یکشنبه 11 اردیبهشت 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

مهمان‌پرست: تاسيسات هسته‌ای ايران در سطح بالای ايمنی است، ايسنا

- آمريکا پاسخ دهد بشرها با هم متفاوتند يا حقوقشان
- برخورد خشونت‌آميز را درهيچ کشوری تاييد نمی‌کنيم


سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان با بيان اين‌که مقامات آمريکا و برخی کشورهای غربی از حقوق بشر به عنوان ابزار سياسی برای فشار آوردن به کشورهای مستقل استفاده می‌کنند، گفت: آمريکايی‌ها خود بزرگ ترين ناقض حقوق بشر هستند.آنها صلاحيت اظهار نظر راجع به حقوق بشر را ندارند.

به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، رامين مهمان پرست که در راس هياتی رسانه‌يی به کوبا سفر کرده است در نشست مطبوعاتی در جمع خبرنگاران داخلی و خارجی مستقر در هاوانا در پاسخ به پرسش خبرنگار خبرگزاری آسوشيتدپرس در هاوانا در مورد موضع ايران درخصوص وقايع اخير در سوريه گفت: رسانه‌های آمريکايی بايد نسبت به وقايع ديگر کشورها هم حساس باشند. چگونه است که آمريکايی‌ها و رسانه‌هايشان نسبت به وضعيت حقوق بشر فقط در برخی کشورها ابزار نگرانی می‌کنند و درباره سرنوشت مردم کشورهايی مانند بحرين و يمن پردازش خبری صورت نمی‌گيرد. آمريکا رفتار متناقض و استانداردهای دوگانه در اين رابطه دارد.

وی افزود: در کشورهای ديگر نيز اتفاقات بدی در حال وقوع است بايد نسبت به آنها نيز حساس باشند. مقامات آمريکايی تا آخرين لحظه از حاکمان ديکتاتور مصر و تونس که مردم خواهان برکناری آنان بودند صراحتا حمايت می‌کردند و به محض قطعی شدن سقوط آنان توسط مردمشان، سريعا تغيير موضع دادند. سوال جدی از آمريکايی‌ها وجود دارد که با چه مجوزی در ليبی دخالت نظامی کردند. آنها مدعی بودند که به دليل کمک به مردم وارد ليبی شدند. اما مردم بيگناه زيادی توسط بمب‌های ناتو کشته شدند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


مهمان پرست گفت: آمريکا در ميان افکار عمومی مردم منطقه ما به دليل رفتار گزينشی به شدت محکوم است. ما نسبت به سياست‌های برخی کشورها اعتراض داريم.


برخورد خشونت آميز با مردم را در هيچ کشوری تاييد نمی‌کنيم


مقامات سوريه تدبير و توانايی لازم برای حل مشکلات داخلی خود دارند

وی با بيان اين‌که توصيه ما اين است که مقامات در همه کشورها به مطالبات مردم گوش دهند، گفت: به هيچ وجه برخورد خشونت آميز با مردم را در هيچ کشوری تاييد نمی‌کنيم و معتقديم برخوردهای خشونت آميز مشکلی را حل نمی‌کند. اما روش‌های برخورد با مطالبات مردمی در اين کشورها کاملا با يکديگر متفاوت بوده است. ما معتقديم مقامات سوريه تدبير و توانايی لازم برای حل مشکلات داخلی خود دارند. اما سوال جدی از کشورهای غربی به ويژه آمريکايی‌ها داريم که به چه دليل اين کشورها به خود اجازه می‌دهند در امور داخلی ساير کشورها دخالت کنند. متهم اصلی وقايع اخير در منطقه آمريکايی‌ها و کشورهايی هستند که از حاکمانی در طول سال‌ها حمايت کردند که در حق مردم ظلم کردند.


آمريکا پاسخ دهد بشرها با يکديگر متفاوتند يا حقوقشان؟


نسبت به نيت آمريکا و ناتو در عمليت نظامی عليه ليبی ترديد داريم

وی ضمن تصريح اين نکته که آمريکا بزرگ ترين ناقض حقوق بشر جهان است در خصوص بمباران مردم ليبی توسط آمريکا يادآور شد: ما کاملا نسبت به نيت آمريکا و ناتو در عمليت نظامی عليه ليبی ترديد داريم و به نظر می‌رسد هدف آنها نجات مردم ليبی نيست بلکه هدف چاه‌های نفت اين کشور و حفظ قراردادهای شرکت‌های نفتی آنها است. آيا معيارهای حقوق بشر در دنيا با يکديگر تفاوت دارد. بشرها با يکديگر متفاوتند يا حقوقشان؟ چرا زمانی که رژيم صهيونيستی ۵ هزار زن و کودک را در غزه به شهادت رساند آمريکايی‌ها حاضر به محکوم کردن آن نشدند. چرا آمريکا و برخی کشورهای غربی حامی گروه‌های تروريستی هستند و در کشورهای خود به آنها پناه دادند.

مهمان پرست ادامه داد: متاسفانه مقامات آمريکا و برخی کشورهای غربی از حقوق بشر به عنوان ابزار سياسی برای فشار آوردن به کشورها مستقل استفاده می‌کنند. ما اين اقدام را زشت و غيراخلاقی می‌دانيم. آمريکايی‌ها خود بزرگ ترين ناقض حقوق بشر هستند. هنوز نتوانسته‌اند به افکار عمومی مردم دنيا راجع به زندان گوانتانامو پاسخ دهند. هنوز شکنجه ها و اعمال شرم آورشان را در زندان گوانتانامو را کسی فراموش نکرده است.


آمريکايی‌ها صلاحيت اظهار نظر راجع به حقوق بشر را ندارند

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان با اشاره به اقدام ناو وينسنس در هدف گيری هواپيمای مسافربری ايران در خليج فارس و ارائه مدال افتخار به فرمانده ناو از سوی مقامات نظامی اين کشورگفت: آمريکايی‌ها دروغ می‌گويند که حامی حقوق بشر هستند. آنها فقط به دنبال منافع خود هستند. در يک کشور اگر منافعشان ايجاب کند از دولت حمايت می‌کنند حتی اگر مردم را سرکوب کنند. در جايی اگر احساس کنند که يک دولتی مستقل است و نمی‌خواهد وابسته به آمريکا باشد بهانه‌های حقوق بشری می‌آورند و دولت را تحت فشار می‌گذارند. آمريکايی‌ها صلاحيت اظهار نظر راجع به حقوق بشر را ندارند.


ايران و ونزوئلا همکار و کامل کننده يکديگر هستند

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار راديو ملی ونزوئلا درباره آينده رابطه اقتصادی تهران و کاراکاس گفت: خوشبختانه يکی از بهترين روابط سياسی و اقتصادی را در منطقه آمريکای لاتين با ونزوئلا داريم. در مسائل سياسی و بين المللی نقاط مشترک زيادی ميان دو کشور وجود دارد وشرايط اقتصادی ونزوئلا به شکلی است که ما همکار و کامل کننده يکديگر هستيم. اين دقيقا شبيه شرايطی است که ميان ايران و کوبا وجود دارد. ما می‌توانيم ضمن ارتقا روابط با يکديگر همکاری منطقه‌يی داشته باشيم تا نيازهای منطقه را تکميل کنيم.


بزرگترين سرمايه ما، کوبا و ونزوئلا حمايت مردم از دولت‌هايشان است

مهمان پرست اضافه کرد: بزرگ ترين سرمايه ما و کوبا و ونزوئلا و برخی ديگر از دوستانمان وجود مردم با انگيزه و حمايت‌های آنها از دولت‌های خودشان است. همکاری های ايران، کوبا و ونزوئلا در چارچوب روابط گسترده جمهوری اسلامی ايران با مردم آمريکای لاتين تداوم يافته و آينده بسيار درخشانی برای مناسبات ايران با اين منطقه پيش بينی می‌کنيم.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در پاسخ به سوالی در مورد نوع همکاری‌های رسانه‌های ايران و کوبا گفت: ايران و کوبا دو کشور مهم منطقه خود هستند، هر کدام نسبت به تحولات منطقه خود آگاهی دقيقی داريم که در صورت برقراری ارتباط مستقيم ميان رسانه‌های دو کشور، مردم کوبا و آمريکای لاتين اخبار و واقعيت‌های خاورميانه را بدون واسطه دريافت و همينطور مردم خاورميانه هم رويدادهای آمريکای لاتين را مستقيما دريافت می‌کنند. نبايد اخبار از طريق رسانه‌هايی دريافت شود که با واقعيت فاصله دارد.

خبرنگار روزنامه گلوبال پست پرسيد آيا ايران انتظار دارد وارد حوزه انرژی کوبا شده و به آن کمک کند؟ که سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به نقش حياتی انرژی برای همه کشورها و ضرورت استفاده از انرژی‌های نو با توجه به کاهش ذخاير سوخت‌های فسيلی در دنيا، خاطرنشان کرد: مصرف انرژی امری حياتی برای رشد اقتصادی کشورها است. منابع انرژی فسيلی محدود است و فکر تامين انرژی و راه‌های جايگزين آن همواره مد نظر کشورها بوده است. کشورها بايد با توجه به ظرفيت‌های موجود در تامين انرژی مورد نياز خود رايزنی کرده و بر آن اساس تصميم بگيرند. در برخی کشورها ساخت نيروگاه می‌تواند تامين کننده انرژی مورد نياز باشد و گاه استفاده از انرژی‌های جديد در دستور کار قرار می‌گيرد.

وی ادامه داد: ما روابط بسيار نزديکی با کوبا داريم و آنها را يکی از دوستان خود که سطح روابط بالايی داريم تلقی می‌کنيم. ايران دارای دانش فنی بالايی در ارتباط با اکتشاف و استخراج نفت است و ما آمادگی داريم همه تجارب و دانش فنی که در اختيار داريم را در اختيار کوبا و دوستان خود قرار دهيم.

خبرنگار آسوشيتدپرس همچنين پرسيد پس از زلزله اخير در ژاپن برخی کشورها تصميم به تعطيلی نيروگاه‌های هسته‌يی خود گرفته‌اند. آيا ايران نيز اقدامی در اين باره انجام می‌دهد که مهمان پرست پرسيد آيا می‌توانيد نام تعدادی از کشورهايی که تا کنون اين اقدام را انجام داده‌اند بيان کنيد؟ آيا آمريکا جزء اين کشورها است؟


اگر آمريکا و اروپا نيروگاهای هسته‌يی را تعطيل کنند ما هم اقدم می‌کنيم

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در پاسخ به سکوت اين خبرنگار گفت: اگر آمريکا و اروپا نسبت به تعطيلی نيروگاهای هسته‌يی خود اقدام کنند آنگاه ما نيز موضوع را مورد بررسی قرار خواهيم داد.


تاسيسات‌ هسته‌يی ما در سطح بالايی از ايمنی بنا شده و به کار خود ادامه می‌دهد

وی ادامه داد: احتمال زلزله برای تمام نقاط جهان وجود دارد. آيا می‌توانيد تضمين دهيد مثلا در اروپا هيچگاه زلزله رخ ندهد؟ تاسيسات‌ هسته‌يی جمهوری اسلامی ايران در سطح بالايی از ايمنی و استاندارد بنا شده و به کار خود ادامه می‌دهند. صلح آميز است، به آن نياز داريم و ايمنی آن بسيار بالاست. همه بايد به دنبال ايمنی بالای تاسيسات هسته‌يی باشيم و ما آن را به صورت جدی دنبال می‌کنيم.

به گزارش ايسنا، وی در اين کنفرانس خبری پنجاهمين سالگرد پيروزی قيام ملت کوبا عليه آمريکا و همچنين برگزاری موفقيت آميز ششمين اجلاس کنگره حزب کمونيست اين کشور را از سوی دولت ايران به مردم و دولت کوبا تبريک گفت و ابراز اميدواری کرد مصوبات بسيار مهم اقتصادی و اجتماعی آن کنگره با موفقيت در اين کشور اجرايی شود.

مهمان‌پرست خاطرنشان کرد: ‌از آنجا که ما نيز طرح‌های اقتصادی در ايران اجرا کرده‌ايم رايزنی ميان مقامات دو کشور می‌تواند به اجرای هرچه بهتر طرح‌های اقتصادی کوبا کمک کند.

سخنگوی دستگاه ديپلماسی کشورمان همچنين با بيان اين‌که روابط دو کشور بسيار خوب و استراتژيک است و رفت و آمد مقامات عالی دو کشور مويد اين روابط خوب است، گفت: پروژه‌های اقتصادی خوبی در روابط دو کشور تعريف شده است و با رايزنی‌ها تلاش می‌کنيم پروژه‌ها را به بهترين شکل اجرا کنيم.

مهمان‌پرست در جمع خبرنگاران به اهميت ديپلماسی عمومی اشاره کرد و افزود: با توجه به اينکه فناوری‌های بسيار پيشرفته‌يی در عرصه ارتباطات به وجود آمده گاه سعی می‌کنند افکار عمومی را به سمتی که خود مايلند هدايت کنند و متاسفانه واقعيت‌ها توسط آنها مخدوش می‌شود. ما بايد تلاش کنيم کشورهای مستقل و رسانه‌هايی که در اين کشورها فعاليت خود را براساس واقعيت‌ها دنبال می‌کنند با هم همکاری داشته باشند تا افکار عمومی مردم دنيا نسبت به واقعيت‌ها توجيه شود. به اين دليل بخشی از مذاکرات ما با مقامات کشور کوبا مربوط به همکاری‌ها در عرصه رسانه‌يی ميان دو کشور بود.

به گزارش ايسنا، اين کنفرانس خبری که در محل سفارت ايران در کوبا برگزار شد مورد استقبال خبرنگاران مستقر در اين کشور قرار گرفت.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016