جمعه 17 تیر 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

نمايندگان مجلس در واکنش به ادامه ناامنی های اجتماعی: وزير کشور بايد پاسخگو باشد، ايلنا

انتشار خبر کشته شدن يک دختر دانشجو با ۵۰ ضربه چاقو در مقابل چشمان مردم پايتخت، مجلس و مردم را نسبت به افزايش نا‌امنی‌های اجتماعی حساس کرد.

ايلنا: انتشار خبر کشته شدن دختر دانشجوی دانشگاه علامه طباطبايی تهران با ۵۰ ضربه چاقو در مقابل چشمان مردم پايتخت، در ادامه جنايات ديگری همچون خبر تجاوز دسته جمعی به زنان، اعضای مجلس را نسبت به افزايش ناامنی‌های اجتماعی حساس کرد. در همين خصوص يکی ازنمايندگان مجلس در گفتگو با ايلنا از تلاش‌های مجلس برای سوال و حتی استيضاح وزير کشور خبر داد.
وقوع جرم و جنايت در جامعه اکنون چندی است ابعاد گسترده تر و آشکارتری به خود گرفته و اين امر سرانجام برخی نمايندگان مجلس را بر آن داشته تا بار ديگر نسبت به اين موضوع حساسيت بيشتری نشان دهند و برای جلوگيری از چنين فجايعی خواستار اقدامات امنيتی بيشتری شوند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


ناامنی‌ها قابل پيش بينی بود
داريوش قنبری، نماينده مجلس شورای اسلا می در گفت و گو با خبرنگار ايلنا در اين مورد گفت: خبرهای تکان دهنده وقوع ناامنی در کشور ضربه جبران ناپذيری به امنيت روانی شهروندان زده است.
وی تاکيد کرد: مجلس قطعا در قالب طرح سوال و حتی استيضاح وزير کشور نسبت به اين موضوع واکنش نشان خواهد داد.
عضو فراکسيون اقليت مجلس شورای اسلامی با اشاره به حاشيه‌های رای اعتماد وزير کشور خاطرنشان کرد: از قبل وقوع نا امنی‌های اجتماعی پيش بينی می‌شد.

نگاه جنسيتی و تهديد زنان
نماينده مردم ايلام با انتقاد از آنچه آن را"تشديد نگاه جنسيتی به جامعه" خواند، در گفت و گو با خبرنگار ايلنا گفت: متاسفانه نگاه جنسيتی نسبت به جامعه بسترهای تهديد عليه زنان را ايجاد کرده است.
وی تاکيد کرد: در برخی موارد نيز اين حساسيت خود را به شکل تضاد نشان داده و افزايش خشونت‌های اخير عليه زنان از اين زاويه قابل مطالعه است.

سرپوش گذاشتن روی واقعيت
عضو کميسيون اجتماعی مجلس با انتقاد از نيروی انتظامی در حوادث اخير گفت: سوای از بحران اجتماعی که جامعه با آن روبرو است کوتاهی‌های نيروی انتظامی هم قابل طرح است.
عضو فراکسيون اقليت مجلس شورای اسلامی با اشاره به نقش و جايگاه نيروی انتظامی گفت: متاسفانه هر گاه از برخورد عميق با معضلات اجتماعی ناتوان می شويم با بحث‌هايی نظير طرح امنيت اجتماعی، گشت و ارشاد و طرح تفکيک جنسيتی کلاسهای دانشگاه جامعه را با التهاب روبرو می‌کنيم.
به گفته وی در واقع دامن زدن به اين مباحث و طرح مباحث اخلاقی به شکل کنونی‌، سرپوش گذاشتن روی ناکارآمدی‌ها است.

حادثه ای ديگر
روز پنجشنبه ۱۶ تير ۹۰ ، بار ديگر جنايتی در پايتخت و در مقابل ديدگان مردم به وقوع پيوست.
اين بار قربانی جنايت دختری دانشجو بود که مورد هجوم فردی قرار گرفت که گفته می شود خواستگار اين دختر بوده است.
در خبر ها در مورد اين حادثه گفته شده دختر جوانی که درحال عبور از روی يک پل عابر پياده در نزديکی پل مديريت بوده مورد هجوم پسر جوانی قرار گرفته که صورت خود را با نقاب بسته است.
پسر جوان با ديدن مردم پس از آنکه خودش را به خيابان رساند، قصد فرار داشت اما در حلقه مردم گرفتار شد و با ضربه ای که يکی از رهگذاران به او زد دستگير شد.
با تلاش مردمی دختر جوان که با بيش از ۴۰ ضربه چاقو مجروح شده بود به بيمارستان پارسيان منتقل شد و تحت مداوا قرار گرفت اما تلاش برای نجات او ثمری نداشت و او بر اثر شدت جراحت تسليم مرگ شد. در جريان تحقيقات مشخص شده متهم و مقتول -کوشا و مهسا ۲۲ ساله - دانشجوی رشته ادبيات در دانشگاه علامه طباطبايی بودند . کوشا چند بار از مهسا خواستگاری کرده بود و زمانی که با جواب رد مواجه شد، کينه مهسا را به دل گرفت و روز حادثه پس از تعقيبش از دانشگاه کينه مهسا را به دل گرفت و روز حادثه پس از تعقيب او را مورد هدف قرار داد.
قاضی رسولی به عنوان بازپرس کشيک قتل هم پس از اطلاع از حادثه خودش را به بيمارستان رساند. قاضی پرونده پس از رويت جسد برای تحقيق از متهم پرونده راهی کلانتری ونک شد.
علی صادقی نگهبان پل نيز در اين مورد گفته است: ما با پليس تماس گرفتيم اما مأموران پليس خيلی دير رسيدند. ماموران اورژانس هم نرسيدند و مجبور شديم او را با وانت به بيمارستان پارسيان ببريم.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016