سه شنبه 20 اردیبهشت 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

احتمال اجرای اولين حکم قصاص اسيدپاشی در ايران، هرانا

خبرگزاری هرانا - مجيد موحدی متهم به پاشيدن اسيد روی صورت آمنه بهرامی نو، قربانی مشهور پرونده اسيدپاشی به احتمال قوی روز شنبه از ناحيه هر دو چشم با اسيد مجازات خواهد شد.

روزنامه تهران امروز با اعلام اين خبر از قول يک منبع آگاه نوشت: "اين حکم در وهله اول توسط خود آمنه و در صورت امتناع وی توسط متخصصان انجام می‌شود و دقت کافی می‌شود تا ضايعاتی بيشتر از آنچه به قربانی وارد شده نصيب متهم حادثه نشود."

پيش‌بينی می‌شود اين اقدام که به علت برخورد شديد با پديده شوم اسيدپاشی و رواج آن در سال‌های اخير صورت می‌گيرد موج شديدی از مخالفت‌ها و موافقت‌ها را در پی داشته باشد.

مخالفان اين حکم اعتقاد دارند اجرای اين حکم مانعی در وقوع مجدد جرم اسيد پاشی نخواهد داشت همچنان که درباره بسياری از جرايم اين اتفاق نيفتاده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


آمنه چگونه قربانی شد؟

ساعت ‌٣٠: ‌١۶ يکی از روزهای اواسط آبان‌ماه سال ‌٨٣ اهالی خيابانی دربزرگراه رسالت متوجه داد و فريادهای دختری جوان شدند که با دنبال کردن موضوع دريافتند دختر جوان به نام "آمنه" از سوی فردی مورد اسيدپاشی قرار گرفته است.

با انتقال آمنه به بيمارستان، تلاش پزشکان برای درمان وی آغاز شد، اما زمانی که بعد از انتقال به بيمارستان‌های رسالت و مطهری به بيمارستان لبافی‌نژاد منتقل شد، پزشکان اعلام کردند که ديگر دير شده و چشم چپ آمنه کاملا از بين رفته است.

آمنه در شکايت خود به دادسرای جنايی تهران گفت: چند ماه قبل وقتی در دانشکده‌ برق مشغول تحصيل بودم متوجه شدم که يکی از دانشجويان به اسم مجيد موحدی به من علاقه‌مند شده است. چند بار مادرش با منزل ما تماس گرفت اما مادر من به دليل تفاوت‌های زياد سنی، فرهنگی و خانوادگی ما پاسخ منفی داد که البته جواب خودم نيز منفی بود تا اينکه يکی از دوستانم پيشنهاد داد برای تمام کردن موضوع، يک بار رودررو پاسخ قطعی خود را به او بدهم. به همين دليل يک روز که بعد از ايجاد مزاحمت‌های فراوان و تماس‌های‌گاه و بی‌گاه به محل کارم آمد، به او گفتم که با فردی عقد کرده‌ام و ديگر سراغ من را نگيرد.

مجيد در مقابل اين ادعای من خواست که از همسرم طلاق بگيرم و اظهار کرد که در صورت عدم جدايی از همسرم مرا خواهد کشت. من تهديدهای او را جدی گرفتم و‌‌ همان روز به پليس اطلاع دادم اما پليس گفت تا زمانی که جرمی واقع نشده نمی‌توان وارد عمل شد و فرد را بازداشت کرد. با گذشت دو روز از اين ماجرا عصر روز حادثه زمانی که از محل کارم خارج شدم ناگهان فردی مثل سايه از پشت به من نزديک شد و بعد روبه‌رويم ايستاد.

سپس ظرفی سرخ‌رنگ را جلو آورد و مايع به شدت سوزاننده‌ داخل آن را روی صورتم پاشيد. اول تصور کردم که آب‌ جوش است اما وقتی مرا به چند بيمارستان بردند، فهميدم اسيد بوده و‌‌ همان ابتدا چشم چپم از بين رفت.

پزشکان اقدام به تخليه‌ چشم چپم کردند و گفتند که چشم راستم نيز در شرف نابينايی است. به همين دليل پيشنهاد کردند که برای درمان به بارسلون بروم و آن زمان با هشت هزار يورو که بخشی از آن به صورت کمک از سوی دولت وقت به خانواده‌ام پرداخت شد، برای درمان به اسپانيا سفر کردم. در آنجا ‌١٧ بار مورد جراحی پلاستيک قرار گرفتم و چشم راستم نيز مورد درمان قرار گرفت اما پزشکان اعلام کردند که اثرات مخرب اسيد تا پنج سال باقی می‌ماند و به همين دليل يک شب وقتی در خانه بودم ناگهان متوجه شدم داخل حفره‌ چشم راستم چيزی وجود ندارد و به اين ترتيب چشم ديگر خود را هم از دست دادم.

با صدور قرار مجرميت برای متهم، پرونده وی جهت محاکمه به دادگاه کيفری استان تهران ارجاع شد و قضات شعبه ‌٧١ دادگاه کيفری به رياست، روز ‌۶ آذرماه سال ‌٨٧ پس از اخذ اظهارات متهم و شاکی، حکم قصاص دو چشم به شيوه‌ مورد درخواست شاکی يعنی ريختن اسيد در چشم متهم و پرداخت ديه‌ جراحات وارده پس از پرداخت تفاضل ديه از سوی شاکی را صادر کردند.

اين پرونده پس از تاييد رای صادره از سوی دادگاه توسط ديوان عالی کشور، روز ‌٢١ اسفندماه ‌٨٧ به واحد اجرای احکام دادسرای امور جنايی تهران ارجاع شد.

پس از بازگشت مجدد دختر جوان و ناکامی پزشکان در درمان وی، بار ديگر آمنه و خانواده‌اش بر اجرای حکم قصاص تاکيد کردند و به اين ترتيب پرونده از سوی قاضی عصمت‌الله جابری داديار اجرای احکام دادسرای جنايی در آستانه ارسال نزد رئيس قوه قضائيه جهت استيذان و نهايتا اجرای حکم قرار گرفت.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016