جمعه 15 بهمن 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

رهبر جمهوری اسلامی: خودکفايی کامل ايران در توليد بنزين تا ۲۲ بهمن، غربی ها می‌خواهند انگيزه اصلی اسلامی در مصر و تونس را کتمان کنند، فارس

خبرگزاری فارس: حضرت آيت‌الله خامنه‌ای تأکيد کردند: اطاعت محض رژيم کنونی مصر از آمريکا و اسرائيل عامل اصلی قيام مردم است.

به گزارش خبرنگار سياسی خبرگزاری فارس، حضرت آيت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی ظهر امروز در خطبه اول نماز جمعه تهران اظهار داشتند: همه شما نمازگزاران عزيز و خودم را به رعايت تقوای الهی توصيه می‌کنم.

ايشان افزودند: امروز روز شهادت حضرت علی‌بن موسی‌الرضا ابا‌لحسن (ع) و روزهای قبل هم ياد رحلت نبی معظم و مکرم اسلام حضرت محمد‌بن‌عبدالله (ص) و شهادت جانسوز سبط اکبر حضرت‌مجتبی (ع) را مردم ما گرامی داشتند.

رهبر انقلاب ادامه دادند: اين مصيبت‌های بزرگ، اين حوادث ناگوار و دردآور تاريخ را به شما مؤمنان نمازگزار و همه ملت ايران و همه شيعيان و به همه مسلمين عالم تسليت عرض می‌کنم.

ايشان همچنين گفتند: خدای متعال به پيغمبر خود هم می‌فرمايد "لزوم تقوا، رعايت تقوا، مخاطبش حتی وجود مقدس پيغمبر است. "

رهبر فرزانه انقلاب با تأکيد بر اينکه خدا را در نظر داشته باشيم و مراقب اعمال خود، رفتار خود و گفتار خود و حتی افکار و تصورات خود باشيم، فرمودند: اين معنای تقواست؛ اگر اين حاصل شد همه راه‌های بسته گشوده خواهد شد و خدای متعال در همه مراحل ملتی را که دارای تقواست، ياری خواهد کرد.

* انعکاس صدای انقلاب اسلامی ايران در دنيای اسلام

ايشان در بخش ديگری از سخنانشان به سی‌و‌دومين سالگرد پيروزی انقلاب اسلامی کشورمان اشاره و تأکيد کردند: اين دهه فجر، دهه فجر امسال و ۲۲ بهمن امسال يک شور و حال ديگری دارد، زيرا مردم پس از سال‌ها مجاهدت خود مشاهده می‌کنند که انعکاس صدای آنها، فرياد مظلومانه و قدرت‌مندانه آنها امروز در مناطق ديگری از دنيای اسلام با قوت و قدرت شنيده می‌شود.

* حوادث مصر و تونس برای ملت ايران معنای خاصی دارد

رهبر معظم انقلاب فرمودند: حوادث امروز شمال آفريقا، کشور مصر و کشور تونس و برخی کشورهای ديگر، برای ما ملت ايران، معنای خاصی دارد و اين همان چيزی است که هميشه به عنوان حدوث بيداری اسلامی به مناسبت پيروزی انقلاب بزرگ اسلامی ملت ايران گفته می‌شد و امروز خودش را دارد نشان می‌دهد؛ لذا هم اين دهه مهم است و امروز من يک مطلبی را در خطبه اول درباره انقلابمان عرض می‌کنم و در خطبه دوم هم، اندکی به مسائل مصر و تونس می‌پردازم و سپس با اجازه شما نمازگزاران محترم خطابه‌ای را به زبان عربی، به مسلمانان عرب‌زبان در سراسر منطقه متوجه خواهم کرد، انشاء‌الله.

حضرت آيت‌الله خامنه‌ای همچنين فرمودند: آنچه که من درباره انقلابمان، درباره اين حادثه عظيم ملت ايران عرض می‌کنم که برای ما آموزنده است، عبرت‌آموز است، اولاً يک تصويری است از واقعيت‌های جهان تا ببينيم، مستکبران، استعمار‌گران، زورگويان عالم و قدرت‌های مسلط، چه می‌خواستند و چه شد، به دنبال چه بودند امروز چه اتفاقی در عمل رخ داد و بعد هم دو ويژگی از ويژگی‌های انقلاب را که مربوط به همين دوره ماست، عرض خواهم کرد.

ايشان بر همين اساس يادآور شدند: در آن بخش اول که مربوط به تصوير وضعيت موجود و تطبيق آن و مقايسه آن با آن چيزی که زورگويان و قلداران عالم به دنبال آن بودند، در آن بخش عرض می‌کنم، فاتحان جنگ بين‌الملل اول و دوم که عمدتاً چند کشور اروپايی و آمريکا بودند، اينها برای اين منطقه مهم خاورميانه يک سياست تثبيت‌‌شده‌ای داشتند.

رهبر فرزانه انقلاب در بيان دليل سياست‌های تثبيت‌شده اروپايی‌ها و آمريکايی‌ها برای منطقه خاورميانه، فرمودند: اين منطقه از لحاظ موقعيت سوق‌الجيشی مهم است؛ هم منطقه اتصال آسيا و اروپا و آفريقاست و هم يکی از بزرگ‌ترين انبار‌های "نفت " عالم است که "نفت " جريان حياتی همه قدرت‌های صنعتی است که بر دنيا مسلطند.

* خاورميانه انبار نفت است/ سياست‌های غرب برای استعمار کشورهای خاورميانه

ايشان در ادامه با تأکيد بر اينکه خاورميانه انبار "نفت " است، فرمودند: خاورميانه از لحاظ ملت‌ها دارای ملت‌های کهن و ريشه‌دار و با سوابق تاريخی است، لذا برای اين منطقه سياستی اتخاذ کردند که آن سياست عبارت بود از اينکه در اين منطقه بايد کشورها و واحدهای سياسی وجود داشته باشد که اين خصوصيات را داشته باشند، اولاً ضعيف باشند و ثانياً با يکديگر دشمن باشند و مخالف باشند و با هم کنار نيايند و نتوانند اتحاد کنند، لذا ديديد سياست تقويت ناسونياليسم عربی و ناسونياليسم ترکی و ناسونياليسم ايرانی در طول سال‌های متمادی توسط اروپايی‌ها و آمريکايی‌ها دنبال شد.

رهبر انقلاب بر همين اساس به تبيين ديگر خصوصيات سياست غربی‌ها درباره منطقه خاورميانه پرداختند و فرمودند: غرب می‌خواست که حاکمان اين کشورها از لحاظ سياسی، حکام دست‌نشانده و مطيع باشند و زير بار قدرت‌های غربی بروند و حرف گوش‌کن باشند؛ همچنين غرب می‌خواست که اين کشورها از لحاظ اقتصادی مصرف‌کننده باشند يعنی "نفتی " را که تقريباً مفت از چنگشان خارج می‌کردند، پول همان نفت را دوباره خرج واردات کنند و خرج مصرف کنند تا کارخانه‌های غربی رونق بگيرند. و خامساً غربی‌ها می‌خواستند که کشورها از لحاظ علمی عقب‌افتاده باشند و اجازه پيشرفت علمی به آنها داده نشود.

رهبر انقلاب با ذکر اين نکته که مواردی که من عرض می‌کنم سرفصل است و هر کدام از اين موارد حقيقتاً به اندازه يک کتاب، شرح و تفسير دارد، فرمودند: بايد بدانيم که غربی‌ها چطور در ايران و در بعضی کشورهای ديگر از توسعه و تعميق علم جلوگيری می‌کردند؛ آنها می‌خواستند از لحاظ فرهنگی، کشورهای منطقه خاورميانه مقلد محض اروپايی‌ها باشند و از لحاظ نظامی، ذليل، آسيب‌پذير و ضعيف باشند، از لحاظ اخلاقی، فاسد باشند و دچار انحطاط‌های گوناگون اخلاقی باشند.

ايشان همچنين عنوان کردند: آمريکايی‌ها و اروپايی‌ها می‌خواستند ملت‌های اين منطقه از لحاظ مذهبی نيز کاملاً سطحی و قانع به مذهب فردی و احياناً مذهب تشريفاتی باشند؛ اين تصويری بود که آنها از اين منطقه برای خودشان درست کرده بودند؛ برايش سياست‌گذاری کردند و شايد هزاران ساعت استراتژيست‌های غربی نشستند و درباره اين مسائل، مطالعه کردند، فکر کردند، برنامه‌ريزی کردند، آدم‌هايشان را در اين منطقه معين کردند و به وسيله آنها، کارهايشان را انجام دادند.

رهبر معظم انقلاب در ادامه سخنانشان اعلام کردند: با اين تحليل می‌شود رفتار "رضاخان " را درست فهميد و رفتار "محمدرضا " را درست فهميد، رفتار مصطفی کمال "ترکيه " را فهميد و ديگران و ديگران.

* انقلاب اسلامی ايران انفجار عظيمی بود که غرب را به هم ريخت

رهبر انقلاب فرمودند: در مصر مثلاً طی چند سالی يک حکومت ملی سر کار آمد، در ايران به گونه‌ای ديگر و در جاهای ديگر، جور ديگری؛ ليکن عموماً به طور مطلق که نگاه می‌کنيم، در همه اين بخش‌ها، غربی‌ها تا قبل از انقلاب پيشرفت کردند، اما ناگهان حادثه بزرگی، انفجار عظيمی رخ داد که همه اوضاع و شرايط آنها را به هم ريخت.

حضرت آيت‌الله خامنه‌ای در ادامه يادآور شدند: يک مرد عالم، برجسته، حکيم، فقيه، مجاهد، شجاع، خطر‌پذير و نافذ‌الکلمه در ملت ايران ظهور کرد به نام امام‌خمينی که حقيقتاً ظهور و حضور اين مرد و تربيت اين انسان بزرگ، "کار خدا " و "تقدير الهی " بود تا يک چنين اتفاقی بيفتد و مردم ايران هم آماده بودند، استقبال کردند و پذيرفتند و خطرها را به جان خريدند و وارد ميدان شدند، جانشان و مالشان را دادند و امتحان خوبی پس دادند.

ايشان فرمودند: ملت ايران انقلاب اسلامی را به وجود آوردند و همه حساب‌های غربی‌ها به هم ريخت و اين محاسبات خراب و دچار اختلال شد؛ انقلاب اسلامی در ايران قوی ظاهر شد و قوی ادامه پيدا کرد، يعنی اين‌جور نبود که سال اول و دوم و سوم يک هيجانی به وجود بيايد و بعد مسائل تمام شود، نه، ادامه پيدا کرد.

رهبر فرزانه انقلاب عنوان کردند: امام مثل کوه ايستاد و ملت هم پشت سر امام مانند کوه استواری ايستادند؛ دشمن هم يعنی جبهه دشمن چون يک دشمن نبود بلکه يک جبهه بودند، هر چه توانستند، تلاش کردند و هر کاری از دستشان بر می‌آمد، انجام دادند.

"از جنگ‌های خيابانی تا جنگ‌های قومی، تا کودتای نظامی، تا تحميل جنگ ۸ ساله، تا تحريم اقتصادی، تا به راه‌انداختن ماشين عظيم جنگ روانی در طول ۳۲ سال، ۳۲ سال است که عليه ملت ايران و عليه انقلاب اسلامی ايران و عليه امام‌خمينی (ره) جنگ روانی وجود دارد و همه اينها انجام گرفت و دروغ گفتند و تهمت زدند و شايعه پخش کردند، سعی کردند ايجاد اختلال کنند و سعی کردند راه‌ها را منحرف کنند در داخل و هدف‌هايی که آنها دنبال می‌کردند در درجه اول "سقوط انقلاب " و "سقوط نظام جمهوری اسلامی " بود، حرکت براندازی و هدف اول آنها "براندازی نظام " بود ".

* فتنه ۸۸ نمايشنامه غربی‌ها برای از بين بردن سيرت انقلاب بود

حضرت آيت‌الله خامنه‌ای ولی امر مسلمين جهان در ادامه خطبه اول نمازجمعه اين هفته تهران، هدف دشمنان انقلاب را سقوط جمهوری اسلامی و براندازی اين دولت دانستند و اظهار داشتند: هدف بعدی دشمنان اين بود که اگر براندازی موفق نشد، نظام جمهوری اسلامی را استحاله کنند، يعنی صورت انقلاب باقی بماند اما سيرت انقلاب و روح آن از بين برود که در اين زمينه تلاش بسياری کردند و آخرين بخش نمايشنامه آنها نيز همين فتنه ۸۸ بود.

* فتنه ۸۸ را محبان نفس و مقام بوجود آوردند

ايشان فتنه ۸۸ را نتيجه تلاش عده‌ای در داخل به دليل حب نفس و حب مقام دانستند و افزودند: برخی افراد به دليل اين امراض خطرناک نفسانی اسير اين توطئه شدند، بنده بارها گفته‌ام که مدير، طراح و نقشه‌کش اين صحنه در بيرون مرزها بوده و هست و برخی در داخل دانسته و يا ندانسته با آنها همراهی کردند.

مقام معظم رهبری با بيان اينکه دشمنان تلاش کردند تا اگر نظام اسلامی باقی می‌ماند، افرادی در آن نفوذ کند که اين افراد عوامل اصلی دشمن در مسائل مختلف باشند، اضافه کردند: دشمن می‌خواست اين نظام در حالی ادامه پيدا‌ کند که قدرت کافی را نداشته و ضعيف باشد، يعنی مطيع و سرسپرده غرب باشد که در مقابل آمريکا نايستد.

* بيداری ملت ايران دشمنان را در مقابله با نظام جمهوری اسلامی ناکام گذاشته است

ولی امر مسلمين جهان با تاکيد بر اينکه تمام اين اهداف و عوامل گوناگون تا امروز شکست خورده است، تاکيد کردند: البته تلاش دشمن ادامه داشته و کارهای مختلفی در اين زمينه دنبال شده است، يعنی دشمن در اين زمينه کم نگذاشته، اما توفيقی هم نداشته است، چون مردم بيدار بوده و کشور ما نخبگان، ملت و مسئولان خوبی دارد.

آيت‌الله خامنه‌ای در همين زمينه با تاکيد بر اينکه انقلاب اسلامی با تمام اين مشکلات به راه خود ادامه داده و پيش رفته است، اظهار داشتند: اين انقلابی که در ايران اتفاق افتاد تغييراتی را در جهان بوجود آورد که از لحاظ عمق و ژرفا، تغييرات مهمی بوده و بر اساس همين تغييرات است که می‌توان جامعه را پيش برد و تغييرات گسترده‌ای بوجود آورد.

ايشان در ادامه فرمايشات خود به برخی از اين تغييرات اشاره کردند و يادآور شدند: اين تغييرات در مقابل چشمانمان است، اما همانطور که خداوند در قرآن کريم ما را متوجه خورشيد می‌کند درحالی که خورشيد در مقابل چشمانمان قرار دارد، گفتن اين موارد برای جلب توجه ما لازم و ضروری است.

مقام معظم رهبری با بيان اينکه پيش از پيروزی انقلاب، نظام حاکم در ايران يک نظام اسلام‌ستيز بود، فرمودند: آن نظام بدنبال زدن ريشه‌های اعتقادات اسلامی مردم بود، اما انقلاب در مقابل اين نگاه ايستاد و اسلام را محور اداره کشور قرار داد و احکام و قوانين اسلامی را ملاک رد يا قبول قوانين کشور دانست.

* ايران پيش از انقلاب از لحاظ سياسی کاملاً وابسته بود

رهبر فرزانه انقلاب اسلامی با بيان اينکه پيش از پيروزی انقلاب، کشور از لحاظ سياسی کاملا وابسته بود، خاطرنشان کردند: حکومت آن زمان و حتی خود محمدرضا و دستگاه‌های مختلف مطيع آمريکا و منتظر اشاره آن بودند، به عنوان مثال امينی به آمريکا رفت تا آمريکايی‌ها را برای نخست‌وزيری خود قانع کند و نخست‌وزير هم شد، اما بعد از چند سال شاه به دليل مخالفت با وی به آمريکا رفت و آمريکايی‌ها را قانع کرد تا امينی را از نخست‌وزيری عزل کنند.

آيت‌الله خامنه‌ای در همين زمينه با بيان اينکه شاهد بوديم که در آن زمان برای انتخاب نخست‌وزير مملکت، شاه کشور منتظر اعلام رضايت آمريکا بود، اظهار داشتند: شاه کشور در آن زمان برای بسياری از مسائل ديگر نيز سفير آمريکا و انگليس را به کاخ خود دعوت می‌کرد تا تصميمات خود را با آنها در ميان بگذارد و اگر آنها مخالفت می‌کردند، اين تصميمات اجرايی نمی‌شد، يعنی کشور کاملا مطيع آمريکا بود و قبل از آن نيز حاکمان کشور مطيع انگليس بود.

ايشان با بيان اينکه رضاخان را انگليسی‌ها سر کار آوردند و خودشان او را برکنار کردند، تاکيد کردند: اين شرايط پيش از انقلاب بود اما پيروزی انقلاب، استقلال کامل سياسی را به کشور هديه داد و امروز در اين دنيای بزرگ هيچ قدرتی وجود ندارد که بتواند ادعا کند اراده و خواست او در اراده مسئولين و يا ملت ايران تاثيری دارد.

* احترام جهانيان به ملت ايران به دليل استقلال سياسی کشور است

رهبر معظم انقلاب با تاکيد بر اينکه ايستادگی، استقلال و عزت جمهوری اسلامی بيشترين جذابيت را برای ملت‌های جهان دارد، اضافه کردند: اينکه می‌بينيم ملت‌های جهان نسبت به ملت ايران احساس احترام می‌کنند، بخش عمده‌ای از آن ناشی از همين استقلال سياسی است.

ولی امر مسلمين جهان با بيان اينکه پيش از انقلاب حکومت ايران سلطنتی بود، فرمودند: مردم در حکومت سلطنتی هيچ نقشی ندارند اما نقطه مقابل اين حکومت سلطنتی، مردم‌سالاری است که مردم در آن نقش تأثيرگذاری دارند.

آيت‌الله خامنه ای با بيان اينکه پيش از انقلاب، حکومت ايران وراثتی بود، يادآور شندند: در آن زمان يک نفر می‌مرد و يک نفر ديگر را به جای خود معرفی می‌کرد و در اين ميان مردم هيچ نقشی نداشتند و مجبور بودند که شاه جديد را بپذيرند، اما در جمهوری اسلامی ايران به برکت انقلاب، حکومت مردمی استقرار يافته است که در اين نظام، مردم نقش تأثيرگذاری دارند.

مقام معظم رهبری در ادامه با نقل خاطره‌ای از دوران مبارزات انقلابی و با اشاره به خفقان موجود در جامعه در زمان طاغوت، اظهار داشتند: پيش از انقلاب، حکومت ايران ديکتاتوری امنيتی بود، اما انقلاب اسلامی فضای آزاد نقد و اصلاح را در جامعه ايجاد کرد و در طول اين ۳۲ سال گذشته نيز اين روند ادامه داشته است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


آيت‌الله خامنه‌ای با بيان اينکه پيش از انقلاب تکيه علم و فناوری کشور به طور کامل به غرب بود، افزودند: در آن زمان در کشور صنعت مونتاژ محض وجود داشت، اما بعد از انقلاب، خوباوری علمی، اعتماد به نفس ملی و حضور اين همه دانشمند برجسته و بزرگ در رشته‌های مختلف علمی را شاهد بوديم که اين دانشمندان در جهان بی‌نظير و کم‌شمار هستند.

* عزت و عظمت ملت ايران بعد از انقلاب اسلامی نمايان شد و دشمنان را مبهوت کرد

ايشان در ادامه اظهار داشتند: قبل از انقلاب، کشور ايران در مسائل جهان و حتی منطقه هيچ تاثيری نداشت و يک کشور تحقير شده بود اما بعد از انقلاب، عزت و عظمت اين ملت در جهان نمايان شده و تاثيرات آن در منطقه، دشمنان را مبهوت کرده است.

آيت‌الله خامنه‌ای با اشاره به اعترافات رسانه‌های غربی به نفوذ جمهوری اسلامی ايران در قضايای منطقه خاطرنشان کردند: رسانه‌های غربی به اين مسئله حتی با نگاه مغرضانه اعتراف می‌کنند، در حوزه فرهنگی نيز ايران پيش از انقلاب يک مقلد محض بود، اما انقلاب اسلامی ايران، تهاجم فرهنگی را به عنوان يک خطر شناسايی و معرفی کرد.

آيت‌الله خامنه‌ای در بخش ديگری از سخنان خود خاطرنشان کردند: زمانی که اين پايه‌های اساسی در يک کشور بنا گذاشته شد، آن ملت می‌تواند اميدوار باشد که روی اين پايه‌‌ها، بنای يک تمدن جديد و اصيل را پايه‌گذاری کند.

ايشان با بيان اينکه هر کدام از اين خصوصيات می‌تواند به نحوی مورد توجه ملت‌های جهان قرار گيرد، تصريح کردند: ملت‌های ديگر مجذوب اين خصوصيات می‌شوند و آن را تحسين می‌کنند، که البته مهمتر از همه، همين مسئله استقلال سياسی و ايستادگی در مقابل زورگويی دشمنان است.

رهبر فرزانه انقلاب در بخش ديگری از سخنان خود به سخنان يکی از متفکرين غربی اشاره کردند و فرمودند: اين متفکر غربی می‌گويد که اگر در بين ملت‌های مسلمان جهان دو نکته وجود داشته باشد، همه تابوهای غربی در هم شکسته خواهد شد؛ مساله اول، قانون اساسی جمهوری اسلامی ايران است که يک حکومت پيشرفته دينی را برای مسلمانان جهان ممکن می‌سازد و نشان می‌دهد با اين قانون می‌توان يک حکومت متجدد امروزی و کاملا دينی ايجاد کرد.

آيت‌الله خامنه‌ای دومين نکته مورد توجه اين متفکر غربی را کارنامه موفقيت‌های علمی، سياسی و فرهنگی جمهوری اسلامی را دانستند و اظهار داشتند: اين متفکر غربی تاکيد دارد اگر اين مسائل که در ايران اسلامی به طور نسبی واقع شده است، اگر برای ملت‌های مسلمان جهان روشن شود يک الگوی نظام‌سازی خواهد بود و نمی‌توان در مقابل اين حرکت‌های اسلامی ايستاد و اين اتفاق اکنون رخ داده است.

* نتايج انقلاب اسلامی ايران را امروز در شمال آفريقا مشاهده می‌کنيم

رهبر فرزانه انقلاب با تاکيد بر اينکه اين اتفاق در طول ۳۰ سال گذشته و به تدريج رخ داده است، خاطرنشان کردند: در اين سال‌ها شاهد بوديم که اين مسائل به تدريج در ذهن ملت‌های مسلمان جای گرفته، رشد کرده و پخته شده است که نتيجه آنرا امروز در اتفاقات شمال آفريقا تونس مشاهده می‌کنيم.

ايشان با تاکيد بر اينکه البته خود غربی‌ها نيز در اين زمينه اشتباهاتی داشته‌اند که اين اشتباهات سياسی نيز به جمهوری اسلامی ايران کمک کرده است، به مساله هسته‌ای ايران اشاره کردند و فرمودند: اشتباه غربی‌ها در مسئله هسته‌ای ايران اين بود که جنجال و هياهو به پا کردند و طی ۷ سال گذشته اعلام کردند که جمهوری اسلامی بايد از مسئله هسته‌ای خود عقب‌نشينی کند.

ايشان با بيان اينکه همين اشتباه ۲ نکته را برای مردم دنيا روشن کرد، افزودند: اين اتفاقات نشان داد که ايران توانسته است در قضيه هسته‌ای پيشرفت‌های غيرقابل انتظاری پيدا کند و دوم اينکه ايران با همه اين فشارها ايستاده و عقب‌نشينی نمی‌کند و همين موارد به نفع ملت ايران بوده است.

* سياست‌های غرب برای فشار به ايران به نفع ملت ايران تمام شد

به گزارش خبرنگار سياسی خبرگزاری فارس، مقام معظم رهبری در ادامه سخنان خود در خطبه اول نمازجمعه امروز ۱۵بهمن تهران ادامه دادند: حالا همه می‌دانند که آمريکا، اروپا، دستياران و دنباله‌روهايشان با همه فشاری که آوردند نتوانستند بر جمهوری اسلامی فائق بيايند و آن را به عقب نشينی وادار کنند؛ اين به دست خود دشمنان ايران،‌ ملت ايران شناخته شد. يعنی کمک شد به معرفی ملت ايران، در قضايای ديگر هم همين جور است.

* خودکفايی کامل ايران در توليد بنزين تا ۲۲ بهمن امسال

مقام معظم رهبری با اشاره به تحريم بنزين از سوی غربی‌ها و صحبت‌های آنها مبنی بر عدم واردات بنزين به ايران، فرمودند: خب ما وارد کننده بنزين بوديم و هستيم؛ گفتند می‌خواهيم جلوی ورود بنزين را بگيريم؛ جنجال، هياهو و سرو صدا کردند و تحليلگرانشان پيش‌بينی کرده و گفتند که کشور شلوغ خواهد شد و مردم چه خواهند کرد، ‌اين موجب شد که مسئولان کشور به فکر توليد بيشتر بنزين بيافتند و امروز طبق گزارشاتی که من دارم البته تا ۲۲ بهمن، به توفيق الهی کشور به طور کامل از واردات بنزين بی‌نياز می‌شود.

حضرت آيت‌الله خامنه‌ای تاکيد کردند: طبق گزارشی که به بنده دادند بعد از ۲۲بهمن ما حتی می‌توانيم بنزين را صادر کنيم که دستورش را هم داده‌اند که بنزين را بتوانيم صادر کنيم.

رهبر معظم انقلاب اضافه کردند: اين جنجال آنها به نفع ملت ايران تمام شد؛ ناظران بين‌المللی هم اين را ديدند؛ در همه قضايا همين جور است.

ايشان با بيان اينکه در تحريم سلاح در دوران جنگ هم همين جور بود،‌ تاکيد کردند: در ايجاد جريان موازی و افراطی اسلامی هم همين جور است؛ آمدند در همسايگی ما يک جريان افراطی اسلامی را به وجود آوردند برای تنه زدن جمهوری اسلامی حالا آفتی شده است و به جان خودشان افتاده و نمی‌توانند جلويشان را بگيرند و نمی‌دانند چه طوری آن را علاج کنند.

* ۹دی و ۲۲ بهمن پارسال جزء ايام‌الله به معنای حقيقی کلمه بود

حضرت آيت‌الله خامنه‌ای خاطرنشان کردند: در همين فتنه ۸۸ همين جور بود؛ جنجال و هياهو کردند که جمهوری اسلامی تمام شد و رفت و اختلافات شد، بعد نگاه کردند ديدند ملت ايران فائق آمد؛ ۹دی و ۲۲ بهمن پارسال جزء ايام‌الله به معنای حقيقی کلمه بود.

ايشان افزودند: دل‌ها دست خداست و خدای متعال اين دل‌ها را به وسط صحنه آورد و ملت ايران عظمت خود را نشان داد و هر کار می‌کنند به ضررشان تمام می‌شود و بعد از اين هم همين جور خواهد بود.

حضرت آيت‌الله خامنه‌ای در بخش ديگری از سخنان خود با بيان اينکه در هر پديده‌ای اگر بخواهيم اهميت اين پديده و همچنين موفقيت اين کار را تشخيص بدهيم بايد نگاه کنيم ببينيم اين پديده چه قدر توانسته است الگوسازی کند و سرمشق واقع شود و چقدر استقامت و ثبات به خرج داده و پای حرف خود ايستاده است،‌فرمودند: انقلاب‌‌ها هم همين جورند، يک انقلاب اگر بخواهد بر روی ذهن و عمل ديگران تاثير بگذارد و الگو واقع شود خصوصياتی بايد داشته باشد که مهم‌ترين اين خصوصيات همين ثبات و استقامت و ايستادگی است.

رهبر معظم انقلاب ادامه دادند: اگر اين‌ها شد، انقلاب برای ديگران الگو واقع خواهد شد و الّا برق‌هايی که يک جا بزند و خاموش شود خيلی نمی‌تواند الگوسازی کند و ديگر نمی‌تواند ديگران را به دنباله‌روی از خود تشويق کنند.

حضرت آيت‌الله خامنه‌ای انقلاب ما را اينگونه توصيف کردند و افزودند: انقلاب ما توانسته است الهام بخش و الگو ساز باشد و اين بر اثر ثبات، استقامت و ايستادگی بر اصول و پايه‌های اصلی است که اين انقلاب به وسيله امام اعلام کرد.

ايشان با بيان اينکه اين انقلاب ايستادگی کرد‌، فرمودند:‌ من در اين مورد هم چند نمونه عرض بکنم؛ يک نمونه اسلامی بودن است، از اول امام گفت انقلاب ما اسلامی است و مبتنی بر اسلام است.

رهبر معظم انقلاب در ادامه فرمودند: در دنيا هو و جنجال زياد شد و گفتند که اسلامی بودن با دموکراسی نمی‌سازد، اسلامی بودند ارتجاع و عقب‌گرد است،‌ احکام اسلام قابل پياده شدن نيست و چه و چه و يک عده هم صدای آنها را داخل کشور منعکس کردند؛ کتاب و مقاله نوشتند،‌ شايعه پخش کردند برای اينکه جمهوری اسلامی را از پايبندی به اسلام وادار به عقب‌نشينی کنند اما جمهوری اسلامی ايستاد و تسليم هوچی‌گری‌ها نشد.

ايشان تصريح کردند: بله ما اسلامی هستيم و به اين افتخار می‌کنيم و ثابت می‌کنيم که راه نجات بشر اين است و اين نکته را جمهوری اسلامی با صدای بلند به همه دنيا اعلام کرد.

مقام معظم رهبری تاکيد کردند: شما بعد از ۳۲ سال به جامعه ما نگاه کنيد؛ رفتارها از روز اول اگر اسلامی‌تر نباشد حداقل مثل روز اول پيروزی انقلاب است.

ايشان با بيان اينکه جوانان ما جوان‌هايی هستند که امام و دوران جنگ را نديدند و از انقلاب چيزی به يادشان نيست اما پايبندی‌شان و التزامشان به مبانی اسلام از بعضی ما پيرمردها بهتر قوی‌تر است، فرمودند: مسئولين کشور افتخار می‌کنند به اسلامی بودن، در طول اين ۳۲ سال البته خيلی تلاش شد در داخل تشکيلات حکومتی حتی کسانی بودند که تلاش کردند شايد بتوانند راه‌هايی به صورت زيگزاگی در بياورند و تدريجا دور کنند و زاويه بدهند، اما نتوانستند.

حضرت آيت‌الله خامنه‌ای با اشاره به مسئله مردم سالاری در انقلاب اسلامی افزودند: از اول امام اعلام کرد که بايد مردم نظر بدهند چه در اصل انتخاب جمهوری اسلامی، چه در تدوين قانون اساسی و چه در پذيرش آن قانون؛ قانونی که در مجلس خبرگان تصويب شده بود، چه در انتخاب رئيس جمهور و چه در انتخاب مجلس؛‌ ۳۲ سال از انقلاب می‌گذرد؛ ما با محاسبه رفراندوم‌هايی که شده است ۳۳ تا حضور مردم داشتيم، ‌در طول ۳۲ سال ۳۲ يا ۳۳ مرتبه مردم رفته‌اند و رای داده‌اند وانتخاب کرده‌اند يعنی به طور متوسط سالی يکی.

* مردمسالاری واقعی در ايران

ايشان با بيان اينکه در دوران جنگ تهران زير بمباران بود اما انتخابات تعطيل نشد، افزودند: در شهرهای ديگری که موشک‌باران رژيم صدام بود هم انتخابات تعطيل نشد، يک دوره در يکی از دوره‌های مجلس فشار آوردند شايد بتوانند به دلايل سياسی خودشان انتخابات را تاخير بيندازند اما موفق نشدند، تا امروز انتخابات جمهوری اسلامی و حضور مردم يک روز تاخير نشده است که اين يعنی مردم سالاری.

مقام معظم رهبری ادامه دادند: روز اول امام گفت و بر جمهوری اسلامی بر سر اين مردم سالاری ايستاد و قبول نکرد که از مردم سالاری عبور کند،‌ امروز مسئولين کشور از خبرگان رهبری که رهبر را نصب يا عزل می‌کنند گرفته تا رياست جمهوری تا مجلس و شوراها، منتخبين مردم هستند، جريان‌های گوناگون هم سر کار آمدند؛ اين جور هم نبوده است که ما بگوييم تنها يک جريان بوده،‌ گرايش‌‌های سياسی از اول تا امروز در اين چند رئيس جمهوری که سر کار آمدند هر کدام يک جهت‌گيری و يک شکل داشتند و همه با انتخاب مردم بر سر کار آمدند.

* حرکت جمهوری اسلامی به سوی عدالت اجتماعی هيچگاه متوقف نشده است

حضرت آيت‌الله خامنه‌ای با بيان اينکه نمونه بعدی، نمونه عدالت اجتماعی است، تاکيد کردند: از اول امام اعلام عدالت کردند؛ خوب عدالت اجتماعی از همه اين کارها سخت‌تر است؛ از حفظ مردم سالاری و بقيه کارهايی که در جمهوری اسلامی شده است، استقرار عدالت اجتماعی کار سخت‌تر و دشوارتری است، نمی‌گويم که ما تا امروز توانستيم به طور کامل عدالت اجتماعی را مستقر کنيم، نه! عدالتی که اسلام از ما خواسته است با آنچه که امروز در جامعه ما است فاصله دارد اما حرکت به سمت عدالت اجتماعی متوقف نشد و ادامه پيدا کرد و روز به روز شديدتر شده است؛ امروز حرکت به سمت عدالت اجتماعی از سال‌ها و دوره‌‌های قبل هم بيشتر است.

* تقدير از سفرهای استانی دولت

ايشان با بيان اينکه يکی از نمونه‌های عدالت اجتماعی تقسيم و توزيع متناسب فرصت‌های کشور است،‌ افزودند: در نظام‌های غافل از اين حقيقت اجتماعی بر روی طبقه خاصی تکيه می‌شود و بر روی مناطق خاصی از کشور تکيه می‌شود؛ در جمهوری اسلامی هر چه پيش می‌آييم تا امروز که ۳۲ سال گذشته است اين معنا را قوی‌تر می‌بينيم، روستاها و شهرهای دوردست در حوزه مراقبت قرار می‌گيرند،‌ اين همه مسکن‌سازی در روستاها و جاده‌سازی به سمت شهرهای دور کشور و روستاها و راه‌های ارتباطی،‌ارتباط‌های گوناگون و نيروی برق، ‌آب، تلفن، امکانات زندگی اينها در سرتاسر کشور توزيع شده است.

حضرت آيت‌الله خامنه‌ای با اشاره به سفرهای استانی دولت بيان کردند: اين سفرهايی که مسئولان کشور به استان‌ها و شهرهای مختلف می‌کنند، بعضی از اين شهرهای دور دست تصور هم نمی‌کردند که يک مسئول ۲ را ببينند اما حالا می‌بينند که مسئولان بالای کشور می‌روند سراغ اينها که اين مسائل خيلی با اهميت است.

مقام معظم رهبری فرمودند: وقتی انسان رفت و مشکلات را ديد برای برطرف کردن مشکلات انگيزه به وجود می‌آيد و همين استقرار عدالت اجتماعی است، داريم می‌ريم به سمت عدالت اجتماعی.

* سطح زندگی مسئولان جمهوری اسلامی بايد مطابق ضعيف‌ترين اقشار جامعه باشد

حضرت آيت‌الله خامنه‌ای با اشاره به زندگی مسئولان در انقلاب اسلامی فرمودند: آنچه در دنيا مشاهده می‌کنيم زندگی‌های اشرافی است؛ کسی که به حکومت می‌رسد و رئيس جمهور می‌شود يا يک مقام بالايی پيدا می‌کند زندگی‌اش از اين رو به آن رو می‌شود اما در کشور ما نه. البته ما و امثال بنده بايد زندگی‌مان را مطابق با ضعيف‌ترين اقشار جامعه قرار بدهيم که‌ نتوانستيم و اين توفيق را نداشتيم، اما زندگی مسئولين کشور به حمدالله بر اساس زندگی متوسط مردم است، گاهی پايين‌تر از متوسط مردم، اينها خيلی با ارزش است.

* هدفمندکردن يارانه‌ها کار بزرگی است

ايشان ادامه دادند: ‌همين مسئله سهام عدالت و مسکن روستايی و همين هدفمند کردن يارانه‌ها يک کار بزرگی است که اگر انشاءالله مسئولين کشور بتوانند خوب اين را عمل کنند خيلی مهم است.

* هدفمندکردن يارانه‌ها جلوی برخی ظلم‌ها را می‌گيرد

رهبر معظم انقلاب با اشاره به پرداخت يارانه برق به مردم افزودند: آنکسی که در خانه چلچراغ و لوستر روشن می‌کند و مصرف برق بيشتری دارد کجا و آن کسی که يک شعله يا دو شعله برق در خانه دارد کجا؟ آن که ثروتمندتر است بيشتر از آن يارانه استفاده می‌کرد؛ اين ظلم بود؛ می‌خواهند جلوی اين ظلم را بگيرند.

حضرت آيت‌الله خامنه‌ای تاکيد کردند: نظام بر روی شعار "عدالت اجتماعی " ايستاده است.

ايشان با اشاره به استکبارستيزی انقلاب اسلامی فرمودند: در مقابل فشارها ايستاديم، اين کار سختی بود اما جمهوری اسلامی توانست اين کار سخت را با موفقيت انجام بدهد.

رهبر معظم انقلاب ادامه دادند: خيلی‌ها بودند که اول انقلاب وقتی انقلاب پيروز شد گفتند ديگر بس است، برويم و به آمريکايی‌ها مسائل را تمام کنيم؛ اين معنايش اين بود که شعار ظلم‌ستيزی انقلاب تخطئه شود.

حضرت‌آيت‌الله خامنه‌ای ادامه دادند:‌ در طول زمان دنبال اين بودند که برويم با آمريکا همراه بشويم؛ آن کسی که دشمن اصلی ما است برويم زير بال او و به دامن او پناه ببريم؛‌ اين حرف فروختن قضيه فلسطين است. معنای اين حرف اغماض کردن جنايات آمريکا و افغانستان و امثال اينها هست.

ايشان خاطرنشان کردند: معنای اين چشم بستن بر روی اين همه ظلمی است که آمريکا در جهان انجام می‌دهد و ظلمی که به ملت‌ها می‌کند؛ يعنی اعتراض نکنيد؛ خب عادی کردن روابط معنايش اين است که ملت و مسئولين ايران نتوانند صريح حرفشان را بزنند.

رهبر معظم انقلاب با بيان اينکه اين ثبات و استقامت پر زحمت اما با برکت، تاکيد کردند: اين اتفاق رحمت الهی و توجه ملت‌ها را جلب کرد؛ اين ايستادگی شما ملت ايران ظرف اين ۳۲ سال بر روی شعارهای اصلی انقلاب، اين برکت بزرگ را داشته که امروز دنيا با عظمت نگاه می‌کند و مسئولين کشور شما وقتی به کشورهای مختلف سفر می‌کنند آن جور استقبالی از آنها می‌شود.

حضرت آيت‌الله خامنه‌ای با بيان اينکه وقتی محبوبيت شخصيت‌های سياسی را می‌خواهند محاسبه کنند مسئولين کشور شما در رديف اول قرار می‌گيرند‌، افزودند: ملت ايران کارش الگو شد و هر روز داريم مشاهده‌ می‌کنيم اين برکت را و اين خصوصيت از خصوصياتی است که جز با گذشت زمان معلوم نمی‌شد؛ اين ثبات و استقامت امروز در کشور مصر انعکاس صدای شما است.

رهبر معظم انقلاب ادامه دادند: آن رئيس‌جمهور آمريکا در دوره انقلاب همين چند روز پيش مصاحبه کرده و گفته اين صداهايی که در مصر شنيده می‌شود برای من آشنا است، يعنی آنچه در قاهره امروز شنيده می‌شود در تهران آن روزهای رياست جمهوری او شنيده می‌شد؛ اينها را دنيا دارد قضاوت می‌کند.

ايشان در پايان خطبه اول فرمودند: امثال دهه فجر ما مهم، حساس و پرشور و حال است و انشاءالله راهپيمايی ۲۲ بهمن بر همه اين افتخارات شما ملت عزيز خواهد افزود.

* حوادث ‌مصر و تونس يک زلزله واقعی است

رهبر معظم انقلاب در ابتدای سخنان خود اين حوادث را بسيار مهم و يک زلزله واقعی خواندند و افزودند: اگر ملت مصر به کمک و توفيق الهی بتواند اين کار را پيش ببرد، آنچه برای سياست‌های آمريکا در منطقه بوجود خواهد آمد يک شکست غيرقابل جبران است.

ايشان ادامه دادند: امروز بيش از خود مسئولان فراری تونس و مسئولان مصری، اسرائيلی‌ها نگران اين حوادث هستند؛ دشمنان صهيونيسم بيش از همه نگرانند و می‌دانند که اگر مصر از هم‌پيمانی آنها دست بکشد و در جايگاه حقيقی خود قرار بگيرد چه اتفاق عظيمی در اين منطقه خواهد افتاد و پيش‌بينی‌های امام بزرگوار ما تحقق پيدا خواهد کرد لذا حوادث فوق‌العاده مهم است.

* عامل اصلی قيام‌های مصر و تونس نوکری سران‌ آنها نسبت به آمريکاست

حضرت آيت‌الله خامنه‌ای با اشاره به تحليل‌های جهانی درباره حوادث تونس و مصر، خاطرنشان کردند: در اين تحليل‌ها سعی می‌کنند عامل اصلی اين قيام‌ها نديده گرفته شود، و اشاره به مسائل اقتصادی و غيراقتصادی می‌کنند که البته اين مسائل در حوادث اخير مؤثر است اما عامل اصلی اين حرکت عظيم مردم در تونس و در اوج آن در مصر احساس تحقيری است که در مردم به خاطر وضعيت سرانشان و نوکری آنها نسبت به آمريکا به وجود آمد.

* "نامبارک " مصر ملت مصر را ذليل کرد

ايشان رئيس‌جمهور مصر را "نامبارک " خطاب کردند و با بيان اينکه "اين نامبارک مصر ملت مصر را ذليل کرد "، اظهار داشتند: در تونس نيز اين رئيس‌جمهور فراری، بن‌علی، به طور کامل وابسته به آمريکا بود و حتی گزارش‌هايی داريم که وی وابسته به سازمان جاسوسی آمريکا (سيا) بود.

* وابستگی کامل رئيس جمهور سابق تونس به آمريکا و "سيا "

ايشان در ادامه سخنانشان با اشاره به وابستگی کامل زين‌العابدين بن‌علی رئيس‌جمهور فراری تونس به آمريکا و سازمان جاسوسی اين کشور، تصريح کردند: برای يک ملت بسيار سخت است که رئيس‌ يک ملت آنهم با آن تبختر و نخوت که آدم بسيار متکبری بود، نوکر رسمی دستگاه‌های آمريکايی باشد.

رهبر معظم انقلاب با بيان اينکه "‌بن‌علی سال‌ها با شدت و حدت عليه مسائل مردم از جمله مسائل دين، حکومت کرد "، ادامه دادند: در تونس که يک کشور مسلمان و دارای سابقه طولانی اسلامی است و مفاخری از اين کشور در فرهنگ اسلامی برخاسته‌اند، مردم در زمان بن‌علی برای رفتن به مسجد می‌بايست کارت ويژه ورود به مسجد که دولت صادر می‌کرد و به همه نمی‌داد، داشته باشند و اجازه رفتن به مسجد داده نمی‌شد و حتی اجازه نماز فرادا در مساجد داده نمی‌شد و حجاب نيز رسماً ممنوع بود.

* اسلام‌خواهی ‌يکی از انگيزه‌های مهم مردم تونس است

حضرت آ‌يت‌الله خامنه‌ای اسلام‌خواهی را يکی از انگيزه‌های مهم مردم تونس برشمردند و افزودند: به مجرد اينکه اين خائن از کشورش فرار کرد و اوضاع به هم ريخت، دختران دانشجو با حجاب به دانشگاه‌ها رفتند که اين نشان‌دهنده انگيزه عميق اسلامی است، ولی اين موضوع را تحليل‌گران غربی می‌خواهند کتمان کرده و مخفی نگهدارند.

* وابستگی به آمريکا؛ علت ديگر قيام مردم تونس عليه "بن‌علی "

ايشان وابستگی به آمريکا را يکی از علل قيام مردم تونس عليه سردمدارانشان عنوان کرده و افزودند: آمريکائی‌ها مايل نيستند که اين موضوع گفته شود که علت قيام مردم تونس و اوج آن در مصر "وابستگی " است. اما اين حقيقت قضيه است، البته در تونس يک تغيير سطحی انجام شد و رئيس‌جمهور آن فرار کرد اما دستگاه او هنوز سر کار است و خداکند مردم در کشور تونس به درستی به موقعيت خود توجه کنند و مبادا دشمن بتواند آنها را فريب دهد.

رهبر فرزانه انقلاب اسلامی کشور مصر را يک کشور بسيار مهم خواندند و تأکيد کردند: مصر اولين کشور اسلامی است که با فرهنگ غربی آشنا شد. اواخر قرن هجدهم شروع آشنايی مصر با فرهنگ غربی و اروپايی بود و اولين کشور اسلامی بود که در مقابل آن فرهنگ اروپايی و غربی ايستاد و عيوب آن را فهميد و در مقابل آن مقاومت کرد.

حضرت آيت‌الله خامنه‌ای افزودند: سيد جمال‌الدين بزرگ، آن مرد اسلام‌خواه شجاع مبارز، بهترين جايی را که برای مبارزات خود توانست پيدا کند مصر بود و شاگردانی از جمله «محمد عبده» داشت. حرکات اسلام‌خواهی در مصر چنين سابقه‌ای دارد و شخصيت‌های بزرگی از لحاظ سياسی و فرهنگی در اين کشور بودند که همه آزادی‌خواه هستند و بدين ترتيب مصر رهبر دنيای عرب به لحاظ فکری و سياسی شد و در دوره طولانی‌ای کشورهای عرب به مصر نگاه می‌کردند.

"اسلام‌خواهی و آزادی‌خواهی در مصر موج می‌زد و البته فرصت‌های خوبی در اختيار مردم آن قرار نگرفت جز فرصت‌هايی کوتاه. مصر اولين و بزرگترين کشوری بود که به اتفاق سوريه برای قضيه فلسطين وارد جنگ شد؛ در حالی که هيچ‌يک از کشورهای ديگر اسلامی در اين چند جنگ با اسرائيل ورود پيدا نکردند اما کشور مصر سربازان، ارتش، مردم و پشتيبانی‌های خود را گسيل داشت. "

* حسنی مبارک دشمن آزادی‌خواهی و نوکر صهيونيست‌هاست

ايشان با بيان اينکه مصر ملجأ و پناه فلسطينی‌ها محسوب می‌شد و حتی ملجأ و پناه بسياری از انقلابيون ديگر کشورها بود، ادامه دادند: چنين کشوری ۳۰ سال دست کسی افتاده که نه فقط آزادی‌خواه نيست، بلکه دشمن آزادی‌خواهی است و نه فقط ضدصهيونيست‌ نيست بلکه همراه، همکار، امين و به يک معنا نوکر صهيونيست‌هاست. کشوری که آن روز پرچم مبارزات ضدصهيونيستی در آن به همه دنيای عرب الهام بخش بود، کارش به جايی رسيد که اسرائيلی‌ها و دشمنان صهيونيستی در همه فعاليت‌هايی که عليه فلسطينی‌ها انجام می‌دادند متکی به کمک اين نامبارک شدند.

* اگر مبارک به صهيونيست‌ها کمک نمی‌کرد، غزه محاصره نمی‌شد

رهبر معظم انقلاب اسلامی به جنگ غزه اشاره کردند و با بيان اينکه "مردمی که در غزه محاصره بودند الان چهار سال است که در محاصره قرار دارند‌ " فرمودند: اگر در جنگ غزه حسنی مبارک به اسرائيلی‌ها کمک نمی‌کرد آنها نمی‌توانستند غزه را محاصره کنند. در جنگ ۲۲ روزه غزه مرد و زن و کودک فلسطينی‌ها به وسيله آتش اسرائيلی سوختند و نابود شدند و خانه‌های آنها تخريب شد و نگذاشتند کاروان‌های کمک‌رسانی نه فقط از خود مصر بلکه حتی از ديگر کشورها از جمله مردم ايران نيز از مصر عبور کنند که در واقع حسنی مبارک اجازه اين کار را نداد.

* اطاعت محض رژيم کنونی مصر از آمريکا و اسرائيل عامل اصلی قيام مردم است

ايشان افزودند: اين وضعيت حاکم در مصر مردم اين کشور را به ستوه آورد و مردم مصر به خاطر طرفداری رژيم کنونی اين کشور از اسرائيل و به خاطر دنباله‌روی و اطاعت محض آن از آمريکا احساس ذلت و حقارت می‌کنند که اين عامل اصلی حرکت مردم مصر است. اين حرکت مردم مسلمان مصر از نماز جمعه و مساجد شروع شد و شعارها،‌ شعارهای الله اکبر است و مردم شعارهای دينی می‌دهند و قوی‌ترين جريان مبارز در آنجا جريان اسلامی است و می‌خواهند اين ذلت را از روی خود پاک کنند، امّا غربی‌ها نمی‌گذارند اين تحليل‌ در بين ملت‌ها و افکار عمومی عالم رواج پيدا کند و دائم به مسائل اقتصادی اشاره می‌کنند.

* چند صدهزار نفر از فقرای قاهره در قبرستان‌ها زندگی می‌کنند؛ ۴۰ درصد مردم ‌زير خط فقر

ايشان در بخشی از سخنانشان در اين باره با بيان اينکه "اين هم حقيقتی است که نوکری شخصی مانند حسنی مبارک نسبت به آمريکا نتوانست يک قدم مصر را به سمت شکوفايی پيش ببرد " تأکيد کردند: ۴۰ درصد مردم مصر زير خط فقر هستند و آنطور که گزارش‌های مسلم برای بنده رسيده است، چند صدهزار نفر از فقرای قاهره در قبرستان‌ها زندگی می‌کنند و آواره و بيابان‌گرد هستند. البته بنده تا ۲-۳ ميليون نفر را نيز شنيده‌ام.

* آمريکا پاداش نوکری مبارک را هم نداد

رهبر معظم انقلاب اسلامی ادامه دادند: مردم مصر در چنين وضعيت و شرايط سخت معيشتی زندگی می‌کنند و آمريکايی‌ها به خاطر نوکری حتی پاداش هم ندادند و امروز نيز به او پاداش نمی‌دهند و هر ساعتی که به اميد خدا مبارک از مصر فرار کند و خارج شود، مطمئناً اولين دروازه‌ای که به روی او بسته خواهد شد دروازه‌های آمريکا است چرا که او را راه نمی‌دهند، چه آنکه بن‌علی و محمدرضا را راه ندادند.

حضرت آيت‌الله خامنه‌ای خاطرنشان کردند: کسانی که دلشان برای دوستی و رفاقت با آمريکا و اطاعت از آن می‌تپد اين نمونه‌ها را ببينند. اينها مانند شيطان هستند.

* آمريکايی‌ها و صهيونيست‌ها به شدت دستپاچه هستند

رهبر فرزانه انقلاب با بيان اينکه آمريکائی‌ها به وسيله اين افراد حقير و ضعيف به دنبال منافع خود هستند، تصريح کردند: البته امروز آمريکائی‌ها به شدت دستپاچه هستند و اسرائيلی‌ها بيشتر از آنها در قضيه مصر دستپاچه و دنبال علاجی هستند که البته علاجی هم پيدا نخواهند کرد. آنها مشغول فريب هستند و دم از طرفداری مردم می‌زنند. آمريکائی‌ها به مبارک گفته‌اند که زودتر بايد برکنار شود و برود. که همه اينها بستگی به مردم مصر دارد که چگونه عمل کنند و تصميم بگيرند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016