پنجشنبه 8 اردیبهشت 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

آمريکا ترکيه را از همکاری بانکی با ايران برحذر داشت، دويچه وله

دولت آمريکا پس از آن‌که هند اعلام کرد در صدد پرداخت بدهی خريد نفت ايران از طريق ترکيه است، به بانک‌های اين کشور هشدار داد. ديويد کوهن، معاون وزير خزانه‌داری آمريکا، از ترکيه خواسته که تحريم‌های سازمان ملل را رعايت کند.

ديويد کوهن، معاون وزارت خزانه‌داری امريکا در امور مالی و مبارزه با تروريسم، روز چهارشنبه (۲۷ آوريل /۷ ارديبهشت) در يک کنفرانس مطبوعاتی گفت که بانک‌های ترکيه بايد نسبت به سوءاستفاده ايران از مناسبات با ترکيه در جلب حمايت از برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی هشيار باشند.

ديويد کوهن تاکيد کرد که پشتيبانی ترکيه از تحريم‌های سازمان ملل عليه ايران، با توجه به همسايگی اين کشوربا ترکيه، اهميت زيادی دارد. وی به ويژه نسبت به همکاری ترکيه با شعبه‌های بانک ملت ايران در آن کشور هشدار داد و تاکيد کرد که اهميت منزوی کردن بانک ملت در ترکيه از موضوع‌های مورد بحث ميان وزارت خزانه‌داری آمريکا با مقامات آنکارا بوده‌ است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


معاون وزارت خزانه‌داری آمريکا هم‌زمان گفت که از موضوع پرداخت بدهی نفتی هند به ايران از طريق ترکيه اطلاعی ندارد. او هم‌چنين اشاره کرد که آمريکا نگران است گسترش روابط تجاری ايران و ترکيه موجب شود که ايران بر معاملات خود سرپوش بيشتری بگذارد. به گفته کوهن، هرچه مناسبات تجاری ايران و ترکيه بيشتر شود، به‌همان اندازه نيز خطر سوءاستفاده جمهوری اسلامی از اين روابط بالاتر می‌رود.

ترکيه که تنها کشور مسلمان عضو پيمان ناتوست، به قطعنامه تحريمی ۱۹۲۹ سازمان ملل عليه ايران رای نداده، اما گفته که آن را اجرا می‌کند. ترکيه هم‌زمان عنوان می‌کند که تعهدی در قبال تحريم‌های يکجانبه اروپا و آمريکا عليه ايران ندارد.

پرداخت بدهی هند به ايران از طريق ترکيه

هشدار ديويد کوهن به بانک‌های ترکيه پس از آن صورت می‌گيرد که يک منبع از وزارت نفت هند در گفتگو با خبرگزاری "رويترز" در روز چهارشنبه ( ۲۷ آوريل/۷ ارديبهشت) اعلام کرد که هند در صدد پرداخت پول نفت خريداری شده از ايران از طريق ترکيه است.

اوايل ماه آوريل نيز يک مقام رسمی هندی گفته بود که هندوستان و ايران در صدد يافتن کشوری ثالث و غيراروپايی برای پرداخت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بدهی‌های هند به ايران هستند. معاملات مستقيم مالی ايران و هند از ماه دسامبر گذشته و پس از سفر باراک اوباما به اين کشور قطع شده‌اند. بانک مرکزی هند اين تصميم را در چارچوب تحريم‌های بين‌المللی عليه ايران و قطعنامه سازمان ملل گرفت.

اما نشريه اقتصادی "هندلز بلات" در آلمان در اواخر ماه مارس سال ۲۰۱۱ فاش کرد که بانک تجاری ايران و اروپا وظيفه واريز پول نفت خريداری شده هند به ايران را بر عهده گرفته است. اين خبر با واکنش اعتراضی مقامات آمريکايی روبرو شد که اين همکاری را مغاير با تحريم‌های مالی ايران می‌دانستند.

دولت آلمان پس از آن اعلام کرد که پرداخت ميليون‌ها يورو پول فروش نفت ايران به هند از طريق بانک ياد شده را که مقر آن در هامبورگ است، متوقف می‌کند. دولت هند نيز يک‌روز پس از آن، واريز پول نفت به بانک تجاری ايران و اروپا را قطع کرد.

صادرات نفت ايران به هند، روزانه ۴۰۰ هزار بشکه است و مبادلات نفتی دو کشور با وجود آن‌که بدهی‌های هندوستان عجالتا پرداخت نمی‌شوند، همچنان ادامه دارند.

مقامات ايرانی متهم می‌شوند که از هر راه ممکن برای دور زدن تحريم‌های مالی کمک می‌‌‌گيرند. آمريکا و متحدان آن می‌گويند ترکيه می‌تواند به‌گونه‌ای عمل کند که مانع از دستيابی جمهوری اسلامی به سيستم مالی جهانی شود.

ايران دومين فروشنده نفت به هندوستان پس از عربستان سعودی است. حجم واردات نفت به هند سالانه بالغ بر ۱۲ ميليارد دلار است. اين کشور که در ميان بزرگترين مصرف‌کنندگان نفت آسيا، در رديف سوم قرار دارد، دو سوم نفت مورد نياز خود را از خاورميانه تامين می‌کند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016