دوشنبه 8 فروردین 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

کشته شدن دوازده نفر در تظاهرات روز يکشنبه در سوريه، کلمه

در پی گسترش تظاهرات ضدحکومتی در شهرهای سوريه، دوازده نفر در شهر لاذقيه اين کشور کشته شده اند. دولت سوريه ادعا می‌کند که اين آمار شامل نيروهای امنيتی و افراد غير نظامی است.

مقام های دولت سوريه پيش‌تر کشته شدن دو تظاهرکننده را در شهر لاذقيه در ۳۵۰ کيلومتری شمال غرب دمشق پايتخت سوريه تاييد کرده و گفته بودند اين دو نفر به وسيله تک تيراندازان ناشناس کشته شده اند، ولی فعالان سياسی از تيراندازی مستقيم نيروهای امنيتی به سوی معترضان خبر داده اند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


در نا آرامی های يک هفته گذشته ده ها نفر از مخالفان حکومت سوريه در اثر تيراندازی نيروهای امنيتی کشته شدند.

هزاران نفر از مخالفان بشار اسد در روزهای گذشته در شهرهای مختلف، به ويژه در شهر جنوبی درعا در نزديکی مرز اردن عليه زمامداری يازده ساله او تظاهرات کردند.

حکومت سوريه که گروه های تبهکار را عامل ناآرامی های اين کشور عنوان کرده، نيروهای ارتش اين کشور را برای برقراری آرامش به شهر لاذقيه اعزام کرده است.

همزمان با گسترش تظاهرات در روز شنبه، معترضان مقر حزب حاکم بعث را در بندر لاذقيه و شهر جنوبی طفس، در نزديکی درعا به آتش کشيدند.

در شهر درعا نيز معترضان در محل مجسمه سرنگون شده حافظ اسد، رهبر پيشين سوريه گردهم آمدند و شعارهای ضددولتی سر دادند. مجسمه حافظ اسد، پدر بشار اسد، روز جمعه به وسيله معترضان سرنگون شده بود.

همزمان يکی از سخنگويان رياست جمهوری سوريه گفته است که دولت اين کشور تصميم به لغو قانون وضع اضطراری در سوريه گرفته است. اين قانون که از سال ۱۹۶۳ بر سوريه حاکم بوده است، حقوق اساسی و آزادی های مدنی شهروندان را به شدت محدود می کند و به نيروهای امنيتی اختيارات گسترده ای برای دستگيری و حبس مخالفان می دهد.

در اين حال، سازمان ملل متحد و ايالات متحده به طور جداگانه نگرانی عميق خود را از خشونت نيروهای دولتی سوريه عليه معترضان اظهار داشته اند.

بثينه شعبان، مشاور ارشد رسانه ای رئيس جمهوری سوريه در گفت و گو با بی بی سی اعمال خشونت به وسيله نيروهای امنيتی را تکذيب کرد و گروه های تبهکار را متهم کرد که با تيراندازی به سوی معترضان سعی دارند در کشور ايجاد بی ثباتی کنند. خانم شعبان همچنين يک روحانی سنی مستقر در قطر به نام شيخ يوسف قرضاوی را متهم کرد که با سخنان خود باعث ناآرامی در لاذقيه شده است.

دولت سوريه می گويد در تظاهرات روزهای گذشته ۲۷ نفر از مخالفان کشته شده اند ولی فعالان سياسی رقم تلفات را بيشتر از يکصد نفر عنوان کرده اند.

آزادی زندانيان سياسی
بزرگ ترين تظاهرات روز شنبه در طفس و در پی برگزاری تشييع جنازه سه نفر از کشته شدگان روز جمعه رخ داد. شاهدان عينی از به آتش کشيده شدن مقر حزب بعث و يک پاسگاه پليس در اين شهر خبر داده اند.

صدها نفر هم روز شنبه در درعا تظاهرات کردند. بعضی از تظاهرکنندگان نوشته هايی را حمل می کردند که شعار معترضان مصری بر آن نوشته شده بود: “مردم خواستار سقوط حکومت هستند.”

همزمان منابع مختلف از آزاد شدن هفتاد تا دويست زندانی سياسی از بازداشتگاهی در دمشق خبر داده اند. دولت سوريه هنوز اين خبر را تاييد نکرده است ولی گفته می شود بيشتر آزادشدگان از فعالان اسلام گرا هستند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016