی داشت و در جایی که تقیه ضرورتی ندارد از آن پرهیز کرد؛ موضع گیری صریح در مقابل فتنه سال گذشته موجب روشن شدن مردم خواهد شد و از این رو تقیه ضرورتی ندارد.

وی با تأکید بر این که افراد باید موضع گیری های شفاف داشته باشند. گفت: کسانی که در حوادث سال گذشته تا کنون نه این طرف بوده اند و نه آن طرف، اگر فردا روزی به صحنه آمدند باید به مردم پاسخ دهند، چرا که حوادث سال گذشته خودش شاخص بود و حتی گذشته از آن، عاشورا که خود شاخص است؛ البته ممکن است که بگویند چند منافق فریب خورده این کار ها را کردند، اما مهم این است که چه کسی آن ها را تشویق کرده است.

الهام در ادامه پرداختن به حوادث عاشورای 88 تهران، گفت: من داوری قضایی نمی کنم اما حرف قانون فعلی است که جریانات محارب تا وقتی که مرکزیت آن ها باقی است همه اشخاصی که در ان ها فعالیت می کنند ولو فعالیت غیر مسلحانه همه آن ها محارب هستند.

وی تصریح کرد: منافقین این ظرفیت را نداشته و ندارند که در روز عاشورا کاری کرده باشند، بلکه کسان دیگری این بستر را فراهم ساختند و ما باید ریشه آن ها را بخشکانیم.

وزیر سابق در دولت نهم، گفت: این جریانات در حال بازسازی هستند و از این رو در انتخابات مجلس در سال آینده با فتنه جدیدی رو به رو خواهیم بود.
وی اظهار داشت: نباید ظرفیتی که برای کوبیدن فتنه ایجاد شده است جمع شود، چرا که با بایگانی و فراموش کردن آن ها تجربه ها فراموش شده و فتنه جدید شکل خواهد گرفت.

الهام در پاسخ به سؤال یکی از حاضران مبنی بر این که آیا انتخاب مجدد هاشمی برای ریاست مجلس خبرگان رهبری، صورت خواهد گرفت، تصریح کرد: در مجلس خبرگان خاصة الخواص حضور دارند و جایگاه ریاست آن جایگاه والایی است که در گذشته افرادی چون آیت الله مشگینی(ره) در آن حضور داشت و از این رو خبرگان باید با بصیرت، آن جایگاه والا را حفظ کنند.

وی در پاسخ به سؤال دیگری که آن هم در رابطه با انتخاب مجدد آیت الله هاشمی در جایگاه ریاست مجلس خبرگان بود، گفت: اگر همه سؤالات در این باره را بپرسید ممکن است که اعضای خبرگان جلسه را تعطیل کرده و آن را به تعویق بیاندازند و از این رو اجازه دهید خود خبرگان تصمیم بگیرند.

وی در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر این که اگر خاتمی تکیه گاه اصلی فتنه78 بود، چرا شورای نگهبان او را تأیید صلاحیت کرد؟، گفت: بخشی از تصمیمات نظام بر اساس مصالح گرفته می شود.

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر این که چرا محاکمه فتنه گران صورت نمی گیرد، گفت: در قوه قضاییه مصلحت هایی را می بینند که ما نمی بینیم.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016