سه شنبه 3 اسفند 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

گزارش مراسم بزرگداشت شهدای ۲۵ بهمن در واشنگتن دی سی (همراه با عکس)

کميته همبستگی با خواست های دمکراتيک مردم ايران روز يکشنبه ۲۰ فوريه مراسم گرامی داشت ياد و خاطره صانع ژاله و محمد مختاری دو شهيد تظاهرات بيست و پنج بهمن را در ميدان دوپان شهر واشينگتن دی سی برگزار کرد. نزديک به سيصد نفر از ايرانيان مقيم واشينگتن، ويرجينيا و مريلند با در دست داشتن نمادهای سبز ، پلاکاردهايی در حمايت از خيزش مسالمت آميز مردم ايران و تصاوير شهدای حنبش سبز ، در اين مراسم شرکت کردند.

شهره عاصمی مجری اين مراسم بود. او در ابتدا از ايرانيان مقيم منطقه تقاضا کرد تا مشارکت و حضور بيشتری در تجمعات حمايتی از مبارزات مردم ايران در داخل داشته باشند . وی سپس از مجتبی واحدی مشاور مهدی کروبی دعوت کرد برای حاضران سخنرانی کند. آقای واحدی ضمن گرامی داشت ياد و خاطره شهدای روز بيست پنج بهمن گفت: من به عنوان يک مسلمان متعثب از حقوق همه افرادی که در زندان هستند اعم از کمونيسم ،سکولار ، مذهبی غير سياسی دفاع می کنم اگر چه برخی از کسانی که الان در زندان هستند به تلفيق دين و سياست اعتقاد دارند اما مخالف امتزاج دين و دولت هستند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی در فراز ديگری سخنانش با انتقاد به دولت های خارجی برای کم اهميتی به مشکلات مردم ايران ، از ايرانيان خارج از کشور خواست تا در اين زمينه از دولت های خارجی شکايت کنند تا وضع بگونه ای نباشد که وزير خارجه آلمان به ايران برود و ذلت قرار گرفتن در کنار احمدی نژاد را قبول کند تا دو تبعه آلمانی آزاد شوند. وی در ادامه نسبت به مقاصد اقتصادی دولت احمدی نژاد هشدار داد که برای بقاء خود با امضاهای قرار دادی های طولانی مدت چند ده ساله منافع مملکت را به ثمن بخس می فروشد و به دولت های خارجی باج می دهد. وی توصيه کرد تا ايرانيان خارج از کشور اعلام کنند که تمامی قرار داد هايی که توسط دولت احمدی نژاد با دولت های خارجی بسته شده است ،از ناحيه مردم ايران به رسميت شناخته نمی شود. وی همچنين گفت: " حضور گرايش های مختلف امروز نشان می دهد که همه ما بر لزوم سرنگونی دولت کودتايی احمدی نژاد و بالا تر از آن سرنگونی حکومتی که به تعبير آقای کروبی نه جمهوری است نه اسلامی همزبان هستيم. "

در ادامه مهدی امينی از اعضاء کميته همبستگی متن قطعنامه اين گروه را قرائت کرد. در بخش هايی از اين قطعنامه آمده است: " اول اسفند ماه آوردگاه مهمی است تا مردم رشيد ايران يک بار ديگر اراده خود برای تغيير را به نمايش بگذارند . بی ترديد اين رويداد که ادامه دهنده حرکت دوران ساز ۲۵ بهمن ماه است با احيای جنبش سبز و اتصال زنجيره مبارزات مستمر ، گذار مسالمت آميز به دموکراسی را تسريع و تقويت خواهد کرد.
نسيم آزادی و دموکراسی که از تونس وزيدن گرفت و در ميدان تحرير قاهره به طوفانی بدل شد و بنای ديکتاتوری ۳۰ ساله حسنی مبارک را فرو ريخت ، می تواند مام وطن را نيز عطر آگين کند و تکاپوی تاريخی ملت ايران از مشروطه تا کنون در برقراری جامعه مدنی مقتدر ،تجدد ، رعايت حقوق بشر ، مردم سالاری ، حکومت قانون ،توسعه سياسی ، پيشرفت و برابری را به نقطه پايان نزديک گرداند".

"کميته همبستگی ضمن تجليل از شجاعت و ايستادگی مدنی تحسين پذير آقايان موسوی و کروبی در شرايط سخت و سنگينی که در آن بسر می برند، اعلام می کند هر گونه تعرض ايادی حکومتی به آنان با واکنش شديد حاميان و کنشگران جنبش سبز در داخل و خارج از کشور مواجه خواهد شد.بی شک جامعه ايرانيان منطقه مترو پليتن واشنگتن دی سی از تمامی ظرفيت هايش برای دفاع از حقوق رهبران سمبليک و فعالان جنبش سبز استفاده خواهد کرد .در پايان کميته همبستگی بار ديگر بر آزادی فوری و بدون قيد شرط کليه زندانيان سياسی و عقيدتی ، آزادی مطبوعات و رسانه های مکتوب و مجازی ، رفع تبعيض های جنسيتی، آزادی اجتماعات ، احزاب و اتحاديه های صنفی ، استقلال دانشگاه ، پايان بخشی به نقض حقوق بشر ، بهبود عدالت اجتماعی ،لغو حکم اعدام ، برخورداری تمامی اقليت های قومی و مذهبی ايران از حقوق يکسان و فرصت های برابر و فراهم کردن مقدمات استفاده از حق تعيين سرنوشت برای تمامی آحاد ملت ايران تاکيد می کند".

در لابلای برنامه شعار هايی در حمايت از دموکراسی در ايران ، آزادی زندانيان سياسی ،مخالفت با ديکتاتوری و نظام جمهوری اسلامی و ضرورت برکناری رهبری سر داده شد. کيانوش سنجری زندانی سياسی سابق در خصوص شعار های سر داده شده در روز اول اسفند در ايران توضيحاتی را ارائه داد.

دکتر مهرداد مشايخی از فعالان جمهوريخواه ديگر سخنران مراسم بود وی در بخشی از سخنانش که به زبان انگليسی بيان شد جملاتی در حمايت از حرکت اعتراضی مردم ايران ايراد داشت .

رحيم رشيدی، روزنامه نگار و فعال حقوق بشری کرد در سخنانش با تاکيد بر ضررت رعايت حقوق مردم کرد در ايران بيان داشت که مشکل کردستان در در يک يا دو سال گشدته نبوده است بلکه از همان آغاز پس از انقلاب شروع شده است. وی خواسته مردم کرد را نه تجزيه طلبی بلکه تحقق مطالبات شان در برخورداری از امکانات و فرصت های برابر و آزادی های اساسی ،پايان دادن به فضای سرکوب و اختناق در کردستان و مشارکت مردم کرد در اداره امور خود شان معرفی کرد. همچنين برخی از افراد کرد حاضر در تجمع پلاکاردی را حمل می کردند که بر روی آن نوشته شده بود: " صانع ژاله بسيجی نبود" .

مجری برنامه در ادامه توضيحی از طرف کميته همبستگی را بيان کرد که اين کميته به حفظ تماميت ارضی ايران با حفظ حقوق همه اقليت های نژادی به عنوان اعضاء خانواده بزرگ ملت ايران معتقد است و دعوت از فعالان کرد از زاويه پرداختن به مشکلات و موارد نقض حقوق بشر در کردستان صورت گرفته است.

علی افشاری از کميته همبستگی با خواستهای دموکراتيک مردم ايران سخنران نهايی اين تجمع بود.

وی در بخشی از سخنرانی اش با اشاره به سر داده شدن مجدد شعاربر عليه سيد علی خامنه ای در تظاهرات روز بيست و پنج بهمن و يک اسفند گفت مترلزل شدن شخصيت فردی و جايگاه حقوقی وی که علت العلل مشکلات و ستون فقرات دشمنان آزادی و حقيقت و شيفتگان قدرت انحصاری است، گامی اساسی در گذار به دموکراسی در ايران است. آقای افشاری گفت فرياد های اعتراضی مردم در يک اسفند نشان داد که گريز از سرنوشتی متفاوت با بن علی، مبارک ،صدام، محمدرضا شاه پهلوی و ديگر ديکتاتور های رو سياه تاريخ برای خامنه ای روز بروز دشوار تر می گردد.

علی افشاری در بخش ديگری از سخنرانی اش با مهم دانستن تنوع نيروهای تشکيل دهنده جنبش سبز گفت: " قدرت جنبش در گرو حفظ اين تنوع است . حفظ اين تنوع مستلزم پذيرش خواست بدنه جنبش سبز و مردم به عنوان مبنای تصميم گيری و تعيين سمت و سوی حرکت جنبش است . نمی توان حضور مردم در خيابان ها را به پای جنبش سبز گذاشت ،اما شعار های غالب آنان را از جنس اين جنبش ندانست.!

آقايان موسوی و کروبی با رشادت و پايمردی شان نشان داده اند که جايگاه رفيع و نقش محوری در جنبش دارند. اما جنبش مساوی با آنان نيست. رهبری مشارکتی و متعهد به خواست بدنه چاره کار است تا بازتاب دهنده تنوع و وزن گرايشات گوناگون جنبش باشد. "

اين برنامه در ساعت ۲ بعد از ظهر با خواندن دسته جمعی سرود يار دبستانی من پايان يافت.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016