جمعه 24 دی 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

کامران دانشجو: آن هايی که از فتنه حمايت می کردند ضرب شصت از دانشگاهيان خوردند، ايول دارد اين دانشگاهيان، مهر

وزير علوم، تحقيقات و فناوری با تأکيد بر اينکه دانشگاهها نبايد برای پذيرش نهايی در آزمون دکتری آزمون کتبی بگيرند، گفت: اگر قرار بود هر کدام از دانشگاهها يک امتحان مجدد بگيرند که ديگر نيازی نبود وزارت علوم اين آزمون را برگزار کند. تنها به مصاحبه و بررسی سوابق تحصيلی بسنده کنيد و امتحانی برگزار نکنيد.
به گزارش خبرنگار مهر، کامران دانشجو پنجشنبه در دومين نشست آمايش آموزش عالی در دانشگاه شهيد بهشتی وزير علوم در ارتباط با شيوه پذيرش نهايی در آزمون دکتری به روسای دانشگاهها تاکيد کرد: اين امر به نفع همه و در واقع به عدالت علی رغم ايراداتی که دارد نزديکتر است و حتی از اعمال سليقه هم جلوگيری می شود، اما نه به صورت مطلق؛ ولی درصدی از آن پايين می آيد. اگر فکر می کنيد اين آزمون کتبی درآمدی برايتان دارد بگوييد تا در بودجه به شما کمک موثری کنيم.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


آموزش عالی با روزمرگی مواجه شده است

وزيرعلوم با اعلام اينکه آموزش عالی ما با روزمرگی مواجه شده است و اين روزمرگی يک درد است، گفت: درد ديگر ما انفعال است. آيا با ۴ دانشکده کوچک می توان به اهداف آموزش عالی دست يافت؟

وی افزود: نمی دانم چرا نزديک انتخابات اين عطش زياد می شود که دانشگاهها آمارهای ضعف آموزش عالی را نشان دهند؟ اما آموزش عالی مملکت ما اگر بخواهد با اين انفعال و تحت فشارهای سياسی و انتخاباتی جلو برود آينده مناسبی را برای آن نمی توان ترسيم کرد.

وزير علوم با تاکيد بر اينکه بايد برنامه ای بر اساس آمايش تنظيم کرد،ادامه داد: اين آمايش را بايد از انسانها گرفت و با ديد ملی به آن نگاه کرد. در اين زمينه بايد نيازها، توقعات و استعدادها را ديد و با کمک همه آن يک نقشه ملی طراحی کرد.

وی با انتقاد از دانشگاهها در ارتباط با پيش رفتن روند کند بررسی آمايش استانها خطاب به روسای برخی دانشگاهها اظهار داشت: اين روند سرعت و شتابی نيست که من از شما انتظار داشتم بايد اين روند را سرعت بيشتری داد.

مشارکت دختر و پسر در برخی موارد يک فرصت است

دانشجو در ادامه سخنان خود به اختلاط دختر و پسر به عنوان يکی از مضامين درون دانشگاهی که بايد رعايت شود، اشاره کرد و گفت: آيا نبايد درباره اين موضوع حرف بزنيم و فکر کنيم؟ آيا بايد ۱۵سال بعد درباره اين موضوع فکر کنيم؟ مشارکت دختر و پسر در بعضی موارد يک فرصت است وقتی اختلاط را تعريف می کنيم نبايد بگوييم هر حرف و رفتاری اختلاط است بلکه مناسباتی که از الگوهای غربی گرفته شده اختلاط به حساب می آيد.

آيين نامه ارتقا هفته آينده ابلاغ می شود

وزير علوم از ابلاع آيين نامه ارتقای اعضای هيئت علمی در هفته آينده خبر داد و گفت: آيين نامه ارتقا را هفته آينده ابلاغ می کنيم اين آيين نامه براساس آموزه های دينی خودمان تدوين شده است.

وی در رابطه با جذب هيئت علمی نيز گفت: با توجه به اينکه مربيان را می توانيم بورسيه کنيم، حتی می توانيد نسبت به جذی مربی نيز اقدام کنيد ما آمادگی بورسيه برای تحصيل همه مربيان را داريم.

دانشجو اضافه کرد: بايد گفت حتی مربی های دانشگاه آزاد هم از ۵۰ درصد امکانات و هزينه های تحصيل برای ادامه تحصيل می توانند استفاده کنند.

وزير علوم در ادامه صحبت های خود با روسای دانشگاهها به بحث پذيرش نسبت دخترو پسر در دانشگاهها اشاره کرد و گفت: پذيرش نسبت دختر و پسر در هر رشته بر اساس نياز بايد باشد. اگر يک دانشگاه ۹۰ دانشجوی دختر جذب کند اما در پذيرش دانشجوی پسر آمارش صفر باشد خوب است؟ اين امر نماد تبعيض است در حالی که ما نبايد اينگونه عمل کنيم. تفاوت با تبعيض فرق دارد.

تأکيد بر روند بومی گزينی پذيرش دانشجو

دانشجو همچنين بر بومی گزينی دانشگاهها تاکيد کرد و از روسا خواست در اين زمينه به دانشجويان و خانوادها هايشان توجه بيشتری کنند اگر روند بومی گزينی با دقت بيشتری انجام شود، هزينه ها پايين می آيد.

وزير علوم همچنين با اشاره به نکاتی درباره ترور دانشمندان ايرانی يادآور شد: هر زمان که می بينيم رهبر معظم انقلاب فرمايشی دارند، يک اشاره ای هم به فتنه ۸۸ دارند. اين موضوع چه چيزی را نشان می دهد. نشان می دهد که فتنه رنگ عوض می کند، يک روز به رنگ سبز در می آيد و يک روز به رنگ ديگری در می آيد. حواس ما بايد جمع باشد.

وی تاکيد کرد: دانشگاهيان ما، اساتيد ما، دانشجويان ما ولايت مداری خودشان را به رخ فتنه کشيدند. خيلی روی اينها حساب باز کرده بودند و حالا بايد عصبانی باشند. چه کسی را بايد بزنند، دانشمندان را بايد بزنند ديگر. کدام دانشمند؟ دانشمند متقی، عالم ملکوتی، عالمی که از نظر اخلاقی من فقط جزئی از شخصيت اين افراد را می شناختم. فردی مانند شهرياری، فردی مانند عليمحمدی.

وی اظهار داشت: اينها چند هدف دارند. آنهايی که از فتنه حمايت می کردند ضرب شصت از دانشگاهيان خوردند. ايول دارد اين دانشگاهيان. آدم بايد لذت ببرد که برای اين دانشگاهيان خدمت کند غير از تعدادی که چون مرز ندارند، هر کار می کنند. آدم وقتی مرز داشت هر کاری نمی کند.

وی گفت: آنها که ضرب شصت خوردند حالا راه ترور را در پيش گرفتند. فکر می کنند از اين طريق به هدف خود می رسند اما آيا دانشگاهيان اجازه می دهند به هدف شان برسند. می توانيم سرمان را در آن دنيا بلند کنيم و چشم در چشم شهرياری و عليمحمدی نگاه کنيم؟ ديديد همسران شهرياری و عليمحمدی که با چه صلابتی صحبت می کردند. آيا می توانيم اجازه دهيم که دانشگاه مان در مسيری غير از مسيری که آنها حرکت کردند، سوق داده شود. غير از مسيری که مردم ۹ دی می خواستند، حرکت شود. اگر خدای ناکرده اجازه دهيم می توانيم در چشم اين شهدا نگاه کنيم؟

وی افزود: يک دلسوزی هايی هم صورت می گيرد و آدم ياد عبدالله زبير در مختارنامه می افتد که دلش به حال آتش سوزی کعبه می سوخت. برخی از دل سوزی ها هم اين جوری است. دل سوزی عده ای برای آزادی، دين، خط امام بسيار جالب است. مگر همين ها نبودند که عکس امام را پاره کردند چرا صدايشان در نيامد. چرا کسانی که دم از خط امام می زنند سکوت مرگبار کردند.

کامران دانشجو افزود: ۱۸ تير را چه کسی درست کرد و از کجا فرماندهی می شد؟ کشور امام زمان نبود؟ نظام، نظام اسلامی نبود؟ نظام، نظام ولايت فقيه نبود؟ من نمی خواهم وارد وادی سياست شوم. اما اين سياست نيست اين دين ما است. عوام فريبی، قرآن سر نيزه گرفتن، الله اکبر آن چنينی گفتن، دل سوزی کردن برای خط امام اين چنينی، بعد از اينکه در فتنه سکوت مطلق و همراهی کردند. بعد از اينکه در دانشگاهها می خواستند آشوب به پا کنند و دانشگاهيان ما جلويش ايستادند.

وی گفت: اينها ديگر حنايشان پيش دانشگاهيان رنگی ندارد. می دانيد خط امامی چه کسانی هستند؟ خط امامی همين شهيدان، دانشگاهيان، دانشجويان، اساتيد، مردم، مردم ۹ دی هستند. مردمی که ولايت مدار هستند و ولايتمداری آنها فصلی و موضوعی نيست. ولايتمداری آنها در تمام مسير زندگی و در تمام ابعاد زندگی شان است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016