دوشنبه 10 مرداد 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

محکوميت همه جانبه رژيم سوريه در غرب، راديو بين المللی فرانسه

رحمت قاسم بيگلو - دبيرکل سازمان ملل متحد امروز سرکوب‌های خونين سوريه توسط رژيم بشاراسد را بشدت محکوم کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، دبيرکل سازمان ملل با دريافت خبر کشتار گسترده ارتش سوريه درشهرحما ضمن محکوميت شديد اين کشتارها گفت من توسل به زوربرضد افراد غيرنظامی را به شدت مورد نکوهش قرار می‌دهم و دولت سوريه را به قطع اين حمله همراه با خشونت فرا خواند.
علاوه بردبيرکل، ازبامداد امروز و با خبرانتشارخبرهای سرکوب خونين مردم حما، کشورهای آمريکا، انگستان، آلمان، ايتاليا، ترکيه و هلند اقدامات رژيم سوريه را محکوم کردند.
وزير امور خارجه انگستان بامداد امروز درسخنان شديدی عليه رژيم سوريه به رهبران سوريه هشدار داد که دخالت نظامی بين المللی در سوريه دور ازانتظارنيست.
دراين حال روسيه دريک واکنش محتاطانه بدون محکوم کردن خونريزی در سوريه در واکنش به رويدادهای بيست و چهارساعت گذشته دراين کشور"ازرژيم دمشق خواست خشونت عليه معترضان را متوقف کند".



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وزارت امورخارجه روسيه با انتشار بيانيه ای دراين مورد خواستار"خويشتن داری بيشتررژيم بشاراسد و توقف خشونت عليه معترضان گرديد".
در واکنش به کشتار کم‌سابقۀ مخالفان در سوريه، وزير امور خارجۀ بريتانيا، آقای ويليام هيگ، خواهان "افزايش فشار بين‌المللی" بر رژيم دمشق شد.
وی در راديوی دولتی کشورش افزود: "بدون شک اين فشار بايد مؤثر باشد و نبايد فقط از جانب کشورهای غربی اعمال گردد".
روز يکشنبۀ گذشته، ارتش سوريه با تانک به شهر حماء حمله برد و نزديک به هشتاد نفر از مردم را به قتل رساند. علاوه بر اين، در شهرهای ديرالزور و درعا هم ده‌ها نفر کشته شدند. برخی منابع حقوق بشری تعداد کل کشته‌های روز يکشنبه را بيش از يکصد و سی نفر می‌دانند.
در مقابل، رييس جمهوری آمريکا از "مردم شجاع سوريه" دفاع کرد و گفت: "مردم نشان داده اند که آينده کشورشان را در دست خواهند گرفت". اوباما اطمينان داد که بزودی فشار را بر رژيم بشار اسد افزايش خواهد داد.
آلمان نيز به سهم خود خواهان تشکيل جلسۀ شورای امنيت سازمان ملل، برای رسيدگی به وضعيت سوريه شد.
آلمان تا ديروز، يعنی تا پايان ماه ژوييه، رياست دوره‌ای شورای امنيت را به عهده داشت. از اول ماه اوت، هند اين وظيفه را به عهده می‌گيرد.
سخنگوی هيئت آلمانی در سازمان ملل اعلام کرد که تقاضای رسيدگی به بحران سوريه را به هيئت هندی تحويل داده است.
به گفتۀ برخی ناظران در سازمان ملل، احتمال دارد که همين امروز (دوشنبه اول اوت)، شورای امنيت جلسۀ محرمانه‌ای در بارۀ سوريه برگزار کند.
بايد يادآوری کرد که حدود دو ماه پيش، چند کشور اروپايی و از جمله فرانسه، طرح قطعنامه‌ای را برای محکوميت رژيم دمشق به شورای امنيت ارائه دادند. اما بخصوص به دليل مخالفت چين و روسيه، اين اقدام به نتيجه نرسيد. همچنين برزيل، هند، لبنان و آفريقای جنوبی با تصويب قطعنامه عليه دولت سوريه مخالفند و اعتقاد دارند که تصويب چنين قطعنامه‌ای، می‌تواند گام نخست برای دخالت نظامی غربی‌ها در آن کشور باشد.
اما در سوريه، پس از وقايع خونين روز يکشنبه، بشار اسد به بهانۀ شصت و ششمين سالگرد شکل‌گيری ارتش گفت: "من به تک تک سربازها درود می‌فرستم. ارتش ميهنی سوريه که مظهر غرور ملی است، از حقوق خود در برابر تهاجم‌های کنونی دفاع می‌کند".
بشار اسد باز هم تمام وقايع کشورش را زاييدۀ "توطئۀ بيگانه" دانست و گفت قدرت‌های خارجی "می‌خواهند در سوريه به نفاق مذهبی دامن بزنند و اين کشور را تجزيه کنند".
اسد به مناسبت روز ارتش افزود: "من يقين دارم که با اتکا به وحدت ملی، اين دور تازۀ توطئه‌ها را خنثی خواهيم کرد".
اسد تأکيد کرد که قاطعانه‌تر از هميشه سياست‌های خود را دنبال خواهد کرد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016