دوشنبه 10 مرداد 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

جدال خبری بانک مرکزی و شرکت ملی نفت به کام هندی ها، صادرات نفت به هند متوقف شد؟ خبرآنلاين

اقتصاد > انرژی - ديروز خبرگزاری رويترز از حل مشکل مالی ميان هند و ايران بر سر پرداخت پول نفت خبرداد و تاکيد کرد ترکيه انتقال دهنده پول نفت از هندی ها به ايران خواهد بودو امروز...

آذر جزايری: امروز اين خبرتوسط رئيس کل بانک مرکزی تکذيب می شود اما درعين حال بهمنی تاکيد می کند که مشکل موجود برطرف شده است. از سويی برخی از بهارستانی ها در مقابل اين خبر موضع می گيرند و متذکر می شوند که مشکل همچنان به قوت خود باقی است.

برای تکميل اين خبر يکی از خبرگزاری ها از خبرهای پشت پرده می گويد و اينکه صادرات نفت ايران برسر حل نشدن اين مشکلات به هند متوقف شده است.

هنوز چند دقيقه ای از انتشار اين خبر نمی گذرد که خبرگزاری ديگری از صحت نداشتن اين خبر به نقل از مديرعامل شرکت ملی نفت می گويد و اينکه صادرات نفت به هند همچنان به قوت خود باقی است.درعين حال خبری از کاتوزيان رئيس کميسيون انرژی در روزنامه اعتماد منتشر می شود که در آن به نقل از نماينده مجلس گفته شده که صادرات نفت به هند به اصرار بهمنی،رييس کل بانک مرکزی ادامه دارد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


در حال حاضر ايران روزانه بيش از ۴۰۰ هزار بشکه نفت به هند صادر می کند که از اوايل دی ماه سال گذشته به دليل تحريم ايران پرداخت پول نفت صادراتی به اين کشور دچار مشکل شده است.اظهارنظرهای مختلفی در مورد بدهی مهاراجه ها در اين خصوص به ايران مطرح است.از رقم ۲هزار ميليارد تومان که اواخر خرداد به طور رسمی اعلام شد تا ۹ ميلياردی که کارشناسان برآن تاکيد می کنند.اما بالاخره يک رقم مورد نظر تمام مسوولان و کارشناسان قرارگرفت.درحال حاضر گفته می شود بدهی هندی ها به ايران البته بر سر فروش نفت ۵هزار ميليارد تومان است.

بدهی که باعث شده اخبار ضدونقيض دراين باره افزايش يابد تا جاييکه تا کنون بيش از سه بار از توقف صادرات نفت ايران به هند سخن به ميان آمده است.اخباری که با ارسال نامه ای تهديد آميز از سوی ايران به هند برای توقف صادرات نفت آغازشد که البته سريعا توسط مسوولان ما تکذيب شد.بالاخره همين اخبار ضدونقيض از قطع صادرات نفت به هند باعث شد تا کشورهای نفت خيز ديگر نسبت به اين مساله واکنش نشان دهند.واکنش هايی چون ابراز تمايل عربستان برای کنار زدن ايران و جايگزين کردن نفت خود به جای نفت ما! يا اظهارات وزير نفت هند مبنی بر اينکه در صورت آنکه ايران صادرات نفت را متوقف کند کشورهای ديگری هم برای تامين نفت اين کشور هستند و جای نگرانی وجود ندارد.

به هر حال در شرايط فعلی انتشار اين اخبار تنها منجر به واکنش منفی مجامع بين المللی درمقابل ايران شده و با وجود آنکه هند پول نفت ايران را پرداخت نکرده و اين امر در بازار اقتصاد دنيا خلاف عرف و قوانين است اما بازی به سمتی رفته است که همه به نوعی ايران را مقصر اصلی اين اتفاق می دانند.به هرحال آنچه واقعيت دارد و نبايد از آن فرارکرد ضرری است که قطع صادرات نفت به هند برای ايران به همراه دارد.چرا که در اين شرايط جايگزين کردن مشتری با خريد ۴۰۰ هزار بشکه نفت درروز کار آسانی نخواهد بود و اين امر امکان دارد منجر به ذخيره سازی بلند مدت نفت ايران برروی دريا شود که از يک سو کاهش درآمدهای نفتی را به همراه خواهد داشت و از سويی بايد هزينه اجاره نفت کش برای نگهدای نفت برروی دريا را پرداخت.

دراين شرايط انتشار اخبارهای ضدونقيض در خصوص صادرات نفت به هند نتيجه ای جز متضررشدن ايران نداشته و به نظر می رسد بهترين روش اطلاع رسانی شفاف در اين خصوص و پايان اين اخبار ضدونقيض و تعيين استراتژی مشخص برای برخورد با هند است.ضمن آنکه ماه هاست که کارشناسان تاکيد دارند اين احتمال قوت گرفته که هند وژاپن و حتی چين از جمع خريداران نفت ايران خارج شوند و بايد معاونت امور بين الملل شرکت ملی نفت به فکر بازاری جايگزين برای فروش نفت کشور باشد! اخطاری که به نظر می رسد چندان جدی گرفته نشده!

شايد لازم باشد تنها به بخشی از اخبارهای ضدونقيض تنها در روزجاری بپردازيم.

خبرگزاری مهر ساعت ۱۰ و ۱۸ دقيقه!
مناقشه نفتی ايران و هند پايان يافت/ چگونگی وصول مطالبات از هند

رئيس کل بانک مرکزی از حل و فصل مناقشه نفتی ايران و هند خبر داد و گفت: ترکيه هيچ نقشی در وصول مطالبات نفتی کشورمان از هند ندارد. محمود بهمنی در مورد پرداخت بدهی هند به ايران بابت نفت گفت: ايران مذاکرات مفصل و خوبی را با هندی‌ها بابت وصول مطالبات خود داشته و مساله حل شده است.

خبرگزاری فارس ساعت ۱۳ و ۵۸ دقيقه
صادرات نفت به هند متوقف است؛ احتمال استثنا شدن يک پالايشگاه هندی

يک مقام مسوول در وزارت نفت با تاکيد بر اينکه هنوز مجوزی برای صادرات نفت ايران به هند در ماه آگوست صادر نشده است، اظهار داشت: يکی از پالايشگاه‌های هندی در حال تلاش برای تسويه بدهی نفتی خود به ايران است و ممکن است فروش نفت به اين شرکت ادامه يابد.

وی با تاکيد بر اينکه اين پالايشگاه بخشی از بدهی خود را اخيراً پرداخته است و اگر تسويه بدهی خود را ادامه دهد صادرات نفت به آن انجام خواهد شد، اضافه کرد: اين پالايشگاه از طريق بانک‌های ترکيه اندک اندک در حال تسويه بدهی خود است.

خبرگزاری فارس ساعت ۱۴ و ۴۴ دقيقه
ايران صادرات نفت به هند را به‌حالت تعليق درآورد

سخنگوی کميسيون انرژی مجلس از تعليق صادرات نفت کشورمان به هند به‌دليل بدهی ۴،۸ ميليارد دلاری اين کشور خبر داد.سيد عماد حسينی نماينده مردم قروه و سخنگوی کميسيون انرژی مجلس گفت: کميسيون در جلسه اخير از سرپرست وزارت نفت و مسئولان ارشد شرکت ملی نفت ايران به عنوان متولی صادرات نفت درخواست کرد که صادرات نفت به هند را به حالت تعليق درآورد.

وی در اين باره افزود: در آن جلسه مقرر شد که صادرات نفت به هند به حالت تعليق درآيد تا هند بدهی‌های خود را به کشورمان بپردازد. سخنگوی کميسيون انرژی مجلس تصريح کرد: در حال حاضر بدهی‌های نفتی هند به کشورمان ۷.۹ ميليارد دلار است و از اين ميزان ۴.۸ ميليارد دلار آن سررسيد شده و باقی‌مانده آن هنوز سررسيد نشده است؛ با توجه به اينکه حجم بدهی‌های هند بالا بود لذا کميسيون خواستار اين شد که صادرات نفت کشورمان به هند به حالت تعليق درآيد.

خبرگزاری مهر ساعت ۱۵و۲۸ دقيقه
توقف صادرات نفت ايران به هند کذب محض است

مديرعامل شرکت ملی نفت ايران با بيان اينکه در حال حاضر روند صادرات نفت خام ايران به هند همچون روال گذشته دنبال می‌شود، گفت: توقف صادرات نفت خام به اين کشور آسيايی به هيچ وجه صحت ندارد. احمد قلعه بانی امروز در واکنش به برخی از اظهارنظرهای غير رسمی و غيرموثق مبنی بر توقف صادرات نفت خام ايران به هند گفت: صادرات نفت ايران به هند همچون روال گذشته ادامه دارد و توقف صادرات به هيج وجه صحت ندارد.

مديرعامل شرکت ملی نفت ايران با تاکيد بر اينکه در حال حاضر مذاکرات بين دو کشور برای وصول بدهی های نفتی ادامه دارد اظهار داشت: اخيرا دو طرف به توافقهايی برای وصول بدهی های نفتی دست يافته اند.

معاون وزير نفت همچنين در خصوص حجم صادرات نفت ايران به هند توضيح داد: صادرات نفت خام به اين کشور آسيايی به دليل برخی از مشکلات فنی با کاهشی روبرو شده که اين کاهش صادرات، موقتی است.

رسانه های هندی چه می گويند

روزنامه هندوستان تايمز طی گزارشی نوشت مساله پرداخت پول نفت ايران از سوی شرکتهای پالايشگاهی هند سرانجام بين مقامهای رسمی دو کشور حل و فصل شد و بر اساس توافق دو کشور شرکتهای هندی پول نفت وارداتی از ايران را از طريق يک بانک ترکيه ای پرداخت خواهند کرد .


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016