جمعه 24 دی 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

۴۰۰ هزار سرفصل دروس دانشگاهی بازنگری می‌شود، فارس

خبرگزاری فارس: مديرکل دفتر پشتيبانی و حمايت آموزش عالی وزارت علوم گفت: ۴۰۰ هزار سرفصل دروس دانشگاهی کشور بازنگری می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، سعيد قديمی مديرکل دفتر پشتيبانی و حمايت آموزش عالی وزارت علوم، تحقيقات و فناوری در دومين همايش آمايش آموزش عالی که با حضور روسای ۳۰ دانشگاه منتخب آمايش استانی و مديران آموزشی وزارت علوم در دانشگاه شهيد بهشتی برگزار شد، به ارائه گزارشی در خصوص وضعيت رشته‌های هنر در کشور پرداخت و اظهار داشت: وضعيت موجود نشان می‌دهد که تنها ۷درصد دانشجويان کشور در رشته‌های هنر تحصيل می‌کنند، يعنی اکنون شمار دانشجويان هنر در کشور به حدود ۲۰۰ هزار نفر است.

وی با بيان اينکه بيشتر دانشجويان هنر در دانشگاه‌های تهران، اصفهان و مازندران تحصيل می‌کنند، افزود: بيش از ۴۰درصد از دانشجويان رشته‌های هنر در مقطع کاردانی، حدود ۵۰درصد در مقطع کارشناسی، ۶درصد در دوره‌های کارشناسی ارشد و کمتر از يک درصد آنها در مقطع دکتری تحصيل می‌کنند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


مديرکل دفتر پشتيبانی و حمايت آموزش عالی وزارت علوم با بيان اينکه دانشگاه‌های دولتی تعداد کمی از دانشجويان هنر را دارند، گفت: آمار موجود نشان می‌دهد که بيشترين تعداد دانشجويان رشته‌های هنر به ترتيب در دانشگاه جامع علمی-کاربردی، آزاد و مراکز آموزش عالی وابسته به دستگاه‌های اجرايی درس می‌خوانند.

قديمی در ادامه از تشکيل ۴ کميته تخصصی در کارگروه ويژه بازنگری رشته‌های هنری توسط وزارت علوم خبر داد و با تشريح چالش‌های موجود در رابطه با آموزش هنر در دانشگاه‌ها تصريح کرد: بازنگری سرفصل‌ها، منابع و محتوای درس‌های هنر بايد به طور جدی پيگيری شود، چرا که از مجموع ۴۰۰ هزار سرفصل آموزشی که در دانشگاه‌های کشور تدريس می‌شود تنها ۱۰۰ سرفصل به هنر اختصاص دارد که بسياری از آنها نيز بيش از ۲۰ سال است که بازنگری نشده‌اند.

وی همچنين بهبود هرم اعضای هيات علمی و ايجاد تحول کمی و کيفی در اين زمينه را از ديگر نيازهای حوزه هنر دانشگاه‌ها دانست و يادآور شد: نبود الگوی توسعه هنر در کشور مايه تاسف است، چون فلسفه هنر چالشی جدی در حوزه آموزش هنر دانشگاهی است.

مديرکل دفتر پشتيبانی و حمايت آموزش عالی وزارت علوم در ادامه به مباحث مربوط به علوم انسانی اشاره کرد و اظهار داشت: بيش از ۷۰ درصد وقت مديران و کارشناسان کارگروه‌های هفت‌گانه وزارت علوم به برنامه‌ريزی در موضوع علوم انسانی اختصاص يافته است که اکنون وضعيت ۲۶۰ هزار سرفصل علوم انسانی از نظر تاريخ بازنگری برای ما مشخص شده است.

قديمی با تاکيد بر اينکه تمام سرفصل‌های علوم انسانی که ۵ سال از زمان بازنگری آنها گذشته باشد، بايد به روز شوند، تصريح کرد: تهيه پيش نويسی در اين رابطه با ۱۲ اولويتی که شورای عالی انقلاب فرهنگی تعيين کرده، در حال انجام است که اميدواريم در بهمن ماه خروجی آن را شاهد باشيم.

وی در ادامه به برنامه پنجم توسعه اشاره کرد و يادآور شد: در اين برنامه تکاليف سنگينی متوجه دانشگاه‌ها شده است که اصلاح محتوا و سرفصل‌ها در صدر آنها قرار دارد.

مديرکل دفتر پشتيبانی و حمايت آموزش عالی وزارت علوم همچنين اظهار داشت: با وجود بيش از ۴۰۰ هزار سرفصل دانشگاهی، لازم است که تمام دانشگاهيان در اين بازنگری سهيم باشند تا سهم هر دانشگاه، سهم مشترک دانشگاه‌ها، سهم ملی و نهايتاً سهم بين‌المللی مشخص شود.

بر اساس اين گزارش، دومين همايش آمايش آموزش عالی با حضور روسای ۳۰ دانشگاه منتخب آمايش استانی و مديران آموزشی وزارت علوم در دانشگاه شهيد بهشتی برگزار شد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016