سه شنبه 24 خرداد 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

مهمانپرست: امريکا اجازه دخالت نظامی در سوريه را ندارد، مهر

ايران درخواست عضويت کامل در شانگهای نداشته، وضعيت بغرنج ميرقلی خان در امريکا،لزوم تصويب کنوانسيون خلع سلاح، مشکلتان گردوخاک است يا نوری مالکی؟!، خزر به امريکا چه ربطی دارد؟!،حضور روسای جمهور در اجلاس مبارزه با تروريسم و ... از جمله محورهای نشست خبری اين هفته سخنگوی وزارت امور خارجه است.


به گزارش خبرنگار مهر، رامين مهمانپرست سخنگوی وزارت خارجه پيش از ظهر امروز سه شنبه در نشست هفتگی خود با خبرنگاران داخلی و خارجی که در محل وزارت خارجه برگزار شد، در پاسخ به سئوالی در خصوص اظهارات وزير امور خارجه جمهوری اسلامی ايران مبنی بر ارائه طرح پيشنهادی ايران برای حل مسائل بحرين تصريح کرد: هر وقت شرايط مناسب آماده شود و مقامات بحرين به اين نتيجه برسند که آمادگی برای اصلاحات واقعی دارند و در مسير درست امور را پيش می برند جزئيات موضوع اعلام خواهد شد.

توصيه به امريکا و انگليس


خبرنگاری در رابطه با اظهارات مداخله آميز وزارت خارجه انگليس و آمريکا در خصوص سالگرد ۲۲ خرداد، سئوال کرد که مهمانپرست در اين باره گفت: با کمال تعجب شاهد اظهاراتی از طرف مقامات آمريکا و انگليس هستيم که به دخالت در امور داخلی ما می انجامد.

سخنگوی دستگاه ديپلماسی کشور خاطر نشان کرد: اگر مقامات انگليس و آمريکا همه استعداد خود را به کار گيرند تا صدای مردم منطقه را بشوند متوجه می شوند علت اصلی حرکت مردم و بيداری مردم منطقه خشم و نفرت آنان از سياست هايی است که غرب داشته است.

دستيار ويژه وزير خارجه افزود: بنابراين با توجه به رويکرد بسيار غلط آنها در منطقه و ادامه آن با کمک به سرکوب حرکت های مردمی که يک نمونه آن آموزش نيروهای سرکوبگر توسط نيروهای انگليسی در يکی از کشورهای منطقه است آنها صلاحيت اظهار نظر درباره منطقه را ندارند .

مهمانپرست گفت: آنها تلاش می کنند که صورت مسئله را پاک کنند و فرافکنی داشته باشند تا متهمان اصلی منطقه فراموش شوند و ما توصيه می کنيم به جای پرداختن به اظهارات بی پايه و اساس به تصحيح رويکرد غلط گذشته بپردازند.

برنامه و اهداف سفر احمدی نژاد به قزاقستان


سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوال خبرنگار مهر در رابطه با دستور کار رئيس جمهور در سفر به قزاقستان برای شرکت در اجلاس شانگهای، گفت: در اجلاس شانگهای ۶ کشور به عنوان عضو اصلی و ۴ کشور عضو ناظر هستند و کشورمان نيز يکی از اعضای ناظر است و موضوعات مختلفی در اجلاس جاری در سطح سران مطرح می شود.

وی خاطرنشان کرد: اين اجلاس فرصت خوبی برای رايزنی و تبادل نظر پيرامون موضوعات منطقه و بين‌الملل است و کشور ما نيز نظرات خود را در اين خصوص مطرح خواهد کرد.

وی يادآور شد: رئيس جمهور در اين اجلاس حضور داشته و هم در اجلاس و هم در ديدارهای دو جانبه با برخی مقامات شرکت کننده نقطه نظرات خود را در خصوص منطقه اعلام خواهد کرد.

مهمانپرست با بيان اينکه منطقه درگير موضوعات مختلفی است گفت: تبادل نظر کشورهای مهم و موثر می‌تواند در اين رابطه مفيد باشد و ايران به عنوان کشوری قدرتمند و صاحب ايده ديدگاه‌های خود را در خصوص تحولات منطقه اعلام خواهد کرد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


روابط ايران و مصر محدود به شرايط کوچک نمی شود


خبرنگار مهر با اشاره به سفر چندی قبل هيئتی از مصر به ايران که در جريان آن اعضای هيئت خواستار تغيير نام خيابان خالد اسلامبولی با توجه به مواضع ضدشيعی و ضد ايرانی وی شده‌ا‌ند پرسيد، آيا اگر نام خيابان خالد اسلامبولی مانعی در روابط دو جانبه باشد ايران آمادگی برطرف کردن موضوع را دارد که سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ گفت: رفت و آمد نخبگان مردمی از مصر به ايران در جهت ارتقاء روابط دو کشور دنبال می‌شود.

وی افزود: قبلاً ‌اعلام کرده ايم که دو کشور ايران و مصر با توجه به سوابق مشترک تاريخی و تمدن کهن علاقمند به روابط هستند و زمينه طبيعی برقراری روابط در شکل رسمی بايد فراهم شود.

وی با بيان اينکه در مصر تحولات جدی‌ای در حال وقوع است، گفت: بايد با استقرار دولت مردمی در اين کشور و ايجاد ساختارها و سازمان‌هايی که می تواند وضعيت جديد مصر را شکل دهند شرايط را درک کنيم.

مهمانپرست اضافه کرد: آنچه مهم است انگيزه‌ها، عزم و اراده مسئولان دو کشور است و فکر نمی‌کنيم روابط خوب دو کشور محدود به شرايط و موضوعات کوچک شود.

محکوميت شديد هرگونه مداخله در امور کشورها


وی در رابطه با طرح آمريکا برای مداخله نظامی در سوريه گفت: درباره تحولات سوريه ما صراحتا اعلام می کنيم هرگونه مداخله ساير کشورها در امور کشورهای منطقه را به شدت محکوم می کنيم. حرکت کشورهای منطقه و موج بيداری اسلامی به خاطر اينکه منافع صهيونيست ها و منافع آنها را به خطر انداخته آنها دست به هر تلاشی می زنند تا خط مقاومت در برابر تعدی صهيونيست ها را بکشنند.

سخنگوی وزارت خارجه تاکيد کرد: يکی از موضوعاتی که به صورت هدفمند دنبال می کنند ضربه زدن به سيستمی بوده که خط مقاومت در سوريه داشته که برای صهيونيست ها خطر آفرين بوده است.

سخنگوی دستگاه ديپلماسی کشور با بيان اينکه تحولات سوريه داخلی است گفت: مردم و دولت سوريه از نبوغ کافی برای حل اين مسئله برخوردارند.

علت تفاوت نظر ديپلمات های اروپايی با مواضع دولت هايشان


دستيار ويژه وزير خارجه در خصوص نامه ۶ سفير پيشين کشورهای اروپايی در ايران که در آن حقوق هسته ای ايران مورد اشاره قرار گرفته است، خاطر نشان کرد: در رابطه با اين نامه که در آن انرژی هسته ای حق ايران دانسته شده و از غرب خواسته شده دانش هسته ای ايران را تاييد کنند و از خصومت و مانع تراشی عليه ايران دست بردارند به نظر می آيد مطالب ديپلمات ها تفاوت محتوايی با مواضع کشورهايشان دارد. شايد يکی از دلايل آن حضور اين افراد در ايران و آشنايی بيشتر با واقعيات و اطلاعات دقيق تر از موضوع هسته ای ايران است که اين نقطه نظرات به ديگر نظرات در دنيا اضافه شده که حق همه کشورها را بر داشتن انرژی صلح آميز هسته ای تاييد می کنند.

وضعيت بغرنج ميرقلی خان در امريکا


مهمانپرست در رابطه با آخرين پيگيری های انجام شده برای تعيين وضعيت شهرزاد ميرقلی خان گفت: متاسفانه اتباعی از کشور ما بدون برخورداری از حقوق و دسترسی کنسولی و بهره مند شدن از شرايط مطلوب انسانی در بازداشتگاه ها و زندان های آمريکا با وضعيت بغرنجی روبرو هستند که يکی از اين افراد خانم ميرقلی خان است.

وی يادآور شد: عليرغم ادعاهای حقوق بشری آمريکا شاهديم برخورد غير قابل توجيهی نسبت به اتباع ايرانی در اين کشور صورت می گيرد و خانم ميرقلی خان از کمترين دسترسی کنسولی برخوردار نبوده و بدون اينکه جرمی مرتکب شده باشد يا جرم وی ثابت شده باشد با بهانه های واهی در زندان است.

سخنگوی وزارت خارجه افزود: ما به صورت جدی از مقامات آمريکا درخواست کرده ايم که دست از نقض حقوق بشر بردارند و نسبت به آژادی خانم ميرقلی خان در اسرع وقت اقدام کنند.

سخنگوی دستگاه ديپلماسی کشور اظهار داشت: راه نفوذ در ميان ملت ها ابزار تهديد و نيروی نظامی سرکوبگری نيست و آمريکايی ها اگر می خواهند نفرت ملت ها از اقدامات آنها پاک شود بايد دست از استانداردهای دوگانه و تبعيض آميز بردارند.

مشکلتان گردوخاک است يا نوری مالکی؟!


خبرنگاری با اشاره به مشکلات گرد و خاک و غبار که از کشور عراق وارد ايران می شود از عملکرد نوری المالکی نخست وزير عراق به شدت انتقاد کرد که دستيار ويژه وزير خارجه در اين باره خطاب به وی گفت: ما متوجه نشديم مشکل شما گرد و خاک است يا آقای مالکی!؟

مهمانپرست در رابطه با موضوع گرد و غبار اظهار داشت: بحث های زيست و محيطی از اهميت بالايی برخوردار است و همه کشورها بايد در محدوده خود متعهد باشند که با مشارکت و همکاری در اين زمينه فعاليت داشته باشند.

وی با اشاره به شرايط و اوضاع عراق گفت: اين شرايط اجازه نداده که اقدام اساسی برای مشکلات محيط زيستی به شکل مطلوب صورت بگيرد با استقرار دولت مردمی فعلی اميدواريم طرح ها و برنامه ريزی ها به نتيجه مطلوب برسد و اقدامات خوبی نيز صورت گرفته و بودجه مناسبی تعيين شده است.

سخنگوی وزارت خارجه گفت: ما خود را متعهد می دانيم که در زمينه محيط زيست با ديگران همکاری کنيم.

چين متوجه خطر اصلی يعنی صهيونيست ها است


خبرنگار يک رسانه چينی در رابطه با سفر وزير جنگ رژيم صهيونيستی به چين سئوال کرد که سخنگوی دستگاه ديپلماسی کشور در اين باره گفت: کشور بزرگ و مقتدر چين مصالح خود را به خوبی تشخيص می دهد و متوجه است که در منطقه حساس خاورميانه تهديد اصلی که وجود دارد و مخل امنيت و ثبات منطقه است رژيم نامشروع صهيونيستی است که اهداف ذهنی اش در جهت منافع ملت ها نيست.

دستيار ويژه وزير خارجه با بيان اينکه رژيم صهيونيستی بزرگترين تهديد منطقه است گفت: يکی از مشکلات عاری شدن خاورميانه از سلاح هسته ای رژيم صهيونيستی است چرا که تنها اين رژيم شرايط را برهم زده است.

مهمانپرست افزود: مصلحت کشورهای منطقه اين است که همه متوجه خطرات واقعی رژيم صهيونيستی باشند و برای محدود کردن اين رژيم اقدامات لازم را به عمل آورند.

دخالت نظامی بدون مصوبه نبايد رويه شود


وی در رابطه با سئوال ديگری مبنی بر احتمال رايزنی های ايران با جريان های انقلابی ليبی بيان داشت: شرايط سختی برای مردم ليبی ايجاد شده از طرفی با بی تبديری حاکم اين کشور وضعيت به سمت جنگ داخلی کشيده شده که مردم لطمه می بينند و از طرف ديگر نيروهای وابسته به دولت ليبی و نيز ناتو و غرب مردم را بمباران می کنند که در اين ميان جان انسانهای بيگناه در خطر افتاده و بايد برای آينده ليبی تدبيری انديشيده شود تا با کمترين خسارت ها مردم اداره کشور را در دست بگيرند.

سخنگوی وزارت خارجه تصريح کرد: اقدام نظامی بدون مصوبه قانونی، تخلف و نقض تعهدات بين المللی است و اگر دخالت بدون مصوبه، رويه شود در دنيا وضعيت با ثباتی نخواهيم داشت.

لزوم تصويب کنوانسيون خلع سلاح


مهمانپرست در رابطه با اجلاس بين المللی خلع سلاح که در تهران برگزار شد گفت: سال گذشته نخستين اجلاس خلع سلاح با مشارکت گسترده مقامات کشورهای مختلف دنيا در تهران برگزارشد و امسال نيز دومين نشست در سطح کارشناسان از حدود ۴۰ کشور را داشتيم که مقالات زيادی ارائه و پيشنهاد خوبی داده شد که ما فکر می کنيم اگر کنوانسيونی برای خلع سلاح تدوين شود می تواند موثر شود.

وی همچنين با اشاره به سخنان معاون دبير شورای عالی امنيت ملی در اختتاميه اين اجلاس گفت: نامگذاری روزی برای عاری سازی جهان از سلاح های کشتار جمعی و هسته ای پيشنهاد بسيار خوب و مناسبی است و همه بايد خود را متعهد بدانند که سلاح هسته ای از کره زمين محو شود.

جنگ در عرصه سايبری به ضرر غرب است


سخنگوی وزارت خارجه در رابطه با طرح آمريکا و برخی کشورهای غربی برای جنگ نرم در ايران با پروژه ای موسوم به "اينترنت در چمدان"، گفت: دوستان ما در آمريکا و برخی کشورهای غربی در زمينه جنگ نرم تلاش های زيادی کرده اند تا با عزم و اراده ملت ما و ساير ملتهای مستقل مقابله کنند آنها از همه روش ها در جنگ نرم استفاده کردند اما فکر می کنم وارد موضوعی شده اند که فکر ميکنم می تواند به عنوان جريان قوی عليه خودشان تمام شود چرا که ملت های بيدار از دانش بالا برخوردارند و اگر صحنه نبرد به عرصه سايبری کشيده شود بايد ديد غربی ها غالبند يا دچار شکست بزرگتری خواهند شد.

مهمانپرست تاکيد کرد: حرکت بر خلاف حقوق ملت ها پاسخ دندان شکنی دارد.

امريکا اجازه دخالت نظامی در هيچ جا را ندارد


خبرنگار TRT ترکيه در رابطه با احتمال حمله نظامی عليه سوريه، سئوال کرد که مهمانپرست در اين باره، اظهار داشت: حضور کشورهای خارجی در منطقه را به هيچ وجه به نفع منطقه نمی دانيم و اگر کشورهای منطقه ارتقاء روابط دو جانبه را به صورت جدی دنبال کنند نيازی به حضور بيگانگان نيست.

وی تاکيد کرد: آمريکايی ها اجازه دخالت نظامی در هيچ کشوری از جمله سوريه را ندارند و اين اقدام وارد شدن به صحنه ای است که تبعات سنگين برای منطقه دارد.

مهمانپرست يادآور شد: سياست مزورانه آمريکا و غرب و اظهار نظر درباره برخی از موضوعات از جمله سوريه را باعث رسوايی آنها می دانيم چرا که آنها با کشورها گزينشی رفتار می کنند و عليرغم سرکوب وحشيانه در برخی از کشورها از حکام آنها حمايت می کنند اما در برخی ديگر با دولت ها مقابله می کنند.

وی تاکيد کرد: آينده منطقه متعلق به ملت های بزرگ منطقه است.

تاکيد بر پايتختی قدس شريف برای فلسطين


خبرنگاری در خصوص طرح تشکيل دولت مستقل فلسطينی سئوال کرد که مهمانپرست در اين باره نيز گفت: فکر می کنيم تشکيل کشور مستقل فلسطينی در سرزمين فلسطين حق مسلم آنها است و آوارگان فلسطينی بايد به سرزمين خود برگردند و قدس شريف پايتخت آنها باشد.

دستيار ويژه وزير خارجه با بيان اينکه وحدت گروه های فلسطينی عامل موثر در رسيدن آنان به حقوقشان است، تاکيد کرد: هر تلاشی که باعث شود کشور فلسطين در محدوده فلسطينی ها ايجاد شود مورد حمايت است و در هر مرحله که تلاش شود حقوق ملت فلسطين ضايع شود توطئه و دسيسه صهيونيستی در کار است.

خزر به امريکا چه ربطی دارد؟!


خبرنگاری در رابطه با اظهارات سفير آمريکا در آذربايجان در خصوص عبور خط لوله از دريای خزر سئوال کرد که سخنگوی وزارت خارجه در اين باره بيان داشت: مسائل دريای خزر از جمله رژيم حقوقی و به خصوص موضوع محيط زيست در دستور کار کشورهای ساحلی است و موضوعات خزر محدود به کشورهای ساحلی است که در خصوص آن حق اظهار نظر دارند و هيچ تصميمی بدون اجماع قابل اجرا نيست.

وی افزود: به خصوص در زمينه اکتشاف و استخراج انرژی که مسائل زيست محيطی دارد هر تصميم گيری بايد با توجه به ملاحظات زيست محيطی و با اجماع باشد.

مهمانپرست يادآور شد: هر چه فکر می کنم آمريکا جزء ۵ کشور ساحلی دريای خزر نيست و نمی دانم از چه موضعی اظهار نظر کرده است چيزی که به آنها ارتباطی ندارد بهتر است در مورد آن اظهار نظر نکنند و بهتر است نگران خزر نباشند و به مشکلات خود بپردازند.

حضور روسای جمهور در اجلاس مبارزه با تروريسم


يکی از خبرنگاران در خصوص اجلاس مبارزه با تروريست که قرار است در تهران برگزار شود سئوال کرد که مهمانپرست گفت: اين اجلاس در ۴ و ۵تير در تهران برگزار می شود و از مقامات رسمی کشورهای زيادی برای حضور در آن دعوت به عمل آمده است.

وی تاکيد کرد: تعدادی از روسای جمهور به عنوان مهمان ويژه در اجلاس حضور خواهند داشت و تعداد قابل توجهی وزرای خارجه و ديگر وزرای مرتبط و نيز سازمان های مختلف از جمله سازمان کنفرانس اسلامی و نيز اتحاديه ها مانند اتحاديه اروپا و عرب و سازمان ملل برای شرکت در اجلاس دعوت شده اند تا به صورت واقعی با پديده شوم تروريست مبارزه شود.

سخنگوی وزارت خارجه گفت: ايران به عنوان يکی از قربانيان تروريسم انگيزه جدی برای همکاری با ديگران در زمينه مبارزه با تروريسم دارد.

چهره شان عوض شده


مهمانپرست در پاسخ به سئوالی در رابطه با اظهارات هيلاری کلينتون مبنی بر هشدار به کشورهای آفريقايی برای انجام اصلاحات سياسی گفت: آنها هميشه تا آخرين لحظات از ديکتاتورها حمايت کرده اند اکنون احساس خطر کرده اند و می خواهند نمايش جديدی از خود نمايش دهند سياست آمريکا تغيير نکرده بلکه چهره جديدی برای اعمال سياستهايشان به کار گرفته اند.

تبريک مجدد به دولت و ملت ترکيه


وی در رابطه با برگزاری انتخابات در ترکيه و پيروزی حزب عدالت و توسعه در اين کشور گفت: ما توسط مقامات ارشد، سومين دور پيروزی حزب عدالت و توسعه را به مردم و دولت ترکيه تبريک گفته ايم.

وی افزود: سياست توسعه روابط دو جانبه تا کنون منجر به ارتقاء روابط شده و در اکثريت موضوعات در منطقه نيز احساس می کنيم مواضع مشترک داريم و می توانيم به اهداف بزرگ دسترسی پيدا کنيم.

سخنگوی وزارت خارجه يادآور شد: اينکه جريان اسلامی با قاطعيت در ترکيه به پيروزی می رسد نشانگر گرايش ارزشمند مردم ترکيه است.

مخاطب سپر موشکی ناتو مشخص است


مهمانپرست در رابطه با اجلاس اخير وزرای دفاع ناتو در خصوص سپر دفاع موشکی به بهانه تهديد ايران، اظهار داشت: مشخص است که اقدامات آمريکا به بهانه تهديدات کشورهايی همچون ايران است اما مخاطب اصلی اين تهديدات نيز معلوم است که چه کشوری است اگر مخاطب آن ايران بود دليلی نداشت روسيه عکس العملی جدی نشان دهد و آزمايشات جديدی را انجام دهد.

وی گفت: مسابقات تسليحاتی بايد از دستور کار همه کشورها کنار گذاشته شود و آمريکا بايد درک کند که با تکيه به زورمداری نمی تواند در مناطق مختلف حضور يابد.

ايران درخواست عضويت کامل در شانگهای نداشته است


مهمانپرست در پايان نشست خبری در پاسخ به سئوالی مبنی بر اينکه اگر عضويت ايران در شانگهای پذيرفته نشود آيا تاثير منفی در همکاری ها خواهد داشت يا خير گفت: ما در اجلاس امسال شانگهای درخواستی برای عضويت کامل اعلام نکرديم.

تبريک ميلاد اميرالمومنين


سخنگوی وزارت خارجه در آغاز اين نشست خبری ميلاد امام جواد (ع) و اميرالمومنين (ع) را به شيعيان و مسلمانان جهان تبريک گفت.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016